Bygg en egen sändare och mottagare

Ja det står 200 V och 6,3 V i originalbeskrivningen för IKE I. Med i byggsatsen fanns ett papper om hur man kunde ta ut spänningarna från en rundradiomottagare. Andra snarlika apparater matades ofta med 67 V eller 90 V batterier etc.

Ang matning.jpg

Det är också bra att verifiera DC-arbetspunkten, det ska vara drygt 1 V över 330 ohms motståndet.

Jag mäter 1,27 V över 330 ohm på min sändare.
 
Så fick jag sändaren att vakna, den som EQL triggade igång mig med i början av tråden. Tre transistorer senare, urgamla som gjort tjänst i något annat okänt, så en av tre är inte så pjåkigt. Även byte av trimkondensatorn till en något bättre mini-vridkonding. Usel ljudkvalitet men räckvidd inom huset. Hoppas det inte blev längre.... Fullständigt praktiskt oanvändbar men jag är nöjd med att ha fått till något. Så.. soptunnan nästa :)
 
Ja det står 200 V och 6,3 V i originalbeskrivningen för IKE I. Med i byggsatsen fanns ett papper om hur man kunde ta ut spänningarna från en rundradiomottagare. Andra snarlika apparater matades ofta med 67 V eller 90 V batterier etc.

View attachment 9742



Jag mäter 1,27 V över 330 ohm på min sändare.
Jag byggde min 1957. Kanske lades lappen med tips dit senare pga många frågor till Hobbyförlaget och att några försökte med eluttaget ;-).
 
Kanske lades lappen med tips dit senare pga många frågor till Hobbyförlaget och att några försökte med eluttaget
Jag bodde på östermalm som var det sista området med likström i Stockholm.
Min IKE II matades direkt från elnätet.
 
IKE 1 i byggsats från Hobbyförlaget ska inte förglömmas men den var rörbestyckad och lämpade sig inte för fältbruk.
Minnen från min egen barndom i Örebro;
Av någon förborgad anledning lyckades jag förleda mina föräldrar till att låta mig anskaffa två byggsatser
"IKE V" från Hobby-Förlaget. Jag tror inte att jag någonsin berättade om hela syftet med projektet.

1682406634380.png

När paketet anlände så monterades de, vilket var ganska snabbt gjort. Ett litet kraftaggregat med selenlikriktare som jag fått hjälp med av min händige morbror att göra fanns redan, så de avprovades som mottagare och P3 hittades ganska omgående. Genom att vrida ur Philips-trimmern så gick det att hitta ställen där även andra sändningar kunde tas emot. Storebrodern till en klasskamrat i åk 6 som var lite mer bevandrad i radions mysterier berättade om "korvradion" på 160 MHz på vardagsmorgnarna så efter lite letande kunde dessa sändningar uppfångas.

Nu visste jag ungefär var "2 m-bandet" låg, och skred till verket med att försöka anordna tvåvägsförbindelser.
Det stod i amatörradiokapitlet i "Radiobyggboken del 2" vilka frekvenser detta omfattade, och våglängden beräknades. Ett par "Lecher-trådar" enligt mall från "Populär Radio" improviserades och kopplades löst till resonanskretsen, och en våglängd av 2 m eller en frekvens av 150 MHz lyckades till sist att lokaliseras på skalan.

1682407065972.png

En improviserad modulator med en kolkornsmikrofon och en utgångstransformator åstadkoms
och när en stationär och en portabel IKE V med batteridrift provades mot varandra gick det att viss möda höra
telefoni mellan Björkdalsvägen 18 och grannhuset där min också radiointresserade klasskamrat och sedermera "medbrottsling" bodde.

Efter att ha tillverkat var sin bandkabeldipol som nubbades fast på en ställning av träribbor, och en lördagseftermiddag i slutet av vårterminen åk 6 så riggades apparaterna upp och förbindelseprov gjordes ungefär varje km med en cykelburen "mobilstation". Det fungerade fram till nära 4 km avstånd, när jag hade cyklat upp på en kulle som låg ungefär halvvägs mellan Adolfsberg och stan i östra kanten av flygfältet. Eftersom min mor arbetade på Televerket och jag hade läst om "lagar och straffparagrafer" i Radiobyggboken och SM5XHs "Amatörradio", insåg jag att "svartsändande" skulle kunna få obehagliga konsekvenser och berättade försiktigtvis inte om projektet hemmavid. Under en lördagseftermiddag ansåg jag dessutom att risken att medförande "corpus delicti" möta någon Televerksbil var liten.

