Är det så här det fungerar med CW?

Jag håller med dig i det du skriver om CW, EQL.
Jag är inte alls mot morse och CW, jag önskar bara jag orkade träna upp hastigheten. :)

Men däremot tycker jag du missat lite av andemeningen i mitt resonemang. Du ställer nämnligen telegrafi mot SSB. Jag gissar att du då menar SSB med analogt tal.
SSB kan oxo användas till att föra över PSK.
Tyvärr kan jag inte ge siffror på hur många dB "bättre" PSK är relativt analogt tal, men bättre är det.

Och det var just det som var andemeningen. Man borde skilja bättre på modulation och innehåll. CW kan användas till att föra över info med hjälp av morse. SSB kan också användas till att föra över morse, så även FM, etc..
Tal kan överföras med SSB, FM, AM, etc.
Digital information kan överföras med CW, SSB, FM, AM, etc.
Analogt tal kan dessutom kodas om till digital information och sändas med lämplig metod.

./Erik
 
OK Erik. Jag försökte mig bara på att bemöta din reflektion om "varför behandlas CW som teknik men SSB som kommunikation"

Med SSB avsåg jag analogt tal, det är riktigt. PSK har precis som du nämner också stora fördelar jämfört med analoga moder som SSB, FM, AM etc.

För min egen del upplever jag att det finns en mycket stark koppling mellan den experimenterande teknikintresserade radioamatören och morsetelegrafi då mycket av verksamheten går ut på att tänja på gränser, nå långt med hembyggd eller delvis hembyggd utrustning under svåra förhållanden och på frekvenser som inte är de optimala för avståndet som skall överbryggas.

Kontrollfråga: Varför lägga ner både tid, arbete och pengar på att bygga komplicerad radioutrustning för att etablera radioförbindelse mellan Lund och Stockholm på 10 GHz enbart för att överföra svaga undermåliga signaler under några minuter när konditionerna så tillåter, när det går att prata med Stockholm på 80 m SSB dygnet om alla dagar på året med 59 i båda riktningarna?

I ena fallet är det tekniken och nyfikenheten på vågutbredningsfenomen som är drivfjädern i det andra fallet mer den sociala biten att få kontakt med likasinnade, för att prata om teknik eller om vad som helst för den delen.

Många radioamatörer tillhör båda grupperna. Den ene lutar hit, den andre dit och några hamnar i diket.
 
Det finns flera aspekter på detta.

Ska man se strikt på saken så har amatörradion nog inte varit tekniskt ledade sedan
några år precis innan och efter andra världskriget.

Några stora genombrott, bl.a. kristallfiltret och förståelsen av troposfärisk vågutbredning,
kom till stånd genom insatser under andra halvan av 1930-talet av radioamatörer, medan äran av "upptäckten" av kortvågen på 1920-talet är något som får delas mellan amatörer och vetenskapsmän. Redan på 1910-talet gjordes teoretiska analyser av vågutbredning av bl.a. Heaviside och Kennelly som pekade på att jonosfärisk vågutbredning var möjlig, men det ankom sedan på radioamatörerna att praktiskt påvisa detta.

Det har genom åren spridits en hel del "myter" om amatörernas insatser, bl.a. ska SSB ha uppfunnits av Art Collins. Han har visserligen bidragit till SSB-utvecklingen genom sitt företag och sina mycket duktiga medarbetare, men SSB uppfanns av ett team telefoningenjörer inom Bell-bolaget i USA redan 1915.

Amatörradions stora insats, vars "goodwill" vi fortfarande har nytta av, var krigsinsatsen 1939 - 1945. Tiotusentals radioamatörer kämpade i fält, och minst lika många bidrog med sitt radiokunnande i radiofabriker och laboratorier. Många viktiga uppfinningar inom radio och radar kom att göras av ingenjörer och forskare som också var radioamatörer.

