zepp-tråd

Allt detta tjafs för att en mindre begåvad op ställde en fråga om zepp-antennen.......huga huga gubbar. Jag skulle vilja säga att ni har "ballat ur"

De flesta trådar, på de flesta forum kommer till att avvika, eller kanske vi ska säga utvika, något från den konkreta frågeställningen av trådskaparen. Jag ser inget fel i det! Så länge det som skrivs har en anknytning till ämnet, och inte ägnas åt personangrepp, finner jag det seriöst. En utveckling.

Tyvärr tycker jag nog att uttrycket "mindre begåvad op" närmar sig ett personangrepp. Okunnig är definitivt inte samma som obegåvad!

73/Lasse
 
Last edited:
Tyvärr tycker jag nog att uttrycket "mindre begåvad op" närmar sig ett personangrepp. Okunnig är definitivt inte samma som obegåvad!

73/Lasse

Ja, jag uttryckte mig dåligt där Lasse...sorry, jag känner Martin, så det blev lite fel.
 
Martin76 de APQ.
Hej. Det här forumet är till för att bl a hjälpa amatörer och övriga tekniskt intresserade personer med hjälp och råd.
Jag ställer därför några enkla frågor så att jag kan reda ut och hjälpa dig med din planerade zepp-antenn.
Ditt första inlägg indikerar att du är intresserad av att kunna använda zeppen på (160) 80-10 meter.
1. Försök att beskriva din situation d v s hur du bor - radhus, lägenhet eller eget hus?
2. Hur stort utrymme har du för en trådantenn -alltså hur lång horisontell tråd kan du få rum med räknat från matningspunkten till ändisolatorn?
3. Hur lång kommer feedern (nedledningen) att bli? Räkna från den horisontella matningspunkten till radion.
Måtten behöver inte vara exakta. Någon meter hit eller dit spelar mindre roll.
Om jag får dessa uppgifter kan jag föreslå mått för den horisontella tråden och nedledningen - mått som kommer att göra det lättare att avstämma till en bra anpassning.
Du har väl tänkt på att du behöver en balanserad transmatch (tuner) vid sändaren för att kunna utnyttja zeppen för alla amatörband på kortvåg.

73 och välkommen med uppgifterna
Bengt SM6APQ
 
hej SM6APQ ska förklara så gott jag kan.

1.bor lägenhet
2.15m ca
3.vet ej hur långt de kan bli.

kanske finns bättre sätt en med zepp-antenn, men vile bara diskuttera lita allmänt bara.

73 DE SA7BCK

så till SK7FBJ "mindre begåvad op" tack för den
 
Martin, ta det inte så allvarligt......jag kunde ha sagt nybörjare, du vet hur svårt det är att uttrycka sig i skrift. Vi ses väl på Onsdag?

Om du vill kan jag ta med min balanserade antennanpassare så kan du få se hur jag har byggt den...?
 
Last edited:
Hej Martin!

Jag kör med vad man brukar kalla en longwire. Inte helt olik installationen på NCL:s bild. Det finns ingen möjlighet att hänga upp en dipol - därför kör jag med ändmatat. Som det står på NCL:s bild så behöver du en "Damn good ground" för att det ska fungera bra, som tur är så är det det i vårt hus. längden på tråden är så långt som går att få ut - drygt 20m, tråden är vinklad 90 grader efter c.a 14m.

Men som sagt hade jag haft möjlighet att använda dipol så hade jag hellre haft det. Om man får till en dipol korrekt ska man i princip inte behöva jorda anläggningen - radiomässigt sett.

Som bl.a APQ redan sagt så blir strålningen från en trådantenn annorlunda på högre frekvenser - det blir fler så kallade lober, och dessa tenderar att rikta in sig att ligga parallellt med antennen. Även om du kan "stämma av" antennen på dessa högre frekvenser så kanske det saknas en lob för den riktning som du vill köra.

