Vill du bygga an Minima?

Japp, det stämmer. Jag kör I2C till displayen med samma pinnar som till Si570.
Det behövs ändras lite i sketchen för att få arduino att prata med displayen via I2C bara.
Återkommer mer detaljerat när jag är hemma och har "min" sketch framför mig.
 
Nu har jag fått hem I2C-adaptern.
Dessutom 7st billiga knappar så att jag kan köra "encoder"-sketchen.
 
Sitter och jobbar med Minima bandfilter.
Har kopplat upp 15MHz LPF och mäter 1,3dB ripple nära X-over.
Simuleringen ger 0,5dB som resultat.
Ska nu koppla upp filtret med 20MHz notch.

Någon som har mätt upp sina filter?
 
Det här är i princip samma sak som SM5EY-sexrörstransceivern från 1964.
"The more it changes, the more it stays the same..."


73/
Karl-Arne
SM0AOM

Den känner jag inte till.
Finns den dokumenterad någonstans på nätet?
 
Jag har aldrig sett någon scanning av artikeln som är publicerad.
Tror att jag har en pdf någonstans i gömmorna...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Som en snigel framskrider mitt Minima bygge fram.

Kontrollkort, vfo och blandare är klara och är inmonterade med en I2C display i en låda. Nästa steg blir xtal-filter och MF-amp. Kommer inte ihåg om någon testat Wes Hayward, w7zoi, and Bob Kopski, k3nhi
alternativa MF-amp?

Skriver på min mobil, ber därför om ursäkt om jag är lite kortfattad.
 
Borde ha tittat på schemat först - det är den Farhan redan använder i Miniman :)

Skrapar rodnande med foten i hörnet!
 
Jo det går långsamt då jag numer har 2,5h pendeltid per dag. Det är oxå anledningen till att jag oftast skriver mina inlägg på mobil.

Men som det heter - den som spar han har!
 
2,5 timmar ger låg verkningsgrad Bengt. Min "restid" till jobbet är 2 x 1'25 sek när jag går från bostaden till firman. Resor till mitt tidigare jobb före 1996 tog 2x16 min i anspråk med bil vilket jag tyckte var för mycket. Under åren 1972-1984 pendlade jag i 2x7 min med bil. Helt OK i min värld.

Ang mitt Minima- projekt så har jag hunnit med att utvärdera flera lösningar med encoders och program för styrning av transceivern. Slutsatsen är att samtliga som publicerats är odugliga. De enklaste gör inte jobbet och de mer komplicerade har för många funktioner på för få knappar vilket gör dem svåra att hantera i praktiken.

I teorin fungerar de bra och kan mycket. Dock tror jag att de som skrivit programmen inte kör så mycket radio och då blir det svårt att få till ett vettigt användargränssnitt. Men duktiga programmerare är säkert ändå.

Sett ur mitt perspektiv så vinner en vanlig hederlig analog VFO över det digitala när det kommer till inställningskänslan och hur ratten svarar på hastiga vridningar fram och tillbaka. Så en god kompromiss kunde vara att utgå ifrån en analog VFO enligt gammalt koncept och sedan använda Arduino att styra Si570 för att generera fasta injektionssignaler för resp band. Konstruktionen blir aningen mer komplicerad men otroligt mycket mer lik en riktig analog radio.

I övrigt har jag kommit ganska långt med både mottagare och sändare. Alla moduler är "klara" och avprovade var för sig på labbänken. Mest tid har jag lagt på sändaren med två olika PA-steg som kan ge minimum 10 W uteffekt vid 9,5 V matningsspänning. Jag satte ju 10 V som absolutkrav för att kunna köra batteridrift och utnyttja batteriernas fulla kapacitet. PA-stegen kan lämna drygt 15 närmare 20 W vid 15 V batterispänning men här väljer jag att reglera ner till 10 W för att förlänga drifttiden. Alltså samma koncept som i Elecraft KX3.

Allt tyder på att jag kommer att välja en VFO-lösning baserad på Arduino Pro Mini men där en analog ingång används för att läsa en 10 varvig potentiometer. Här får vi då 1024 steg som fördelas över 100 kHz på respektive amatörband. Bandomkopplingen sker med en vridomkopplare istället för stegning. På köpet fås en tydlig indikering av valt band liksom potentiometern visar frekvensen på en mekanisk skala, antingen mikroskala på ratten eller en analog visarskala om man vill lyxa till det. Programvaran har Johnny SM7UCZ klippt ihop och det finns en prototyp som nu skall filas vidare på. Tanken är att det här skall beskrivas i ESR Resonans, efter sommaren eller så.

Inte mycket kvar som påminner om Minima men det har ändå varit värdefullt att ha Minima som någon sorts rättesnöre under projektets gång. Minima vinner när det gäller enkelheten och många finesser med liten insats vilket också är vad Minima-konceptet går ut på.