När den fredstida amatörradion skulle regleras, hade "radiobyråkraterna" en positiv inställning till amatörradion, och ville på olika sätt gynna den för att kunna disponera en "reservkår" av tränade tekniker och operatörer utan kostnad för det allmänna.
Detta var helt invändningsfritt så länge som militär radiotrafik hade stora likheter med amatörtrafiken. Många signalofficerare samt tjänstemän inom myndigheter och förvaltningar var dessutom själva aktiva radioamatörer.

Redan på 1960-talet började man se föraningar om vart det var på väg, fabriksbyggd materiel tar sakta men säkert över, och amatörtrafiken och de militära signalreglementena kommer alltmera att divergera.

I slutet av 1960-talet börjar "tekniska licenser" utan krav på telegrafifärdighet att diskuteras i bl.a. Sverige. Detta kom på något sätt att bli "skriften på väggen" om vad de framtida avregleringarna skulle komma att innehålla. Jag har själv ett starkt minne från ett av mina allra första "meetings" i Örebro Sändaramatörer 1969, när repliken "Om man inte vill lära sig telegrafi, så är det säkert en hel del annat som man inte heller vill lära sig..." fälldes.

Det kan diskuteras om ett Morsetelegrafikrav för amatörradio är befogat ur operativ synpunkt, eller som någon form av filter i rekryteringen. Man kan dock notera att
den ihärdighet som det kräver att lära sig telegrafi även kan ha positiva bieffekter när det gäller att lära sig andra nyttiga saker inom amatörradion.

Dock har det blivit en internationell trend, med Sverige i spetsen, att göra tillträdet till amatörradiofrekvenserna allt mindre krävande, och de sista resterna av de resonemang som ledde till licensklasserna i efterkrigsbestämmelsena håller på att vittra bort. På sätt och vis håller nu situationen före 1929 på att återskapas, då det endast krävdes en ansökan för att erhålla amatörlicens.

När det gäller tekniska prestanda så hamnar Morsetelegrafi någonstans i mitten.

Synkrona koder med optimal modulering som PSK-31 får överlägsna prestanda,
räknar man bara med erforderligt signal/brusförhållande för kommunikation så är PSK-31 minst 20 - 25 dB bättre än SSB-telefoni, och runt 5 dB bättre än hörselmottagen Morsetelegrafi.

Dock är Morsetelegrafi bra i det avseendet att hjärnan medelvärdesbildar signalen över hela tecken, vilket gör att fading och störningar inte får samma inflytande på felhalten i det mottagna meddelandet.

Det som gör Morsetelegrafi till ett "sympatiskt" kommunikationssätt är dels dess resurssnålhet, man förbrukar lite både av spektrum och energi, dess enkelhet och att det blir ganska personligt. Man kan känna igen sina motstationer både på signalkaraktär och på "Morsehandstilen".

Dessutom är umgängestonen på amatörbandens telegrafidelar fortfarande ganska gentlemannamässig.


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej!
Jag är väldigt ny inom amatörradio hobbyn.Fick min signal för ett par veckor sedan.
Men tänk om alla ni som skriver på denna tråd om hur CW skall vara ett krav eller inte och hur framtiden inom CW kommer att se ut.
Diskussionerna blir ibland t o m så intensiva att ni nästan hamnar i lyven på varandra varför , för att det råder delade meningar?!
Tänk om ni alla som besitter så mycket erfarenhet och kunskap inom detta område är villiga att lägga så mycket tid och energi på något som detta är för mig helt ofattbart.
När det finns såna som jag som behöver eran hjälp för att lösa problem.
T ex som mitt TVI problem.
Min mormor säger alltid -Det är saligare att giva än att taga.
Och jag håller med, hjälp varandra istället för att själp varandra!
Stötta istället för att kritisera.

73 Andreas
 
Jag frågar en gång till Bengt, vad är det för referens du använder?

