Är det så här det fungerar med CW?

varför "strula" ........

Hej !
Ny lic. amatör reagerar över att så många reagerar över att utvecklingen går framåt-amatörradion följer med denna utveckling och det är bra.Vi nya amatörer som kom med i svängen när cw`n inte ble ett krav kan nu i lugn och ro träna cw utan att känna press på sig.Dvs man kan träna cw samtidigt som man studerar gången som amatör och när man är klar med "helheten" så är man bättre rustat enn dom som tog cert tidigare när cw var ett krav!
Amatörradion är en fantastisk hobby och faktiskt en livsstil som man måste uppleva för att förstå.
Personligen så började jag med denna hobby för över 50 år sedan (Byggde sendare för 40 m. och körde med lånta fjädrar)men det ble som så många att intressena skiftar och man slumrar till i många år-men nu så är det full fart med radioaktiviteterna.
Om vår aktivitet (vill inte kalla det en hobby) eller livsstil skall fortsätta leva och öka så är det viktigt att intressera nya grupper genom att visa på ny teknik -rymden med Fuglesang var ett bra exempel men det finns många andra liknande alternativ och ardioamatörer är kända för att kunna lösa problem så låt oss tilsammans i ett stort kollektiv ta till oss alla positiva ideer och gå vidare( detta låter nästan religiöst .HI)
Tack för ordet
sa7aiy
walter aktiv på 20 m..
 
Walter.

Ett mycket vettigt inlägg enligt min mening , Låt oss samsas om det vi har och göra ännu mer. Om det nu är 1000 CW förespråkare och 1000 SSB förespråkare och sen jag då som i princip vändere kappan efter vinden ;-) . Totalt blir vi då 2001 som kan stå upp för vår hobby på ett vettigt sätt . i stället för 1000 som drar på ena hållet och 1000 som drar på andra hållet så det blir jämnt .. o så jag i mitten som inte våga välja läger..

Jag tycker det är skitkul med de bitarna jag får ut av min hobby och det kan ingen ta ifrån mig .. Personligen tycker jag att CW suger fett.. BARA FÖR ATT JAG INTE KAN DET ORDENTLIGT ÄNNU.. :D :D men det kommer att bli bättre så småningom. Men till dess kommer jag ändå att kalla mig radioamatör trots allt..

// Freddy
 
-7wdg
fredde!
Helt sant!
Varför dra åt alla håll?
Bevisligen så får vi bättre resultat om man drar åt samma håll.
Ok det finnes olika åsikter-som att man inte är fullvärdig amatör utan cw.
Jag accepterar detta till en del- men alla måste krypa innan man går vidare och vi som vurmar för detta" skrå" ( nu fick jag in detta med) måste värna om ideen och acceptera att framtiden finnes framför oss!!
Amatörradion är framtidstänkande och med all ny teknik så kommer detta att vara en viktig del av informationen i framtiden.

fortfarande aktiv på 20 m/med lite tur på 80 m .med...
sa7aiy
 
Walterf skrev:
"Bevisligen så får vi bättre resultat om man drar åt samma håll."

Detta är helt fel. Har vi inget mål så har det ingen betydelse vart vi går, vi vet ändå inte vart vi vill komma.

Ideologiskt måste vi först nå en klarhet vart vi vill komma med amatörradion.
Men då detta kräver både kunskap och ansvar så är det helt uppenbart att det blir mycket svårt ... :( :rolleyes:
 
-7wdg
fredde!
Helt sant!
Varför dra åt alla håll?
Bevisligen så får vi bättre resultat om man drar åt samma håll.
Ok det finnes olika åsikter-som att man inte är fullvärdig amatör utan cw.
Jag accepterar detta till en del- men alla måste krypa innan man går vidare och vi som vurmar för detta" skrå" ( nu fick jag in detta med) måste värna om ideen och acceptera att framtiden finnes framför oss!!
Amatörradion är framtidstänkande och med all ny teknik så kommer detta att vara en viktig del av informationen i framtiden.

