Vintage-radio nät?

Hej!
Lite samma som R-390A med sitt 3TF7, men där finns det halvledarlösningar för den som så önskar.
Samt varianten där man pluggade in ett "lämpligt vanligt rör".
Använder 3TF7 i mina R-390.
 
Last edited:
Fördelen med 6V6GT lösningen är att den är helt "plug-in kompatibel" med 4H-4C, och att det är en lösning som rekommenderas av National.

Jag vill behålla HRO:n så original som möjligt, ev brister och defekter i konstruktionen är bara "charmigt".. :cool:
 
Hej!
Uffe, jag håller med dig!
Jag brukar köra med grejerna som de var en gång i tiden.
Utom en av mina ART-13 som går med en "modern" Electrovoice 638 och en EQ.
 
Reglerfunktionen från 4H4C får man ju ändå inte från ett 6V6, den verkar tjänstgöra enbart som spänningsdelare.
Man får lite strömreglering även med ett 6V6, eftersom glödtråden har en viss PTC-karaktäristik. Dock inte lika utpräglad som hos järn-väte motstånd som Amperite 4H4C.

Med dagens goda spänningsreglering hos elnäten är knappast strömstabilisering nödvändig längre. En resistans på dryga 3 ohm gör samma verkan. Tredje världen-elnät kan dock motivera en strömstabilisator.
 
Last edited:
"A friendly reminder" som det heter numera.

Nu är det dags för oktober versionen av RörRingen. Traditionsenligt träffas vi på:

7158kHz kl 1000 SST

Var inte blyga. En stor kopp kaffe, en burk 556, och några varma rör är allt som behövs för en lyckad träff.
Det bara att greppa PTT:n!

Välkomna.

Uffe -FKI
 
Nu är mumien på banan igen...
Jag ska försöka ha med den på RörRingen imorgon.

-DFF du får väl köpa fler rörprylar på loppisen så vi får lite till att njuta av i ringen.

Ett stort tack till Bjarne -FBJ och till Postnord som faktiskt var riktigt snabba...
 
Back
Top