Jantelagen
Strax efter att jag startade mitt QSO satte en okänd person igång och sände ekande rundgång tills det inte längre riktigt gick att fortsätta konversationen. Han avslutade med att kalla mig "jävla idiot" och sluta sända.
Det är tråkigt. Hur kan vuxna människor bete sig på det viset? Till och med folk som är i pensionsåldern håller på. Jag råkar ut för detta då och då av några danska amatörer i Nord-Själland som har gaddat ihop sig och bestämt sig för att mobba mig. Man kan höra rundgångs-QRM, rapande och okvädesord då och då när jag är QRV på 2m/80m.
Häromdagen t ex tog en av dem över min fjärrstyrda radio och använde den till att sända störningar på 145.275. Efter att jag upptäckt tillgreppet och stängt av länken och förklarat vad som hänt, kom en dansk-svensk amatör i Malmö in och klagade och sa att det var mitt eget fel eftersom någon illvillig kunde gå in och störa via min station och "det hade ju inte hänt om jag inte haft länken igång". Samtidigt har jag motsvarande problem med andra danska SM7-or.
Jag får hoppas allt detta är en tillfällighet för annars är det nog inte kul för den person i Danmark som vill "sticka ut". Jantelagen skrevs dock av en norrman som upplevde den i danska Nyköbing Mors, och just på grund därav formulerades den:
Jantelagen - Wikipedia Dock vet vi ju alla att den förekommer mer eller mindre i hela världen men det är intressant att den formulerades efter upplevelser i Danmark.
Det hela är nog en fråga om att vi får börja inse att hoppet för mänskligheten är ute.
Detta visar sig överallt. Inte bara inom amatörradion.
Hursomhelst, det får inte skyllas på 27 MHz. Att man ser en ökad frekvens av marodörer bland ex-27 MHz-folk är nog sant, precis som att vi ser ökad kriminalitet inom vissa etniska grupper, men därmed får vi inte döma hela gruppen för då är man racistiskt lagd. Det har dessutom förekommit oegentligheter av folk som aldrig kört 27 MHz. Och de flesta danskar är faktiskt trevligt folk
Men det är synd att det är så få "vettiga" amatörer vill vara med på "snabbtelefonen" 2m FM så att vi kan snacka teknik och roligheter när vi har extra tid som t ex när vi är mobila till och från jobbet, för här passar 2m FM repeater-trafik in fint. Det är enkelt och kräver inga stora eller dyra installationer. Det finns ett nät med massor av repeatrar runt om i landet som bara står oanvända, vecka in och vecka ut.
Dock är det svårt undvika elakingarna så det kanske inte är konstigt det blivit som det är. Man använder omöjliga moder och frekvensband för att slippa marodörerna. Dvs ingen 2m, ingen 80m eller ingen foni. Det är synd.
Men vi kan inte göra annat än att hålla modet uppe. Det finns ändå trevliga personer bland oss och vi får lära oss att i vårt huvud, att som på internet "blocka" vissa individer och inte bry oss om dem. Så måste det nog bli i etern där vi tyvärr inte kan undvika dessa elaka personer. Vi måste vara som en gås man kan hälla vatten på helt enkelt. De är ju ändå i minoritet så varför låta dem ta över?
Sätt igång och befolka repeatrarna med vanligt hederligt folk!
Det är väl inte bara jag som tillbringar dötid i bilen?
Och förresten. Man begår inga "olagligheter" genom att köra på 27 som någon antydde. Sedan vi gick med i EU får man köra alla moder där.