10-meter allmänt (Vågutbredning, fyrar m.m)

Åkte idag från Oskarshamn ner till Malmö, och hörde OH9TEN under sena eftermiddagen på 28268 kHz med 559 på topparna, och då kör jag med en förkortad truckantenn (!), c:a 30 cm, avstämd runt 29600.... Riggen är en IC-706.
Fyren måste ha varit mycket stark för de som lyssnade med mer normala 10m-antenner...
Inget svar på anrop på 28500, 28345 eller 29600.

Färden går vidare....

/ Kenneth
 
SM0GXZ/ Kenneth said:
................... är på resande fot (däck?) i jobbet ..........
73´s Kenneth

visste inte att du var däcksbranchen numera ;) :p

har haft ett öra på 29.620 på väg hem från jobbet sista dagarna, men inget fart trots många fyrar/ssb stationer hörs. Har ropat ngn. gång på .600 eller rpt.frekv.

Märker också att mina 4watt inte riktigt räcker till inom 29.620 upptagningsområde (sm0gfg/r), bör nog ha +6dB till.
 
SM0GXZ/ Kenneth said:
............har jag noterat följande:
Repeatern i Göteborg (580/680) är QRV, med en täckning mot mobilstation på c:a 3 mil räknat från Göteborg C. Antenn-QTH:t är tydligen inte det bästa f.n. enligt SM6IQD Rolf. Hoppas han får ordning på bitarna framöver.

Repeatern i Jönköping är f.n. QRT, p.g.a. trassel med PLL:en i TX:en, enligt -7UGO. Repeatern har annars mycket gor täckning söderut, körbar från Ljungby från bil.
Norrut når man Ödeshög, innan den försvinner i bruset. Sändaren är en modifierad Zodiac Profi-6, samt ett PA med c:a 20 W ut. Antennerna på RX resp TX är, om jag kommer ihåg rätt, nå´n variant av s.k. "Ringo"-antenner, från början gjorda för 27 MHz.

Länk på 70cm mellan RX & TX, vilket för övrigt är ganska vanligt, då det är svårt att få till ett QTH för både TX o. RX p.g.a. filterproblematiken på 29 MHz.

73´s Kenneth

Kul att det finns dom som är aktiva mobilt.

Angånde Göteborgs repeatern så var den senaste rapporten på nätet på R2 i Göteborg att den "levde ett eget liv" så den är nog inte helt kurant. Kunde köra den från Trollhättan (ca:7-8mil) Med 100watt tidigare.

Planer finns för en 10 meters repeater i Trollhättan. Vi har mycket grejor som RX och TX antenner osv. klart. Det som krävs är mycket arbete men det kanske kommer igång nåt i framtiden. Filterproblematiken på 29 MHz är ju största problemet så det ser ut att bli en länk mellan mottagare och sändare på 70cm.

Har dock hört att Alingsås endast hade ett QTH när den var igång men jag har ingen aning om hur dom hade löst det...
 
-0GXZ rolling on...

Hej igen,

Tack för feedbacken, det blir lite roligare att skriva om de egna erfarenheterna.

Christer, Jag tror att Du behöver 15-30 W ut till antennen för att det skall bli lite balans i systemet.
Vem blir först med en "Swingmaster" ( 2,7 meter svajpinne) på bilen - utan att skämmas ? :p

Fredrik, det låter spännande med en repeater i Trollhättan ! Vad gäller Alingsås-repeatern, så har jag för mig, att när det var aktuellt, så satte man två GP-antenner över varandra, men den undre antennen upp-och-ner för att få bättre separation. Enligt uppgift skall det ha fungerat hyfsat. Vet dock inget mer.

Lyfte i alla fall från Malmoe vid 5 tiden i eftermiddags (Torsdag) i värmeböljan med 25 grader i skuggan.
Vad jag hade i bilen ville jag inte veta, men AC:n jobbade, precis som vädret i övrigt , för högtryck...

Anlände Skövde vid halvtio-tiden, efter att ha fått sällskap av en lågtrycksfront med ett sommarregn som också - till min stora oförställda skadeglädje - drabbar mina hemtrakter under morgondagen.

Bytte tidigare under dagen ut min truckantenn till en mer fullvuxen 1 meters-pinne, som dessutom är något bredare i frekvens, för att, om möjligen, höra lite bättre.

Strax söder om Skövde - som ligger hyfsat högt - hörde - och körde - jag Jönköping (580/680), med RS c:a 57, som Ingemar -RIN tydligen har lyckats sparka igång igen. Håller tummarna att det funkar denna gång. H-mla trevlig repeater med stort täckningsområde.

Inga fyrar noterade denna eftermiddag. dock nå´n repeater på 29660, med 55 i rapport, som jag inte fick kläm på vad det var.

Imorgon blir det tydligen blixt och dunder, så jag får se om jag vågar ha "åskledaren" på bilen...

Åker från Skövde i imorgon förmiddag, rundar Vätterns norra spets, via Motala och Linköping, f.v.b. till Stockholm....

