Vill du bygga an Minima?

Leta reda på raden:
#define IF_FREQ (19997000l) //this is for usb, we should probably have the USB and LSB frequencies separately.

Ändra den till:
#define IF_FREQ_USB (19997000l) //Sätt den här frekvensen till nått som passar för passbandet i USB
#define IF_FREQ_LSB (20001000l) //Sätt den hät frekvensen till nått som passar för passbandet i LSB
unsigned long IF_FREQ = IF_FREQ_USB; //Programmet startar i USB

Lite längre ned finns det nåt som säger:

void setSideband(){
if (frequency >= 10000000L)
{
isLSB = 0;
digitalWrite(LSB, 0);
IF_FREQ = IF_FREQ_USB; //Lägg till detta för att skifta sidband
}
else{
digitalWrite(LSB, 1);
isLSB = 1;
IF_FREQ = IF_FREQ_LSB; //Lägg till detta för att skifta sidband

Det borde räcka för att automatiskt få rätt frekvensvisning i respektive sidband.

/Micke
 
Tack AZK-Micke!
Det där ska jag prova.

en liten fråga bara...
Då sidbanden för Minima är omkastade pga. "down mixing" har detta då redan kompenserats för i koden.
Jag menar alltså, ska frekvensen för USB vara den höga frekvensen och LSB den låga?

/GLD-Micke
 
Hmmm, nu vart jag ju tvungen att tänka :)

Ja det borde bli så att USB ska vara den högre.

Du har liksom kommit lite längre, jag kan inte prova ännu :)
 
Eldon WA0UWH:s lösning för encodern är nu avprovad med gott resultat.
Här finns programmet att ladda ner: https://github.com/wa0uwh/radiono_erb

Den enda förändringen i hårdvaran mot Farhans version 0.4 med shuttle-potentiometern för frekvensstyrningen är encodern och ytterligare 6 funktionsknappar.

Allt fungerade vid spänningspåslag förutom att encodern bara kunde stega nedåt i frekvens. Det visade sig att den encoder jag använt inte lämnade fyrkantpulser utan endast ytterst korta pulser som mjukvaran inte klarade av att detektera. I junkboxen fanns en encoder av rätt typ och efter byte fungerade frekvensstegningen i båda riktingarna, helt perfekt utan missar och dubbelhopp.

Flera av de nya knapparna har trippelfunktioner och det är mycket lätt att trycka fel och virra bort sig i menyerna. De flesta finesserna bör nog skalas bort för att bättra på användargränssnittet. Det kan ju förslagsvis göras i mjukvaran.

Så här många finesser innehåller den senaste programversionen ENCODER04; https://github.com/wa0uwh/radiono_erb/blob/Public/ButtonHelp.txt


1 Hz stegning är implementerad och i motsats till vad andra anser så anser jag 1 Hz vara absolut nödvändigt vid morsetelegrafi. Stegning i 100 Hz är helt uteslutet och med 10 Hz hör man tydligt hur tonen "svajar" vid långsam inställning. Tekniskt sett så räcker 10 Hz och kanske t o m 100 Hz men det låter apa för oss analoga morselyssnare. Om man vill använda 1 Hz så krävs dock en bättre encoder med betydligt fler pulser per varv än den jag använder. Och här kommer då nästa problem, det blir svårt att stega 1 KHz och större steg då man måste vara fjäderlätt på handen. Men det går så klart att fixa till i mjukvaran så att t ex endast var tionde puls räknas för de större steglängderna.

Funktionerna split mellan VFO A och B och även RIT är implementerad i mjukvaran och fungerar bra. Rit är begränsad till +/- 999 Hz. Det finns plats för en decimal till i 2 x 16 displayen och en utökning kan fixas till i mjukvaran. 9,99 kHz täcker alla praktiska behov. RIT kan vara ett bekvämare alternativ till SPLIT i alla fall om bara en av VFO-frekvenserna visas. En display med fyra rader så att både A och B VFO:ernas frekvens visas samtidigt skulle bättra på saken betydligt.

Jag har också försökt mig på att bränna en Bootloader i en blank ATMEGA328P med hjälp av Arduino Uno plus ett eget litet kort med sockel och som passar att trycka på Arduinon som en shield. Allt fungerade enligt instruktion utom sista etappen med bränningen där det meddelades "avrdude: usbdev_open(): did not find any USB device "usb"".

Jaha, och om man Googlar på felmeddelandet inser man att fler än jag har stött på problemet och efter att ha läst en massa förslag till lösningar så blev jag inte mycket klokare. Bevisligen har jag gjort rätt men ändå är något fel...
 
