Sorry, nu blev jag triggad....
Volvo hade problem med ett konstruktionsfel på 440-modellen, de började brinna och ingen begrep varför. Just en sån ärvde mina barns mor. Jag råkade ut för att det började ryka under motorhuven när jag stannade vid affären en vinterdag. Det var lite olja som runnit ner på grenröret från ventilkåpan. Motorn är tvärställd med grenröret, och i detta fall förgasare, mellan motorblock och torpedvägg. Jag kollade ventilkåpspackningen men den var hel. Ett par dagar senare hände samma sak, men den här gången brann det med öppen låga och jag fick ta fram brandsläckaren. Nu blev det till att fundera djupare och jag tog in bilen på en gör-det-själv hall. Dessutom krävdes sanering av motorrummet och byte av nån slang, kabel, olja och filter.
Studerade konstruktionen och fann att vevhusventilationen hade "förbättrats". Den gick från vevhuset framtill och genom en burk strax bakom kylaren, jag tror den skulle fungera som nån slags kondensor, eller det var åtminstone vad den faktiskt gjorde. Jag tog isär anordningen och fann att det bildats is varvid vevhusventilationen var blockerad. Resultatet blev övertryck i motorn varvid motorn tryckte ut olja genom oljepåfyllningen på ventilkåpan, oljan rann ner på grenröret och tog eld.
Jag besökte Volvo i Härnösand för att köpa ersättningsdelar för det som brandskadats, menade att det här borde jag få gratis då jag kunde presentera konstruktionsfelet som orsakade att bilmodellen brann, att Volvo inte förstått att additiverna i den blyfria bensinen suger åt sig vatten och att "kondensatorn" bygger is vid repetitiva korta körsträckor i kall väderlek när motorn inte hann bli varm. Svaret blev nej, det där hittade jag liksom på...
Bakom mig i kön stod en man som blev djupt berörd. Samma dag som min bilbrand hade en Volvo 440 med en man och hans lilla son dött i en plötsligt rasande brand på E4 söder om stan. Mannen i kön hade legat bakom denna bil och sa att bilen förvandlades till en fackla på några sekunder i 100 km/h. De i bilen hade inte en chans. Jag blev nu riktigt för-b. och krävde att Volvo skulle ta mig på allvar, men inte.
Jag frilansade i motorpress då och tänkte att det här vill jag ha känt omedelbart. Ringde Aftonbladet och fick framsidan, två helsidor och löpet. Sedan exploderade pressen och jag blev ett villebråd. Kvällstidningarna drog saken med Volvo centralt och lokalt men de nekade. Nån intervjuade bilprovningen som menade att jag hade en poäng osv.
Slutligen blev jag kallad till Vägverkets haverikommission, de tog saken på stort allvar. Vi kom att diskutera bränderna och dess orsak, framförallt min och dödsbranden samma dag. Jag frågade om den andra bilens motor och det visade sig vara en insprutningsmotor med ledningar av plast ovan grenröret, vår var ju en förgasarmotor vilket klarade sig bättre. Dödsbranden, och andra liknande våldsamma förlopp misstänktes bero på att när insprutningsledningarna brann av och bensin under högt tryck förvandlade bränsleinsprutningen till en eldkastare.