fortfarande aktiv på 20 m/med lite tur på 80 m .med...
sa7aiy
 
bevisligen så får vi bättre resultat

Att det är fel att dra åt samma håll är intressant!
Jag menar bara krasst att det är viktigt att inte söndra den organisation som är så liten , att det är viktigt att vi går framåt och inte stannar kvar och "harvar".
Skall vi I dag och i framtiden öka intressed för amatörradion så måste vi acceptera och se att det är viktigt att ge nya intresserade framtida eventuella anmatörer en chans med ny teknik.
Det kan tyckas att det är fel att med den sk.nya tekniken köra qso mot den gamla traditionella med cw eller phon men det är dock den utväckling som alla kommer att leva med.
Som "gammal" tycker jag att det är mera nostalgi att söka kontakter på det gamla sättet men det tycker nog (eller? )inte de nya unga amatörerna...
Fortfarande gäller:
Framtiden ligger framför oss!!
73
de sa7aiy
aktiv på 20 m..
 
höga hästar -eller vad?

Som dx lyssnare på 50-60 talet med den känsla att få in stationer på kortvågen från ex. radio Bgarlavento ,bandirantes ,rumbos ----bara dett att under natten höra dessa stationer var en "kick" som man måste uppleva!
Vi som var med då känner fortfarande känslan av den lycka att höra dessa stationer med den utrustning som vi hade då.
Detta är" förgården" till amatörradio -De som har varit med under den gamla tiden bör vara lyhörd för de nya amatörerna som kommer in och varför inte vara som mentor och hjälpa till !!
Testerna är ett exempel.
Många nya vet inte om hur de skall klara ex.raporteringen med datorn!
73 de sa7aiy
fortfarande 20 meters man!
!
 
Walter,

Du har tyvärr missuppfattat hela diskussionen.

Den handlar inte alls om att välja sida, inte om att välja mellan vare sig CW eller SSB lika lite som den handlar om att välja mellan "gammal ångradio med radiorör" och nya supermoderna digitala moder där datorn står i centrum.

Om amatörradion skall kunna utvecklas och leva vidare måste vi ha tillgång till frekvensspektrum. Hittills har vi varit osedvanligt lyckligt lottade. Detta beror på att det inom ITU, ERO, CEPT, myndigheterna och standardiseringsorganisationer har funnits, och till viss del fortfarande finns, mycket kompetenta medarbetare (många är dessutom aktiva radioamatörer) som förstår att värna om amatörradions unika status, dess traditioner, precis så som den definieras i ITU-RR (Se mitt tidigare inlägg om detta).

Det som håller på att hända (inte bara i Sverige) är att amatörradion den senaste 10....20 års perioden övergått från att ha varit en teknikhobby med förhållandevis höga krav på teknisk kompetens för att erhålla amatörradiocertifikat, till en kommunikationshobby för alla där kraven numera är extremt låga. I ett internationellt perspektiv har Sverige (läs PTS och SSA) valt att lägga ribban på den absoluta mininivån som kan accepteras utan att hamna i konflikt med Svensk Lag etc.

Denna svenska miniminivå är just den nivå som många övriga länder inom CEPT-länderna idag definierar som en lämplig ingångsnivå för att erhålla Novis-licens som nu införs på bred front. Dessa länder har mellannivå och en högsta nivå som ger tillgång till fulla rättigheter, alla amatörband och full effekt.

Känner du Walter till detta förhållande och känner de svenska radioamtörerna till detta?

Jo, några gör det säkert, men det stora flertalet (de 80% jag talat om tidigare) har inte en susning om hur kravnivåerna egentligen ser ut, hur de borde se ut och hur de har förändrats under årens lopp. Dom bryr sig inte heller så länge det finns radioapparater att köpa på SRS eller Mobinet. Inte ens om det skulle bli krav på typgodkänd utrustning kommer de 80%-en av amatörerna att påverkas. De kan lugnt fortsätta att utöva sin nya hobby.

Om SSA hade nu varit den samlande organisation med hög kompetens i dessa frågor och framför allt haft intresse att fortlöpande informera sina medlemmar samt hålla emot PTS avregleringsiver hade vi aldrig hamnat där vi är idag.

