Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ett praktiskt experiment i all hast
Anordningen som vi förslagsvis kan kalla dubbel godisstrutantenn (utan godis i analogi med Connys tomma vinflaskor) anslöts via en tre meter lång RG58 kabel till min IC-706MKIIG. Uteffekten ställdes in till 50 W.
På första bilden syns även en fältstyrkemeter med sina XYZ-mätdipoler i det gula "ägget". Avläst värde c:a 1200 V/m avtagande när man flyttade bort mätinstrumentet. Så att köra hög effekt på den här typen av antenner är nog inte tillrådligt. Av flera skäl.
Jag lät sändaren ropa CQ en halvtimma och fick via Reverse Beacon Network träff från GW8IZR som rapporterade SNR 1-2 dB samt OH8BG som rapporterade 11 dB. Om godisstrutarna hade monterats utomhus på taket eller på ett maströr så hade det säkert gått ännu bättre. Kanske jag bygger en rugged strutantenn en dag för att leka vidare.
Det var ju du inne på redan när vi gjorde lumpen 1973, Lasse!Jag röstar för en roterbar glödgad spiskroksantenn ... aka FH antenn - Fire Hook antenna!
DCO skrev; "Jag skrev att det skulle vara 6-8 mm mellan konerna eller flaskorna. Men ett fel av mig var att inte säga att det skulle vara eller bli 12 - 18 PF mellan konerna eller flaskorna.för 14 Mhz"
----
Jaså, jag tyckte du skrev tidigare att det var konerna som utgjorde kondensatorn och konerna som "strålade". En ökad kapacitans i matningspunkten måste betyda att att en del av HF-strömmen shuntas bort och bara en mindre del tar vägen över "kondensatorn" som utgörs av de båda konerna. Men det var kanske inte så du menade.
I övrigt glömde jag att nämna att spolen blev riktigt varm efter bara 30 min nyckling med 50 W vilket indikerar att den cirkulerande strömmen genom spolen och via antennelementen var hög. Blir inte dina spolar varma vid konstant sändning med relativt hög effekt. Här krävs kraftiga spolar för att hålla nere förlusterna så gott det nu går. Du får låna en värmekamera så ser du var förlusteffekten tar vägen.
Mer effektiv borde antennen bli om konerna monteras i resp ände av huvudspolen så att avståndet mellan konerna i matningspunkten blir så stort som möjligt, dvs kapacitansen mellan konerna så liten som möjligt. Totalkapacitansen över huvudspolen blir dock lite lägre så huvudspolens induktans får naturligtvis ökas i motsvarande grad för att hålla resonansfrekvensen konstant.
Bengt! APQ
Idé makaren av PVA har även skrivit en bok som heter " Small High Efficiency Antennas alias The Loop" som användes länge som bibel i USA. När jag har pulat med PVA har jag, jämfört dessa, detta om kox strålning fungerar lika bra på både loopen och PVA.
73 / conny sm6dco!