Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tack Morgan för en snygg "P3-övergång"... som för oss elegant tillbaka till kärnverksamheten.Hej!
Får väl, för tillfället, följa Uffes tips om att hålla inläggen till radiorelaterat!
Så jag bifogar en bild på Philips QB2/250, en välbekant och pålitlig vän till många av oss.
Ber om ursäkt att det råkade hamna en cylinder (IF184) på bilden...
View attachment 12450
Häromdagen var jag iväg och hämtade hem en Drake Line R-4C & T-4XC med MS4 och PS4 komplett med alla filter och fylld med kristaller från en f d arbetskamrat som tyvärr drabbats av svår sjukdom och inte längre klarar av radioapparaterna. Jag lovade att ta väl hand om utrustningen som är i mint kondition, en ägare och inköpt ny på 70-talet. Välvårdad och helt i originalskick vilket faktiskt är mycket ovanligt idag. De flesta gamla apparaterna är tyvärr mer eller mindre "sönderreparerade" som Roy brukar säga.
View attachment 11367
Slutrören är friska och både sändare och mottagare verkar fungera perfekt på alla band. En tidig modell av Turner bordmikrofon som ropades in på senaste Växjö-auktionen 2023 för en tjuga visade sig fungera och ge tillräcklig signalspänning ut för full SSB- och AM modulering vid "close talk" och medelhögt röstläge. Gissar att det sitter ett kristallelement monterat då den inte låter lika dov och murrig som en blå Turner +2 med förstärkare som nog var dynamisk och som jag använde till min första Drake C Line under 70- och 80-talen.
Får väl checka in hos rörgänget nästa gång ni håller låda och bidra till aktiviteten - för en god sak - att hålla lågan brinnande i radiorören.
Där fick jag svar på frågan...En av mina kollegor hade rest runt och trimmat sådana mottagare i de hemliga
anläggningarna, tillsammans med Philips IGO-oscillatorerna som användes för att
hålla frekvensen stabil.
Din HRO-60 har med stor sannolikhet suttit i någon av de hemliga anläggningarna.Den har en SO-259 kontakt på baksidan märkt med en dymotape " EJ IGO"
Har du någon bra förklaring Karl-Arne?
Kul att "motorintresset" håller sig kvar i tråden, även med elmotorer och generatorer...Jag checkade in med ART-13 + BC-348, båda med roterande omformare.
Surrar förtroendeingivande...