Är det så här det fungerar med CW?

>>>>Samma med amatörradion, utan nya friska fläktar inom hobbyn så dör den tyvärr.
----

Frågan är om de friska fläktarna är friska.

Men visst, det kan tänkas att du har rätt. Tiden kanske äntligen kommit då det är dags att på allvar verka för att de nu rådande definitionerna för amatörradion skrotas och skrivs om.

PTS nuvarande definitioner som lyder;

"amatörradiotrafik: icke yrkesmässig radiotrafik för övning, kommunikation och tekniska undersökningar, bedriven i personligt intresse och utan vinningssyfte,

amatörradiocertifikat: kunskapsbevis utfärdat eller godkänt av Post- och telestyrelsen, som utvisar att godkänt prov avlagts,"


eller som sägs i den oförvanskade originaltexten i "ITU-RR, Article 1 Terms and Definitions, Section III Radio Services"


"1.56 amateur service: A radiocommunication service for the purpose of self-training, intercommunication and technical investigations carried out by amateurs, that is, by duly authorized persons interested in radio technique solely with a personal aim and without pecuniary interest.

1.57 amateur-satellite service: A radiocommunication service using space stations on earth satellites for the same purposes as those of the amateur service."


En moderninsering och anpassning i tiden skulle kunna ske mycket enkelt genom att ta bort alla besvärliga ord som kräver engagemang och intresse av utövaren. Kvar får vi då en utmärglad allemansradio som har stora likheter med privatradion där allmänt pladder och socaila aktiviteter står i centrum för verksamheten. Samtidigt blir vi av med amatörradions unika särart vilket tydligen är det stora hindret för vissa förändringsexperter.

För att kunna förstå vad amatörradio är och går ut på, bör man känna till hur den en gång började och vilka fina traditioner som under lång tid varsamt förts vidare från generation till generation och som alla seriösa radioamatörer förstår betydelsen av att värna om.

Sedan 10-20 år tillbaka har amatörradions substans och särprägel tyvärr kommit att urholkas i ett rasande tempo beroende på att en liten men ack så högljudd samling människor utan intresse för radio däribland många "wannabes" sett till att hobbyn transformerats till den tompåse den är idag.

Fem procent av amatörpopulationen sysslar idag med tekniska framsteg, femton procent håller liv i gamla traditioner inkl boatankers och telegrafi och 80 procent har missuppfattat vad för slags hobby dom gett sig in i.

De exakta procenttalen kan naturligtvis diskuteras men är nog ändå en bra gissning mellan tummen och pekfingret. Räddningen för amatörradions fortsatta existens (enligt nuvarande definitioner) hänger på om de 20 procenten förmår att upplysa och utbilda de övriga 80 procenten i ohms lag, radioteknik, om trafikmetoder plus allmänt hyfs och uppträdande i kontakterna med sina kamrater, både över radion och i debatter på Internetforum, bildsidor etc etc etc.
 
Last edited:
Är det någon mer än undertecknad som ser vad som pågår på detta forum????
Av någon anledning så är det 2 st amatörer från en viss klubb som av någon anledning försöker misskreditera, de få radioamatörer som fortfarande värnar om vårt arv.
Tyvärr så har dessa radiokommunikatörer inte förstått innebörden med denna tekniska hobby.
 
Roger said:
Det låter bra att vi lägger ner en tråd som känns hopplös. Elittänkande känner jag igen, men det hände ju inte i Sverige utan i Tyskland. Det är beklämmande att läsa eql:s inlägg om att någon skulle vara så fantastigt bra bara för att han har haft råd att utbilda sig. Utan gräsrötterna som kämpar så kommer inte "eliten" någon stans. Samma med amatörradion, utan nya friska fläktar inom hobbyn så dör den tyvärr. Cw känns för många som opersonligt och tråkigt. Tänk om alla skulle kämpa för den svartvita tv:n bevarande. Nej titta framåt och ta till dig det som just du tycker är spännande inom hobbyn. Då kan hobbyn utvecklas till något bra. Jag tycker det är komiskt att läsa SM4IVE:s inlägg om hans högtidskänsla när han läser en cw signal långt nere i bruset, lycka till med det Lars. Men för guds skull, låt oss andra njuta av lite go stark ssb signal. Det är som jag tidigare skrivit, bara en hobby, inget annat

Roger

Nej, detta handlar inte om elittänkande. Möjligheten att skaffa utbildning och kunskaper har inget med ekonomiska förutsättningar att göra. I alla fall inte i Sverige.
Det handlar snarare om vilja och intresse.
Genom att visa intresse och vilja kan/skall man uppnå vissa privilegier. T.ex. möjligheten att välja ett intressant arbete, eller att få sända på amatörbanden.

