Vintage-radio nät?

Va, har du ingen riktig radio med dig!!! Vad är då vitsen med att resa??? :rolleyes:
Leif, jag är kanske lite svag i anden men ibland lockar faktiskt oändliga stränder och fantastiska restauranger mer än rörbruset på 40m.... Kanske en något inopportun uppfattning i den här tråden... ;)

Men, hav förtröstan snart är jag hemma och fortsätter renoveringen av min HRO som den sanna katodkramare jag är...

Lycka till imorgon.

Leif, jag är kanske lite svag i anden men ibland lockar faktiskt oändliga stränder och fantastiska restauranger mer än rörbruset på 40m.... Kanske en något inopportun uppfattning i den här tråden... ;)
Det är nog klokt att vara återhållsam och inte utsätta sig för allt för mycket signaler, då kan man bli knasig:

"Signaler i elektronisk form utövas fysiskt mot kropp dagligen där ofrivillig fysiska reaktioner uppstår och kan uppfattas som på lång sikt uppbyggnad av beteende som efterliknar funktionshinder och eller funktionsnedsättning."

Det här kanske kan tolkas som stor risk att man blir asocial och bara sitter och grejar med sin gamla radioapparat:
"Rätten till arbete tas bort och man håller individen isolerad indirekt."

Allt enligt information på internet, och då måste det ju vara korrekt. :cool: Finns publicerat på diverse internetforum med länkar som man förmodligen inte alls bör klicka på. På flera ställen har inlägget plockats bort så det kan finnas en möjlighet att det inte är något seriöst...

Dagens rör-ring kunde genomföras med mycket goda signalstyrkor.
Lite tunnt deltagande tyvärr, endast 4st deltog denna lördag.
SM5DDF
SM7FBJ
SM7MCD
SM0GLD

Väl mött nästa gång!

Som jag berättade så hade jag fått problem med att min Johnson Matchbox inte ville anpassa antennen på 40m.
Jag blev alltså tvungen att flytta antennimpedansen till ett område som Johnson Matchbox accepterade.
Två spolar en i vardera antennledningen och en kondensator tvärs över på anpassarsidan.
Blanktråd och spolstomme hade jag tagit med till sommarstugan och även en vridkonding av mottagartyp med tätt mellan plattorna.
Utprovningen gick ju bra men sedan behövde jag en lämplig kondensator på ca 100pF som dessutom tålde lite spänning.
Det fick bli en MacGyver-konding byggd av en bearnaisesåsburk och aluminiumfolie.
Kondingen klarade provet och överlevde 30min rörring :)

40m match.jpg

Broder Michael/GLD ansluter till en stolt tradition bland radioamatörer;
Ur Gustav Lindvalls bok "Marconi, Eterns Betvingare",

1730559692413.png

om ett tillfälle när antennkretsens självinduktans inte räckt till vid ett frekvensbyte:

"Marconi var olycklig.
Han såg sig förtvivlad omkring, ingen rulle fanns till hands.
Men han ville inte ge sig.
Han hade klarat av svåra situationer förr. Vi minnas hur han med en kvastkäpp
åstadkom en finfin antennmast , när han demonstrerade sina apparater för marinministerient i Rom. Skulle han inte nu kunna finna något, som kunde hjälpa
honom att avstämma mottagaren?

Hans blickar fästes vid en klocksträng av metall, som hängde utefter väggen.
Den kunde i värsta fall duga, men var skulle han finna något han kunde
linda upp den på så att den fick formen av en spiral och något så när liknade en självinduktionsspole?
Han fann det han sökte. Ett stearinljus!
Snabbt slet han ner strängen till ringklockan från väggen, virade den runt stearinljuset och lät den göra sällskap med ebonitrullen, som förut dinglade vid antennledningen.

Med några handrörelser hade han kopplat fast klocksträngen... Nu återstod bara några minuter tilll dess Poldhu skulle avsluta sin utsändning.

Men nu hade han lyckats avstämma sin apparat efter den engelska stationens våglängd".

Boken innehåller även denna tänkvärdhet om radioamatörer i allmänhet:

1730560092655.png

Last edited:
Tror att det där med frigående höns inte var är helt oväsentligt i sammanhanget...

Eftersom jag firade min födelsedag på fredagskvällen så kopplade jag upp mig lite för sent på morgonen men fick ändå njuta av några minuter RörRing. Kul att -FBJ var med för första(?) gången.

Hälsningar från CT-land...

/ Uffe

Kul att -FBJ var med för första(?) gången.

Hälsningar från CT-land...

/ Uffe
Nja, jag har varit med minst en gång tidigare, drömmen är en Collins tranceiver typ KWM-2A, 32S-3 eller en line men då måste annat rensas ut för att ge plats.

Det var en rejäl pjäs...
Stora spolen är gjord av bromsrör och linkspolen av 2,6mm solid koppar EK. Krokodilklämmorna till spolen är formade så att så stor yta som möjligt ansluter på spolen. På 15m blir de gula kablagen som kortsluter varv väldigt varma med 400W, "obekväm" impedans där med högre förluster i ATU'n.

Back