Börja lyssna, val av frekvens och förslag på radio?

Undertecknad beställde en begagnad ICOM IC-7300 från Limmared I söndags.
16 kkr med mikrofon, högtalare och kablage.

Det är mycket pengar, men jag får en modern maskin som alla ger bra betyg.
Därmed finns det många att fråga om handhavandet och skulle jag inte tycka att detta är kul, är den lättsåld.
Dessa youtube skall du kolla så hittar du massa info om denna fantastiska maskin, grattis till ett bra köp

 
Hej!

Inget tips om utrustning från min sida, men dock ett annat tips...
Sätt fart med studerandet, nuvarande solcykel ger oss rätt bra konditioner på de högre kortvågsbanden.
Eller i klartext, man kan med relativt enkla och blygsamma medel komma långt.

I går kväll utbytte jag några ord med PY6RT (Beto) 17 m SSB.
Min uteffekt var 20 W PEP och antennen en 13 m hög vertikal.
Fick 55, Beto var som för det mesta 59+.

Antennen är av glasfiber med en tråd inuti, anpassas med en Skanti antenntuner.
Jag medger att tunern inte passar in i begreppet enkla medel, men problemet kunde ha lösts utan den, enkelt.
Transceivern var en AEG SE6861.

Passa på att få uppleva så mycket som möjligt av denna solcykeln!
 
Man kan ta det här lite systematiskt.

Ett stort urval amatörradiofrekvenser, totalt c:a 23000 MHz erbjuds den potentielle lyssnaren.
Det går att börja uppifrån i frekvens, och på de allra högsta frekvenserna ner till c:a 432 MHz talar sannolikhetslagarna
emot att överhuvudtaget höra någon spontan trafik, så den gamla sanningen som man redan för 54 år sedan noterade
är mycket giltig.

View attachment 10413

Brus är f.ö. något högst intressant ur både teoretisk och praktisk synvinkel, men är föga underhållande att lyssna till.
Andra tisdagen i månaden förekommer det dock trafik under ett antal timmar runt 432 MHz,
men i ökande utsträckning mellan datorer.

Går vi nedåt i frekvens så kommer vi till 144 MHz. Där finns det ibland trafik mellan
levande varelser i frekvensområdet 145-146 MHz och trafiksättet FM. Dock har denna minskat
åtskilligt. Bor man utanför storstadsområdena blir det besvärligt att höra något.
Mönstret från 432 MHz upprepas, men på första tisdagen i månaden.

Gemensamt för de ovannämnda banden är att det behövs en ganska stor antenn som
gärna ska vara vridbar ifall man vill höra något från lite längre avstånd.

Det finns även ett amatörband runt 50 MHz, och där är det första torsdagen som gäller.
Man kan ibland hitta trafik även mellan torsdagarna.

Sedan vidtar "kortvågen" vid 30 MHz.
Där blir antennerna större och bör gärna utformas och placeras så att man slipper störningar
från sin egen och grannarnas hemelektronik, ett ökande problem.

28 MHz eller "10 m" finns det ibland trafik från avlägsna platser, men ganska sporadiskt.
Att lyssna på "vinst och förlust" på detta band är rätt tålamodsprövande.
Sedan finns det band med jämna mellanrum nedåt i frekvens; 24, 21, 18, 14, 10 7 och 3,5.
Dessa har egenskaper som gör att de har jämnare beläggning med olika sorters stationer från andra
länder och världsdelar.

Dock så börjar trafik mellan datorer ta över även här. Telefoni med trafiksättet SSB förekommer
lite då och då och lite här och var, men innehållet kan inskränka sig till "CQ contest" och "59".

För att åter höra telefoni på svenska så behöver man gå ner på 3,5 och 7 MHz, och där är "säkraste kortet"
3,5 MHz på morgon och förmiddag. Man bör då gärna ha ett visst intresse för frukostgrötens beskaffenhet och konsistens,
lufttryckets variationer, nederbörd samt egen och andras sjukdomshistoria för att finna samtalsämnena njutbara.

Om man däremot lär sig Morsetelegrafi öppnar sig en helt ny värld några 10-tal kHz över de undre bandkanterna,
där man kan råka på verkliga gentlemen som kan hantera en telegraftangent.
Dock gör tilltagande ålder och närmast obefintlig nyrekrytering att sådana numera är mer och mer sällsynta.

