CW kravet nu borta !

Till SM6VKC!

Nöjer mig med att citera din uppenbara okunskap och rena gissningar i ämnet:

"Fatta vad det handlar om"?
"kanske finns"?
"kan väl vara"?
"kanske inte kvar"?
"kolla varför"?
"kan ju faktiskt vara så"?
"kanske inte kommer att följa"?

Har du någon substans i ditt inlägg eller tittar du i tebladen?

Jan
 
RAC Survey Shows 2/3 of Canadian Hams Want Morse Requirement Dropped

The results of a recent survey by the Radio Amateurs of Canada (the Canadian IARU Society) showed that 66% of Canadian hams want to see the Morse test requirement dropped for access to the HF bands.

More details on the survey and its results can be found at this link to the RAC website.
 
IARU Says "Remove Code Requirement!!!"

(Excerpted from the ARRL Letter)

"The focus was on the future when the International Amateur Radio Union Administrative Council met September 6-7 in Amsterdam, the Netherlands.

In the aftermath of WRC-03, the council urged IARU member-societies to call to the attention of their administrations "the desirability of adopting specific changes in their domestic regulations for the amateur and amateur-satellite services, so that they will be consistent with the revised Article 25 of the international Radio Regulations." In that vein, the IARU governing body called for the removal of Morse code as an examination requirement to operate on HF. The council reiterated its stance first taken in 2001 that Morse code proficiency "as a qualifying criterion for an HF amateur license is no longer relevant to the healthy future of amateur Radio."

"IARU policy is to support the removal of Morse code testing as a requirement for an amateur license to operate on frequencies below 30 MHz," the IARU Administrative Council resolved. At the same time, the council's resolution recognized Morse code as "an effective and efficient mode of communication used by many thousands of radio amateurs." It also took into account ITU-Radiocommunication Sector (ITU-R) Recommendation M.1544, which sets down the minimum qualifications of radio amateurs.
 
Ireland Drops Morse Testing

Effective September 15, 2003, Irish amateurs no longer have to have passed a Morse test to gain access to the HF bands.

All Class B licensees now have Full License Privileges.
 
VK Set for Code Removal

(from the website of the WIA Victoria section)

The Australian Communication Authority is preparing for the removal of Morse code telegraphy tests for amateur licensing, in line with the decision of the ITU in Geneva in July this year. An official announcement by the ACA on when code tests will end is expected in a matter of weeks, if not sooner.

The ACA no longer wants to delay the end of code tests until early 2005, which is when the ACA expects to make major reforms for the amateur service.

Those regulatory and administrative reforms will flow from the ACA discussion paper that was released on 22 August for public comment.

The only delay now facing the removal of code tests is the legal document drafting process - a government requirement for changes to legal documents includingthe amateur service regulations. The ACA has received many requests from radio amateurs and representations from the WIA in support of code-free licensing.

It will also have an eye on the European Conference of Telecommunication (CEPT) working group meeting this month, which is discussing its implementation of an end of mandatory Morse code tests.

The result being widely tipped is that CEPT licensing involving some 40 countries will be code-free. A number of CEPT countries have already jumped the gun by removing the code requirement.

A few more radio administrations have told radio amateurs in their country that code-free licensing is supported, but rather than take unilateral action they prefer to wait for it to be done through the formal CEPT decision-making process.

The ACA may decide to hold off any announcement on the timing of VK code-free licensing until the CEPT decision is known. Australia has a reciprocal licensing agreement with the CEPT and any decisions it makes will be felt downunder.
 
Som vanligt ser vi oss akterseglade av mer framsynta förvaltningar som inte lever kvar i byråkratins dammiga pappersamlingar iklädandes fluga och skinn på kavajens armbågarna.
 
Det känns som om det kommer dröja länge, länge innan vi CEPT-2:eek:r får använda banden under 30Mhz.

Hoppas på julklappen som SSA skriver men efterssom det inte finns ett enda pressmeddelande på PTS hemsida om att något är förestående så är jag tveksam.

Tur att det finns 6M the Magic Band för oss CEPT-2 annars hade jag nog lagt av med hobbyn för länge sedan.

Att kunna köra SSB under 30Mhz för alla licencierade radioamatörer i SM-land tror jag personligen blir ett lyft för hobbyn

73 de SM5WZG
 
Det heter "tummen ur rövhålet" men det lär ju inte hjälpa. Dom måste ju först gå igenom kurs A som lär ut välskrivning innan dom kan avancera till kurs A1 (inlämning av provet).