Dock insåg jag det begränsade värdet av sådan "piratradioverksamhet", och bestämde mig för att invänta 14-årsdagen så att ett legalt amatörradiotillstånd kunde ordnas. Privatradio var inte heller något alternativ efter att ha åhört brandchefen i Örebros starka fördömande av "motorburen ungdom" vilka lyssnade på polisens och räddningstjänstens kommunikation och med hjälp av privatradio åkte till olycksplatser och ibland hindrade arbetet.

När jag börjat i högstadiet på hösten 1968 berättade min klassföreståndare och fysiklärare om klubben Örebro Sändaramatörer vars ordförande han kände genom att bo i samma HSB-brf. Jag blev medlem i föreningen runt årsskiftet 1968/69, och på den vägen är det...
 
När jag började min radiobana i 13-14 årsåldern (dvs. över 50 år sedan) byggde jag och några kompisar "svartsändare" på FM-bandet genom att ha en högeffektoscillator med röret EL84. Anodspänningen fixades genom att likrikta 220-volten direkt från väggkontakten. Men det gällde att vända stickproppen rätt, annars fick man anodspänningen i chassit. En färgmarkering i vägguttag och stickpropp löste det problemet. Med inomhusantenn (!) så fick vi ändå räckvidd på några kilometer. Televerket jagade oss ständigt men ingen åkte fast.
 
Apropå svartsändare....

Är det nån här televerket faktiskt fick tag på? ;)
Ja. Jag har byggt sändare sedan tidiga tonåren och sänt med runt närmsta husklungan. När jag gick gymnasiet kände jag och mina kompisar att det var dags att jacka upp ambitionerna, Jag byggde ihop en ljudmixer och fixade en liten studio hemma som vi spelade in ett program i på kassett. Sändaren och dess antenn monterade vi upp i en av kompisarnas bostad i ett högre hus på en höjd i Tyresö.

Det var redan flera som piratsände runt om i stockholmstrakten och vi hade gjort långa testsändningar så vi trodde nog att det var ganska riskfritt. Under premiärsändningen rullade först en bil med fyra antenner i kvadrat på taket upp på höjden och två gubbar med en handapparat klev ur och närpejlade. Då anade vi att det kanske var kört. När sedan två polisbilar rullade upp var vi säkra på att det var kört. 7 personer gick det åt för att få fast och köra dessa förhärdade brotslingar till häktet där vi fick sitta hela söndagskvällen.

Senare blev det rättegång och dagsböter. Eftersom vi gick i gymnasiet blev summan ganska minimal och radiokunskaperna hos både åklagare och polis var komisk. Vi lyckades argumentera bort flera åtalspunkter. På den tiden (80-talet) var radiolagen ganska hård som en rest av sovjetspioner under 2a- och kalla kriget samt Radio Nord/Syd. En paragraf förbjöd, inte bara innehav av sändare utan även t om delar till en radiosändare vilket är komiskt i sig då varenda transistorradio innehåller delar till en sändare värdig att åka fast för.
 
Det här var en kvarleva från "spionjakterna" under 1950-talet, och
olaga radiosändningar sågs främst som ett politiskt motiverat brott mot Staten.
Att det i stor utsträckning rörde sig om personer vilka primärt älskade att höra sina egna röster som figurerade
gick myndigheterna bekvämt förbi.

De jagade "svartsändare" med stort nit, under 1970-talets första år så var "Radio 88" ett hett ämne.
Televerket, uniformerad polis och SÄPO försökte fånga in piratsändarna med stor energi.


I ett radioprogram som jag hörde när medan jag fortfarande bodde i SM6 (1979 tror jag)
berättade "proggprofilen" Kjell Höglund om när Televerket och SÄPO till sist pejlade in sändaren
1973 och han blev gripen. Han satt arresterad i nära 3 dygn och förhördes upprepade gånger av
anonyma tjänstemän om eventuella kopplingar mellan Radio 88 och Provisoriska IRA m.fl. terrorister.

Min tidigare kollega på Televerket Radio SM0NI hade åtskilligt att förtälja om 70 och 80-talens "piratradiojakter".


