Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Var TS2000 en av dom som "spikade"Mycket vackert. Och inspirerande. Av Jens -AFV fick jag 2st GS23B (4CX1600U) som enligt honom skulle vara NOS. Funderar på ett steg i "K2RIW-stil" och av en händelse finns ett nätagg redan klart (oändligt tråkigt att bygga...) Visst finns det svindyra halvledarbestyckade steg men med rörsteg har man som sagt en möjlighet att säga "förlåt" om det går snett...
Har aldrig gillat LDMOS-steg. 1W in kan ge 1kW ut med några av de biffiga trissorna. Minsta ALC-spik från en illa konstruerad "plastradio" knäcker ett oskyddat steg direkt. Inte f-n skall man behöva implementera skyddskretsar...
Vid ett tillfälle mättes RF-startnivåerna från två populära transceivrar. Spänningsmässigt, mätt med ett 500 MHz scope var overshoot 45% när uteffekten var nerdragen mha mjukvarukontroll när man gick i TX-läge. Ingen av dom säljs längre och exvis IC-9700 har en väluppfostrad RF-nivåjustering inklusive individuellt ställbara effektgränser för de band den klarar.
HiJa, hela nerds-serien är intressant, liksom de flesta filmer Leif skapat. Jag råkade hitta tillbaks till Nerds nr 47 där Leif mäter sidbandsbrus vs effekt i kristaller med interferometer. Han kör en skapligt ren signal genom testobjektet och en annan väg, och subtraherar signalen som gått de båda vägarna. Kvar blir det brus som skapats i testobjektet.
Jag skrev nog tidigare att man för att bygga en bra oscillator börjar med att bygga ett filter och sen återkopplar det.
Lycka till med byggandet. Det räcker att ha bästa signalen, så mycket bättre behöver man inte ha. Samtidigt är nog mottagare ofta bättre än sändaren i transceivrar, i alla fall vad gäller sidbandsbrus. Hoppas att vi hörs fler gånger i NAC-testerna och även annars.
/Jan
Jag nämnde inte apparatnamnen av artighet men det var IC706 och IC910. Problemet lär finnas hos fler fabrikat. Man bör kolla i varje enskilt fall.Var TS2000 en av dom som "spikade"
Oscar/SM4CHK
Tyvärr har även TS-2000(X) problem med effektspikar...Var TS2000 en av dom som "spikade"
Oscar/SM4CHK
Kristalloscillatorn är justerad till 20,250 MHz och det efterföljande notch-filtrets centerfrekvens i passbandet är också justerad till 20,250 MHz. Nivån in till filtret är ca 0 dBm.Att oscillatorn ligger mitt i bandpassfrekvensen borde gå att kolla genom att bryta mellan kollektorn och kondensatorerna, mata in signal där, mäta den som bandpassfilter och notera centrefrekvens.
Han kan observera olinjära fenomen i kristallerna vilka sannolikt har ytfysikalisk bakgrund som beror på tillverkningsprocessen och dess noggrannhet.