Vintage-radio nät?

Hej!

Polizei-sändaren S-191 har jag, i rätt färg, plus en TU i rätt färg.
BC-348 japp saknas ej, dock svarta allihopa. Så även med övriga TU.

Man kan även råka på en "Polizeioberkommissaranwärter"
eller en "Ministerialdirigent als Leiter der Abteilung für öffentliche Sicherheit und Ordnung" bland de som delar in mänskligheten i "Verhaftet" och "Noch nicht verhaftet"*, med sådana stiliga gradbeteckningar:

1737740781242.png1737740656879.png

Frågan om tyska titlar har diskuterats rent allmänt av och till i detta forum.

*Detta refererar till en historia jag hörde på 70-talet, om en polismästare i en Berlin-förort som
på sitt kontor hade registerkort över invånarna insorterade i två kortregisterskåp.
Det ena märkt "Verhaftet" och det andra "Noch nicht verhaftet".

Last edited:
Nu är det dags för RörRingen igen!

7158kHz kl 1000 SNT lördag 1/2

Kom med och njut av den gemytlighet och samvaro som endast varma katoder kan erbjuda.. :cool:

/ Uffe

Om jag är inte är felunderrättad så är det AM-test på lördag.

Själv är jag på sommarstället med familjen vilket kan innebära radioförbud i värsta fall.

Schutzpolizei var avläggarna till de militärt organiserade Gendarmen vilka hade anor tillbaka till
Fredrik den Stores Preussen. De utgjorde en poliskår med primärt yttre tjänst och hade som huvuduppgift att hålla befolkningen i schack.

Officeren till vänster har tjänstegraden Hauptwachtmeister, och båda har den karaktäristiska kasken
Tschako
på huvudet.

1738330982349.png
Tschako für Mannschaften der preußischen Landespolizei, ca. 1930

Radioapparaten är en tidig skapelse från bröderna Loewes företag
Radiofrequenz GmbH.

Dagens RörRing samlade hela 9 stationer vilket jag tror är nytt rekord.
-CLC Det är alltid kul med din unika Central Electronics TX, synd att vi tappade bort dig när vi tvingades byta frekvens p.g.a. QRM.

Ha det bra och väl mött nästa månad.

Jag luftade min SB-102 plus slutsteg, störningar från stationer med slaviskt språk gjorde det svårt att läsa -CLC, -NIK och -NZY. Sista nixieröret i SB-650 går till och från så jag måste väl efterlysa en drivkrets 7441B eller 74141.

Hos mig var alla riktigt starka 58 som lägst.
Även Tommy var stark men han dubblade med någon öst-station som också var riktigt stark tyvärr.

Det här med negativ skärmgallerström i vissa typer av tetroder diskuterades,
och det har mycket riktigt med geometrin att göra.

Rör med stor perveans och små elektrodavstånd uppvisar detta fenomen mer än sådana
med större dimensioner.

Som jämförelse kan man titta på kurvorna för t.ex. 813 och 4CX300A

1738432984173.png
Här ser man att skärmgallerströmmen aldrig går negativ i någon del av utstyrningsområdet,
medan hos 4CX300A det finns en region med negativ ström

1738433159424.png
som belastningslinjen passerar igenom när anodimpedansen är lägre än optimal.

En utredning över ämnet "skärmgaller i allmänhet" finns bifogad.

Attachments

Det är en utförlig artikel men förklarar inte varför det är just rör med indirekt upphettad oxidkatod som har så utpräglad sekundäremission från skärmgallret. Jämförelsen med 813 haltar eftersom det har styrplåtar mellan skärmgaller och anod och direktupphettad torierad volframkatod.
Det stämmer med min erfarenhet av 4CX250B att man ska justera antennbelastningen för lägsta distorsion, jag mätte bäst linjäritet i klass AB1 vid noll skärmgallerström.

... min erfarenhet av 4CX250B att man ska justera antennbelastningen för lägsta distorsion, jag mätte bäst linjäritet i klass AB1 vid noll skärmgallerström.
Funderar om det därmed finns en entydig väg vid avstämning för att undvika att hamna med problem med effekten av sekundäremission och att hamna på fel area i diagrammet, om så borde det finnas en koppling mellan plate - load som är optimal och där man kan använda orunda kugghjul för att realisera denna koppling. Kanske en del kommer ihåg signaturen till "Tekniskt magasin" med sina orunda kugghjul som kunde användas för beräkningar, men datorer kom att bli billigare...

Back