. En paragraf förbjöd, inte bara innehav av sändare utan även t om delar till en radiosändare
Det här var passusen om "ofullständig radiosändare" i Radiolagen från 1970-talet.
Den skapade åtskilliga juridiska dispyter...
 
Last edited:
Johan Antus har samlat ihop mängder med info om FM-piratradio på sina sidor. Mycket läsvärd artikelserie och man får en god inblick i att Televerket tog detta på stort allvar på den tiden. Många pirater är nu radioamatörer och flera av Televerkets pejlare var radioamatörer redan då. Kul med återträffarna som arrangerades i nutid där gamla pirater och televerkspejlare m fl träffades över en öl och återupplivade gamla minnen. :)


Här i Lund fanns under senare delen av 60-talet en handfull FM-pirater som sände musik mer regelbundet och hade en lyssnarskara. Jag känner till att några av dessa åkte fast och att någon efter avtjänat straff bytte bana och blev radioamatör.

Mina första sändningar var mer fokuserade på tekniska experiment där räckvidden skulle optimeras och allt möjligt provades. Det var nog först när IKE II sändaren med 6J6 och en "egenkonstruerad" efterföljare med ECC85 byggts som täckningsområdet ökade till hela Lund och det sändes mer frekvent men oftast då till skolkamrater på avtalade tider. Flera ECC85-sändare byggdes till icke radiointresserade kamrater men som ville bli pirater och sända popmusik. Ganska enkelt, en liten träplatta med rörhållare och ECC85, glöd- och anodspänningarna togs från en träradio och alla på den tiden hade en rullbandspelare.

I slutet av piratperioden blev man allt mer uppmärksam på cirkulerande televerksbilar i grannskapet. Ibland blev man rädd på riktigt när en sån där orange Volvo Duett televerksbil stannade på gatan. Snabbt av med sändaren. Långt senare förstod jag att det inte alls hade handlat om pejling utan bara installation av 600 ohms telefoner eller reperationer på telelinjerna. Många av oss tänkte nog i banorna Televerket = varning = pejling = stäng sändaren = göm den!

Sett i backspegeln var pirat-tiden en av de mest givande för min egen del. Allt var nytt, magiskt, märkligt, ännu märkligare och eftersom kunskaperna om radioelektronik var noll från början så lärde man sig massor. Jag kan bara konstatera att det inte behövdes vare sig ohms lag eller kännedom om andra matematiska formler för att få tiden att gå på ett som man upplevde det ett meningsfullt sätt.

När bakstycket på de första träradioapparaterna plockades av alldeles i början av karriären lärde man sig den hårda vägen att inte pilla på elektrolytkondensatorns pluspol och chassiet samtidigt. Det räckte med några ordentliga stötat från en radiogrammofon för att fatta. När sedan avsnittet om den farliga strömmen i John Schröders Radiobyggboken del 1 hade lästs så förstod man att vara mer försiktig. Principen en hand i fickan vid arbete med högspänning gäller än.

Alternativet till den för mig okända ohms lag var på den tiden att känna med fingrarna på motstånden och transformatorerna. Blev de för varma och brann upp så behövdes större osv. Att resistansen i många fall skulle kunna ökas istället kanske inte var något man funderade på då.
 
