Ja, Trio 9R59 var första mottagaren för mig. Farsan köpte den i början av 60-talet och körde lite med den, och hade försett LO med stabbad anodspänning med ett VR105. Skalet är grått frostlackat, som har fått några törnar under åren, Nu är det många år sen den var igång, men tror den finns på en hylla i källaren. Med Q-multiplikatorn gick det att få MF ganska smal, men utan BFO. Så en BFO och produktdetektor byggdes och monterades nånstans vid nättrafon, där en plåt kunde skruvas fast. Långt efteråt insåg jag att mottagarens prestanda var sådär. Jag var jätteglad om jag hörde en rumän eller bulgar på 80 m! 40 m var för rörigt och på högre frekvenser var RX döv. Den gick även som MF efter en Elfa-konverter för 2m.
Första KV-sändaren var byggd av farsan på 50-talet. Så här knappt 50 år senare kan jag erkänna att jag med C-cert taget 1975 aldrig körde kristallstyrt på KV. Sändaren hade som VFO en Tesla-oscillator på 1,75 MHz som drev lite och det dög ju inte som C-amatör. Så jag byggde en FET-VFO i en skrotad TV-kanalväljare för UHF där de fyra små vridkondingarna parallellt nästan räckte till CW-delen på 80 m-bandet. Sen var ju katodnycklingen av paret med 1625 i PA utan filter, vilket påpekades av Georg SM4KM nån km bort. Så då byggdes gallerblockeringsnyckling, med betyget "Mjukt och fint som nyjästa vetebullar". Nätdelen fick en omkopplare mellan 400 och 800 V till PA. Med 400 V gick det att få ner inmatad effekt till 20 W, 3 dB mer än tillåtet... Farsan körde nån gång med grejorna och DÅ kunde omkopplaren stå i QRO-läget. Minns inte inmatad effekt men det var i alla fall mer. Den gick bra på 80 m men då RX inte funkade så bra så blev det nog bara nåt prov på 40 m. Annars fanns dubblare o tripplare för 20, 15 och kanske 10 m med EL83. Sändaren blev hopplock av delar och utan kåpor och försvann i en flyttstädning mina föräldrar gjorde, och jag hade ingen plats. Ev hamnade själva sändarchassit på nostalgimuseet i Grängesberg, men okörbart utan vanliga nätdelen, VFO:n och den separata nätdelen för gallerblockeringsnycklingen.
/Jan