Vintage-radio nät?

Hej!

Tommy, R-392 är trevligt, skulle gärna vilja ha en orörd, min är tyvärr inte det.

Förövrigt, planen är att hoppa in en snabbis idag, ART-13 + BC-348, allt drivet av 27.4 V DC så det blir två roterande omformare.
Omformaren för ART-13 är fläktkyld och allt annat än tyst, vi får väl se om ni hör den i bakgrunden!
 
-CLC Stilpoäng för R392, den är ju rätt ovanlig och kanske inte den mest smidiga radion om man bara vill veva lite över banden.
Annars så blev vi 5 stationer vilket är godkänt.

/ Uffe
 
Förövrigt, planen är att hoppa in en snabbis idag, ART-13 + BC-348, allt drivet av 27.4 V DC så det blir två roterande omformare.
Omformaren för ART-13 är fläktkyld och allt annat än tyst, vi får väl se om ni hör den i bakgrunden!
Det lät fantastiskt starkt och bra i Kalmar, starkast idag jämte Tommy -CLC, spännande med dessa konditioner. Använde 4 kHz bandbredd med bra läsbarhet, lite selektiv fädning som fick bärvågen att försvinna ett par ggr, typiskt AM.
 
Kul att det fortfarande finns dom som återkommer till rör-ringen.
Hos mig var alla starka i dag. Kanske var -oid något svag i modulationen men det beror väl på att man lyssnar med ett sidband i ssb läge.
Jag brukar ju rigga upp på altan när jag kör från sommarstället men i morse var det för kallt.
Snabbt fixade jag till en frigolitinsats till ett litet fönster där jag kunde dra in en bandkabel-förlängning.
Med denna extra kabel blev det väldigt svårt att stämma av med min Johnson Matchbox.
Det blir till att mäta upp med VNA så man ser varthän det barkade.

Kul att min Swan 500c rasslade igång, jag tror att jag har ett reläproblem som brukar ställa till det ibland.
 
Hej!

Micke, jag justerade in nivåer och kontrollerade min modulation kvällen innan, modulerade 100% och symmetriskt.
Gjorde prov med att lägga på lite och inte så lite kompression, men det vart bara dumt med allt bakgrundsljud jag har.
Så, jag körde helt oprocessat, endast EQ, skulle kunna klippa bort lite i frekvensregistret, men asch... jag tycker att den låter bra!
Kanske någon som har en Orban Optimod till övers...?
 
Hej!

Micke, jo, jag ser ju att när man kontrollerar via SDR mottagare runt om så ser man att det finns rundradiosändare som har ett "jäkla" drag i signalen. Får väl var något att fundera på...?
 
Hej!

Så, i samband med användandet av äldre radioutrustning så måste (?) ju kaffe eller kanske the tillredas på något speciellt sätt?
Funkar ju inte med något gjort i en vanligt elbryggare? Nä, alls inte!

Mitt morgon kaffe görs oftast vid köksbordet över öppen eld, jo alltså jag eldar ju inte upp köksbordet utan använder något fotogenkök.
Nu i kväll har jag demonterat och rengjort bottenventilen till pumpen på ett gammal Primuskök tillverkat 1935, så det blir kaffe i morgon...
 
Eld??? Tuffaste sättet att värma tevatten är med två syrafasta rostfria plåtar i ett plastlock svarvat med fläns så det passar i tekoppen. Plattorna kopplar man till en nätkabel. Strömmen ökar när vattnet blir varmt. Var man ska göra av skyddsjorden vet jag inte?
Det funkade när jag jobbade på instrumentverkstan Kvarnsvedens pappersbruk fram till 1986 och inspirerades av elpannorna där. Kanske locket ligger nånstans i källaren...
I föräldrahemmet på 70-talet värmdes även korv på det viset, men bara som experiment. Tevattenvärmaren användes lite mer regelbundet.

/Jan
 
Så, i samband med användandet av äldre radioutrustning så måste (?) ju kaffe eller kanske the tillredas på något speciellt sätt?
Jag lovar att jag ALDRIG använder tepåsar. Själva uppvärmningen behöver jag jobba lite på.
Kanske kan anodförlusteffekt vara det enda rätta för att koka kaffe och värma tevatten:)
 
Hej!

När jag kör med någon av mina BC-375 så kan man ha muggen ovanpå sändaren, den blir ganska varm...
Eller en tallrik med lite "småplock" som behöver hållas varm, perfekt när man har lite längre QSO!
 
Kanske någon som har en Orban Optimod till övers...?
Jag ser att du har uppgraderats till "Anodfantast", bättre än att vara "bakom galler" kanske... :)
Håller med -GLD att det krävs nog lite extra "omph" för att AM ska bli på riktigt och det är väl ingenting man lägger krut på för något enstaka QSO kanske.

Ljuprocessning för AM-rundradio är en hel vetenskap i sig. Frågan är väl hur man på enklaste sätt kan få till det som radioamatör. Dom som håller på med ESSB brukar ju ha en hel rack med olika processorburkar. Personligen tycker jag väl vinsten är rätt tveksam och att det nog mest handlar om att ha flest knappar och lampor i shacket...

Och nu till frågan: Hur ska vi hjälpa Morgan -OID att få till en sånt där härligt AM sound som dom bara har på dom amerikanska MW-stationerna??? Fritt fram för alla idéer....
 
Hej!
ESSB, jag tycker att flera av dem som provar på, men inte tycks begripa... satsar på basåtergivning ned till nästan likspänning och sedan en bandbredd som är "påtaglig". OFTAST, nästan alltid, så har de en EQ med en utpräglad "hängmattekaraktär", alltså mycket bas och diskant, det däremellan ligger man 20 dB eller mer under... För att åstadkomma ett riktigt "fett ljud".
Men, ibland hör man dem som verkligen fått till en verklighetstrogen återgivning.

Har hört en och annan (via kiwi sdr) från USA som har påtagligt men behagligt processad AM, måste tyvärr erkänna att jag har inte gett det så mycket tanke...ännu.

Jo, jag tänkte på en variant, "Gallret Styr"... men det blev som det blev...

Måste tillägga, provade för flera år sedan med en BC-696 (Command Set Transmitter) att skärmgallermodulera, skaplig återgivning ned till 50 Hz och upp över 8 kHz, matad med "bra ljud" så lät det jättebra. Transformator i G2 ledningen matad av en ett effektsteg från Saab 9000...
Ljud från närmaste iPad.
 
Back
Top