Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Sagt om frekvensstabiliteten hos Swan, i synnerhet 350 och tidiga 500:Har dock problem med frekvensstabiliteten en stund vid uppstart.
Vid mottagning låter det som frekvensmodulering.
Micke, alltid kul med nyuppväckta riggar. Jag tror att jag bidrog lite till frekvensförvirringen, är nog inte helt inkörd på B-Linen ännu.Det blev alltså ett informellt rör-radio sked i dag.
Tack till Ulf och Lennart som gjorde det möjligt för mig att för första gången prova min nya Swan 500c
Hur stort motstånd är lämpligt?om det finns något motstånd mellan anoderna och filterkondensatorn som strömbegränsar tar 6LQ6 ingen skada
En artikel om hur man kurerar frekvensstabiliteten i en SWAN-VFO finns i Ham Radio, augustinumret -79.Vilket också gjordes med till synes gott resultat. Endast 10m behövde en justering "live"
Sen får man hålla koll en tid framåt innan man är helt säker.
Har dock problem med frekvensstabiliteten en stund vid uppstart.
Vid mottagning låter det som frekvensmodulering.
Antingen är det VFO´n eller sidbandsoscillatorn som svajar upp och ner i frekvens.
Hoppas det är så enkelt att det bara är en till el-lyt som behöver bytas.
Hej vad är det för högtalare som du har till vänster ? Mvh sm0ydoJa som sagt dåliga konditioner. Det har blivit för mycket sol kl:10,00
Tyvärr hörde jag varken 6EJU eller 6VRL så det blir en 1:a i hörbarhet.
Får väl skylla det mesta på störsituationen i Bergshamra.
View attachment 9457
En bild på min Swan 260.
Varken ALC, AGC eller S-mätare finnes.
Inte heller en riktig volymkontroll utan endast RF-gain.
Ett magiskt öga tjänstgör som avstämnings och modulationsindikator.
Enklare kan det nästan inte bli.
SB Acoustics högtalarelement med två talspolar i två ihoplimmade IKEA "Blanda" salladsskålar.Hej vad är det för högtalare som du har till vänster ?