Vintage-radio nät?

Ja det blev det vanliga Rörgänget -DFF/MCD/GLD/FKI...

Vandringspriset den "Gyllene Anoden" går till -DFF för autentisk skärmgaller-AM från en DX40 med stor proveniens.

/ Uffe -FKI

Vi gjorde ett kort prov på 80m men min störnivå är för hög där.
Jag hörde -MCD bra men -DFF blev svagare.
Dessutom tyckte jag att signalstyrkan varierade en hel del.

Bara knatter från störningar här. Jag _kan_ ha hört någon men i AM-läge är det en besvärande hög bakgrund.
Nya tag med bättre antenn nästa gång.

Vandringspriset den "Gyllene Anoden" går till -DFF för autentisk skärmgaller-AM från en DX40 med stor proveniens.
Absolut, Lennart är stadigt "på hugget" med mycket vintage. Får testa med Drake T-4XC i AM-läge och räkna lite på hur mycket bärvåg man kan plocka ut via anoderna i signalvägen. Helst skulle jag byta kristallfiltret i sändaren för lite mer frekvensomfång i modulationen, men kanske det funkar att koppla förbi kristallfiltren, bärvågen skall ändå ut...

Övrigt "rörigt" är att jag roat mig att köra med Ra190 på 40- och 20 mb, cirka 1 W ut med 140 V på anoden i ett 3A4; kristallstyrningen gör utmaningen bara lite större.

Det var mycket "fräsande" brus på 80-mb och snabba signalvariationer, vi får väl hålla koll på konditionerna och vara flexibla med frekvensvalet.

Lyssnade i 20min på 40m och alla hördes finfint (DFF något svagare). Sen var det en del QRM förvisso.
Antenn 141m Beverage i 22 grader och min egna KiwiSDR. QTH Kungsbacka.

Hej!

Lördag förmiddag passar inte alltid så bra för mig, tyvärr.
Dock till mitt försvar så stod både ART-13 och BC-348 redo och väntade på att jag skulle släppa på 28 V till omformarna... de blev besvikna.

MEN...nu har jag några veckor framför mig då jag inte föreläser och kan därmed jonglera lite mer med min tid, jag avser att försöka mig på lite AM-aktivitet på 80 m, kanske främst under morgonen/förmiddagen. ¤0 m kan ju vara aktuellt det också?

Några frivilliga?

Back