Men antenner är, när man bor i lägenhet en "det möjligas konst", bättre med någonting i luften än ingenting alls ;)


mvh
bengt / KBW
 
Martin76 de APQ.
Hej o. tack för ditt svar.
15 meter tråd möjliggör god verkningsgrad på alla frekvenser över 14-MHz. På 1.8 och 3.5-MHz uppkommer svårigheter att "pumpa in" effekt i denna korta tråd. KBW tog just nu orden ur min mun - det blir bättre med hänsyn till de låga frekvenserna - att låta nedledning (endast en ledare) och den horisontella 15 meterbiten bli en radiator. Då gäller det att hitta en bra motvikt eller jord. Värmeelement är ett alternativ. Annars kanske det finns möjlighet att "droppa" ner en enkelledare -tunn lacktråd som inte är så iögonfallande - från fönster eller balkong. Detta koncept fordrar "bara" en obalanserad transmatch (tuner) inomhus nära transceivern.
Lycka till.
73
Bengt SM6APQ
 
SM7FBJ

1.tar det väldigt allvarligt

2. VAD då på onsdag????

3. vill inte ha me dig å göra , 73
 
Last edited:
SM7FBJ

1.tar det väldigt allvarligt

2. VAD då på onsdag????

3. vill inte ha me dig å göra , 73


Bjarne hänvisar till månadsmötet i februari, med NSRA Martin. Jag berättade för honom att du inte längre är medlem. Men en sak ska du ha helt klart för dig... Bjarne kom till mötet och hade sin hembyggda ATU med sig, av den anledningen att han ville förklara för dig hur lätt det att bygga en DubbelZepp och hur en riktigt bra ATU ska se ut.

Bjarne må ha uttryckt sig lite olyckligt, men det är helt och hållet din egen aggressiva attityd och klumpiga sätt att "ge igen" som gör att du får svårt att kommunicera med andra andra radioamatörer och som gjort att svartfötterna på repeatern gett sig på dig. Om du lugnar ner dig och inte direkt går till motattack så kommer allting att funka mycket bättre för dig.

De flesta amatörer vill väldigt gärna hjälpa till - men du måste lyssna noga och kunna ta ett visst mått av kritik Martin.

73 de SA7ARV
 
CQ de APQ
OBS, Det finns inget som heter dubbelzepp. Zepp innebär att en tråd är matad i ena ändan.
Dubbelzepp skulle i såfall tolkas som " dubbelmatad i var sin ända"(?).
En mera korrekt benämning på en sådan antenn är "resonant tråd, eller tråd med obestämd längd matad på mitten. Två poler - m a o DIPOL!
HAM.SE är inte dom ända som missbrukar detta ord - amatörlitteraturen vimlar av detta sätt att benämna en dipol.

73
Bengt SM6APQ
 
Folk vill självklart inte säga "dipol av obestämd längd, matad med stege och med en balanserad ATU".

Finns inget bättre namn blir det självklart "DubbelZepp", eftersom de flesta fattar vad som menas utan att man måste skriva en uppsats.

Finns det ett bättre adekvat namn så kläm det gärna, så alla får veta det standardiserade och korrekta namnet på antennen!
 
CQ de APQ
OBS, Det finns inget som heter dubbelzepp. Zepp innebär att en tråd är matad i ena ändan.

Mmm, det är ju inte lätt att hålla isär begreppen när både Rothhammel och ARRL antenna handbook "missbrukar" begreppet. Rothhammel förtydligar dock genom att även kalla den för "doublet" (men inte dipol).

/Arne
 
de APQ.
Den korrekta benämningen på en resonant eller godtycklig längd på tråden och matad i mitten är dipol eller som Roy säger "mittmatad tråd med stege". Dipol antyder ju "två poler".
I angolsaxisk (proffs) litteratur kallas den för "doublet". Om tråden är en "ynklig" bråkdel av den använda våglängden benämns antennen som "fundamental doublet".
Källa: ANTENNAS av John Kraus.
Ordet "dubbelzepp" har dykt upp i amatörlitteraturen de senaste 25 åren och tyvärr fastnat hos en del hams.
På 80-talet dök det upp ett annat vedervärdigt ord; man kallade horisontella (stora) loopar för "den tyska quaden".
Båda orden får mig att bli smått illamående... Låt oss hålla oss till korrekta termer när vi pratar om våra tekniska prylar.