Amatörradion i Sverige är i dag så avreglerad att PTS helt tappat intresset för oss. SSA har tagit över ruljansen och SSA är primärt är intresserad av att leka myndighet, bestämma provkrav, provförrätta och sälja anropssignaler till höger och vänster. I det korta perspektivet ger det mycket pengar i kassan, men på längre sikt när nästa steg tas kanske inte SSA behövs.

Andra här på tråden kan säkert fylla på med mer fakta och om någon har en avvikande uppfattning och anser sig vara bättre påläst i regelverken än jag är, så varsågod att informera oss om hur det egentligen ligger till. Jag lyssnar gärna och är också mottaglig för kritik.
 
SA7AIY har ju varit med ett tag och verkar ha känslan för denna hobby.
Amatörradio är ju en teknisk hobby, och skulle verkligen frodas om den drog nytta av teknikutvecklingen. Men tyvärr går den åt helt motsatt håll.
För 30 år sedan byggde de flesta sin första sändare och fick därigenom en grundläggande kunskap i radiotekniken. Idag verkar majoriteten av amatörerna inte ha den minsta susning om vad en radio egentligen är.
Man köper en "apparat" och kopplar den till en antenn (som man köpt). Tekniken struntar man fullständigt i.

Det verkar som att de som driver den tekniska utvecklingen framåt (nästan) alla är 60+.
Kanske det till och med är så illa att många yngre, teknikintresserade, presumtiva radioamatörer, skräms bort p.g.a. att amatörradio inte längre betraktas som en teknisk hobby????
 
tyvärr missuppfattn....

-7eql
må så va att jag missuppfattar men faktum kvarstår att det fines två läger som måste samsas.du förespråkar den gamla sidan att alla skall ha cw+ teori somt den gamla tiden =full licens.
Ok ! vad vinner vi på detta ?
Den nya världen vill ha med ny teknik i detta paket, och ny test av alla gamla att de lever upp till de nya bestämmelserna!
hjälp! Vi skall inte döda amatörradiointresset.
Du tar upp lägsta nivå- mellan nivå- högsta nivå_.
Ser man på de tester som körs så vill man vara tillbaka på 60-talet med den mera tolerans etc som fanns då...,men vi skall inte vrida tillbaka.
Vi skall se framåt och då är det bra att man slopat cw`n .De som vill vidare och som känner för amatörradio kommer att i lugn och ro klara cw,`!!
De som är nöjda med ssb delen kan fortsätta med detta och med tiden experimentera sig vidare.
Med handen på hjärtat så är det många som tycker att amatörradio är " kul " men efter 6 månader upptecker att det inte stämmer med vad man önskade sig..
Nu kommer klubbarnas aktiviteter in!
vad gör de för att arbeta vidare med de som är på gränsen att hoppa av?
Vi gamla som har det i blodet med kaffe och mammas bullar kl. 0200 när vi hörde stationer från ex. Paraguay på KV ,vi är ganska lyckliga och behövs inte frälsas!
73 de
sa7aiy
 
Walterf frågar "Ok ! vad vinner vi på detta ?" Jag skall försöka spinna vidare på din fråga något.

Problemet är egentligen inte telegrafi eller inte, telegrafin är enbart symptomet på något allvarligare. Men tydligen är det enklare att debattera telegrafi och tala om olika läger, om att påstå att de som kör telegrafi och gillar det är gammelmodiga, eller att insinuant fråga "Är det så här det fungerar med CW?", som några tidigare debattörer uttryckt det, än att debattera det som egentligen är problemet.

Problemet ligger inte där, problemet är ett problem som borde angå oss alla! Oavsett om vi kör telegrafi, bygger egen utrustning, eller annat.

Vi kan ta en liknelse. Vad är skillnaden mellan privatradio och amatörradio? Jo, för att köra privatradio krävs inget, det är bara att köpa en rigg och "tuta och köra", inga krav på förkunskaper finns. Av detta följer dock att man begränsas i frekvens, effekt, modulationssätt, samt att man inte får använda hembyggd utrustning.

