Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vilken Sketch använder du Micke?
1 Hz stegning är implementerad och i motsats till vad andra anser så anser jag 1 Hz vara absolut nödvändigt vid morsetelegrafi. Stegning i 100 Hz är helt uteslutet och med 10 Hz hör man tydligt hur tonen "svajar" vid långsam inställning. Tekniskt sett så räcker 10 Hz och kanske t o m 100 Hz men det låter apa för oss analoga morselyssnare. Om man vill använda 1 Hz så krävs dock en bättre encoder med betydligt fler pulser per varv än den jag använder. Och här kommer då nästa problem, det blir svårt att stega 1 KHz och större steg då man måste vara fjäderlätt på handen. Men det går så klart att fixa till i mjukvaran så att t ex endast var tionde puls räknas för de större steglängderna.
Leta reda på raden:
#define IF_FREQ (19997000l) //this is for usb, we should probably have the USB and LSB frequencies separately.
Ändra den till:
#define IF_FREQ_USB (19997000l) //Sätt den här frekvensen till nått som passar för passbandet i USB
#define IF_FREQ_LSB (20001000l) //Sätt den hät frekvensen till nått som passar för passbandet i LSB
unsigned long IF_FREQ = IF_FREQ_USB; //Programmet startar i USB
Lite längre ned finns det nåt som säger:
void setSideband(){
if (frequency >= 10000000L)
{
isLSB = 0;
digitalWrite(LSB, 0);
IF_FREQ = IF_FREQ_USB; //Lägg till detta för att skifta sidband
}
else{
digitalWrite(LSB, 1);
isLSB = 1;
IF_FREQ = IF_FREQ_LSB; //Lägg till detta för att skifta sidband
Det borde räcka för att automatiskt få rätt frekvensvisning i respektive sidband.
/Micke
Glidande BFO är inte kul.. DDS kanske är en bra ide ändå
Kristallfilter igen
Jag köpte en påse med 100 kristaller från ebay för $30 utan att ha någon större förhoppning om toppkvalitet.
Selektering gav 4-5 "batcher" om 8 kristaller inom ca 50 Hz, minskar man kravet till 100 Hz skillnad, så blir det nog 10 filter.