"Fem procent av amatörpopulationen sysslar idag med tekniska framsteg, femton procent håller liv i gamla traditioner inkl boatankers och telegrafi och 80 procent har missuppfattat vad för slags hobby dom gett sig in i."
Jag tycker om sakliga debatter. Det gör säkert du också?

Roger
 
Referenserna finns i "ITU-RR, Article 1 Terms and Definitions, Section III Radio Services" §§ 1,56 och 1.57.
 
The_one said:
Diskussionerna blir ibland t o m så intensiva att ni nästan hamnar i lyven på varandra varför , för att det råder delade meningar?!
Nja, att debattera och diskutera saker och ting är det som faktiskt för oss framåt, att stöta och blöta ideer är positivt. Men visst, det finns också de som har problem att föra en sansad diskussion, och som gärna svävar iväg på virriga irrvägar med medföljande invektiv och nedsättande ord om andra, men dessa gör man bäst i att ignorera. Ingen ide att slösa ord på dem :) Så försöka blunda för dem, och titta närmare på de som försöker hålla sig till saken, så hittar du förmodligen en del intressant.

The_one said:
Tänk om ni alla som besitter så mycket erfarenhet och kunskap inom detta område är villiga att lägga så mycket tid och energi på något som detta är för mig helt ofattbart.
När det finns såna som jag som behöver eran hjälp för att lösa problem.
T ex som mitt TVI problem.
OK, se den andra tråden för ett försök till svar. TVI-problem är tyvärr svåra att lösa "remote", man bör nog titta på saker och ting på plats.

Till sist, anledningen till att vi, eller delar av oss, så intensivt för debatt i just detta ämne är att det är oerhört viktigt för amatörradions framtid. Vill vi ha kvar amatörradion med de privilegier vi har, eller är detta av mindre betydelse? En viktig fråga att ställa sig...

Tyvärr är det svårt att hitta saker som kan rätta till situationen och förhindra en utveckling som leder till minskade privilegier. Förmodligen måste man titta på utbildningen, och nivån på de prov vi har. Exemplet jag nämnde tidigare med kurs bestående av två veckoslut ger tyvärr ingen större bestående kunskap, man pluggar inför provet, men glömer sedan snabbt det man lärt sig. Vissa klubbar bedriver kurser som spänner sig över längre tid, vilket ger mer bestående kunskaper, vilket är postivt och det vi behöver kunna visa för våra myndigheter, för att de inte ska sätta ett likamedtecken mellan amatörradio och privatradio, och ta bort, eller minska, våra privilegier.

Nu har vi en möjlighet att påverka hur proven bedrivs just genom att det är SSA som har hand om detta, och PTS verkar inte bry sig alltför mycket om hur proven är utformade. Kanske kan vi genom att påverka SSA:s styrelse få denna att få upp ögonen för problemen och därigenom få prov på en mer korrekt nivå, och mer i linje med vad som krävs i andra länder.

73 de Lars, sm6rpz
 
The One skrev: Tänk om ni alla som besitter så mycket erfarenhet och kunskap inom detta område är villiga att lägga så mycket tid och energi på något som detta är för mig helt ofattbart.
----

Jag kan svara för mig själv så får andra svara för sig.

Under de snart 40 år jag varit aktiv radioamatör har jag upplevt hur amatörradion succesivt övergått från att ha varit en teknikorienterad hobby där utövarna från förr hade relativt hög kunskapsnivå, till en hobby där väldigt många av de nya amatörerna inte tycks intressera sig för tekniken i sig. Dagens amatörradioutbildning är dessutom mycket svag och många av de nya amatörerna som kommer ut på banden har därför inte kunnat tillägna sig den kunskap som är nödvändig och behövs för att få ett verkligt utbyte av hobbyn. Enligt min uppfattning har amatörradion långsamt utarmats och skillnaden idag, mellan Amatörradio och Privatradio är hårfin.

