Nya tips från Blocket TRADERA etc

Här har vi en igen:
SET 19 UNIK RADIOSTATION MED RYSK TEXT FRÅN WWII SAMLARSAK på Tradera.
En fin SET-19
Skall bli spännande att se varhän budgivningen går.
Observetra den fina produktbeskrivningen och bildena säljaren har gjort. Detta är vikigt om man skall ha framgång på TRADERA.

De
SM4FPD

En väldigt fin MKI. Synd att man inte kan se typ-skylten och därmed vem som tillverkat den. Ser helt orörd ut. Efter 70 år kan man nog behöva byta några kondingar. All dokumentation finns på nätet. På en MKI saknas AGC och RF-gain kontroll. Ca 30 kg och 12 watt ut om den är vältrimmad. Roterande omformare, massor av ström.
Har själv 2 st MKIII varav en (Tropik-version) monterad mobilt i en 2CV!!

Göran SM7DLK
 
För länge sedan kunde man köpa sådana ballonger hos Clas Olson, jag köpte en men fick aldrig tag på gas.

Ang SET-19 så är det exakt en sådan jag har i drift hemma.
Inga kondingar bytta och den går fint. Bred och fin mottgare här räcker förstås inte ladugårdsdörren ens till.
5 - 10 W AM ut liksom A1 och A3 för Morse.
Med omformaren drar den några A, men det är ju tjusningen att ha den i original.
Variometern är ett kul underverk, skall någon gång bygga något likande, exv en dubbel variometer för balanserad avstämning....

de
ÄssÄmFyraFPD
 
Vem behöver inte automatsäkringar?
20A passar ju bra för de flesta med kortvågsriggar.

3st Automatsäkringar 20A/80V DC på Tradera. Amatörradio | Amatörradio |

Betänk att automatsäkringar är tämligen kortlivade tingestar,
allt för många utlösningar (jaja..:p) sliter ut de mekaniskt och då tenderar de att triggas för lätt, dvs. på en lägre ström än avsett.
Även då de utsätts för vibrationer (fordon) decimeras deras livslängd och prestanda kraftigt.
 
XUN de APQ

Jo nog minns jag MK-46. Standard på alla svenska fartyg som på femtiotalet hade 110 VDC i vägguttagen. Så även i radiohytten. "Sista båten - tankbåten "John E Hyde / SGQA" Transoilrederierna, Göteborg. Vi gick för BP i Indonesisk kustfart. En MHz på MK-46 var bara någon cm på huvudskalan. Ratten var däremot kalibrerad i grader. Varje "ny" kuststation man hade QSO med antecknade man noggrannt gradtalet i en anteckningsbok. Palembang Radio PKP med 50 Watt på 8 MHz var besvärlig att hitta första gången utanför Darwin, Australien men när han väl hamnat i anteckningsboken hade jag sedan inga problem.
Jag upplevde nog MK-46 som ett lyft mot dom raka återkopplade hemmabyggen jag åstakommit hemma efter det jag fått tillståndet från Telegrafverket.

När redarna på 60-talet börjat utrusta sina fartyg med 220 VAC inköptes Eddystonemottagre för handelsfartygen. Passagerarbåtarna fick Hammarlund, SP-600.

Radiokontoret i Gbg skrotade och sålde ut MK-46 till sina anställda. Jag modifierade flera MK-46 och byggde ett separat P-Supply för mina kompisar på SAG som på äldre dagar blev intresserade av amatörradio.

Jag hade nog MK-46 i minst fem lastfartyg och tankbåtar men upplevde aldrig något fel på denna mottagare. Undantag, rörbyte vilket var mycket enkelt eftersom samtliga rör var av typen ECH-21. Bara att byta och plugga in tills det blev liv i mottagaren. Vi hade ett dussintal ECH-21 i reserv och en del konsulat (där avmönstring o. påmönstring skedde) hade genom Televerkets försorg försetts med ett rejält lager av detta rör.

Jag tycker nog att MK-46 var en förnuftig mottagare för det den var avsedd för, marint bruk. Föresten så fanns en switch på framsidan där man valde 110 VDC eller 67 VDC från nödsändarebatteriet. Detta med tanke på ett ev. strömavbrott i händelse av maskinhaveri. Från SGQA körde jag mycket ham.radio, SM8APQ, från Indonesiska övärlden och Australien med en hemmagjord TX. Mottagare: MK-46 naturligtvis.
Jag anser att MK-46 var en "fullträff" av Standard Radio med tanke på ändamålet. Föresten, var den inte konstruerad 1946?

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
MK-46
Televerkets brusförstärkare
Audionen

CZR de APQ.

Jämfört med dagens moderna mottagare kanske man kan uppleva MK-46 som mer brusig. Tekniken går ju framåt och med tanke på att denna RX var designad 1946, vad fanns att jämföra med tillverkade på 40-talet?
Författaren till artikeln, Nils Källkvist, jobbade i samma rederi som jag. Nils är nu SK så jag avstår från att göra några kommentarer.

73
Bengt
SM6APQ
 
Inget ont menat ang. brus, jag citerade bara från artikeln.
Ibland funkar det inte att posta endast en länk. :rolleyes:
 
SET-19 är avslutad, gick för 3728 kr.
35 bud.
Ja visst är det en nostalgikick!
Det här exemplaret var ju komplett och fint.
Det tyx i alla fall finnas intresse för historisk radioteknik.
Hoppas köparen kommmer i luften med klimpen.

Roligt!

de
FPD
 
Inget ont menat ang. brus, jag citerade bara från artikeln.
Ibland funkar det inte att posta endast en länk. :rolleyes:

CZR de APQ,
Ja det är populärt att dra till med "brusförstärkare" när man på 90-talet blickar tillbaka på äldre typer av RX omgiven av nya moderna mottagare. Uttrycket får stå för författaren, tyvärr SK.

Visst hade MK-46 brister när man ser tillbaka. Selektiviteten var dålig. Mottagaren drev när den var "nystartad". Det senare avhjälpte vi "sjögnistar" med att aldrig stänga av mottagaren.

Som en slutkläm kan jag nämna att en av telegrafisterna på SAG körde in ett DXCC med MK-46 som RX.

En annan kompis byggde en Heathkit HX-20 (SSB och CW med ett 6146) och använde MK-46 som mottagare för SSB.

Själv roade jag mig med att avlyssna Mobil Alabama WLO SSB-samtal med MK-46 när vi låg i Mexikanska golfen.
(WLO var en av dom första kuststationerna som introducerade SSB ship-to-shore och shore-to-ship på HF)

Vågar man påstå att en skicklig operatör som har tålamod och grundkunskaper om en mottagares begränsningar och egenskaper kan uppnå bra resultat med en gammal och enkel mottagare!

73
Bengt
SM6APQ
 
Back
Top