Får inte NVIS att fungera

Jag tror ni krånglar till det för Markus, och nu ska jag "svära i kyrkan".
För sådär 20 år sedan var jag fascinerad av portabelkörning och ställde således också upp i portabeltesten. Jag var ännu så pass ociviliserad att jag använde en G5RV då den var smidigt kort att snabbt få upp i träden och fungerade utmärkt att få kontakter på kort- och medeldistans på 80 och 40 m. Det fungerade att stämma av den med en enkel tuner, kanske tack vare att jag förbisåg koaxen mellan radion och stegen.... Så upp med en dipol, även om den inte är en halv våglängd, och mata med stege. Thats it...

Mitt oseriösa bruk av denna förfärliga antenn resulterade att jag vann SSB-klassen i tre portabeltester på raken och kom tvåa i den fjärde. Å andra sidan var förstås SSB också oseriöst.... :)
 
Huddingeringen med många andra hörs bra på min mark-tråd i "JP82xn", SM6 går ofta extra bra, SM7'or sämre - varför vet jag ej..

- Våga prova dig fram och som sagt, fredag kväll från 2000 lokal tid ger dig tid att utvärdera..

/Sven.
 
Är det då inte dax att du också greppar micken Sven….så vi får kört ngn gång ^^
Ngn bullshit tråd borde du väl kunna slänga ut.
Eller…nä…du har väl såpass stördimma att de e omöjligt va?
 
Kommentar till VRL, har lyssnat dig på ringen och ingen stördimma mer än över havet, men QTH't är stängt för säsongen - öppnas i juni 2023..

/Sven.
 
Jag var ännu så pass ociviliserad att jag använde en G5RV då den var smidigt kort att snabbt få upp i träden och fungerade utmärkt att få kontakter på kort- och medeldistans på 80 och 40 m. Det fungerade att stämma av den med en enkel tuner, kanske tack vare att jag förbisåg koaxen mellan radion och stegen....
G5RV fungerar alldeles utmärkt om man inser dess begränsningar.
Den tillhör den stora "dipolfamiljen" och är så pass nära en 1/2 våglängd att den går att mata utan större problem. Den strålar i princip lika bra som en 2x21 m dipol.

Det som jag avsåg med kommentaren om "korta dipoler" var att om man gör den väldigt kort, 1/4 våglängd totallängd eller kortare blir den riktigt svår att mata. Beloppet av matningsimpedansen blir ett par-tre tusen ohm och sådant är svårt att hantera med låga förluster.
 
G5RV fungerar alldeles utmärkt om man inser dess begränsningar.
Den tillhör den stora "dipolfamiljen" och är så pass nära en 1/2 våglängd att den går att mata utan större problem. Den strålar i princip lika bra som en 2x21 m dipol.

Det som jag avsåg med kommentaren om "korta dipoler" var att om man gör den väldigt kort, 1/4 våglängd totallängd eller kortare blir den riktigt svår att mata. Beloppet av matningsimpedansen blir ett par-tre tusen ohm och sådant är svårt att hantera med låga förluster.
Om man matar den via en stegmatning, istället för coax, slipper man då förlusterna? En kompis som har 3d skrivare erbjöd sig att skriva ut pinnar till stegmatningen. Men hur många ohm ska man lägga denna på? Om man har en dipol som är av modell "sloper", totalt ca 17m lång?

1665128349684.png
 
Last edited:
Med risk att de gamla visa rävarna ger mig smäll på fingrarna och ge mig uppläxning med stållinjalen.
Nej, du slipper inte förlusterna, men de blir jämförelsevis mycket små med stegmatning.
Om jag inte minns fel om man kör mycket på de låga banden borde väl man sikta på närmre 600 ohm eller mer ?
Jag personligen kör med rozenclips, finns även på limmared om man inte vill köpa knas-stort antal från europa,
De funkar kanon för FK1,5 kvadrat
 
Hur gör man för att få stegmatningen igenom ett fönster med metallfasad? Är det OK att ha en bit coax på 1m tills man är ute i det fria?
 
Markus , man kan köra med dubbla koax vilket troligen blir mindre förlust korta sträckor där du BARA kör med innerledarna i koaxen och löder ihop skärmarna , En meter eller 2 för att komma ut i de fria borde inte va några problem
 
Att klämma in två trådar mellan fönster och karm, blir ca. 5 cm lång väg med fel impedans.
Två smala RK med samma avstånd som stegen, duger fint.
Tar man testkablar har de tjockare isolation, men är lite större.
På insidan resp. utanför löder man sen stegen på trådbitarna som kläms i fönstret.


