Det här är lite av "pudelns kärna".
I dagens samhälle, där allting ska gå fort och helst utan ansträngning, är det traditionella sättet att lära sig något genom att börja med grunderna och sedan stegvis förkovra sig, är vårt sätt att skaffa sig amatörradiokunskaper helt "ute".
Detta beror på flera saker, dels har det med rekryteringsprofilen att göra; de "tekniskt intresserade ungdomar" som tidigare var ganska många blir mer och mer ovanliga och de få som finns har andra intressen än radio. Sedan kommer det faktum att masskommunikationer numera både finns i överflöd och är billiga.
Men den kanske viktigaste faktorn är att allt ska gå fort numera. Det som vi som var radiointresserade i 10-12 års åldern gjorde; satt på bibliotekens läsesalar och läste årgång efter årgång av Populär Radio, QTC, QST, RSGB-Bulletin samt Practical Wireless skulle vara helt otänkbart idag. Ingen ungdom kan uppbringa ett sådant tålamod idag.
Inte heller finns det mentorer som med "änglars tålamod" svarade på mer eller mindre dumma frågor men ändå varsamt ledde oss framåt.
Telegrafin angreps på samma sätt, genom att uppbringa tålamod och öva, öva och åter öva.
Att det krävdes ansträngningar och tog ett halvår eller så på egen hand, ansågs vara en helt legitim del av "spelreglerna".
Eftersom jag inte har sett någon översikt om bakgrunderna hos de personer vilka utgör den lilla rännil av rekrytering som finns i dag är det svårt att försöka göra några spekulationer, men det finns anledning att anta att fraktionen "nördar", vilka utgjorde en ganska stor del av yngre blivande amatörer för 50 år sedan numera är mycket mindre. Nördskapet har blivit ännu mindre socialt accepterat nu än vad det var då.
Sammantaget går det väl att säga att när amatörradion agerar på en marknad som bokstavligen saknar efterfrågan, och samtidigt erbjuder en produkt med stadigt sjunkande kvalitet blir det svårt att hävda sig.
För att slutligen anknyta till ursprungsämnet, NVIS, så såg jag nyligen en video på YouTube där det orienterades om NVIS ur ett "hobbymilitärt" perspektiv.
Videon inleddes med en återblick till 1939, där radioamatörerna ansågs, med viss rätt, ha bidragit till att stärka landets neutralitetsvakt med sina kunskaper.
Sedan snabbspolning framåt till idag, där konstaterandet gjordes att det är bra ifall amatörer behärskar grunderna i vågutbredning även nu.
Detta kan inte heller bestridas, men däremot motiveringen vilken fick mig att dra på munnen; "när nästa krig och amatörsändningsförbud leder till att radioamatörernas kunskaper åter tas i anspråk".
Som yrkesman inom området, med en viss inblick i både civila och militära sambandsdoktriner, tillåter jag mig att tvivla på att man på något större allvar planerar att använda radioamatörer för taktiska sambandsuppgifter.