Jag håller med APQ, oavsett hur länge något sagts fel så finns det ändå skäl att försöka göra det rätt, eller mer rätt.
Att kontinuerligt försöka göra språket mer konsekvent är vikigt, låter man allt bli mer och mer fel hela tiden förstår vi snart inte varandra.
Vi har helt enklet två motkrafter.
1, Rätt och proffsigt språk enligt SI.
2, Slang och hörsägen, som biter sig fast.
Det finns än i dag seriösa radioamatöer som kallar bra konditioner för skip. Trots att skip betyder det motsatta. Dvs där det inte finns vågutbredning.
Jag har insett att den som blir tillrättavisad, eller blir tillfågad vad han menar, eller får reda på vad något verkligen heter blir sur. Detta är konstigt, bättre vore väl att bidraga till att vi talar och skriver tydligare och mer tekniskt tydligt. dvs att få reda på vad något verkligen heter borde vara tacksamt istället, man ökar sin kunskap.
Sen kan det ju diskuteras under ordnade former.
Vi har ju SI, Internationell Standrad i världen, som skall hjälpa oss att bli mer tydliga och att vi skall förstå varandra bättre. SI är vårt viktigaste språk. Men oxo det enklaste.
Amatörradio är till stor del en teknikhobby, därmed bör vi ju agera som tekniker, och tala och skriva otvetydigt.
Dvs att något inte skall gå att tolka mer än på ett, och rätt sätt.
Tänk om en militär order skulle behöva tolkas innan den verkställs.
Tänk om en teknisk beskrivning måste tolkas innan den byggs, tolkningen blir fel och bygget funkar inte.
En stor del av den rådgivning jag gett radioamtörvänner genom tiderna, för att de skall få igång sitt bygge, går ut på att de tolkat beskrivningen fel.
Att sätta bra namn på antenner är en god uppgift. ex en W3DZZ. Svårt.
Men det skrivna och talade ordet är kanske inte alltid rätt trots 25 år, eller kanske 50 år.
Det mesta går att förbättra.
Jag ser dagligen missförstånd, ibland mycket dyra, som bara beror på detta.
Förstår man inte en sak till hundra procent, eller blir osäker på vad författaren menar, så borde det vara självklart att fråga och ifrågasätta.
Det gör ju till och med barn.
Säger någon grej, men menar grej med moj så....
de
SM4FPD