SM4FPD
 
Som GLD skriver en 1:1 och för min del så var det lättare men avstämningen med en 1:4 också.
Bäst är ju en tuner avsedd för stegmatning men vid min remote blir det svårt så jag har en vanlig autotuner där och den går att stämma av på samtliga band från 160m till 10m.
En 1:4 funkar ju bäst när man är hyfsat nära den induktans den är avsedd för men det fungerar bra hos mig med den inkopplad hela tiden.
Här kan du se hur det ser ut i verkligheten vid min remote.
 
1665159637333.png
Tittar man på en impedansplott för en antenn av denna typ, 17 m lång matad med 8 m 450 ohms stege över genomsnittlig mark, finner man att den får impedanser vilka varierar stort i frekvensområdet.

På 3,5 MHz är realdelen endast ett par ohm, medan på 7 MHz är den 2800 ohm.
Anpassningsnät för sådana impedanser till 50 ohm får ganska höga förluster, medan förlusterna i själva "stegen" kan försummas.

En en uppskattning är att ifall man ska anpassa sådana impedanser med enkla
kretsar som har hanterliga dimensioner uppstår förluster på runt 2-3 dB.

I mottagningsriktningen saknar detta betydelse, medan när man sänder kan det märkas.
 
!
Stämmer inte alls.

De allra flesta signalister kunde göra telegrafiprovet i lumpen, men det var bara de som examinerats för förstaklasscertifikatet inom Marinen, eller var yrkestelegrafister från handelsflottan, som inte behövde avlägga några tekniska prov.
Fick mitt certifikat under militärtjänsten vid P4, år 1967. Nog fick vi göra tekniskt prov alltid. Provförrättare var den förmodligen inte helt okände Leif Bryvik, SM6CMR, då rustmästare på regementet. Trevlig prick, nu tyvärr SK.
 
Markus.Nilsson

Hörde du ngt igår på Huddingeringen? Vi vart…tror 103st vilket lär vara rekord. Även en drös skåningar vilka även va rejält starka här hos mej. Kanske har vår flaggning för eventet lockat fram en o annan.
Fina konditioner även efter kl 23.
 
Många igår som sagt, tänk om samtliga gjorde ett allmänt anrop i veckan vilken fart det skulle bli på bandet.
En bild av hur 80m ser ut på min lokala SDR nu på förmiddagen.
Antennen är min stegmatade dipol oavstämd då tunern inte går att manövrera med SDR-mottagaren men många är S9 eller mer på hemmastationen.
Även om aktiviteten utan tvekan gått ner genom åren så kan de som tycker att det är nästan tomt på 80m roa sig med att räkna stationerna på bilden. :)

20221008_091818.jpg
 
Ja jo. Det ser ut som här. Kanske med den skillnaden att de allra starkaste stationerna som hörs här i sydvästra Skåne för det mesta är danskar och nordtyskar. Inte många från mellansverige är överdrivet starka. Undantag finns. Huvuddelen av signalerna ligger under ca S7 och massor av lediga frekvenser noteras. Antalet stationer på hela CW-delen på din bild ovan är nog ungefär vad som trängdes på 5-10 kHz förr när aktiviteten var som störst. Kvällstid ännu fler. Men det är nog svårt för den som inte själv varit med på den tiden att förstå hur "avfolkade" banden är nu - om FT8-aktiviteten räknas bort skall sägas.

Det är trots allt ett mycket stort geografiskt område som täcks in och där i princip alla som har minst 10 W till en lågt hängande dipol genererar ett tydligt avtryck på spektrumdisplayen.

Å andra sidan så finns det ju också ett visst värde i att den allmänna störningsnivån orsakad av 60-talets bristfälliga sändare med splatter och nycklingsknäppar från Sovjet och de forna öststaterna faktiskt försvunnit helt. Nu låter alla exakt lika med sina ICOM-YAESU.

103 st deltagare i Huddingeringen var verkligen imponerande! Då har alla 20-30 sekunder på sig att berätta att alla är fem nio och kanske ge en snabb väderleksrapport. Mer talartid om aktiviteten fortgår några timmar. Jag skall lyssna en dag men det är nog ingen lämplig ring för mig att diskutera gallerläckornas resistansvärde på?
 
Lite statistisk bearbetning av deltagarna i Huddingeringen ger vid handen
att åldersfördelningen där ser ungefär likadan ut som för amatörradion i stort;

1665235709057.png

1665236785377.png


En medelålder strax över 65 och median på 64.
10-percentilen ligger "strax norr om 50", så sannolikheten för att Bengt hittar någon
yngre förmåga att diskutera gallerläckornas resistansvärden med kan nog försummas.

"Var är ungdomarna?"
 
Back
Top