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
de APQ.
Ja även ARRL har missbrukat namnet "dubbelzepp". Dom har ju t o m kallat G5RV för en multibandantenn!
Läs mer om SM6ENGs inlägg om detta i ESR (Experimenterade svenska radioamatörer).

73
Bengt SM6APQ
 
Så länge det inte finns någon "SAOL" el standardiseringsorgan som hanterar dylika frågor för radioamatörer, kan i a f inte jag se någon anledning att tjafsa om något så futtigt som ett namn på en antenn. Helt klart så funkar det ju inte att benämna alla antenner som har två poler som dipol. Det skapar förvirring och svårighet för amatörer att skilja en konstruktion från en annan. En benämning som funnits i 25 år och som är välkänd, finns det väl ingen anledning att försöka ändra på nu!?
 
Om man klagar på hur andra uttrycker sig så får du oftast rätt. Men bara för att de
du vill tala med undviker dig ;)

mvh
Bengt / KBW
 
KBW de APQ.
Beträffande det felaktiga uttrycket DubbelZepp de senaste 25 åren.

"Om man upprepar en lögn tillräckligt många gånger
blir det till slut en sanning!"
Hermann Göring
 
Jag håller med APQ, oavsett hur länge något sagts fel så finns det ändå skäl att försöka göra det rätt, eller mer rätt.
Att kontinuerligt försöka göra språket mer konsekvent är vikigt, låter man allt bli mer och mer fel hela tiden förstår vi snart inte varandra.

Vi har helt enklet två motkrafter.
1, Rätt och proffsigt språk enligt SI.
2, Slang och hörsägen, som biter sig fast.

Det finns än i dag seriösa radioamatöer som kallar bra konditioner för skip. Trots att skip betyder det motsatta. Dvs där det inte finns vågutbredning.

Jag har insett att den som blir tillrättavisad, eller blir tillfågad vad han menar, eller får reda på vad något verkligen heter blir sur. Detta är konstigt, bättre vore väl att bidraga till att vi talar och skriver tydligare och mer tekniskt tydligt. dvs att få reda på vad något verkligen heter borde vara tacksamt istället, man ökar sin kunskap.

Sen kan det ju diskuteras under ordnade former.

Vi har ju SI, Internationell Standrad i världen, som skall hjälpa oss att bli mer tydliga och att vi skall förstå varandra bättre. SI är vårt viktigaste språk. Men oxo det enklaste.

Amatörradio är till stor del en teknikhobby, därmed bör vi ju agera som tekniker, och tala och skriva otvetydigt.
Dvs att något inte skall gå att tolka mer än på ett, och rätt sätt.
Tänk om en militär order skulle behöva tolkas innan den verkställs.
Tänk om en teknisk beskrivning måste tolkas innan den byggs, tolkningen blir fel och bygget funkar inte.
En stor del av den rådgivning jag gett radioamtörvänner genom tiderna, för att de skall få igång sitt bygge, går ut på att de tolkat beskrivningen fel.

Att sätta bra namn på antenner är en god uppgift. ex en W3DZZ. Svårt.
Men det skrivna och talade ordet är kanske inte alltid rätt trots 25 år, eller kanske 50 år.

Det mesta går att förbättra.

Jag ser dagligen missförstånd, ibland mycket dyra, som bara beror på detta.

Förstår man inte en sak till hundra procent, eller blir osäker på vad författaren menar, så borde det vara självklart att fråga och ifrågasätta.

Det gör ju till och med barn.

Säger någon grej, men menar grej med moj så....

de
SM4FPD
 
Vilket klokt, väl sammanfattat och bra inlägg, Roy. Jag kan bara instämma och applådera!

73/Lasse
 
Back
Top