Nu har de operative övervägandena klarats av, så de tekniska kan ta vid.
I princip alla kortvågsmottagare har numera samma prestanda anslutna till samma antenn i
dagens signalmiljö och störmiljö, så valen står egentligen mellan hur den är att arbeta med
rent ergonomiskt.

Äldre mottagare och transceivers saknar ofta de finesser som t.ex. minnen och scanning som gör nyare apparater mer flexibla
men samtidigt mindre överskådliga att använda. Priset har i princip ingen betydelse längre, men man kanske ska undvika de allra
billigaste samt de med alltför många rattar och reglage.

Som yrkesman inom området brukar jag framhålla den gamla sanningen att "en krona investerat i antennen motsvarar tre kronor i radion",
och det gäller alla frekvensband. Störmiljön i dag gör att placeringen av en antenn kan bli kritisk, och det går tyvärr att förstöra en bra antenn
genom olycklig placering eller dragning av matarledningen så att yttre störningar kommer in via den. Har man gott om plats samt förstående familj och grannar blir allt mycket lättare.

Vi som varit med länge, i mitt fall 55 år, gör ofta jämförelser mellan "förr" och "nu" . Förr var det mycket lätt att hitta amatörstationer
från både Sverige och grannländerna på 3,5 och 7 MHz och detta ganska oavsett tid på dygnet. Tyvärr har aktiviteten på snart
sagt alla trafikslag utom de vilka utväxlas mellan datorer sjunkit påtagligt. Undantaget kan vara Danmark, så när man uppskattar
spirituella meningsutbyten med danskt lune kan det vara värt att lyssna runt 3600-3700 kHz på morgnar och tidiga kvällar.

Men, var och en blir salig på sin fason, och välkommen som lyssnare trots min lätt rapsodiska och kanske inte helt allvarligt menade
introduktion till vad man kan höra och inte höra på amatörbanden.
Var och hur man bor får ett avgörande inflytande på vad man kan höra.
Dock är det rent allmänt sett bra med realistiska förväntningar på hur mycket och vad som kan höras på amatörbanden i dag.
Det här var de bästa jag läst på länge. Så väl sammanfattat. Står själv inför valet att starta upp igen (eller inte) men känner mig mest hemma på frekvenser under 30 MHz och förderar CW tror jag. Svadan är inte den största och förstår egentligen inte varför någon skulle vara intresserad av min frukostgröt eller vädret där jag bor. Så jag lyssnar en hel del. Här är tätt mellan husen och när jag testade för ett par år senan hade kag konstant QRM S9 på 7 MHz och nedåt. Jag borde kanske flytta. Blir det så ska jag hitta ett QTH med högt läge och långt till närmaste granne. Funderar på att starta upp i liten skala mest för att inte glömma bort CW. Jag borde nog skaffa mig några radiokompisar här i närheten av Falkenberg för att reda ut vad jag egentligen vill. Hur som helst så ville jag skriva ett par uppskattande ord som tack för vad @SM0AOM delade med sig av i sitt fina inlägg. 73 de Mikel.
 
Det här var de bästa jag läst på länge. Så väl sammanfattat. Står själv inför valet att starta upp igen (eller inte) men känner mig mest hemma på frekvenser under 30 MHz och förderar CW tror jag. Svadan är inte den största och förstår egentligen inte varför någon skulle vara intresserad av min frukostgröt eller vädret där jag bor.
Det var förbanne mig det finaste jag har hört sedan jag konfirmerades!
Vill du ha ett fikon?


1697044819554.png
- Replik av byrådirektör H.K. Bergdahl i "Karl-Bertil Jonssons Julafton".

Tack för berömmet, men skämt åsido, jag undervisar ibland i "Systems Engineering" och där är det en fundamental tes att man primärt ska anpassa lösningarna efter behoven, inte tvärt om. Alltså ska man välja trafiksätt och frekvensband efter vad man vill uppnå.

Har man lokala störningar blir urvalet av frekvenser mer begränsat, och då blir det man kan uppnå ännu mer begränsat. Att använda telegrafi är ett sätt att motverka störningar men kan ändå inte åstadkomma några underverk.