Jan
 
Singapore Removes Requirement for Morse Code Examination for General Class Licence (From the website of the Singapore Amateur Radio Transmitting Society (SARTS))

The Info-comm Development Authority of Singapore [has announced] that as from the 15th of September the requirement for a Morse code examination for HF operating privileges in Singapore was removed. As from the 16th of September all current and future licences will be convertible to General Class with full HF privileges.

Singapore is thought to be the first country in Asia to adopt the recent amendments of Article 25 of the ITU Radio Regulations.
 
Är det inte trevligt att få veta att PTS ägnat sig åt att utreda att postens kassa service (läs som du vill) tydligen fungerar. Precis vad jag hade förhoppning om :(
 
Jaha, ska man gråta och skrika nu eller ....?

Inget pip på SSA's hemsida eller undersidor. Likaså hos myndigheten som senast anser att vi konsumenter är nöjda.
 
Aj, aj aj vad det sket sig med SSA's hemsida. Tänka sig att dom låtit förre, snabbt avsomnade, webmaster copyright'a allt han hållit på med i sitt eget namn fast det var föreningssidor det gällde.

Vilken total katastrof! Nu har vi inga hemsidor för SSA längre och vad mera är att dom som fixar ihop dessa nya lever i celibat och har total tystnadsplikt.

Undrar vem som är ansvarig utgivare då?

Månne det är ordförande himselfe's mr Kvarnefalk alltså som ansvarar för dessa? Men å andra sidan så ska ju han stiga åt sidan vid nästa val så det är osäkert.

Undrar hur det blir med diverse DLx hemsidor om dom också är copyrightad'e på en viss person eller om SSA ansvarar för dessa?

Kan ju vara bra att veta vilka "Forces" som det gäller.

Jan
 
Ack ja vilken soppa!
Tänk om alla webmasters skulle ha copyright på det som skapas
åt föreningar och näringsliv på webben!

- Nähä kära arbetsgivare. Nu tar jag mina websidor och flyttar.
- Ni får börja om från början...........

Eller

- Nähä KRAS, nu skall jag bygga websidor åt en annan klubb!
- Eftersom jag har uppdaterat och skapat sidorna dom senaste
åren så är ju allt mitt eller hur!?

Suck , suck och suck....................

Hoppas bara att det är idiellt arbetande mäniskor som tar tag i SSA-sidan
så det inte medför en massa dyra kostnader för oss medlemmar.
Och att föreningen ser till att allt sker i SSAs regi/namn så likande
händelser inte uppstår igen..........

Heja SSA!
(från en som faktiskt tycker att man gör ett bra arbete för
amatörer av amatörer (sändaramatörer alltså :) )

73 de Uffe
sm7sek
 
Ack så mången oförstående sändaramatör det finns. Har du tänkt på att det kanske finns en anledning varför en webmaster har i protest sagt upp sitt ideella gratisarbete som inte kostat SSA någonting. Mystiskt?

Kan det finnas någon bakomliggande anledning? Kan det vara så att föreningen har en korrupt styrelse som nu efter webmasters avhopp försöker mörklägga hela affären? Kan det vara så att styrelsen haft en ovilja att tillsammans med fd webmaster komma fram till en kompromiss som räddat hemsidorna?

Nej det är nog inte möjligt, men tänk om...

73 de
Teemu SMØWKA
f.d. Ideelt arbetade Webmaster SSA
 
Nja hejda dig lite nu Teemu.

Vi utanför har ju inte aning vad som ligger bakom ditt avhopp
och vad jag menade var att det i allmänhet verkar lite konstigt
att webmaster tar med sig hela webben när han drar, av vilken
anledning det än månde vara. Det är det jag reagerar på.

Har inga som helst synpunkter på varför du har sagt upp dej
som webmaster hos SSA. Detta eftersom jag inte på något sätt
kan känna till orsakerna till ditt avhopp.

Kan inte tänka mig att man en dag råkar surfa in på Aftonbladets
sida och där läser att webbis dragit och man tyvärr av copyright
skäl inte kan ha kvar sidan, fårstår du Teemu vart jag vill komma.

