Vintage-radio nät?

Oavsett sidospår eller inte så har den här tråden nu blivit ofantligt lång. Trådstartaren kanske ska ta tillfället i akt och skapa en ny tråd kring rörringar o.dyl?

Som trådstartare så tycker jag att det är väldigt kul att denna tråd har växt och blivit forumets största...
Men vi kanske ska avsluta fordonsinläggen och hålla oss till det ursprungliga ämnet, det finns bättre forum för motorer etc...

Tack igen ni alla som bidrar med olika tankar och vinklingar, jag läser allt med stort intresse och är imponerad av all kunskap som finns här.

/ Uffe som anser att livet är ett ständigt lärande..

Hej!

Får väl, för tillfället, följa Uffes tips om att hålla inläggen till radiorelaterat!
Så jag bifogar en bild på Philips QB2/250, en välbekant och pålitlig vän till många av oss.
Ber om ursäkt att det råkade hamna en cylinder (IF184) på bilden... ;)

QB2 250.jpg

Hej!

Får väl, för tillfället, följa Uffes tips om att hålla inläggen till radiorelaterat!
Så jag bifogar en bild på Philips QB2/250, en välbekant och pålitlig vän till många av oss.
Ber om ursäkt att det råkade hamna en cylinder (IF184) på bilden... ;)

View attachment 12450
Tack Morgan för en snygg "P3-övergång"... som för oss elegant tillbaka till kärnverksamheten. ;)

Hej!
Planen för kvällen är att lite senare värma på ett QB2/250, två 811A, några 1625 och en 837.
Plus ”en handfull små oktalrör.”.
Gissa sändaren!

Häromdagen var jag iväg och hämtade hem en Drake Line R-4C & T-4XC med MS4 och PS4 komplett med alla filter och fylld med kristaller från en f d arbetskamrat som tyvärr drabbats av svår sjukdom och inte längre klarar av radioapparaterna. Jag lovade att ta väl hand om utrustningen som är i mint kondition, en ägare och inköpt ny på 70-talet. Välvårdad och helt i originalskick vilket faktiskt är mycket ovanligt idag. De flesta gamla apparaterna är tyvärr mer eller mindre "sönderreparerade" som Roy brukar säga.

View attachment 11367
Slutrören är friska och både sändare och mottagare verkar fungera perfekt på alla band. En tidig modell av Turner bordmikrofon som ropades in på senaste Växjö-auktionen 2023 för en tjuga visade sig fungera och ge tillräcklig signalspänning ut för full SSB- och AM modulering vid "close talk" och medelhögt röstläge. Gissar att det sitter ett kristallelement monterat då den inte låter lika dov och murrig som en blå Turner +2 med förstärkare som nog var dynamisk och som jag använde till min första Drake C Line under 70- och 80-talen.

Får väl checka in hos rörgänget nästa gång ni håller låda och bidra till aktiviteten - för en god sak - att hålla lågan brinnande i radiorören. :)

THE QUEEN HAS ARRIVED!

Nu har jag äntligen fått hem min HRO-Sixty från GRK-auktionen. Bara högtalaren är värd en uppskattning. Man ser direkt att det bara kommer tunga sanningar ur den. Kanske lite Per Albin varning även om den är tillverkad efter kriget. Mottagaren är i mycket bra skick med nio bandlådor 50kHz-30MHz.

Jag ska fixa fram en vridtrafo så jag kan smyga igång den lite elegant... Det blir nog lite av "Mumien vaknar", mer info följer....

Attachments

• HRO-Sixty_1.jpg
    HRO-Sixty_1.jpg
    1,5 MB · Views: 12
HRO-60-R 425-0362 Johan Lagercrantz AB 1956-04-04 Point-to-point

Då kanske den gjorde tjänst i Krigstelegrafinätet?

Den har en SO-259 kontakt på baksidan märkt med en dymotape " EJ IGO"
Har du någon bra förklaring Karl-Arne?

En av mina kollegor hade rest runt och trimmat sådana mottagare i de hemliga
anläggningarna, tillsammans med Philips IGO-oscillatorerna som användes för att
hålla frekvensen stabil.
Där fick jag svar på frågan... :)

Den har en SO-259 kontakt på baksidan märkt med en dymotape " EJ IGO"
Har du någon bra förklaring Karl-Arne?
Din HRO-60 har med stor sannolikhet suttit i någon av de hemliga anläggningarna.

Normalt så användes mottagarna i Krigstelegrafnätet som diversitetspar vilka delade på en IGO,
men det förekom mottagare som saknade IGO-ingång.. Ett sätt att kolla är att dra ut spolpacken och se efter
om det längst till höger i chassiet sitter en vridomkopplaraxel med skruvmejselspår.
Finns denna så är mottagaren förberedd för IGO.

Hej!

Ett tips för den intresserade, LA2OLD nostalgiringen.
Lördag 13:00 frekvens 3660 kHz.
Varannan lördag AM och andra lördagar SSB.
Se la2old.no

Jag checkade in med ART-13 + BC-348, båda med roterande omformare.
Surrar förtroendeingivande...

När jag öppnade locket på min HRO Sixty så jag att transformatorn var utbytt mot en svensk modell och att ett kraftigt 10 Ohm motstånd var monterat i serie med primärlindningen. Var det något televerket gjorde eller det kanske ändrades av en senare ägare?

Du har råkat på en HRO-60 med utbytt nättransformator.
Tidiga varianter använde en originaltransformator som var otillräcklig för 50 Hz nätfrekvens och som gick för varm
vid kontinuerlig drift. Telegrafverket lät ETV i Åkarp ta fram en ersättning som passade mekaniskt.

1726939858474.png

1726939951572.png

"Bör ej saknas i något hem..."

Jag checkade in med ART-13 + BC-348, båda med roterande omformare.
Surrar förtroendeingivande...
Kul att "motorintresset" håller sig kvar i tråden, även med elmotorer och generatorer... :cool:
Skall nog koppla in mitt nätaggregat med roterande omformare till min Ra200, dessutom är ju trampgeneratorn även den en roterande omformare.

Kanske klassar en Dynastart på en gammal Albinmotor in som dubbel roterande omformare... :rolleyes:

Hej!

Leif MCD, jo men visst, det är ett ypperligt exempel på omformare i flera steg!
Till flera av de "klassiska" portabla stationerna så finns det ju förbränningsmotordrivna kraftkällor.
Tänker bl.a. på den smidiga GRC-9... men inte bara på den!

... kanske kan vi ha en "spin off"-diskussion om våra roterande omformare, så kan säkert några fundera över hur elmotorns förtändning påverkar katodvärmen, utan att debatten blir överhettad...

Back