Vintage-radio nät?

Jag har räknat med att värma upp både katoder och anoder, och få en och annan resonanskrets inställd inom 40 mb... :)

Hej!
Jag har för avsikt att prova att ropa in på AM, med en "Command Set Transmitter" ur SCR-274-N-serien, mer exakt BC-459-A.
Sändaren är ansluten till en MD-7/ARC-5 modulator, vilket i och för sig inte är korrekt, borde vara BC-456-modulator istället.

Blir inte BC-375-E, har lånat ut mitt kraftiga 28 V-aggregat.

Hej!

Utrustningen jag körde med idag var:

Sändare: BC-459-A (SCR-274-N familjen)
Sändaren har varit i aktiv tjänst (USA) oklart var, men har varit på verkstad för tillsyn/reparation(?) under 50-talet.

Modulator: MD-7/ARC-5
Denna modulator tillhör ARC-5 familjen och användes ej till SCR-274-N, de använde BC-456 (G2-modulering).
MD-7 däremot arbetar med G2-Anodmodulering.
Spänningsmatas med 28 V DC, innehåller roterande omformare.
Varit inne på Quonset Point för tillsyn/reparation 1954, så man kan utgå från att den varit i aktiv tjänst.

Mikrofon: T-17 (kolkorn)
En klassiker från WW2 och framåt, detta exemplar är i gott skicka och låter som den skall. (ingen kolkornspackning)

Mottagare: BC-348-Q
Mottagaren kommer ursprungligen från det danska flygvapnet. (har även tillhörande T-47/ART-13)
Mottagaren har roterande omformare och jag kan inte se spår av modifieringar eller reparationer.

Jag fick en tur med SPICA T121.
Dessutom fick jag hälsa på hos SK0MTB.

View attachment 12425

View attachment 12426
Vem är det på fotografiet uppe till vänster? Per-Albin Hansson? någon ÖB/Marinchef? Borde det inte vara kungen?

Tsk Tsk. Fendrar skall inte vara ute under färd...

(Vill man reta en inbiten båtentusiast skall man kalla dom "Putt-ifrån-kuddar".)

På den tiden Sveriges flotta var ute på färd på Västkusten hade jag en klasskamrat vars far ägde en fin segelbåt, Sparkman&Stephens IW31 som vi fick låna en sommarvecka. När en svensk jagare närmade sig blev jag av klasskamraten instruerad att "hälsa" genom att man tog flaggan, höll den rätt upp för att när jagaren passerade hålla den i horisontalläge. Marinen skulle alltid ha en flaggvakt på bryggan som skulle hålla koll på båtar i närområdet. Om någon av dessa "hälsade" måste flaggvakten springa ut och sänka flaggan i masten en kort stund för att därefter hissa den igen.

En senare bekant inom skrået berättade alltid att om en "hälsning" sågs från bryggan utbrast flaggvakten något i stil med "J---ar!" fick springa ut och upp för att besvara hälsningen. I ur och skur.

Synd att EDIP krockade med min SM1-tur. Jag får hänga på nästa år...

Det ryktades att dom skulle starta upp en Isotta? Annars var det väl mest turbiner...

Morgan -OID, du verkar ha koll på stoora motorer. Vet du något om Isottorna mer än vad som står på Wikipedia??

Last edited:
Back