Visst skall vi se till att amatörradion utvecklas. Men just nu tar den jättekliv bakåt, genom att kompetenskraven nästan avskaffats. Snart räcker det att man kan stava till sitt eget namn för att få cert. Därmed kan vi räkna med att tappa alla privilegier vi nu har.
Då spelar det ingen roll om du gillar en CW-signal långt nere i bruset eller "lite go stark SSB-signal". Du kommer ändå inte att få utöva din hobby.
 
Last edited:
Hur många utav de "gamla" CW operatörerna (absolut inget ont om dem) kör de nyare digitalamoderna ?
De nya digitala moderna är också radioteknik.
Hur många utav de "gamla" CW operatörerna (absolut inget ont om dem) kör med de nya riggarna SDR-1000 , (mjukvarudefinierad radios).
De nya mjukvarudefinierade riggarna är oxså radioteknik.

Tycker att det är fel att säga att man kan hitta andra hobbies bara för att man inte är intresserad av just den där lilla biten av hobbyn som var (fortfarande en stor bit) i princip den största av hobbyn för en massa år sedan. Amatörradiointresset sjunker drastiskt och det är synd , men det är egentligen inte så konstigt att det går åt helvete när det finns så mycket olika meningar och att folk ser ner på varandra för att den ena kan inte det och den andra kan inte detta. Nej ta i stället att acceptera att folk har olika intressen INOM AMATÖRADION och försök med det som grund förbättra hobbyn.

Jag personligen tycker att CW är ett jäkligt imponerande trafiksätt och i grunden tror jag att de flesta skulle vilja kunna det lika bra som många av de gamla rävarna.
Jag försöker med jämna mellanrum besöka någon amatör som kör CW för att få lite motivation att lyfta mitt CW övande till högre höjder. Jäkligt motiverande är det att sitta o titta på när nån kör CW för att sen gå hem o öva hårdare än nånsin.
MEN inte fan tycker jag att det då rent plötsligt blir skittråkigt (eller mindre radioteknik) att köra SSB eller PSK31 för den sakens skull.

Ha det gott !!

// Freddy:p
 
"Det du pratar om är trafik som datorn sköter, inte du själv. Var ligger tjusningen i att kommunicera via tangentbordet? Det enda som krävs är att du kan koppla in sladdarna och att du kan sköta programvaran."

Jamen .. det enda du behöver göra för att kommunicera via CW är att koppla in sladdarna och sköta CW Nyckeln.

och för att köra SSB så behöver du bara koppla in micken och sköta PTT Tangenten.

Allting är inte svart o vitt här i livet , jag måste likaväl ha en väl fungerande rig ,(kanske hemmabyggd) jag måste även ha en antenn som fungerar bra , kanske måste den konstrueras så den inte syns pga jag bor i ett hyreshus eller dylikt.

Ta och läs definieringen av ordet "amatörradio" , ingenstans står det att man måste kunna CW för att utöva denna härliga hobby.

Vidare så kan man göra så mycket annat än vad jag skrev , "Det var bara ett exempel Helge". Men det återspeglar sig många gånger att kan man inte CW då är man inte radioamatör. Jag skrev ingenstans att du var tvungen att kunna köra PSK31 för att vara en riktig radioamatör och jag skrev ingenstans att det fanns någon tjusning i det heller. Jag tycker personligen att PSK31 är kul och det finns tjusning i det , men det skulle aldrig falla mig in att säga till någon att de inte faller in inom hobbyns ramar bara för att de inte utövar just denna delen av hobbyn , För inte kan kan någon säga att PSK31 inte har med radioteknik att göra ...eller..

// Freddy
 
Var har du sm7vvg sett någon tvärvägran att lära sig olika principer inom hobbyn??? Personligen ger inte cw mig någon "kick". Men teknikintresserad det är jag. Hur många cw qson kör du om dagen sm7vvg? Har du en logg att lägga ut på nätet så vi kan få beundra din skicklighet? Jag tycker det är trevligt att du försvarar cw likt Bengt med "näbbar och klor" Kanske du och Bengt kör 150 takt dagligen. Berätta, jag är övertygad att många vill läsa ditt svar och även se din cw logg. Lycka till på den låga delen av banden.

Roger SM5WPT
 
SM7VGG .. Du missar mitt budkskap totalt.

Jag säger inte att PSK31 på något sätt är något som är varken bättre eller sämre än CW.
Jag använde PSK31 som ett exempel på att det finns nyare tekniker som tvärvägras av många gamla gubbar för att där är datorn inblandad och det förstår de sig inte på tycker de själv . Något som jag tycker är en märklig idé , med lite goda instruktioner och lite pedagogik så kan vem som helst lära sig hantera en dator på ett vettigt sätt.