Med förhoppning om en trevlig helg till alla,

/ Kenneth
 
Last edited:
SM0GXZ/ Kenneth said:
Hej igen,
Christer, Jag tror att Du behöver 15-30 W ut till antennen för att det skall bli lite balans i systemet.
OK, ska koppla in min "New Mosquito" och se om den ger de 30W som det står på lilla lådan (tror nog att italienfirman anger DC inmatad effekt ;) )

SM0GXZ/ Kenneth said:
Vem blir först med en "Swingmaster" ( 2,7 meter svajpinne) på bilen - utan att skämmas ? :p
har man en sugga som bil räknas det väl inte.....

SM0GXZ/ Kenneth said:
Med förhoppning om en trevlig helg till alla,
/ Kenneth
--... ...--
 
Vad gäller Alingsås-repeatern, så har jag för mig, att när det var aktuellt, så satte man två GP-antenner över varandra, men den undre antennen upp-och-ner för att få bättre separation. Enligt uppgift skall det ha fungerat hyfsat. Vet dock inget mer.:::::::


Det där lät lite intressant, det borde innebära att antennerna var ur fas om jag förstår rätt?
Håkan SM7WSJ
 
uppochnedvända antenner (GP) ger hög strålningsvinkel, det är nog itne vad man eftersträvar.
 
Syftet med "två GP-antenner över varandra, men den undre antennen upp-och-ner för att få bättre separation" är troligast att erhålla så hög isolation mellan antennerna som möjligt. Detta för att minimera repeatersändarens känslighetsnedsättande påverkan på mottagaren.

73 de Lars SM3KYH
 
SM0NCL said:
OK, ska koppla in min "New Mosquito" och se om den ger de 30W som det står på lilla lådan (tror nog att italienfirman anger DC inmatad effekt ;) )


har man en sugga som bil räknas det väl inte.....


--... ...--


Christer, Du gör ju en kulturhistorisk gärning om Du letar upp en Swingmaster, och rullar sakta nedför Kungsgatan i läderpaj, en ljummen sommarkväll...

Se´n kan småbarnen runt Stureplan stå där och glänsa med sina senaste Nokia eller Ericsson... Här talar vi utklassning - De kommer aldrig veta vad som hände... :D

Ha det,

Kenneth
 
...rolling back home...

Hej alla,

tänkte bara komma med nägra notiser i kanten om dagens erfarenheter, när jag rullade från Skövde i förmiddags, via Karlsborg, norra "spetsen" på Vättern, ner mot Motala, vidare till Linköping och därefter E4:an upp mot hemmatrakterna.

Nordost om Skövde, utmed Rv 49, så kunde jag öppna SK7RGI (580/680) i Jönköping, men den blev brusigare ju länge jag kom. Längst upp vid Vättern, så låg -7RGI i långt ner i bruset. Jag förmodar det beror på att sändaren, som är skärmad norrut och E4:an NNO från Jönköping av terrängen, också är detsamma mot NNV.

Tyvärr fick jag inga svar på mina anrop, så jag vet inte hur jag gick in på repeatern, men bara det faktum att jag öppnade repeatern, när den var så svag, tyder väl på att den hörde bättre åt det hållet än vad den hördes. Mottagaren sitter också lite bättre till, från norra Vättern sett.

Mötte en massa bilar med cycklar på taken, på väg till "Vättern Runt" , det var nästan som rusningstrafik en vardagseftermiddag i centrala Stockholm, fast detta var på de Östgötska slätterna mellan Motala och Linköping...
Har för övrigt aldrig sett stillastående köer på E4:an vid Linköping.
Nu har jag det.

På fyrfronten var det annars tyst.

Stockholmsrepeatern på 520/620 öppnade i höjd med Södertälje, men så hade jag redan skiftat tilll min förkortade truckpinne, så att jag, lite lagom trött i ögat, inte skulle dundra in i garaget hemma, som är 2,1m högt, med 1 meter pinne monterad på ena takrelingen. Garaget och takrelingen skulle väl klara sig, glasfiberpinnen skulle väl bara bli kaffeved - eller vad glasfiberpinnar tenderar att bli, vid ett häftigt rendez-vous med ett garagetak...

Det vore kul att höra av någon annan som kör 10m mobilt, och vilka erfarenheter man gjort.

Väl mött på 28/ 29 Mc,

73:s,

Kenneth -GXZ
 
10-meters aktivitet från EU-037 Öland

Hej på er !

I helgen åker jag SM6RME samt SM7SMS Marcus ner till KRAS fieldday på Kleva/Öland.
Vi kommer att företrädesvis aktivera 28 MHz. På Fredag eftermiddag aktiverar vi 28.500 i från bilen fram till ungefär klockan 19.00 både CW och SSB.
Nere på Kleva kommer vi att köra med en 3 elements monobander (Horisontellt) på 12 meters höjd. Vi skulle gärna vilja ha SKED för test via TROPO eller kanske till och med MS. Skriv till sm6rme@telia.com för sked förslag. SM0/ SM3 borde vara lätt körbart på TROPO om det är bra antenner i båda ändarna med tanke på läget vid vattnet. Vi kommer att passa 28.500 vid de tillfällen vi inte är igång och kör. Vi kör både SSB och CW , med förkärlek för CW.