Jag saknar ett par saker i den här tråden.

1: Bilder på era byggen
2: Videos på hur era byggen fungerar

Annars är det nog den bästa tråden som jag läst på HAM.se, förutm de självklara som säger att antennen är den viktigaste delen av en amatörradiostation ;)

73 de Kai
 
1 Hz stegning är implementerad och i motsats till vad andra anser så anser jag 1 Hz vara absolut nödvändigt vid morsetelegrafi. Stegning i 100 Hz är helt uteslutet och med 10 Hz hör man tydligt hur tonen "svajar" vid långsam inställning. Tekniskt sett så räcker 10 Hz och kanske t o m 100 Hz men det låter apa för oss analoga morselyssnare. Om man vill använda 1 Hz så krävs dock en bättre encoder med betydligt fler pulser per varv än den jag använder. Och här kommer då nästa problem, det blir svårt att stega 1 KHz och större steg då man måste vara fjäderlätt på handen. Men det går så klart att fixa till i mjukvaran så att t ex endast var tionde puls räknas för de större steglängderna.

Det som jag avsåg är att det är lite missledande att visa 1 Hz i sista siffran.

Att ha 1 Hz eller en ännu mindre steglängd i själva inställningen är inget problem så länge som det blir hanterliga antal varv på encodern, utan det är mer att man inte bör ha fler siffror i displayen än vad frekvensnoggrannheten i frekvensgenereringen tillåter.
10 Hz är ungefär vad ostabiliserade oscillatorer medger i HF-området.

Jag brukar citerar vad en av konstruktörerna av SRT CR91, SM5HP, brukar säga om digitalvisningar med 1 Hz när inte klockoscillatorer med
betydligt bättre noggrannhet än 10^-7 används:

"Frekvensvisningen kan då liknas vid hur politiker kommunicerar med väljarna; ett löfte förvandlas lätt till en målsättning"

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det finns en parallell Minima-tråd på Radiokretsen.se som SA5BKE startade för ett år sedan. Där finns fler bilder och scheman m m att studera.
 
Hej,

Micke skickade ett par intressanta ljudfiler från sin Minima. Tack Micke, roligt att höra hur det låter :D

Jag bifogar länkar om det är fler som vill lyssna:

Fil 1

Fil 2

/Arne
 
Leta reda på raden:
#define IF_FREQ (19997000l) //this is for usb, we should probably have the USB and LSB frequencies separately.

Ändra den till:
#define IF_FREQ_USB (19997000l) //Sätt den här frekvensen till nått som passar för passbandet i USB
#define IF_FREQ_LSB (20001000l) //Sätt den hät frekvensen till nått som passar för passbandet i LSB
unsigned long IF_FREQ = IF_FREQ_USB; //Programmet startar i USB

Lite längre ned finns det nåt som säger:

void setSideband(){
if (frequency >= 10000000L)
{
isLSB = 0;
digitalWrite(LSB, 0);
IF_FREQ = IF_FREQ_USB; //Lägg till detta för att skifta sidband
}
else{
digitalWrite(LSB, 1);
isLSB = 1;
IF_FREQ = IF_FREQ_LSB; //Lägg till detta för att skifta sidband

Det borde räcka för att automatiskt få rätt frekvensvisning i respektive sidband.

/Micke


Du fick ett PM nyss, glöm det:)

Detta var en klockren fix.
Jag ligger nu endast 300Hz för högt på både LSB och USB.
Kanske har min BFO glidigt lite.

USB ska anges som den högre frekvensen.

/Micke :D
 
Ah, läste PM innan jag läste här :D

Glidande BFO är inte kul.. DDS kanske är en bra ide ändå ;)

/M
 
Glidande BFO är inte kul.. DDS kanske är en bra ide ändå ;)

Kan vara min frekvensräknare som ligger lite snett.
Inget att bekymra sig för.
Detta måste ändå justeras när jag väl gör en permanent layout.
Min BFO "hänger löst" och skapar dessutom mikrofoni.

Men lyssna går bra och med LF-förstärkaren LM4875 får jag bra tryck i ljudet.
Den är dessutom anpassad för att dra ner sin effektförbrukning när man ansluter lurar.
Volymkontroll har den också inbyggd, den är spänningsstyrd.
Kanske kan man likrikta lite LF och mata tillbaka som en enkel AGC som bara begsänsar det värsta på topparna.


/Micke
 
Har en liknande "audio AGC" på min MKARS80. Har ett motstånd i serie med en liten lampa
mellan utgången och jord, från den spänningsdelaren matar jag -ingången på LM386:an

Ju varmare lampans glödtråd blir desto högre blir motkoppling - det funkar mycket bra.
 
