Den som aldrig grävt ner sig i detaljerna kring hur en vridkondensator kopplad till en mekanisk frekvensvisning fungerar har i regel ingen förståelse för problemen som en stegräknare typ roterande enkoder orsakar. Så problemen både finns och finns inte. Skall bli intressant att se hur din konstruktion står sig Bengt.
KX3:an tillhör annars de bättre digitala jag har erfarenheter av. Jag tycker man lyckats bra med att skapa en analog känsla i själva vridandet på ratten. Det som är mindre bra, rent vedervärdigt dåligt, är den digitala visningen i siffror som å ena sidan visar exakt frekvens men å andra sidan inte tillför något mervärde när det gäller att ha överblick och känna var på bandet man befinner sig. Vi gamle tänker ju oss en linjär skala från vänster till höger a la gamla rundradiomottagare.
Jag kan inte se att någon annan metod än en väloljad glappfri ratt kopplad till en mekanisk visare av något slag kan var mer användarvänlig. En sak jag noterat och som stör mig är att när det finns digital visning så tenderar jag att vilja ställa in frekvensen till t ex 14023,000000 kHz. Jag försöker bortse ifrån exaktheten och ställa in t ex 14023,574 kHz istället men det är svårt och tar energi. På en analog radio med markeringar på varje 0,5 kHz streck så finns inte det problemet. Man ställer in efter ögonmått på 14023,0 om frekvensen är viktig annars var som helst där frekvensen är fri.
Ovanstående låter säkert helknäpp i de nya radioamatörernas öron men de gamla luttrade som vet vad jag talar om nickar instämmande. Ja, just så är det. Inte lätt det här...