Vintage-radio nät?

Hej!

Begreppet "charmigt" har varit nämnt i tråden.
Visst är denna bilden charmig jämför med många moderna varianter av logotyper och företagsnamn?
Det är ju så att man kan gå ut i garaget bara för att se just detta?

JAP 600SV.jpg
 
Håller med helt. Problemet är att dyra marknadskonsulter vill modernisera väl inarbetade logotyper och vanligen då till det sämre.
Ett exempel är den fina sparbankseken som man växte upp med som verkligen symboliserade säkerhet och tradition. Den förvanskades sedan till något onämnbart som ser ut som något som katten släpat in.

Men, det finns hopp, jag tänker på Fords logga, den är väl fortfarande helt oförvanskad??

Kan ni ge exempel på äldre loggor som fortfarande gäller..
 
"Bean-counters" är ofta mycket klåfingriga när det gäller
logotyper.

Ett exempel från en bransch där jag har en viss "ärftlig belastning";
Skånska Cementgjuteriets sekelskifteslogga.
1724418565694.png

När företaget "internationaliserades" på 60-talet så dög det inte längre med sådana traditioner, utan man tog fram en mer "modern" logga:

1724418752832.png

Legenden hävdar att man i samband med logo-bytet avsett att göra en reklamkampanj i engelskspråkig press med mottot
"We have lost our pricks", men detta ska ha stoppats i sista stund.

När det gäller beständiga logotyper så har Telefunken behållit sin logo sedan 1919

1724419076128.png

Dock försvann den under en period på 80/90-talen för att ersättas
med moderna tråkiga logon från "Deutsche Aerospace" och "DaimlerChrysler Aerospace".
1724419797844.png
1724419271136.png
1724419347859.png

Efter några fusioner blev de sistnämnda EADS och så småningom Airbus. Militärradiosidan bröts loss, och blev åter "Telefunken RACOMS", till de anställda vid "Fachbereich Empfänger und Peiler" i Ulms stora glädje.
De hade skruvat besvärat på sig när "Deutsche Aerospace" hade kommit på tal.
 
Last edited:
Satirgruppen "På Håret" med nyhetsuppläsaren "Lelle Printer" meddelande på sin tid att appropå att Skånska Cement bytte namn till "Skanska" att fler Svenska företag bestämt sig för att byta namn även dom. Dock ville man behålla de Svenska/Skandinaviska bokstäverna. Så det blev:

"Völvö"
"Atlas Cöpcö"
"SÄÄB"
 
Tänker på den klassiska VOLVO loggan som utstrålar en klassisk potent stram elegans.

Den moderna versionen verkar ha blivit lite "henifierad" för att bättre passa in i det allmänna samhällsklimatet...
 
Det ryktas att tyska lastbilstillverkaren MAN skall byta namn (i Sverige) till HEN för att framstå som mer PK ... ;-)
 
Det ryktas att tyska lastbilstillverkaren MAN skall byta namn (i Sverige) till HEN för att framstå som mer PK ... ;-)
Apropå tysk logga. När jag precis hade lärt mig bokstäverna var jag konfunderad över motorn på min pappas lättviktare. Där stod det JLO, men det skulle uttydas ILO. Till råga på allt stod det OIL bredvid loggan.
 
Satirgruppen "På Håret" med nyhetsuppläsaren "Lelle Printer" meddelande på sin tid att appropå att Skånska Cement bytte namn till "Skanska" att fler Svenska företag bestämt sig för att byta namn även dom. Dock ville man behålla de Svenska/Skandinaviska bokstäverna. Så det blev:

"Völvö"
"Atlas Cöpcö"
"SÄÄB"
I ett gammalt nummer av (Svenska...) MAD gjorde man sig lite diskret lustiga över Skanska, fast där stod det "Smalandska" på en lastbil.

Och som gammal Karlskoging i förskingringen kan jag inte underhålla kommentaren från den gamle Boforsaren, med flera generationer bakom sig i firman, som skakade på huvudet åt nytida påfund: "Snart tar di väl bôrt preckera i Boffôsch mä".