Ett annat tips är att 28 MHz har flera gånger denna vecka varit öppet mellan SM7 - SM2 . Dock helt obefintlig aktivitet. Lyssning på fyrar samt 11 meter ger en god vägledning. Bandet är öppet med någon form av ES dagligen. Kanske dax skippa dx-clustret och börja lyssna/köra radio istället , vem vet :) .

73 och väl mött på banden de Tobbe SM6RME samt Marcus SM7SMS
 
Hej RME och SMS. Kommer att aktivera 28.500 under helgen för testning. Med Cushcraft minibeam och 500W så borde det funka Hi!

Ha en trevlig helg och på eterhörande!

73 de SM7IWG CG
 
SM7IWG said:
Hej RME och SMS. Kommer att aktivera 28.500 under helgen för testning. Med Cushcraft minibeam och 500W så borde det funka Hi!

Ha en trevlig helg och på eterhörande!

73 de SM7IWG CG

Hej!

verkar som Vetlanda pöjkarna har lite aktivitet på sin resa mot öland,,, M0WAY samt SM2YPZ kördes nyss.

73 Håkan SM7WSJ
 
Det gick mycket bra både till o ifrån Öland från Bilen.
Vi hade väl strax över 25 qso sammanlagt på de 4 timmarna vi var qrv ,inte så dåligt.
Det mest intressanta är kanske att se hur otroligt långt 10m går på markvåg,Det var absolut inga problem få qso med sk7ca-7 på Öland och oss mobilt drygt 10mil ifrån.
Detta endast med enkla grejjer som mobilvippa och multibansgp,Fantastiskt.

Sedan på kvällen när vår 3el för 28 var uppsatt så fick vi bl.a qso med sm7iwg i Nässjö och det var inga svaga signaler snarare tvärt om.
På lördagen var det ändå flera markvåg/tropo signaler från Svenskar som gjorde intryck på de besökande på sk7ca's feilday.
Längsta qso var sm4pvh Pettri lite norr om Örebro det gör en qrb på runt 350km vilket inte är dåligt.
Så nu på Torsdag uppmanar jag alla som har tid Aktivera 10testen och bli överraskad av vad du kan köra på 10m markvåg.

Igår och idag så har det varit gott om solfläckar och starka signaler mot bla Afrika-Sydamerika så
ropa CQ och se att myten 28mhz är dött är just en MYT!
//Marcus
 
Pratade med flera Engelsmän i natt på 29mhz FM. Kanske inga exotiska DX men dom är trevliga att prata med. Det gick att ha långa qso. Signalstyrkorna varierade mellan +20 och +60....
 
Bra conds

Hej på er !

Har varit bra conds i flera dagar nu på 28 MHz. Med så här bra ES är finns det nog även möjlighet för lita Aurora-E, OH9TEN har varit bra hörbar tidigare i veckan här i SM6. Passar på att göra reklam för 10-meters testen ikväll.

CW 17.00 - 18.00 UTC
SSB 18.00-19.00 UTC
FM 19.00-20.00 UTC.

Själv är jag på väg upp till SM4-land ikväll och kommer att köra från bilen om jag bara lyckas ta reda på vilken lokator jag har. Jag skall till Borlänge ikväll. Tyvärr ingen horisontell antenn med mig så det blir väl inga jättelånga avstånd på tropo, men skall försöka leta upp någon lämplig höjd att köra ifrån.

73 /Tobbe SM6RME
 
http://aurora.n1bug.net/
Dax igen för en solig dag...
Gott om stationer igång på pr-bandet men nil qso på 28.
Var finns alla Aktiva radioamatörer?!?

Nästan alltid när det är så här stark aurora så kommer det även att bli a-es mot norra skandinavien.
Lyssna och ropa cq på aktivitetscentrum 28.500
//Marcus
 
Lite Es i var det igår igen men 12-14/7 var det ju fart på både 6m och 10m,
14/7 ~13.00 sst:
28182 sv3aqr/b
28204 dl0igi/b
28218 iq5sw/b
28242 f5tmj/b
28256 dk0ten
m.fl.

hörde/körde på CW delen run 28030: hb9hfr & ra6fql
har 100w till vertikal 1/2wl "cobra koaxantenn" i en björk- qrv i JO66
lyssnade ropade på 28500 i hopp om QSO, no reply.

på 6m hördes samtidigt (tyvärr inget tillstånd på nuv. QTH)
50003 i0jx/b
50007 i5mxx
50050 i8emg/b
50057 iq4ad/b
50075 yo5kwj/b
50074 eh1dvy/b
50018 iz1epm/b
m.fl
 
Back
Top