KBW, MKARS80

Har du provat med olika lampor i AGC-modden och vart hittade du den som du är nöjd med?

Den lilla radjon imponerar och (som vanligt) blir man förvånad över hur bra det funkar med dessa små effekter.

Brukar ringprata lite på förmiddagarna på 80 meter från klubben här och när grannen René/ZCK, som bor några kilometer bort (helt fri sikt), kliver in så skulle AGC'n verkligen behövas. Uj uj.

/Janne
 
Köpte dem på Kjell&Co, Den som jag valde var en 3V och 50mA lampa.
Har en pot parallellt med lampan som går till (-)ingången så jag kan ställa
in "lagom" motkopplingsgrad. Tekniken användes förr i tongeneratorer
för att få en konstant amplitud utan distortion.


Känner igen problemet, första QSOt med MKARS80 var med SM5EFP
när plötsligt SM5SQ (2km bort) breakar in - slet av mig lurarna i panik,
bara att hoppas att det inte blev permanenta hörselskador den gången.

En sidoeffekt, om du kan leda ut ljuset för lampan så blir ljusstyrkan en
indirekt indikator av signalstyrkan :)
 

Attachments

  • MKARS80_AGC_T.png
    MKARS80_AGC_T.png
    28,4 KB · Views: 58
Last edited:
AOM skrev; "Det som jag avsåg är att det är lite missledande att visa 1 Hz i sista siffran. Att ha 1 Hz eller en ännu mindre steglängd i själva inställningen är inget problem så länge som det blir hanterliga antal varv på encodern, utan det är mer att man inte bör ha fler siffror i displayen än vad frekvensnoggrannheten i frekvensgenereringen tillåter."
----

Helt överens! För allt praktiskt bruk i enkla apparater som Minima torde 100 Hz visning vara fullt tillräckligt och 1 Hz steglängd önskvärt. Man klarar sig även bra med 10 Hz steg men på bekostnad av en något "svajig" ton vid långsam inställning av telegrafisignaler. För SSB skulle 10 Hz steglängd fungera utmärkt men inte 100 Hz som blir alldeles för stora steg när det gäller amatörradio där en del "ligger snett på kanalen". För kommersiellt bruk med modern utrustning torde 100 Hz steg vara fullt tillräckligt.

Även om en mottagares klockoscillator skulle vara god för 1 Hz så tenderar fler decimaler än nödvändigt på displayen bara göra frekvensvisningen otydligare för ögat. De flesta av oss ställer mer eller mindre omedvetet in frekvenser t ex på hela kHz och har då mottagaren/sändaren 1 Hz upplösning på displayen så blir det ju en hel del finlir att få alla nollor på plats! Trots alla nollor så kan frekvensen ändå avvika flera hundra Hz eller mer! :)

Den moderna tekniken erbjuder många fina möjligheter men inställningskänslan av en analog VFO och skala med t ex 100 Hz delstreck låter sig nog inte återskapas digitalt. Möjligen kan man komma en bit på vägen med en grafisk display med digital visare eller stapel.
 
Kristallfilter igen :)

Jag köpte en påse med 100 kristaller från ebay för $30 utan att ha någon större förhoppning om toppkvalitet.

Selektering gav 4-5 "batcher" om 8 kristaller inom ca 50 Hz, minskar man kravet till 100 Hz skillnad, så blir det nog 10 filter.

Snickrade ihop ett filterkort och passade på att mäta det på jobbet idag.

-3dB bw på 3,36 kHz, och ett loss i passbandet på 3,65 dB tycker jag är acceptabelt.
Kristallfilter 147p.jpg

/Micke
 
Ser bra ut. Lägg BFO:n på flanken c:a 5 dB under marker 1 resp marker 2 så inte de låga tonfrekvenserna försvinner helt. Sidbandsundertryckningen blir si så där men ändå fullt användbar.
 
Kristallfilter igen :)

Jag köpte en påse med 100 kristaller från ebay för $30 utan att ha någon större förhoppning om toppkvalitet.

Selektering gav 4-5 "batcher" om 8 kristaller inom ca 50 Hz, minskar man kravet till 100 Hz skillnad, så blir det nog 10 filter.

Tänk va många filter du kan bygga.
Prova 10 eller 12 kristaller för bättre sidbandsundertryckning och kanske ett bredare filter för BC-AM-lyssning.

Vi ska väl implementera AM i Miniman?

/Micke
 
Back
Top