Mitt mål är att bygga en transceiver som närmast påminner om Elecraft KX3 men där c:a 95% av finesserna skalats bort helt. Efter att ha kört nästan 8000 QSO på morsetelegrafi så har det visat sig att bara några få rattar och knappar behövs. Genom att ta bort allt som inte behövs så kommer användarvänligheten att öka markant liksom risken att råka trycka på fel knappar. Det skall dock sägas att en sådan strippad KX3:a som jag nu bygger skulle vara fullständigt osäljbar i ett kommersiellt sammanhang. Möjligen kunde den vara intressant för någon som är uppfödd med riktiga analoga radioapparater med få men nödvändiga kontroller och som värdesätter ett snabbjobbat okomplicerat användargränssnitt.

Målet är också att på sikt ersätta KX3:an i min portabelstation så att jag slipper att använda plastradio (även om den är mest av metall) i min hobbyutövning. Using a hombrew all band CW transceiver låter bättre än Rig Elecraft KX3..... Men hallå, hur intressant är det att höra för motstationen! Rig ICOM, Rig Yaesu etc...
 
Verkningagraden får ställas i relation till arbets/bostads -marknad. Men helt klart står pendeltiden i direkt omvänd relation till inläggslängden här på forumet :)

Du har rätt om brister i "interfacet", även jag gillar känslan av en analog VFO. Min lösning på en användarvänlig VFO är att använda mig av en stegmotor där lindningarna är borttagna och ersatta av 2 hallswitchar som känner av rörelse och position, att mäta med spolarna gav för stor osäkerhet vid långsamma förändringar.
 
Den som aldrig grävt ner sig i detaljerna kring hur en vridkondensator kopplad till en mekanisk frekvensvisning fungerar har i regel ingen förståelse för problemen som en stegräknare typ roterande enkoder orsakar. Så problemen både finns och finns inte. Skall bli intressant att se hur din konstruktion står sig Bengt.

KX3:an tillhör annars de bättre digitala jag har erfarenheter av. Jag tycker man lyckats bra med att skapa en analog känsla i själva vridandet på ratten. Det som är mindre bra, rent vedervärdigt dåligt, är den digitala visningen i siffror som å ena sidan visar exakt frekvens men å andra sidan inte tillför något mervärde när det gäller att ha överblick och känna var på bandet man befinner sig. Vi gamle tänker ju oss en linjär skala från vänster till höger a la gamla rundradiomottagare.

Jag kan inte se att någon annan metod än en väloljad glappfri ratt kopplad till en mekanisk visare av något slag kan var mer användarvänlig. En sak jag noterat och som stör mig är att när det finns digital visning så tenderar jag att vilja ställa in frekvensen till t ex 14023,000000 kHz. Jag försöker bortse ifrån exaktheten och ställa in t ex 14023,574 kHz istället men det är svårt och tar energi. På en analog radio med markeringar på varje 0,5 kHz streck så finns inte det problemet. Man ställer in efter ögonmått på 14023,0 om frekvensen är viktig annars var som helst där frekvensen är fri.

Ovanstående låter säkert helknäpp i de nya radioamatörernas öron men de gamla luttrade som vet vad jag talar om nickar instämmande. Ja, just så är det. Inte lätt det här...
 
Alla dessa siffror med decimaler har jag också erfarenhet av. Tänk en termometer som visar 600,000 C. Till viken nytta? Jo om man skall räkna kan det vara bra.
Grafisk framställning på skärmen gav en bättre överblick av situationen med en stapel per avgastemperatur istället för två kanaler per cylinder med 6 siffror.
Bästa termometern var den med ett gult fält, ett grönt fält och ett rött fält. Det var lätt att se om något var galet då eller vanliga analoga med siffror då man kunde se om visarna stod likadant för då var det bra. Men den nya generationen tänker och läser annorlunda än de gamle, det är nog delvis i vilken miljö man skolas in. Gammalt, modernt eller toppmodernt.
Lika illa är det för mig med armbandsuret. Hur mycket är klockan och hur lång tid har jag kvar? Min hjärna ger svaret direkt utan att ens behöva tänka efter medan mina barn gör likadant men med ett digitalt armbandsur.
En föränderlig tid lever vi i, minsann.
 
Rotary encoder eller modifierad stegmotor ger ju båda en känsla av "klick-lägen"
Om dessa lägen inte är önskvärda kan man ju alltid använda en optisk encoder som sitter i många nya riggar, dom har inga kännbara lägen.
Om man dessutom har en X10 alt X100 knapp vid sidan om VFO-ratten så förenklas snabbspolningen.
Ett litet svänghjul kan man lätt svarva till som ger extra momentum när man snabbt vill flytta sig lite längre i frekvens.

Vad kan man mer göra för att förbättra funktionen om man ändå väljer att använda en rotary encoder av någon typ?
 
Det finns ju lyckade lösningar, jag har en TS-940 och VFO-ratten på den har en väldigt skön analog känsla.
Antar att det är massan och antal samplingar / varv som åstadkommer denna, men massa går ju bort på en
portabelstation.

Man får helt enkelt låta bli att titta på skalorna när man kör - både frekvens och S-meter.
 
Eftersom jag aldrig kastar något har jag sparat en optisk encoder från 1976.
Den kommer från en CR-300 om jag inte missminner mig.

CR_300_encoder.jpg
Normalt sitter den monterad innanför panelen men jag tillverkade en vinkel för att kunna prova.
Lite för stor för minima men kanske ger den bättre vfo-känsla.
 
Back
Top