Tittar vi nu på amatörradion så krävs det förkunskaper innan man får börja köra på banden. Förkunskaper i reglementen, teknik, osv. Av detta följer att vi tillåts välja frekvens, effekt (nåja, finns ett maxvärde), modulationssätt, samt att vi får bygga egen utrustning.

Och det är här problemet ligger, läs "Av detta följer". Det är alltså av yttersta vikt att kravet på förkunskaper bibehålls på en hög nivå. Detta för att vi skall kunna visa för myndigheterna att vi är kapabla att handa de privilegier vi har.

Istället för att debattera olika läger, telegrafi eller inte, så borde vi diskutera hur vi skall kunna få en adekvat nivå på förkunskaper som gör att vi kan bibehålla de privilegier vi faktiskt har.

Risken finns att med lägre krav på förkunskaper så närmar vi oss privatradion såpass myvket att myndigheterna drar ett likamedtecken mellan privatradio och amatörradio (se senaste PTS-remissen och hur amatörradio och privatradio närmats varandra) och att vi därigenom mister våra privilegier. För de som kanske är vana vid att enbart köra köpta riggar, små effekter osv så skulle detta förmodligen inte medföra ett jota, men för oss som verkligen är intresserade av amatörradions grundpelare, radioteknik, så skulle detta vara dödsstöten.

Så, iställer för att debattera telegrafi hit och dit, samt olika läger, vad skall vi göra för att bibehålla amatörradions privilegier även framgent?

73 de Lars, sm6rpz
 
Last edited:
Tysk läsövning

"Worin unterscheiden sich CB- und Amateurfunk?
Im CB-Funk wird das Gerät geprüft, im Amateurfunk der Funker."

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
RPZ tar upp de hårfina skillnaderna mellan Amatörradio och Privatradio och jag tillåter mig komma med ytterligare fakta, som underlag för en fortsatt diskussion i den egentliga sakfrågan.

I det nya förslaget till "Post- och telestyrelsens föreskrifter om undantag
från tillståndsplikten för vissa radiosändare; PTSFS 2007:XX" där remissrundan avslutatades den 11 maj kommer PTS nu att ta till sig synpunkterna för att därefter fastställa och ge ut nya Föreskrifter för amatörradio och privatradio.

SÅ HÄR SER DET FÖRELIGGANDE FÖRSLAGET UT:


Citat

9 kap. Amatörradio m.m.

1 § Undantag från tillståndsplikten gäller för radiosändare för amatörradiotrafik
enligt följande villkor.

Frekvensband Högsta effekt
135,7–137,8 kHz 1 W
1 810–1 850 kHz 1 000 W
1 930–2 000 kHz 10 W
3 500–3 800 kHz 1 000 W
7 000–7 100 kHz 1 000 W
10 100–10 150 kHz 150 W
14 000–14 350 kHz 1 000 W
18 068–18 168 kHz 1 000 W
21 000–21 450 kHz 1 000 W
24 890–24 990 kHz 1 000 W
28 000–29 700 kHz 1 000 W
144–146 MHz 1 000 W
432–438 MHz 1 000 W
1 240–1 300 MHz 1 000 W
2 300–2 450 MHz 100 mW
5 650–5 850 MHz 1 000 W
10–10,5 GHz 1 000 W
24–24,25 GHz 1 000 W
47–47,2 GHz 1 000 W
75,5–81 GHz 1 000 W
122,25–123 GHz 1 000 W
134–141 GHz 1 000 W
241–250 GHz 1 000 W

Ovan angivna frekvensband delas eller kan komma att delas med andra
radioanvändare. Uteffekten på amatörradiosändare skall anpassas så att den inte stör användningen av andra radioanläggningar.

Den som använder en amatörradiosändare skall ha ett amatörradiocertifikat.
För ett amatörradiocertifikat krävs godkänt prov för amatörradiotrafik
som visar

− kunskaper i radioteknik
− kännedom om trafikmetoder
− kännedom om gällande bestämmelser

Den som använder en amatörradiosändare skall ha en egen anropssignal.
Denna framgår av certifikatet. Sändar- och mottagarstationens anropssignal
skall användas i början och i slutet av varje sändning. Under sändning skall
anropssignalerna upprepas med korta mellanrum.