Fm sändare som det talats om, piratsändare på FM bandet, finns det nära nog oändligt med byggbeskrivningar av såna: https://www.google.se/search?client=safari&channel=mac_bm&sxsrf=APwXEddbE90gT1kt9zjQ5cKn-phod-C69A:1682585536058&q=DIY+FM+transmitter&tbm=isch&source=univ&fir=uDx33oF750yo1M%2CVdPES8dc5QSywM%2C_%3B9xSJ9KisEEXHCM%2CcvJAkZmA805ZrM%2C_%3BHjlJp-HpVGbjEM%2CyhZQWRXxt8Q5eM%2C_%3BHa1AnhnbuzL-2M%2CPwFexiQjp0_jqM%2C_%3B83yd7N170qNgSM%2Ck8lLIzGaH3n3CM%2C_%3BkiQJiKelqDqVMM%2CMtGSTua2Mc925M%2C_%3BcutMWT-CLEUsdM%2C7cyKtnnkI848UM%2C_%3BkpPgOhiLvObXxM%2CalpxwRImqNqgZM%2C_%3BDALdaAZNYlK0dM%2CRQEAq-Bt3th6HM%2C_%3BojCLKaF7011aPM%2C70HQIStZnliLYM%2C_&usg=AI4_-kT63QI53pIK0VH0Ys6rt7-_TiJmOQ&sa=X&ved=2ahUKEwjH7LjJ18n-AhVASPEDHR5bBmgQjJkEegQIWBAC&biw=1616&bih=872&dpr=1
Så den som "vill" har inga problem med kopplingsscheman. Även QRO, eller som det då heter, long range FM transmitter.
De enklast där, man modulerar direkt på osc bas, får inte någon vidare ljudkvalitet, senare kom kapcaistansdioderna, och med en sådan kunde man få riktig FM, hur stor deviation som helst. Få konstruktioner hade dock preemphasis. Men de lät bra ändå, och få FM mottagare har riktig deemphais.
Det byggdes FM sändare som skulle kopplas på telefontråden, och använde dess spännings som matning och modulering. Dvs avlyssna grannens telefon.
Den stora mångfalden kopplingsscheman vittnar om att fenomenet att bygga dessa små sändare var internationellt bland radio och teknikintresserade.
Idag är det tyvärr fullt på FM bandet..... så att försöka sända själv är döfött, och ingen sitter numera och rattar på sin radio för att kunna hitta en sändare.
De allra minsta FM sändarna gick på 1,2 V , och kunde byggas små och döljas för avlysning.
FM sändare med tunneldioder fanns, vet i katten hur de funkar?? Eller om de alls funkar, man hör inget om tunneldioder numera??
Däremot har jag sett en koppling, nån gång i historien, som skall simulera en tunneldiod.

Sen har vi ryktena om profesionella spionsändare som var mycket små.
Kanske i storlek som ett riskorn, sanningshalten är nog liten.....
Men Amerikanska myndigheter var nog inblandade, eller privatspanare....

Min första SET 19 på 60 talet skulle användas för piratsändning på 6 MHz.
En kolkornsmik i nycklingsuttaget, skulle står för AM. Men det blev ju spänning på mickens hölje och det smakade illa (läs en jävla smäll) vid beröring på läpparna, sen var det inte roligt mer.

Då schema och spec på SET-19 saknades kunde vi inte använda ord AM ingång.

SM4FPD
 
Det byggdes FM sändare som skulle kopplas på telefontråden, och använde dess spännings som matning och modulering. Dvs avlyssna grannens telefon
På yrkesskolan monterade vi in en i en telefon i lärarrummet, det gick ju bra.
Värre var det att montera bort den när vi började få "kalla fötter" :)
 
Åkte fast gjorde jag aldrig... följande hände under de tidiga tonåren (tidigt 60-tal):
Byggde en FM-tx med dubbeltrioden 6J6, matade med alldeles för hög spänning (250 VDC?, lyste blått) och fick en fantastisk räckvidd, hela Sundsvall och upp mot Timrå med en kvartsvågspinne inomhus (!).
Satte upp listor på flera skolor där folk fick önska låtar. For runt på cyckel och samlade in listorna, sedan fara runt och låna ihop skivor (oxå på cykel). Gick bra i flera månader.
En dag när jag kom hem från skolan säger ömma modern: 'Det är nog dags att sluta nu, en televerksbil har snurrat runt i kvarteret hela dagen'.
Sålde sändaren till en kompis som fortsatte tills televerket visade intresse för hans verksamhet, då såldes tx'en till en av hans kompisar som så småningom åkte fast. Var orolig under lång tid att de skulle få reda på vem som byggt.

72/73 de p-a
 
FM sändare med tunneldioder fanns, vet i katten hur de funkar?? Eller om de alls funkar, man hör inget om tunneldioder numera??
Däremot har jag sett en koppling, nån gång i historien, som skall simulera en tunneldiod.

Jag byggde en TV2-konverter med tunneldiod. Fanns beskriven i R&T.

Sen blev det Gunn-dioder för 10 GHz. Enklare sändare går inte att göra. Dioden, batteri och ev ett förkopplingsmotstånd plus avkopplingskondensator.
 
Jag byggde en TV2-konverter med tunneldiod. Fanns beskriven i R&T.
Det måste ha varit denna:

1682593656001.png

Tunneldioder var länge det snabbaste switchelement som kunde uppbringas,
med switchtider på bråkdelar av nanosekunder.

