Nya tips från Blocket TRADERA etc

Hej DLS 70 är det den radion det är där som man har slipat bort numren på
ic kretsarna i var det SO42P eller ,var det någon som berättade för mig?

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej DLS 70 är det den radion det är där som man har slipat bort numren på
ic kretsarna i var det SO42P eller ,var det någon som berättade för mig?

mvh Lasse sm0ydo

Du tänker nog på DLS200 som är den mer känd för sina anonymiserade IC-kretsar, istället försedda med en färgklutt som identifierade de rackarna.
Jag har ett svagt minne av att schemat/komponentplaceringen dök upp för några år sedan på nätet men jag kan inte hitta den?
 
Jag kikade på bilderna på SRA radion och det ser ut att vara fina rörhållare med
skärmar är det men det är lite svårt att se om det är 7 eller 9 poler novalsockel.

Jag gillar inte dom här kinaproducerade rörhållarna jag tycker att dom är alldelles
för glappiga i sockeln.

mvh Lasse sm0ydo
 
En del tar då i.
Mast fot på Tradera. Amatörradio | Amatörradio | Hobby Utropspris 465:-
Finns på LIDL för 70:- Enda skillnaden ser ut att vara färgen på plasten.
Jo men den säljaren brukar ta i så det skriker ... är väl samma som har en Yaesu FT-450 ute, enligt min enkla mening är utropspriset minst 2000,- för högt. Köper någon den för utropspriset så säljer jag gärna min också :)
 
Last edited:
Last edited:

Är det inte stor skillnad på de kinesiska socklarna och t.ex gamla johnson ?
kina: blank mjuk "metall" dåligt fjädertryck
orginal: försilvrad, relevant fjädertryck och hårdare metall
kanske spelar mindre roll på ett septarsockelrör,
men på t.ex 3-500 gör det skillnad med tanke på strömmen.
 
Hej!

För flera år sedan jämförde temperaturen hos rörets anslutningsstift med kinasockel mot en EF Johnson. En mycket enkel mätning och endast temperaturen hos stiften för glöden mättes, röret var ett QB 3.5/750.
Nu kommer jag inte ihåg vilka temperaturer jag såg, förutom att stiften avsevärt varmare med kinasockeln, något över rek maxvärde.
Sockeln var exakt(?) som de typer som säljs idag, en metallring till vilken "hållarna" är skruvade.

Jämför en kinasockel och en "riktig genuin" så ser man skillnader i mekanismen som gör att klämkraften mot stiften säkerställs.
 
jag hade ingen aning om att detta var två olika typer med olika specifikationer, då förstår jag prisskillnaderna.

Jag köpte en beg. sockel på loppis för5 :-!

Hur ser man skillnaden på kina resp andra?
 
Last edited:
Hur ser man skillnaden på kina resp andra?

som OID var inne på så, sitter rören lösare i "kina"sockeln pga att stifthållarna är olika, zooma in på undersidan av orginal vs "kina" socklarna -
så ser man att orginal stifthållare har två tungor men "kina"stifthållare har ett enkelt plåtbleck.

alla mina septarsocklar har dubbla tungor i stifthållaren och är från tiden då det begav sig....

köpte sk-410 av typen "kina" och där kan man undra om dom går att använda annat än som parkeringsplats för rören.
 
Last edited:
Back
Top