Per/SM7YES
Well-Known Member
Jadu Bengt. Du är precis lika manipulativ som vanligt. Good luck med dina förehavanden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vidare tycker jag man nu kan fundera lite mer på vad rapporten har presenterat med denna analys som berättar att rapporten är utförd helt ovetenskaplig och är felaktigt utförd och i princip ogiltig:
http://hamnews.dzv.se/2016/02/06/ss...ekt-for-90-procent-av-sveriges-radioamatorer/
Analysen bifogas här som PDF för att göra det bekvämare för er.
Nu kan var och en bilda sig en uppfattning om vad ESR och dess hövding är för något. Om man inte redan seriöst gjort detta.
Lars/sm6yoy straxt ovan: "Har de negativa effekterna redan slagit till och orsakar en darwinistisk drift att avlägsna sig ur genpoolen snarast möjligt?"
Den är fyndig!
-o-
LRR bl.a.: "... inom frekvensomr[det 1.8-28 MHz ..."
Och på vilka grunder anser du att det skulle ropas efter mer krut endast på kortvåg om det nu, vilket jag anser onödigt i de allra allra flesta fall, skulle behövas mer effekt än den vi kan använda idag? Räknas inte vågor som är kortare än kortvåg i din värld?
Erkännes att det finns anledning att i vissa specifika fall bry sig om så små skillnader i signalstyrka som en enstaka dB. I stället för att upprepa vad andra sagt hänvisas hit:
http://sm5bsz.com/antennas/chenexp.htm
Sök på rubriken IS A SINGLE dB IMPORTANT? eller bläddra längst ned i dokumentet.
-o-
DZV's granskning presenterad på hans webplats:
Det där skall förmodligen vara journalistik. Vilka skygglappar går det åt för att få till något sådant? Tror det bästa är att försöka glömma vad man sett där. Den trovärdighet som umhuldas så varmt under länken "Kontakt" blev nu mest till ett stort frågetecken för mig. Tråkigt.
Tror att det är sånt som brukar kallas kvällstidningjournalistik eller sensationsmakeri och avsett att höja upplagan.
/Janne
Var det inte den "journalisten"??? som fick sparken som webredaktör hos SSA? Artiklen hittas inte på Hamnews-länken och Hamnews hittar jag ej på SSA's hemsida.
YOY de LRR
Du får nog läsa om rapporten en gång till Lars - för det vi ser är risker med alltför nära placerade amatörradioantenner, om man kör trafiksätt med konstant bärvåg och om man babblar 6 minuter utan uppehåll, på VHF eller högre frekvenser. Väldigt få amatörer kör på det sättet.
Jag måste tillstå att den rapport som kom fram inte alls är så illa som jag trodde. Orsakerna till varför den är så balanserad och ofarlig för amatörradion kan vi spekulera om - men om jag tolkar den rätt så kan SSM max tänka sig att SSA/ESR/FRO sammanställer ett enkelt informationsmaterial som kan ligga till grund för vår interna fortbildning.
Det finns inget extremt i rapporten som föranleder att det är farligt med amatörradio.
Iofs är detta fel tråd för själva sakfrågan men tråden tycks ändå ha spårat ur.
http://www.ssa.se/download/sektione...files-of-amateur-radio-stations-in-Sweden.pdf
"Amatörradiosändare utgör i det stora hela en underordnad källa till exponering för EMF, jämfört med de andra sändare som finns i stora mängder och vilka sänder kontinuerligt.
Den övervägande majoriteten av de amatörradiosändare som är aktiva utnyttjar effektnivåer och antennsystem vilka inte förmår generera fältstyrkor som kan komma i närheten av de referensvärden vilka finns i EU-rekommendation (1999/519/EC) och i svenska författningar (SSM2008:18).
Dessutom är amatörradiotrafik av högst intermittent natur, varför tidsmedelvärdena av fälten blir relativt sett låga."