Min anti-favorit på temat när klåfingriga våldfört sig på anrika saker är Hewlett-Packard. Det smärtar en instrumentnörd att man tar ett sådant anrikt namn och sätter det på sketna datorer. Sedan får instrumenten något fånigt "Agilent", "Keysight" eller vad det nu kan heta för stunden.

Jag tycker den gamla runda RCA-loggan var fin, den ersattes senare av en fulare.
 
Apropå tysk logga. När jag precis hade lärt mig bokstäverna var jag konfunderad över motorn på min pappas lättviktare. Där stod det JLO, men det skulle uttydas ILO. Till råga på allt stod det OIL bredvid loggan.
Hela detta esperanto-relaterade mysterium finns utrett med Deutsche Genauigkeit i denna tråd från inlägg #66 och framåt:

 
Det gamla SJ, som var en förkortning för "Statens Järnvägar", hade ju en riktigt fin symbol i det krönta vinghjulet. Det moderniserades/degraderades senare till en dagiskonstupplaga av samma symbol, efter att ha varit den s.k. köttstämpeln under några år (en fyrkant med bokstäverna SJ i mitten). PR-avdelningens avstånd till verkligheten och de anställda mäts sannolikt i ljusår.

Televerket genomgick väl samma brutalisering av sin framtoning.

Under senare kontakter jag haft med just SJ har man hävdat att SJ inte betyder någonting, utan är ett "egennamn". Det är ju logiskt i och för sig, att nämnet är betydelselöst, när de betraktar sin verksamhet som betydelselös. Grundtanken "tågen måste gå" är förpassad till arkivet.
 
På 80-talet så uttyddes "SJ" som "Stigs Järnvägar" med syftning på
Gd Stig Larsson.

Apropå SJ-loggan så faller mig denna bild av dåvarande kommunikationsministern Olof Palme som fångades i flykten
av en påpasslig pressfotograf i minnet:

1724432499380.png


Det är ju logiskt i och för sig, att nämnet är betydelselöst, när de betraktar sin verksamhet som betydelselös. Grundtanken "tågen måste gå" är förpassad till arkivet.
SJ har gått samma öde till mötes som andra verksamheter vilka styrs av ekonomer som saknar varje intresse av att bedriva kärnverksamhet.
 
Apropå tysk logga. När jag precis hade lärt mig bokstäverna var jag konfunderad över motorn på min pappas lättviktare. Där stod det JLO, men det skulle uttydas ILO. Till råga på allt stod det OIL bredvid loggan.
Samma på kameror, Ihagee stavades Jhagee med flera. Och i Playfairchiffret.
 
Hej!

Jag har alltid trott att svaret på JLO och ILO är att förr så skrevs I som ett "modifierat J", det typen av J som är just i JLO.
Jag vet många, som nu då förstås är lite äldre och de skriver versalt I som ett "JLO J".
Ett J med ett tak på.
Samma fenomen finns hos tillverkaren JRUS som kan skrivas IRUS.
Dock finns det en tvist på historien kring det företags namnet som vi lämnar där hän.
 
Det här har med tyskans konvention för hantering av "I" och "J" i skrivstil resp. tryckstil att göra.

Från ett tidigare inlägg:

1724481740624.png
 
Efter några fusioner blev de sistnämnda EADS och så småningom Airbus. Militärradiosidan bröts loss, och blev åter "Telefunken RACOMS", till de anställda vid "Fachbereich Empfänger und Peiler" i Ulms stora glädje.
De hade skruvat besvärat på sig när "Deutsche Aerospace" hade kommit på tal.

När man träffade kunder från Airbus i Friedrichshafen och kallade dem för Dornier så blev det aldrig protester...
Bean counters och branding-goddagspiltar begriper aldrig traditioner och stolthet över ett ursprung.
 
Nu på lördag 7 sept är det dags för RörRingen igen!

7158kHz kl 1000 SST

Eftersom jag befinner mig i SM1 så lämnar jag walk-over som ringledare, och är övertygad om att det blir en bra ring ändå.. :cool:

Det har ju gått rykten här om esoteriska AM-försök så det blir säkert lyckat.

/ Uffe -FKI
 
Back
Top