Vad jag däremot säger är att det finns för mycket ideér om att man är bättre eller sämre för att man kan eller inte kan ditt eller datt. då bildas olika läger som drar åt olika håll.
Och det är det som jag försöker säga att vi måste få slut på. Absolut inget annat.
Hade vi försökt att dra åt ett håll så kanske vi hade kunnat åstadkomma något bra.
Det hjälper inte att det sitter ett par eldsjälar som kämpar som idioter när det sen finns andra som kämpar åt andra hållet.

"Tvärvägran att lära sig olika principer.. "
Jag har inte sett denna tendens , däremot så ser (Hör) man ofta att det personer skall "Övertalas" att tycka om grejor.. Har man intresset så lär man sig , har man inte intresset så lär man sig inte ..

Vidare hjälper det inte ett skit att ställa sig på ett torg och skrika "Lär er CW nu".. , Men sätter man sig på ett torg med en radio och en telegrafinyckel så är jag övertygad om att det väcker mer intresse. Demonstrera vår hobby på ett vettigt sätt.

// Freddy
 
Jag blir tvungen att göra ett litet sidospår. De "nya" digitala moderna är ett rent elände.
Folk kopplar in sin dator till riggen och struntar sedan fullständigt i att lyssna. Gladeligen kör de över andra stationer med volymen i mottagaren nedvriden.

Jag har provat alla de digitala moderna förutom WSJT (som tydligen är på väg att förstöra EME-trafiken). Det kan ju vara kul att ratta in en RTTY-station, men samtidigt har jag svårt att se tjusningen i att koppla datorn till radion när man, med enklare medel, kan göra samma sak genom att koppla datorn till internet.

En STOR fördel med CW är att språket är betydligt trevligare. Man slipper alla okvädesord som numera översvämmar SSB-delen på banden.
 
SM7TJC .

Jag kan hålla med till viss del , men anser fortfarande att saker ting blir vad man gör dem till . Jag har tyvärr begränsade kunskaper i CW fortfarande. jag har kört ett par 3 QSO på CW. Men jag jobbar starkt på att det skall bli fler. Det stämmer vad du säger att det finns de som inte lyssnar när de sänder, och framförallt finns det dem som SM7VVG som tycker att det är ju bara att koppla in sladdarna och köra . Så är det INTE.. Man måste jobba en hel del i början med att ställa in sina rattar o kranar så att man inte överstyr sin signal och det låter apa och man stör en massa andra stationer. PSK signalen är nog en av de smalaste på banden , men fyfan vad den kan splattra om man inte ställer in grejorna rätt.

Vidare finns det CW Stationer som mitt i en SSB test och lägger sig och kör CW rakt ovanpå SSB Stationerna i SSB Segmentet. Detta är precis lika illa.
När vi kör contest så har vi alltid en trafikhandbok liggande bredvid så man kan slå upp om man blir osäker.

// Freddy
 
Freddy
Att sända cw på SSB delen är helt ok det finns ingen reglering för detta, därimot får du inte prata på cw delen.
Men att sända på samma QRG som en ssb station är inte rätt.

Ditt utryck att bara koppla in cw nyckeln så sköter det sig själv, HI HI den var bra
Då är det ju bara ni gör det ni som inte kan CW.
Att trycka på en macroknapp sedan enter ,, ja det tror jag till och med en APA kan göra
Om han sedan förstår vad som står på skärmen det är en annan sak.
Kan jämföras med att BARA koppla in nyckeln.:D

Jag tror att denna tråd har gjort sitt.

NU tror jag skall återgå och titta på Roger WPT fina bild sida där han hycklar ett antal amatörer, med lite tur så kan man få vara med och bli kallad för både det en och det andra.

CW is King
Lars SM4IVE
 
Hej Lars, SM4IVE! Kul att se dina djupa och hurtiga inlägg. Du har en klockren nivå hela tiden. Cw is king skriver du, hmmmm Jag trodde i min enfald att det var personen bakom nyckeln som kanske var det. Hoppas att din gode vän SM7VVG lägger ut sin logg snart, har du kört honom på cw någon gång frågas?
Keep up the good work Lars SM4IVE, det är tackvare sådana personer som dig som gör hobbyn rolig. :p .
Ps. Tack för att du gillar min bildsida, tyvärr så har jag ingen bild på dig, bara några som påminner lite kanske. Skicka över en bild så får vi se, men jag lovar inget.

Roger
 
SM4IVE , jag menade att det just inte är att koppla in nyckeln och köra CW .. lika lite som det är att bara koppla in datorn köra PSK . Ingen av delarna är att BARA till att ... Det var det jag försökte förklara för SM7VVG. Dock finns det bevis på att det finns folk som tror att det är så. Men LÄS vad jag skrev så blir det bättre.. INGENSTANS står det att det bara är att koppla in nyckel o så sköter det sig själv. Däremot så står det att det bara är att koppla in nyckeln o sköta DEN.