Vad värre är, är att PTS de senare 10..15 åren genomfört en lång rad lättnader i föreskrifterna som gjort att vi hamnat i ett bekymmersamt läge där en ytterligare förenkling skulle kunna betyda slutet för all hembyggd radioutrustning samt en drastisk minskning av maximalt tillåten uteffekt. Det handlar alltså om våra unika privilegier.

Dessa privilegier tycker jag är väl värda att försvara och jag lägger gärna ner några timmar av min fritid då och då för att skriva en artikel i ämnet eller debattera lite här på HAM.SE.

För mig är det oviktigt att vinna eller förlora en debatt. Det viktiga är att debatten tillåts existera så att det går att känna av hur vinden blåser, och inte minst för att ge alla övriga passiva läsare möjlighet att själva bilda sig en egen uppfattning om vad som är viktigt eller oviktigt, få en djupare insikt i det som diskuteras och själva börja söka information och förhoppningsvis engagera sig själv.
 
Kan inte låta bli att reflektera över denna tråd som det verkligen "gnistrar"om. Låt de som vill och kan köra CW, få göra detta så länge det inte är förbjudet och de som inte vill eller kan, får köra de trafiksätt som de klarar. Det är löjligt att en sådan diskussion kan fortgå på detta sätt mellan vuxna människor med samma hobby! Bli ovänner för att myndigheterna ändrar regler, det är ju inte klokt! (Inlägget är editerat av mig, för att undvika "salt i såren" ). SSA kan vi glömma. PTS likaså! Tack för ordet!
/Ingvar
 
Last edited:
Följande texter kan kanske vara av intresse, på tal om kunskap för att bli radioamatör:

T/R 61-02, harmonized amateur radio examination certificate:
http://www.ero.dk/documentation/docs/doc98/official/pdf/TR6102.PDF

ERC-Report 32, novice examination:
http://www.ero.dk/documentation/docs/doc98/official/pdf/ERCREP032.PDF

ECC-Report 89, entry-level examination:
http://www.ero.dk/documentation/docs/doc98/official/pdf/ECCREP089.PDF

Första stycket under kapitel 5.1 i ECC-Report 89 är speciellt intressant. Om att läsa inför att ta sitt certifikat skriver de: "This process may take up to one year ..."

Man kan undra på vilken nivå de svenska proven hamnar...

73 de Lars, sm6rpz
----

Glömde nämna, dessa dokument, och några till, kan man hitta genom att på http://www.ero.dk/documentation/docs/searchform.asp som "keyword 1" välja "Amateur", och sedan trycka på "search".
 
Last edited:
SM7CZR skrev: SSA kan vi glömma. PTS likaså! Tack för ordet!
----

Eftersom det är SSA (du och jag med flera) som helt på egen hand bestämmer provkraven, provförrättar och administrerar de svenska amatörradiocertifikaten så bör vi absolut inte glömma SSA. Ej heller PTS.

Förhoppningsvis kan denna debatt väcka insikt hos SSA styrelse så att en total översyn av de svenska amatörradioprovens bredd och djup kan komma till stånd. Det vore enligt min mening rimligt att kräva av PTS att de svenska provkraven harmoniserar med de provkrav som gäller för länder i övriga Europa och i många andra länder runt om i världen. (Se t ex de dokument som RPZ refererar till)
 
Till sm7czr, du verkar förnuftig. Jag har inte riktigt förstått resonemanget här på ham .se. Bengt ger ett diffust svar till nästan 10000 amatörer. (80% verkar inte förstå sig på sin hobby) Det är alltid en negativ bild som utmålas, en del tycker si andra tycker så och ytterligare några tycker att jag har för tjock kärring, släkt och klubbkompisar. Borde inte dessa människor stängas av. Är det inte upp till mig att avgöra om dom är för tjocka eller ej? Kort sagt mycket tyckande. Om man svänger det och tittar tillbaka i backspegeln, ja då kan jag bara konstatera att det fanns inte ett så stort utbud av riggar att köpa, du var tvungen att bygga. Tittar jag framåt så märker jag att alla dessa "rättrogna" har en köperigg när dom pratar. Oftast en dyr "rackare" Ok, det kan finnas en och annan Qrolle igång. Men nästan alltid så har "byggherrarna" en dyr rigg som dom kör med. Varför?? Jag har blivit hotad med att bli avstängd om jag inte "lugnar ner mig", av en moderator. Är jag verkligen ett så stort hot mot demokratin? I såfall stäng av mig!!
Mvh Roger SM5WPT
 
Hur går vi vidare?

