Vill du bygga an Minima?

Jag leker fortfarande i den digitala världen :)
Fast lite hårdvara har det blivit för att kunna testa mjukvaran.

Länkar ett par bilder till min nuvarande "smörgås" konstruktion för att prova ut funktionerna med DDS BFO

Dubbelmacka!


/Micke
 
Minima-spåret fortsätter.

Jag har nu etsat ett kort till slutsteget RF386.

Minima_pa1.jpg
Allt är ytmonterat även hålmonterade komponenter som då blir lätt att byta.

Minima_pa2.jpg
Sluttrissan ligger på rygg i hålet och vilar på en 3mm tjock aluminiumoxidbricka.
Mönsterkortet läggs på distanser så att sluttrissan ligger i rätt nivå med kortet.

....nu blir det lödning och montering på kylaren.

/Micke
 
Nu är slutsteget klart för test

IRF510.jpg
Sluttrissan IRF510 preparerad för inlödning.

IRF510_2.jpg
IRF510 ligger på sin plats. Notera att mittbenet är avklippt då drain ansluts till monteringsörat.


En bild på hela kortet som bifogad fil då den blir för plottrig i miniformat.
Minima_linear.jpg

Transistorer:
T1, T2, T3, T4= MPSA05
T5, T6 = komplimentärpar S8050 och S8550, bidrag från SM6XUN.
T7 = IRF510

Vilka transistorer som funkar bäst ska nu utprovas.

/Micke
 
Nu är slutsteget klart för test

Snyggt byggt!

Jag har också kommit liiite längre :)

Har pulat ihop en liten buffer för min DDS BFO signal, signalen ut från 9850 räckte inte riktigt till i blandaren,
kopplade även in så att jag kunde få ut DSB innan det vart alldeles för sent på kvällen.

Har för mig att GLD ställde frågan förut, men jag kan inte hitta ett entydigt svar i tråden.
Hur mycket signal behöver man ut efter modulatorn?

Jag känner att jag behöver labba lite till innan jag fastställer en kretskortslayout.

/M
 
Det blir lite varmt för "lakrits"-trissorna.

IR_386.jpg
Så här ser värmefördelningen ut på kortet, Sluttrissan förblir kall.

Q5.jpg
Q5 blir varmast


Förstärkningen är hög på låga f, 80dB @ 1MHz.
Vid 30MHz endast 50dB.

Uteffekten når 5W vid 14V matning.

Ska nu börja med att räta upp frekvensgången och minska förstärkningen till ca 40-50dB
Varför konstruktionen har så högt gain förstår jag inte syftet med.
Det stämmer dock väl överens med mina simuleringar.

/Micke
 
Det blir lite varmt för "lakrits"-trissorna.

Visst är värmekameran ett underbart hjälpmedel,
att hitta dålig kontakt i plintar, se vilket relä som är draget, obalans i förstärkarsteg, kolla flöden i slangar och eller se värmestegringen i transistorerna som du gör nu blir en barnlek.
Jag skulle nästan vilja påstå att värmekameran är ett lika bra felsökningsinstrument som multimetern och tonsökaren :)
 
Heja heja...

Intressantaste forum-tråden på länge. Jag hoppas den blir lång... :D

Vad jag förstått är det två byggherrar som gett sig till känna. Finns det någon som smyg-bygger?

/Arne
 
Även jag - men med en mer modest takt, ska börja montera mitt konrollkort.
Har även mätt upp mina kristaller.
 
Nu har jag justerat frekvensgången.
Kanske kan jag optimera lite till men inte nu.
Jag har totalt motkopplat bort 30dB så jag har 50dB kvar vilket passar ganska bra till Minima.

RF386, omodifierat gain.
Minima_PA_gain1.jpg
Justerat gain
Minima_PA_gain4.jpg
Modifieringar.
Minima_PA_mods.jpg
Motkoppling, RLC, infört på dom tre första transistorerna.
Motståndet 10ohm parallellt med emittermotstånden bytt till 22ohm.

Att byta drivtransistorer är inte aktuellt just nu, det funkar ju bra som det är.
Som sluttransistor ska jag nog prova lite olika alternativ av modernare typ.

Slutsteget behöver sina bandfilter då övertonshalten är ganska hög.
Jag avser att även använda dessa filter i RX-läge så dom hamnar på ett separat kort.
 
Last edited:
Det går bra nu!

Lyckades på något sätt knäcka 5V regulatorn på mitt UNO kort, så både unon och DDS modulen fick 12V rakt in... Unon kan jag leva med att den dog, men DDS modulen var den sista jag hade hemma...

Glad att Si570 klarade sig.

Nåja, vad är väl en bal på slottet...

Får ju lite tid över att pillra med annat.

/M
 
Har jobbat vidare med slutsteget och provat lite olika transistorer.

Helt klart framstår det att mina MPSA05 inte är lämpliga och 2N3904/06 är rätt val.
Slutseget uppvisade väldigt högt gain vilket jag ville minska till ca 50dB.
Drivtransistorerna Q5/Q6 blir väldigt varma så dom har jag bytt till tåligare typer, BF437/438.

De tidigare motkopplingsnäten är nu bortplockade, dom behövs inte om man använder 2N3904.
Jag har dessutom bytt ingångstransistorn till en BF199 och plockat bort ett helt transistorsteg.
Efterföljade steg har en kondensator över kollektormotståndet, justeras för bästa frekvensgång.

För att få till bästa arbetspunkt för varje transistorsteg ska jag nu labba lite med att AC-koppla drivsteget.
Man vill ju få till det så att arbetspunkten jobbar symetriskt med max utstyrningsområde utan att för den delen matas med alltför hög ström. Detta blir inte optimalt om stegen är DC-kopplade.

Minima_PA_mods2.jpg
Emitterföljaren Q4 (T4 i mitt schema) har fått en drossel i serie med sitt emittermotstånd.
Detta höjer tillgänglig drivsignal till dom efterföljande transistorerna.
Minima_PA_mods2_gain.jpg
Gainvariationerna är nu ganska små, OBS plotten visar relativt gain.

/Micke
 
komplementärerna 2N5401 och 2N5551 torde även de fungera väl, de har fT 100MHz och ett sansat hFe om jag minns rätt
 
Last edited:
Håller med, DC-koppling är rätt onödigt så länge man inte ska göra videoförstärkare.
Har du kollat vilken IM-distorsion som uppstår vid olika utstyrning?

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top