Jag är fullt medveten om vad bandplanen säger , Men jag är oxså medveten om att god etik säger att man inte sänder ovanpå andra stationer som kör SSB , och fortsätter trots svar på CW att det endast är är en SSB test.

MEN jag säger det återigen . .det var inte det som var budskapet i mitt inlägg.
Prova o läs igen så kanske du uppfattar vad jag menar.

Man kan både ha motarbetare och medarbetare ..

// Freddy
 
Last edited:
Jag undrar vad jag gett mig in på...

Efter mångårigt radiointresse har jag nu skrivit certifikatprovet och väntar på min signal från SSA. Jag hoppas att nedanstående inlägg inte är representativa för radioamatörer i Sverige i allmänhet, för då undrar jag vad jag gett mig in på...
 
Owleye:

Du behöver inte vara så orolig , i stort sett de flesta radioamatörer är vettiga människor som det går att föra en vettig diskution med. Lite synd är att många av de gamla (Läs äldsta) rävarna oftast inte är med på de olika forumen pga avsaknad av datorer.

Forumen skall man inte ta så allvarligt på de det alltid finns personer som vill skapa debatt (Läs bråk) på helt andra grunder än just det som diskuteras i tråden.
Ofta är det gammalt tjafs man försöker få liv i igen.

Men välkommen till denna underbara värld där du har många möjligheter att utvecklas på just det sättet som känns stimulerande för dig. Hoppas vi möts på banden i framtiden ..

Bästa 73 de Freddy / SM7WDG
 
Flera debattörer i denna tråd tycks ha mycket vaga insikter i amatörradio och vad den är och handlar om. Att föra en saklig debatt under sådana omständigheter och tillika med personer, som när fakta och sakargument tar slut och då sakkunskaperna i ämnet (ämnena) som diskuteras är minimala, till sitt försvar riktar om debatten på person, är en svår för att inte säga omöjlig uppgift att hantera.

Tråden i sin helhet ser därför ut att ha blivit ännu ett tragiskt monument över att amatörradion är på väg mot sin totala kollaps. De traditionella värderingarna av amatörradion bleknar för varje dag som går och allt färre verkar förstå innebörden av de unika privilegier och det enorma frekvensspektrum som står till vårt förfogande. Detta samtidigt som de kommersiella krafterna skriker efter mer frekvensutrymme för sina nya och framtida tjänster som skall generera mer vinster åt aktieägarna.

Amatörradion kommer trots dessa hot sannolikt att leva kvar ett tag till, men riskerar också att transformeras till något nytt och annorlunda med helt andra typer av utövare försedda med helt andra intressen och referensramar än gårdagens och dagens radioamatörer har. Kanske är det detta som kallas utveckling, anpassa sig och att följa med i tiden. Kanske är det t o m positivt och önskvärt även om jag för min egen del tillåter mig tvivla.
 
Last edited:
Tänkvärda saker du skriver om Bengt. Det är en sak som jag grunnat på, vem använder du som referens när du skriver att 80% av Sveriges amatörer har missat vad det är för hobby dom har. Det blir ju ca 9600 som du tycker har noll koll på sin hobby. Kan det verkligen vara så illa?

Roger
 
Det Bästa Inlägget!!!!!!

SM7WDG said:
SM7VGG .. Du missar mitt budkskap totalt.

Jag säger inte att PSK31 på något sätt är något som är varken bättre eller sämre än CW.
Jag använde PSK31 som ett exempel på att det finns nyare tekniker som tvärvägras av många gamla gubbar för att där är datorn inblandad och det förstår de sig inte på tycker de själv . Något som jag tycker är en märklig idé , med lite goda instruktioner och lite pedagogik så kan vem som helst lära sig hantera en dator på ett vettigt sätt.

Vad jag däremot säger är att det finns för mycket ideér om att man är bättre eller sämre för att man kan eller inte kan ditt eller datt. då bildas olika läger som drar åt olika håll.
Och det är det som jag försöker säga att vi måste få slut på. Absolut inget annat.
Hade vi försökt att dra åt ett håll så kanske vi hade kunnat åstadkomma något bra.
Det hjälper inte att det sitter ett par eldsjälar som kämpar som idioter när det sen finns andra som kämpar åt andra hållet.

"Tvärvägran att lära sig olika principer.. "
Jag har inte sett denna tendens , däremot så ser (Hör) man ofta att det personer skall "Övertalas" att tycka om grejor.. Har man intresset så lär man sig , har man inte intresset så lär man sig inte ..

Vidare hjälper det inte ett skit att ställa sig på ett torg och skrika "Lär er CW nu".. , Men sätter man sig på ett torg med en radio och en telegrafinyckel så är jag övertygad om att det väcker mer intresse. Demonstrera vår hobby på ett vettigt sätt.

// Freddy



Mycket bra Freddy, Tack!!!!!!!!
 
Back
Top