Nu har jag läst alla inlägg i frågan om vara eller icke vara för amarörradion existens och det är tydligt att något måste göras.Jag fick min lic. genom en 2 dagars korvstoppning som var för det tillfälle mycket bra men som någon tidigare utryckt man glömmer ganska fort, det som var så solklart under kursen.
Jag tänker på de som aldrig varit med tidigare hur skall de ha en chans att komma vidare?
Ok man kan köpa en rigg -opp med en G5Rv och sätta igång å köra qso.Snart kommer dessa nya att ganska snart vara mätta och tappa lusten.
Jag har sagt tidigare att klubbarna som har dessa utbildningarna bör ha en s.mentor i föreningen som kan vara som ett sk.bollplank ock ide-spruta -vidare genom detta låta novicerna vara med vid tester,man lär sig mycket bara av att sitta med.
Jag skall inte gå in på cw-foni delens vara eller inte vara-det får var och en ta som de vill.
Men en sak är säkert skall denna fantastiska livsstil överleva så måste vi tilsammans göra något.
sa7aiy
walter
 
Walterf, om du går till din lokala klubb och säger till att du vill vara med och "contesta" så är jag helt övertygad att dom tar emot dig med öppen famn. Om du däremot sitter hemma och inte ger dig till känna så händer det inget. Klubbarna behöver driftiga personer. Tar du sedan med dig en eller två kompisar så då är lyckan fullständig. Lycka till.

Mvh Roger
 
Walter skrev: Jag har sagt tidigare att klubbarna som har dessa utbildningarna bör ha en s.mentor i föreningen som kan vara som ett sk.bollplank ock ide-spruta -vidare genom detta låta novicerna vara med vid tester,man lär sig mycket bara av att sitta med.
---

Du har många bra points i ditt inlägg Walter.

Nu har ju amatörradion så mycket mera att erbjuda än än att bara köra test, men principen att sitta bredvid en mer erfaren radioamatör som kan fungera som mentor eller handledare är excellent. Så fungerade det förr när klubbarna var livskraftiga och bedrev egen utbildning, i många fall med egna väl genomarbetade kurser.

Idag finns det tyvärr inte många klubbar kvar som har utbildning på sitt program. De få som fortfarande utbildar gör det i form av korvstoppningskurser över en eller två veckoslut ev med hemläxa emellan. Denna "nedbantning" av kurserna beror på att när SSA övertog provförrättningsverksamheten tog man också över tolkningen av vad en radioamatör bör kunna. PTS som ville göra sig av med amatörradion och avreglera den så långt lagen medgav tittade tyst på och var nog mest glada för att slippa behöva engagera sig.

SSA har sedan i början av 90-talet haft som sitt absolut främsta mål att rekrytera fler människor till hobbyn för att på kortaste och enklaste sätt göra dom till radioamatörer. Den i särklass största målgruppen har varit och är är fortfarande privatradiofolket.