Frågan är vad man kan göra åt saken. Få bort störningar från grannarnas hemelektronik är ett helt företag, och kräver dessutom deras samarbetsvilja. Finns det lokala amatörer att rådgöra med blir det dock lite lättare.
 
Att skapa lösningar efter rådande behov, det är ingenjörskonst. Att skapa behov för en lösning, är nåt helt annat...
 
I västvärlden så skapas konstlade behov hos det av konsumism hjärntvättade proletariatet av marknadsförare och "influencers" vilka inte själva är kineser. Sedan låter de producera varorna till lägsta kostnad i Kina. Kineserna är inte dummare än att de producerar det som går att sälja.
 
Fick reklam i dag från Kjell&Co.

Cleverio Leviterande bordslampa​

Snacka om onödig pryl där man trådlöst laddar sin telefon och samtidigt kan njuta av en leviterande lampa som upplyser telefonen under laddningen. Vad blir det för verkningsgrad på den laddningen?

"Mänskligheten vill bedras..."
Ja sannerligen!
 
I västvärlden så skapas konstlade behov hos det av konsumism hjärntvättade proletariatet av marknadsförare och "influencers" vilka inte själva är kineser. Sedan låter de producera varorna till lägsta kostnad i Kina. Kineserna är inte dummare än att de producerar det som går att sälja.
Usch då :oops: tur man bara "behöver" gamla svenska, amerikanska och kanske tyska radioapparater ;)
 
Tyvärr bidrog jag väl till att driva denna tråd dramatiskt OT, men just detta att en sån väldig massa pengar, resurser och tankeenergi ägnas åt att utveckla lösningar på problem vi inte visste att vi hade innan lösningen dök upp, gör mig svårt alienerad. Man kan då, som ett motgift, tänka på de smarta män och kvinnor som tänkt ut lösningar på verkliga problem...
 
Undertecknad beställde en begagnad ICOM IC-7300 från Limmared I söndags.
16 kkr med mikrofon, högtalare och kablage.

Det är mycket pengar, men jag får en modern maskin som alla ger bra betyg.
Därmed finns det många att fråga om handhavandet och skulle jag inte tycka att detta är kul, är den lättsåld.
En bekant står i begrepp att skaffa HF radio. Mina gamla ök locka inget vidare tydligen ..
Han är i samma sits som du och ngt amatörcert finns ännu inte.

Ifall man har råd att kasta bort 16 lök på en radio som den utan att övrig ekonomi påverkas, är det en lämplig nybörjar-radio tycker du?
Jag gör ju det men några andra gör det inte…men vad säger du själv, är den too much eller kanske rentav bland det enklaste o smidigaste man kan ha?
 
En bekant står i begrepp att skaffa HF radio. Mina gamla ök locka inget vidare tydligen ..
Han är i samma sits som du och ngt amatörcert finns ännu inte.

Ifall man har råd att kasta bort 16 lök på en radio som den utan att övrig ekonomi påverkas, är det en lämplig nybörjar-radio tycker du?
Jag gör ju det men några andra gör det inte…men vad säger du själv, är den too much eller kanske rentav bland det enklaste o smidigaste man kan ha?
Hej!

Jag anser inte att man kastar bort pengarna. En ICOM 7300 är modern radio och bland det bättre på marknaden som man kan köpa, därav så går de att sälja om man tröttnar, den eventuella förlusten som uppstår är inga större pengar.

Fördelen med radion är att det finns massor av information på Youtube, instruktionsböcker att köpa och att så många har en sådan som kan hjälpa en.

Jag har inte ångrat mig, lyssnar mycket på 80m-bandet och förhoppningsvis har jag fixat ett certifikat till midsommar.
 
Peter, ta dig tid att "scanna av" de olika banden och försök att bilda dig en uppfattning om vad DU tycker är intressant. Ett tips: Om du lär dig telegrafi så öppnar sig en helt annorlunda värld av möjligheter till kontakter med sändaramatörer runt hela världen där DU når långt med väldigt mycket mindre effekt än vad SSB kräver. Titta på tex RBN vad som hörs och var det hörs ifrån, väldigt användbart.

Lycka till med ditt certifikat!
 
Back
Top