Per Bengtsson SA7PGB
Well-Known Member
Bör väl sägas med att med tanke på "att man inte behöver" så är de överasskande nykläckta radioamatörer som faktiskt lär sig CW för att de ser dess fördelar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Beror kanske på vad som anses som "vi".Taktiska uppgifter knappast, men vi vet åtminstone någorlunda hur radiotrafik fungerar...
Bör väl sägas med att med tanke på "att man inte behöver" så är de överasskande nykläckta radioamatörer som faktiskt lär sig CW för att de ser dess fördelar.
Undrar om det inte var för drygt 15 år sedan, KRIS-07. Har för mig att SM5TRT(SK) var en av organisatörerna som fick en del kritik efteråt. Han pratade om saken med ganska bekymrat tonfall när vi sågs på Nykvarn-loppisen året efter minns jag. Av någon anledning upphörde sådana aktiviteter ganska snart.Kan ha varit för 20-25 år sedan. Någon som kommer ihåg?
Här är egentligen problemet i "ett nötskal". Tekniska företeelser har blivit så inkapslade idag att man inte ser mycket av dem, och inte heller behöver de förstås för att användas.Skall man kommunicera trådlöst behövs idag inga som helst kunskaper om någonting, mer än att kunna knappa in ett nummer, och komma ihåg koder. Jag tänker på radiotelefoner, numera kallade mobiler. Men få vet ens att en mobil är en komradio, utan tror att det är något "digitalt", som ju kan göra trådlösa konster.
...
Amatörradio då, idag behövs inga som helst kunskaper om hur radiosändaren funkar, eller hur antennen funkar för att kunna sätta upp en fungerande radiostation, och att ha radiokontakter över hela världen.
Väldigt få inser eller förstår meningen med att vet hur radio funkar och funkade med elektronrör eller tranistorer.
Så för den som vill förstå grunderna i s k NVIS-vågutbredning och kanske även optimera sin antennanläggning för kortdistanskommunikation på de lägre KV-banden är detta en bra artikel att studera.
Amatörradio då, idag behövs inga som helst kunskaper om hur radiosändaren funkar, eller hur antennen funkar för att kunna sätta upp en fungerande radiostation, och att ha radiokontakter över hela världen.
Därför hängde jag upp en dipol för 7 MHz över i stort sett berg i dagen på tomten för att se hur det fungerade i praktiken.
Jag blev förvånad över att det inte var något problem med matningsimpedansen ens på mycket låg höjd. Det gick bra med koax och spärrdrossel på alla höjder.
Det kan var bra att känna till hur mikrofongain och ALC skall ställas in så att den utsända signalen inte blir allt för oren. Info om detta finns i manualerna. Så därför behövs väl knappast någon utbildning eller amatörradioprov. Kunde det inte räcka med att beställa sin anropssignal och sätta igång och snacka i ringarna.
Protesten godkännes. Det var kanske radioamatörerna i FRO då som inte klarade uppgiften. Var det Vinterkris-2007 övningen? Skall kolla i QTC sen om jag kan finna avrapporteringen.Jag ska be att få protestera mot påståendet om radioamatörers oduglighet vid samhällsnyttigt samband.
Lustigt, jag diskuterade just detta igår beträffande oförmågan att kommunicera i politiskt styrda organisationer med många mellanled mellan ledning och verkställande personal. Liknade detta med den klassiska lek där man ställer upp ett antal personer på led. Den första personen i ledet viskar ett meddelande i örat på den andre som vidarebefordrar till nr tre osv. Alltid lika spännande att höra den siste i ledet rapportera vilket budskap som nådde fram....Dagens minutoperativa ledning bygger på att beslutsfattare kommunicerar direkt i realtid med varandra eller underställda med inga eller så få mellanled som möjligt.
Att då med berått mod införa ett mellanled bestående av radioamatörer är inte något som direkt tilltalar de som utformar och driver sådana verksamheter.
"Viskleken" är en ganska tydlig illustration om detta problem.Liknade detta med den klassiska lek där man ställer upp ett antal personer på led. Den första personen i ledet viskar ett meddelande i örat på den andre som vidarebefordrar till nr tre osv. Alltid lika spännande att höra den siste i ledet rapportera vilket budskap som nådde fram....