För att kunna styra och kontrollera den utbildning som bedrivs ute i klubbarna så är SSA:s egen bok "Bli Sändareamatör" den enda bok som är av SSA godkänt läromedel. Genom det förfarande tog man effektivt bort insitamenten för de många driftiga radioklubbar som sedan lång tid tillbaks bedrev egen och betydligt mer omfattande utbildning, en utbildning som ofta sträckte sig över en hel termin eller mer. På den tiden fanns således mycket goda möjligheter för eleven att komma in i amatörradiohobbyn på ett naturligt sätt, helt enkelt genom att delta i de löpande klubbaktiviteterna, bygga antenner, köra contest, lyssna på föredrag. Parallellt med den teoretiska utbildningen fick dom praktiska erfarenheter som gjorde att dom fick en bättre start som radioamatör och blev fullt accepterade på banden.

Problemen idag för många nya radioamatörer är att de har mycket dåliga kunskaper i såväl radioteknik som trafikteknik. Det är ungefär som om vägverket skulle släppa ut outbildade bilförare i trafiken - bilförare som inte känner till vad skyltar och trafikmärken betyder, som kör bil på gångbanor och i parker, på fel körbana på våra motorvägar.

Klart att det skapas incidenter, kollisioner och motsättningar. Vissa har otur och kommer till skada.

Åter igen, ansvaret för den situation vi har hamnat i vilar helt på SSA och så länge det är SSA som enväldigt sätter kunskapsribban och som har monopol på tolkningen av vad som står i CEPT T/R61-02 och bestämmer över provförrättningen så står vi där vi står.

Snabbkurser är det som gäller, ju snabbar ju bättre.
 
Last edited:
Sitter o lusläser inläggen så man inte svara på något och "får på huvet sen".

Tycker Walterf och the one har vettiga inlägg , och du Bengt kommer med saklig information som alltid kan väcka lite debatt..

Men jag skulle vända lite på steken..

Bengt.
Du säger att det det är 80 % som inte förstår sig på sin hobby , ?
Men kan det vara så enkelt att de har VALT att inte fördjupa sig mer i hobbyn än vad de gör idag ?. Vi har vid flera tillfällen diskuterat "förfallet" inom hobbyn, och jag tror inte att man kommer vidare i detta , Bara att acceptera ELLER göra något åt det.
Med tanke på att PTS inte gör ett skit för vår hobby så kan det ju inte heller vara de som förstör för oss , ELLER ... kanske är det just det de gör.


Jag har varit provförrättare i snart 10 år för PTS , men mer eller mindre vägrat att vara det för SSA då jag anser att de inte behandlar vår hobby som den borde.
Från PTS har jag 1 (EN) gång fått info om hur mina provfrågor skall utformas och har med jämna mellanrum haft kontakt med SSA och frågat om någonting har ändrats och enligt dem så är det samma krav från dem som får 10 år sedan (Förutom CW kravet).
Slutsatsen jag kan se med detta är att det kanske handlar om att det är VÅR egen organisation som sänker kraven , eller så är det bara så att kraven varit låga de senaste 10 åren. Dock kan jag inte förstå hur någon skulle kunna lära sig det som krävs på mina prov på 2 helger eller dylikt . Men nog om det från min sida.


Sist skulle jag vilja rikta en fråga till dig Bengt och skulle vilja ha ett riktigt bra svar..
Vad skall vi nu göra för att täppa till hålet i den sjunkande skutan ?.
Vi är ca 9000 personer som behöver bli smartare, hur löser vi detta ?

WalterF och the one.

Jag vet inte vart ni befinner i er SM7 men med jämna mellanrumkör vi contester så dte ryker, Där försöker vi även ha med någon eller några som kan köra lite CW så man kan få blodad tand. Hör gärna av er till mig med lite kontaktinfo så kan jag kontakta er när dte börjar bli dags . Det har varit ett tag sedan sist nu så det börjar dra lite i contest tarmen.

Bästa 73 till er alla.
 