Inget personligt alltså, utan en reflektion över SSAs sätt att sköta
sina funktioner/kanaler ut mot medlemmarna.

Det har stormat mycket omkring och i SSA under alla år jag varit
amatör. Värsta skitsnacket var när HDP var ordförande.
Nämen USCH sa alla fina amatörer (läs A-certare) inte kan man
ha en T-certare som ordförande! Så tyvärr kommer det nog att
fortsätt storma både inom och utanför SSA.

Men Teemu, berätta gärna om problemen du haft inom SSA
här på ham.se För ifrån SSA kommer vi aldrig att få reda på vad
som hänt eller hur!?

Ok, hoppas att du förstår att jag inte menade att kasta skit på dig
utan det faktiskt är en stilla undran hur det står till inom SSA.

73 de Uffe
sm7sek
 
Skrevs ursprungligen av SMØWKA
Ack så mången oförstående sändaramatör det finns. Har du tänkt på att det kanske finns en anledning varför en webmaster har i protest sagt upp sitt ideella gratisarbete som inte kostat SSA någonting. Mystiskt?

Varför ska du ha copyright på en klubbs hemsida?

Jan
 
Håller förvisso med dig om detta men du måste erkänna att SSA skapat en underbar situation iom detta spektakel ang hemsidan. Såsom gammal Fido-it, tillika van skribent inom detta media så är det nästan man blir pånytt-född :)

Finns underbara infallsvinklar bara man vill skapa något.

Jan (fd FIDO HUB Sydöstra Sverige)
 
Med tanke på rubriken (CW) tar det emot att skriva följande här, men jag hittade inget lämpligare just nu så för att kommentera några inlägg:

Det finns ingen avsikt att mörklägga i den konflikt som uppstått kring hemsidan, däremot förekommer det olika uppfattningar och tolkningar som är svårt att redovisa komplett och korrekt i nuläget.

Det finns många funktionärer som arbetar gratis, och ibland finns det faktiskt kostnader för SSA, exempelvis den bärbara dator som tillhandahölls för arbetet med hemsidan.

För att undvika problem framöver kommer riktlinjer tas fram för de som på något sätt är inblandade i hemsidan, och detta kommer att diskuteras vid ett telefonmöte med sektionsledarna imorgon kväll. En av de punkter som jag föreslagit ska ingå i reglerna är följande:

§3
Den som placerar material på SSA hemsida, genom överföring av filer till domänen svessa.se, medger att materialet utan tidsbegränsning får vara publicerat på SSA hemsida.

Detta är till för att skydda SSA mot en upprepning av det som nu hänt.

73, Sigge/SM5KUX
 
Sigge, upp till bevis, om det nu inte finns något att dölja från SSAs sida varför lägger du inte upp alla korten på bordet? Jag har ju förbjudits att diskutera på styrelsens reflektor så vi får väl ta diskusionen här. Ingen verkar väl ha något emot det.

Kan du svara på min fråga, varför raderade styrelsen nyheten att jag avgått som webmaster och varför jag avgått? Är inte det mörkläggning? Varför skriver bara SSA på sin temporära "paniksida-hemsida" att jag avgått och hävdat upphovsrätt, hör det inte till god sed att publicera även orsakerna till min abrupta avgång, är inte det mörkläggning? Hur kommer det sig att styrelsen vägrar att diskutera den uppkomna situationen med mig, är inte det mörkläggning?

Bara för att förtydliga för alla som läser på forumet så kan jag tala om att alla ledamöter och funktionärer inom SSA arbetar gratis för föreingen, mycket riktigt ja ställer SSA upp med att betala olika kostnader för olika funktionärer/ledamöter, tex lån av dator, bensinpengar, telefonkostnader, internetkostnader, resekostnader, hotellkostnader, kopieringskostnader osv. Alla som jobbar för föreningen har ju olika behov som SSA kan hjälpa till med för att förbättra arbetsprestationerna hos de som ställer upp med sin fritid.

Det är ju bra att en policy tas fram rörande upphovsrätten, naturligtvis ska SSA ha en policy som alla berörda skall skriva under. I dagsläget har ju FLERA av styrelsens ledamöter egen copyright på föreningens material, såsom tryckt material och hemsidor, jag hoppas att även tryckt material kommer att omfattas av den policy SSA kommer att besluta om.

73 de Teemu SMØWKA
Livstids Medlem SSA #200
 
Back
Top