2 § Undantag från tillståndsplikten gäller för radiosändare för privatradio
enligt följande villkor.

Bärvågsfrekvenserna nedan anges i MHz
26,965 27,085 27,215 27,315
26,975 27,105 27,225 27,325
26,985 27,115 27,235 27,335
27,005 27,125 27,245 27,345
27,015 27,135 27,255 27,355
27,025 27,155 27,265 27,365
27,035 27,165 27,275 27,375
27,055 27,175 27,285 27,385
27,065 27,185 27,295 27,395
27,075 27,205 27,305 27,405

Högsta effekt: 4 W e.r.p. vid frekvens- eller fasmodulerad sändning. Vid
amplitudmodulerad sändning med dubbelt sidband är högsta effekt 1 W e.r.p.
bärvågseffekt och vid amplitudmodulerad sändning med enkelt sidband är
högsta effekt 4 W e.r.p. topp-till-topp-effekt. 10 kHz kanaldelning

Slut citat

Som den skarpsynte noterat har både amatörradio och privatradio inordnats under samma kapitel.

Ovanstående summariska sammanställning blir det som gäller när Föreskifterna kommer i tryck om någon månad eller så. Den som blev radioamatör på "B:90:s tid" konstaterar att regelverket numera är väldigt tunt och att inte mycket av det forna kvarstår. Att "vrida klockan tillbaks" som är ett populärt uttryck är inte möjligt. Avregleringen har tillåtits gå för långt. Däremot kanske något litet av det som återstår av amatörradion dess unika särart att få använda hembyggd radioutrustning (som RPZ så väl beskriver) räddas.

Vad gör vi och vad gör SSA?

Finns det egentligen något att göra eller är det redan kört?
 
Last edited:
ok vad vinner vi på detta?

bra-6rpz!
Det är lett att man hamnar i gropen med cw eller foni...Ut i från denna aspekt skall man inte riskera att hamna i det sk. privatradiobandet.Nej
jag tycker att de eldsjälar som fines inom SSA skall anordna kurser och seminarier (ok detta görs ju redan ).men mest för de som är intresserade amatörer!!
ok men vad är då fel i rekryteringen?
Detta är hämskt: jag börjar faktiskt tro att det är så:Vi gamla har en viss känsla för radio(innan tv)och har en relation till detta på ett viss sätt (svår definierad ) och känner en vis glädje i när man bygger en viss sak inom ex.radio.Man känner sig som man gjort något utanför det vanliga!
Hur skall man lyckas få med en novice ?
Jag tycker att de olika klubbarna skall kunna låta några intressenter vara med på en ex. contest och vara med och vara speaker etc vid vissa tider under testen!
Om de som håller i detta är aktiva kan man garantera ett "frö"!!
bara ett frö
de sa7aiy
 
walterf said:
MODERATOR:
tycker du att vi flummar ut eller ligger vi inom ramen?:D
de sa7aiy

Jag tycker att den här diskussionen har fallit ur anständighetens ramar för länge sedan. Men jag har en förhoppning om att den rätar upp sig och alla ni som har svävat ut i personliga påhopp raderar/editerar dessa inlägg.

Det har under trådens gång inkommit många klagomål från vissa deltagare som kännt sig onödigt påhoppade i diskussionen. Men i stället för att sakligt bemöta diskussionen sjunker man själva till samma låga nivå.

Nä skärp er nu kära medamatörer. Diskutera gärna hobbyns framtid. Det kan innebär att man spår om hobbyns omedlbara undergång eller lovordar den nya ordning som vi obevekligen måste inordna oss under. Framför gärna era personliga synpunkter men gör det utan att hoppa på dom som har en avvikande mening. Vi lever i ett fritt och demokratiskt land. Visa att ni kan hantera friheten under ansvar. Visa att ni är värdiga att vara medlemmar på HAM.SE Vi vill ha många och seriösa diskussioner om hobbyn här på HAM.SE inte en massa påhopp som bara leder till missämja.

Återigen, redigera era inlägg till en anständig nvå utan en massa påhopp på såväl enskilda personer som klubbar. DET GÄLLER ER ALLA!
 