Så illa är det väl inte. SSA kräver väl inte att någon måste ha dåliga kunskaper, annars så får dom inte bli amatör. Du menar säkert inte det, men det låter nästan så. Dom har väl satt upp vad du minst måste prestera för att "få vara med och leka". Jag känner inte någon som nöjer sig med det. Bengt gjorde en paralell med bilförare, titta hur det ser ut på våra vägar, massor med utbildat folk kör omkring som dårar och orsakar död och elände. Utbildning i all ära, men utan lite känsla så fungerar inget. Det finns väldigt många duktiga amatörer på olika klubbar som jättegärna delar med sig av sina kunskaper. Men det finns även en liten klick som tycker sig vara lite för mer tack vare sina cw kunskaper. Tyvärr så märks den lilla klicken mest.

Mvh. Roger
 
WDG skrev: Sist skulle jag vilja rikta en fråga till dig Bengt och skulle vilja ha ett riktigt bra svar.. Vad skall vi nu göra för att täppa till hålet i den sjunkande skutan ?.
Vi är ca 9000 personer som behöver bli smartare, hur löser vi detta ?
----

I Sverige finns c:a 12000 radioamatörer. Exakt hur många som är aktiva vet vi inte. Några tusen?

Jag är själv av PTS godkänd provförrättare men har inte förrättat några prov de senare fem åren eller så. Detta beror på att mina prov som följer de riktlinjer som PTS gett ut där det bl a står att "särskild hänsyn skall tas till innehållet i T/R 61-02 skall tas" är betydligt svårare än de prov SSA erbjuder via sina "av SSA auktoriserade provförrättare. De som vill avlägga prov väljer i regel upp den lättaste vägen.

Jag har tidigare varit provförrättare inom SSA men avslutat det uppdraget eftersom jag inte önskar medverka till en ytterligare utarmning av amatörradiohobbyn. Så långt om detta.

Det som behövs är att ansvariga inom SSA gör en översyn av hela systemet och jämför de svenska provkraven som med internationella mått mätt, ligger ganska exakt på den Novis-nivå som övriga länder har valt som lämplig inkörsport för att bli radioamatör. Som Novis får man begränsade privilegier och det finns sedan en trappstege via mellan-nivån upp till en högsta licens-klass som ger fulla rättigheter. I Sverige har vi Novis-licens med fulla rättigheter.

Jag är rädd för att det inte finns några patentlösningar. De allra flesta SSA-medlemmar (som är de som kan påverka SSA:s styrelse att ta tag i detta) är sannolikt nöjda med den nivå vi har idag. Vi ser här i debatten att det är en handfull personer som yttrar sig, några som gärna ser en skärpning av kraven och några som tycker allt är bra som det är.

>Vi är ca 9000 personer som behöver bli smartare, hur löser vi detta ?

Här vill jag påpekat att det handlar inte om att dessa personer är ointelligenta på något sätt. Snarare behöver de få insikt i hur amatörradion en gång började och vilka fina tradiotioner som i generationer förts vidare men som på senare tid glömts bort p g a den starkt förenklade och förkortade utbildningen. Kanske upplysande artiklar i QTC kan vara en väg, kanske debatter som denna kan öppna ögonen på några o s v.

Jag skall spåna vidare och se om jag kan ge ett mer uttömmande svar senare...
 
snabbkurser som gäller...

-7EQL!
Bengt, det är ok med sk. snabbkurser ifall man följer upp och går vidare.Vad jag förstår så har dessa snabbkurser kommit tillstånd i desperation över att amatörradion håller på att dö!
De (vi) gamla dör ut och nyrekryteringen ligger i träda eller i den riktningen.Det är nog riktigt att kritisera SSA därför att ansvaret och aktivitetsstödet måste komma från de som lagt ribban så lågt som den är idag.
Vi som har varit med sedan Hedenhös har radio i blodet och till dig -7wdg så är det nog många nya amatörer som skulle behöva hjälp-själv så kör jag tester efter mina egna premisser ,(jag tävlar med mig själva )Körde rdxc-sac-ari och m-testen och tycker att det är kul(fortfarande) .
Detta ble som en presentation men det var inte meningen.
73 de
sa7aiy
walter i Gullaskruv
 
Back
Top