Vintage-radio nät?

Jag har inget rörigt att bidraga med men jag gläder mig åt varje inlägg i den här tråden. (Trådradio?)
 
Roligt med nostalgi-QSO. Har bara möjlighet att delta under sommaren från mitt sommar-QTH. Kör bara 40-meter så hoppas det blir fler tillfällen innan 80-m blir aktuellt för rörringen. Det blev mina första SSB-kontakter med min renoverade HW-100. Dess bättre (värre) så dyker det upp problem (här ALC/AVC) när man motionerar gamla prylar. Blir lite att fixa, verkar vara kända problem.
Tack för trevliga QSO:n
73, Lars
 
Hej!

Jag lyssnade en stund i början, hade en ART-13 + BC-348 uppvärmda o klara för AM.
Men, tyvärr så fanns det inte tillräckligt med ledigt utrymme för AM.
Så, jag förblev tyst.
 
-OID, synd du inte ropade in. Det var en hel del mellaneuropeer igång så det var lite trångt på bandet. checkade på Youtube och ser att din ART-13 verkar vara ett mekaniskt mästerverk! Hoppas du kan vara med nästa gång.
 
En bild på dagens testade mic.
Kanske är det någon som vet vad detta är. Ser ut som Tuner +2 men utan "tuppkam"
Kan berätta att den har en förstärkare med PNP-transistorer d.v.s. +jordad.......huuu!
Ny mic.jpg
 
Hej!

Jag lyssnade en stund i början, hade en ART-13 + BC-348 uppvärmda o klara för AM.
Men, tyvärr så fanns det inte tillräckligt med ledigt utrymme för AM.
Så, jag förblev tyst.
Synd att du du inte checkade in Morgan. Nackdelen med 40m på en lördagsförmiddag är väl att det kan vara ganska trångt på bandet. Det är lite knepig att välja det band som för tillfället passar flest deltagare. Jag kan köra både 80 och 40 så det är upp till er att tycka till om bandvalet. Vi kanske kan ha en enkel omröstning inför varje körning...


Jag har inget rörigt att bidraga med men jag gläder mig åt varje inlägg i den här tråden. (Trådradio?)
Det är bara kul med intresserade lyssnare/läsare. Syftet är att "Ringen" och tråden skall leva i symbios. Alla som delar intresset är välkomna med inlägg även om man inte äger en rörstation för tillfället.
 
Lars, det ser nästan ut som i Heathkit katalogen när det begav sig. Polerat skrivbord och diplom på väggen.... :)
 
CW-nyckeln har följt mig sedan slutet av 60-talet. Första köpte jag hos Hobbex, sedan fick jag en likadan och mindre sliten av Bosse (SM4EII) när han gick på Sjöbefälsskolan i Härnösand. Har inte haft någon elbugg innan den som sitter i min FTdx10 som jag nu haft i drygt ett år. Tycker handpump är trevligare men lite bekvämare med bugg. Behöver dock träna en del efter många års uppehåll
 
En bild på dagens testade mic.
Kanske är det någon som vet vad detta är. Ser ut som Tuner +2 men utan "tuppkam"
Kan berätta att den har en förstärkare med PNP-transistorer d.v.s. +jordad.......huuu!
View attachment 10196
Det där är en kinakopia…eller made in HongKong iaf på den berömda amerikanska mikrofonen.
Blå Turner +2 bordsmikrofoner har jag nu en 10-12st av….-fråga mej inte varför…det är väl ngn genetisk rest från forntiden - den som spar han har’
Utöver dem 2st likadana fast de är svarta och är utan förstärkare. Ena är kristallmikrofon och den andra är keramisk.

Den blå kopian har jag en enda av. Köpte den av en kompis som tyckte han hade köpt fel….jäkla skit jag åkte på kopian och inte den äkta..
Han hade inte provat den ens. Skeptisk vart jag också men då den hade passande plug till mina Sommerkamp’s så gav jag den en chans. Tycker den har bra drag och låter inte sämre än ngn annan mikrofon.
Den körde jag i Mars månads upplaga av rörringen.
 

Attachments

  • IMG_3322.png
    IMG_3322.png
    6,3 MB · Views: 16
Hej alla Rör-Ringare.
Jag ska vara med på en träff för Vintage-motorcyklar imorgon och måste därför lämna walk-over för augusti upplagan.
Kanske Micke -GLD kan ta över ledningen och bestämma band samt agera master... ?

Värm upp katoderna och ha det bra!

Jag emotser en rapport senare.

/ Uffe -FKI
 
Kanske Micke -GLD kan ta över ledningen
OK, och tack för förtroendet.
Blev tvungen att åka till stan så det blir att köra på ändmatad tråd i stördimma så jag blir nog lite döv.
Mitt förslag är att vi kör 40m även denna gång om ingen har något bättre förslag.
Själv har jag ingen koll på eventuella contests o dyl.

7158kHz kl 10........ska vi säga så?
 
Det är testfritt imorgon. European HF-Championship börjar inte förrän kl 12Z.
40m låter som en bra idé så alla kan njuta av SA2CLC och hans fina rig...

Lycka till / Uffe
 
Ja det var verkligen dålig uppslutning i dagens rör-ring.
Jag hörde en SA station väldigt svagt så det var väl du Tommy.
Jag fick i alla fall stämma av min Swan 260 :)
 
Jag anmälde min närvaro på 7158 fem minuter efter utsatt tid och talade med SM3EAP, någon annan svensk hördes inte. Det vore nog bättre med en eftermiddagstid när e-skiktet har tätnat och då gärna under 7100 kHz.
En Heath DX-40 är under pågående renovering men VFO saknas, jag kanske bygger en med transistorer.

Lennart
 
Back
Top