Walter skrev: Hur skall man lyckas få med en novice ?
Jag tycker att de olika klubbarna skall kunna låta några intressenter vara med på en ex. contest och vara med och vara speaker etc vid vissa tider under testen!
---

Just precis! Här har du en av nycklarna till framgång!

Bra ämne att spinna vidare på...
 
Västerås radioklubb låter sina nybakade amatörer vara med och "contesta" som ett led i utbildningen. På så sätt får dom själva avgöra om det är som en del säger "contest är pest" :cool:
Roger
 
Jag har reflekterat över en sak i denna länga och bitvis mycket intressanta tråd. Rätta mig om mina historiska kunskaper är fel, för jag var inte med på 40-talet.

I radions barndom var det väl så att vi amatörer ledde utvecklingen?
Vi var de som låg högst i frekvens, undanskuffade av bl a kommersiella intressen. Det gav oss ett incitament att utveckla radion på dessa "oanvändbara" band, t ex VHF och UHF.

Hela tiden kom de andra ikapp oss på vägen upp i frekvensspektrat, men då var vi pionjärer. Vi gjorde saker som ansågs omöjliga av utomstående.

Hur ska vi göra idag då?
Ska vi välja att drömma oss tillbaka till svunna tider, eller gå frammåt?
Om vi väljer frammåt, _vad_ är då frammåt?
Är det att lära alla nya amatörer hur det alltid varit? Eller är det tvärtom, vi som redan är amatörer som ska lära oss av de nya amatörer som förhoppningsvis tillkommer?
PSK-31, SDR och DRM är sådana utvecklingar jag tycker är kul.

----

En annan reflektion är att många av inläggen tycks lägga CW i teknik-vågskålen.
Varför behandlas CW som teknik men SSB som kommunikation?
CW är delvis teknik, men ser man det ur ren teknisk synvinkel så har CW inget med Morse's alfabet eller hör-mottagning att göra. Det är ju bara av och påslag av bärvågen enligt ett på förhand överenskommet mönster.

Lika är det med SSB, tekniska sidan av SSB är hur sidbandet moduleras. Kommunikations-sidan av SSB innefattar analogt tal, PSK, mm.

Varför vill så många koppla ihop CW med teknik, och sedan koppla hela paketet till att vi måste ha hög kompetens för att behålla banden?

Visst ska vi lära oss vad CW är, det är tekniskt intressant.
Men varför ska vi lära oss koppla melodi-ljud till bokstäver och kalla det teknisk kompetens? Självklart är det en kompetens, men inte en teknisk sådan.

73 SM0RVV
 
>>En annan reflektion är att många av inläggen tycks lägga CW i teknik-vågskålen.
Varför behandlas CW som teknik men SSB som kommunikation?
--

Det beror möjligtvis på att telegrafi är ett av de i särklass effektivaste trafiksätten när det gäller radiokommunikation under extremt svåra förhållanden som vi känner till. Radioamatörerna (en stor del av dom i alla fall) har alltid drivits av en önskan att få kontakt med avlägsna stationer på frekvenser som inte är optimala för trafikavståndet ifråga.

Ett exempel är den grupp radioamatörer som sysslar med de högre frekvenserna - GHz mikrovåg - där signalstyrkerna oftast ligger i nivå med bruset eller strax därunder. Telegrafi har en stor fördel i storleksordningen + 10...15 dB jämfört med SSB. Andra exempel är de som kör EME eller som jagar DX på kortvåg, i en tidvis mycket svårt störd radiomiljö. Telegrafi tränger igenom bättre helt enkelt.

Telegrafi är naturligtvis inte att jämställa med radioteknik i sig. Möjligtvis är det så att en stor andel av de radioamatörer som är djupt teknikintresserade av tekniska experiment och radioteknik även är intresserade av radiokommunikation under svåra förhållanden. Detta är ju också själva kärnverksamheten i amatörradiohobbyn. När man fått klart för sig att telegrafi har en inbyggd "fördel" av si så där 10...15 dB gentemot SSB så kanske valet inte är så svårt och kanske är det denna koppling många gör?
 
Back
Top