Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tidiga mornar iaf på helger …men säkert på vardagar också.. då när en annan är i Saltgruvan och skaver förekommer flertalet ringar samtidigt på både 36xx och 37xx.Nu får jag in en ring på 3762kHz från min bostad i norra skåne.
Är det kanske så att inte särskilt många skåningar använder ringarna? Jag använder en SDR Play med en longwire som är resonant på b.la. 3800kHz(ca 20-25m lång), och har ett litet jordplan.
Det som jag jag inte håller med om är att det är så dåligt som skrevs tidigare i det inlägg jag kommenterade: "Dock borde det finnas åtminstone en och annan dansk som är aktiv."Jo precis så dåligt är det. Egentligen är det ännu värre.
Nu jämför vi så klart med hur banden lät under amatörradions storhetstid då en väldigt stor andel av radioamatörerna var unga och nybörjare och hade en otroligt stor aptit på att avancera i hobbyn. Inga dönickar då inte. Det fanns inga datorer som gjorde jobbet utan man fick som ny radioamatör själv ropa manuellt medelst handnyckel.
Jag håller med om att det minskat, även under de snart 40 åren jag varit aktiv men så dåligt att det är brist på stationer som gör att trådstartaren inte hör ett skvatt med sin antenn beror knappast på det.
Stämmer inte alls.Rätt många radioamatörer som var aktiva förr hade fått sitt cert, efter Morseutbildning i lumpen.
De slapp göra några tekniska prov.
Många var de mobila stationer som körde 100 W i bilen, på 3750 kHz, kom hem på gården och avslutade sin radiokontakt stående under ordinarie antenn, 2 x20 m, och blåste riggen som stod där inne. Dvs kraftig signal rakt upp...
Är det NVIS?
Markförlusterna gör att energi absorberas som då inte kan strålas ut, alltsåJa, instämmer med PGB!
En kompletterande undring är hur fältstyrkan uppåt från en horisontell dipol ändras med höjden över marken. Jag tänker mig att det sker absorption av energi från den utstrålade effekten i jorden, men påverkar det den del av strålningen som är riktad uppåt? Dvs blir det mindre utstrålning även uppåt när antennen närmas till marken?
Så kan det absolut vara att det är störningar som ställer till det men inte brist på stationer vilket var frågan.Om det inte hörs ett skvatt så kan det ju bero på lokala störningar i kombination med att antennen befinner sig i stördimman eller störningarna från den egna utrustningen följer matarledningen ut till antennen.
Det stora flertalet signaler som hörs på 3,5 och 7 MHz banden är relativt svaga och bara ett fåtal når upp till nivån S7 och däröver. Detta kan enkelt verifieras genom att över tid studera spektrumdisplayen i en SDR-radio.
Här i Skåne hörs ganska många stationer med god signalstyrka på 80 m från tidig morgon fram till 10-tiden då signalstyrkorna snabbt minskar liksom aktiviteten ebbar ut. I princip är det enbart s k ringar på fasta tider och frekvenser som märks. Det är mycket sällan man hör någon ropa allmänt anrop nu för tiden. Ropar man själv så kan det behövas många anrop innan någon svarar.
Antenn här är en dipol på 28 m höjd och i princip helt störningsfritt ute på landet. Man kan ju då bara spekulera om hur få stationer som hade varit hörbara på en dipolantenn över hustaken inne i stan eller i ett villakvarter. Tar man bort alla stationer under säg S3-5 så blir det sannerligen inte många hörbara kvar av de som är aktiva vid varje tidpunkt.