Till SM7TJC och den som skrev om bowling käglor!
Den som skrev att man kunde använda bowlings käglor börjar ha rätt tankar om formen för PVA.
Bowlings käglor har rätt form. Men du kan få en annan idé från mig,
Gå in på systemet och köp två röda LAMBROSKO röd .
Formen på flaskan är inte riktigt rätt, men den har en cosinus form. Den strålande ytan du får nu med tapen kommer att motsvara 30 - 17 meter HAM band, som det är för en Hertz antenn inom dessa områden.
Ta nu och laga något Italienskt till din XYL och njut av vinet det räcker förmodar jag till två helger. Under tiden skaffa Plastglas 300*300*6 mm (Biltema) men det bör vara 8 mm.
Skaffa även Två komponent lim för att sätta flaskorna mitt på plastglasen och mot varandra. Innan du limmar skall du löda en kabel runt botten på varje flaska och dessa skall vara 180 grader från varandra.när du limmar fast dom.
jag använder koax skärmen från gammal koax som jag bankar så den bli platt. Kabeln skall gå 180 grader från varandra när dom är på plats. Dessutom skall du klistra på ett ägg eller boll på toppen av vinflaskan.
Storlek tennis boll! Kan vara större Ca:75 mm vilket mina ägg är.
Du skall ha en öppning på flaskan, bollen eller ägget. så du får inte kort sluta mellan kon och bollen.
Det finns en annan väg också.
Det är att du gör en kon 80 mm i diameter i botten och ca 280 mm hög i koppar. Den raka kanten som blir från basen till toppen bör ha en cosinus funktions kurva men det är svårt att fram. Det här med tillverkning av antenner och att lämna ifrån mig tillverkade antenner som har en spec .vilket man hemför skall kunna klara av en antenn för 4.000 - 8.000 $
Dess utom får jag bara tillverka en antenn för mig själv. enligt patent reglerna och ägaren för patentet. Men jag kan bara bekräfta att kommer i nära slut resultat om du bygger som är tänkt.
Se nu har vi ordnat den strålande ytan som är lika stor som för en dipol för dessa frekvenser.
Nu har vi spolsystemet att titta på. Jag vet inte vilken väg du vill gå men med tar du ett link systemet,
så linda spolen på en 50 mm plast rör och göra plats för en link på två varv som är skjutbar .
Nu har vi den stora spolen. Den till vin flaskorna eller konen, den bör vara av emaljerad coppar på 1.5 mm även linken. Här är det störst problemet!
Svårt att ange exakt antal varv beroende på Cd och Cs hur stort dessa är. Kolla bilderna på
PV-Antenna - THE POYNTING VECTOR ANTENNA PV-Antenna / sm6dco / Conny Winrot
Men gör som jag mät resonansen för antennen OBS " kolla så du har rätt resonans det kan finnas flera dippar" sen linda av tills du kommer i resonans men lägg den 50-100 Khz utanför bandet på låga sidan, för resonansen frekvensen kommer att öka när du bär ut den i naturen. KLAR.
För Kai sm0rcl
Jag har alltid bjudit på mig själv in för andra, men man skall inte försöka kväva mig med en masa dumma kommentarer för då drar jag mig tillbaka. Här ovan har du ett exempel på att bjuda på sig själv.
PS Jag hatar att skriva av olika anledningar bland annat. för det stjäl min tid. DS
Conny