Man hittade dem i samplingsoscilloskop och i andra snabba kretsar, men de var
ofta synnerligen ömtåliga. Minns från laborationer i Halvledarteknik att det var ett helt företag att mäta
på tunneldioder eftersom deras negativa resistans ville skapa oscillatorer med någon obestämd frekvens
av allting som de var inkopplade till.

Gunnelementet (den är ingen diod) är en annan utvecklingslinje.
Den bygger på att laddningsbärare bildar högfrekvenssvängningar när de passerar
genom ett tunt halvledarskikt av Galliumarsenid. Frekvensen bestäms i första hand av den
kavitet som elementet sitter i, och i andra hand av skiktets tjocklek.
 
Yepp, den konvertern var det! 1,5 V och 2,5 mA blir billig i drift.

Ang Gunn-dioder så verkar det vara under den benämningen man finner dessa TEDs.

Kollade som hastigast på Wikipedia;
A Gunn diode, also known as a transferred electron device (TED), is a form of diode, a two-terminal semiconductor electronic component, with negative resistance, used in high-frequency electronics. It is based on the "Gunn effect" discovered in 1962 by physicist J. B. Gunn. Its largest use is in electronic oscillators to generate microwaves, in applications such as radar speed guns, microwave relay data link transmitters, and automatic door openers.

Har kvar min Gunn-plexer i gömmorna. Byggde sedan andra liknande mackapärer där man kunde använda en vanlig FM-radio som MF och köra full duplex mellan två likadana stationer. Ett par mil med små hornantenner fungerade fint om det var fri sikt. Nästa generation med smalband CW och SSB något år senare blev ett rejält lyft. Hela riggen var mekanisk och detaljerna utsvarvade av mässing och tillkapade WG-16 bitar. Egentillverkade flänsar av 5 mm mässing så klart.
 
"vet i katten hur de funkar??"
Inlägg utanför ämnet, men språkpolisen kan inte tiga. Man vet varken i eller utanför katten. Vete är en konjunktivform av veta som uttrycker förmodan och katten är förskönande omskrivning för djävulen. Uttrycket "det vete fan" betyder att djävulen kanske vet det men inte jag.

Lennart, i folkupplysningens tjänst
 
Det kan vara en generationsfråga.
Mina lärare (70-talet), Kjell Jeppson i Halvledarteknik och Lennart Lundgren i Mikrovågsteknik och Teknisk Elektronfysik, hävdade med viss emfas att "dioder" innehöll en PN-övergång och hade någon form av likriktande egenskaper.

Ett "element" däremot kan se ut "hur f-n som helst".


1682598488768.png

"vet i katten hur de funkar??"

"Vete-katten" däremot är ett klassiskt konditori i Stockholm.

1682598587110.png

Besjungen av Torkel Rasmusson i Blå Tågets radiopjäs "Fallet fru Ramona"

"Måtte denna vetekatt försvinna
Måtte denna vetekatt förgås
Måtte denna vetekatt försvinna
Måtte denna vetekatt förgås

Alla är vi glada, alla är vi glada
Adios!"
 
Last edited:
"Sett i backspegeln var pirat-tiden en av de mest givande för min egen del. Allt var nytt, magiskt, märkligt, ännu märkligare och eftersom kunskaperna om radioelektronik var noll från början så lärde man sig massor."

Kan hålla med. Redan på min svarttx-tiden visste jag vilket yrke jag skulle välja, då jag blev fascinerade av radio och teknik, och mitt yrkesval var enkelt. Sedan blev jag inom den branschen i under alla mina arbetsår. Först mycket hårdvara och mätteknik, senare programmering och IT. Och fortfarande är det lika intressant!
 
Min tidigare kollega på Televerket Radio SM0NI hade åtskilligt att förtälja om 70 och 80-talens "piratradiojakter".
Det var han som var den ena av televerkstjänstemännen som dundrade in med de fem poliserna i lägenheten som i värsta DDR-rassia med söndaggs-OB. :) Skulle vara kul att höra hans berättelser om piratradiojakterna. Jag förstår att det måste finnas lite ordning och reda och att det måste finnas ett reglemente men radiolagen på den tiden var verkligen både tekniskt och politiskt från en annan värld.

Det var betydligt mindre risk och straff för de som sålde hasch i centrum på den tiden.
 
Back
Top