Granskning av SSA:s arbete i Samverkansgruppen

Den enda lösningen nu borde ju vara att SSA omedelbart avsätter sin styrelse och väljer en ny. Visserligen är förmodligen (förhoppningsvis) inte alla styrelsemedlemmar involverade i lögnerna och smutskastningen. Men skall man lyckas att räta upp skutan, och återfå PTS förtroende, så krävs det nog drastiska åtgärder.

Jag tror inte att någon större medlemsflykt är att räkna med då de flesta medlemmar inte bryr sig om detta utan nöjer sig med att få skicka sina QSL-kort och läsa sin månatliga tidning.

de KYH
TJC sammanfattar väl vad jag vill uppnå med granskningsanmälan. SSA behöver en styrelse och ordförande som arbetar med och för medlemmarna.
Revisorerna borde kalla till extra årsmöte där ny styrelse väljs.

Rösta inte med fötterna. Låt istället din röst som medlem göra nytta.

Alltför få säger ifrån. Öka trycket!
 
Det anmärkningsvärda är den monumentala tystnad som styrelsen nu visar. Var är den annars så pratglade DZB? Var är resten av styrelsen? Tror de i sin vildaste fantasi att dessa kan ridas ut genom att tiga?

Ja respekten för sina medlemmar har styrelsen för SSA tydligen helt glömt bort. Jag har mejlat personligen till styrelseledamöterna med frågan om de står bakom uttalande från SSAs styrelse den 15 juli på SSA.SE eftersom vi via forumen inte får några svar.

Jag önskar att fler av Sveriges radioamatörer visar sitt missnöje över hur SSA styrelse med ordförande Tore -DZB medvetet saboterat arbetet i PTS samverkansgrupp. Skriv i forumen, mejla eller ring direkt till ledamöterna i SSAs styrelse.
 
Eftersom PTS i stort sett underkänner SSA:s provfrågor som HAREC, så undrar man lite över utbildningsmaterialet som SSA har, det kan ju inte vara bra där heller?
 
Många länders amatör-förbund/organisationer ser ju svenska amatörer inte som amatörer utan som "amatör-amatörer"
 
Eftersom PTS i stort sett underkänner SSA:s provfrågor som HAREC, så undrar man lite över utbildningsmaterialet som SSA har, det kan ju inte vara bra där heller?

En helt korrekt iakttagelse.

Provfrågorna i sin nuvarande form är direkt härledda ur boken "Bli Sändaramatör", närmare bestämt är de
tagna ur "den speciella provfrågebanken" som SSA i ett affärsavtal med en läroboksförfattare förbundit sig att använda.

Ursprungligen var linjen som SSA:s Utbildningssektion arbetade efter att KonCEPT-boken skulle användas vid utbildning för CEPT 1 eller HAREC-certifikat, och att en
ny provfrågebank anpassad till T/R 61-02 härledd ur denna bok också skulle tas fram.

Genom att "köra över" dåvarande Utbildningssektionen år 2000 kom SSA:s dåvarande ordförande (i efterhand godkänt av styrelsen) att ändra spelplanen helt.
SSA har i samband med detta även ensidigt förklarat att innehållet i "Bli Sändaramatör" uppfyller HAREC, vilket det objektivt sett inte gör.
Med viss tvekan uppfylls novisnivån i det harmoniserade systemet.

SSA hänvisar till att PTS "godkänt" både provfrågor och utbildningsmaterial år 2007.
Det har gjorts arkivforskning i frågan, och ingen dokumentation finns hos PTS som styrker detta påstående.

Vad som behöver göras när "dammet lagt sig" är att ett kunskapsmått som bedöms uppfylla HAREC-definitionen först tas fram i form av adekvata typ- och provfrågor. Parallellt med detta anpassas läromedlen så att slutmålet med kunskapsnivån kan uppnås. Detta blir med nödvändighet en stegvis och iterativ process.


73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Parallellt med detta anpassas läromedlen så att slutmålet med kunskapsnivån kan uppnås. Detta blir med nödvändighet en stegvis och iterativ process.

Inom den av PTS inbjudna samarbetsgruppen har frågan om utbildningsmaterial och dess användning samt framtagande av relevanta hjälpmedel till lokala föreningar varit uppe vid två tillfällen som en sidodiskussion mellan de inbjudna, utanför PTS dagordning. Både FRO och ESR har väckt frågan att respektive organisation funderar på lämpliga hjälpmedel som finns eller som kan tas fram parallellt med arbetet kring provfrågebanken. FRO visade sig här besitta stor kompetens i hur strukturen för en lämplig process kan se ut och har även redovisat schematiskt hur en sådan process skulle kunna se ut.

SSA har även här valt att stå utanför den förda diskussionen inom samarbetsgruppen, men har påpekat att man (SSA) säljer KonCept-boken. Alla deltagare (även SSA) har tyckt att KonCept-boken är ett bra utgångsmaterial för utbildning.
 
Behöver Sverige ta fram eget utbildningsmaterial och provfrågor, kan vi inte köpa in oss i något befintligt som uppfyller ställda krav?
 
NFT: Det var en fräch vinkling som låter förnuftig. Är ganska säker på att man i provfrågegruppen har tittat på hur andra länders, där HAREC-nivån uppfylls, provfrågor ser ut.

Av nyfikenhet har jag idag beställt Konceptboken (finns till reapris hos SSA hamshop). Där finns säkert nyttigheter som jag, trots en hel del år i hobbyn, missat.
 
Saken har diskuterats, en lösning vore att "outsourca" provfrågehanteringen och examinationerna helt och hållet till t.ex. brittiska Radio Communications Foundation, eftersom de har ett mycket bra upplagt och riktigt genomfört kvalitetssäkringssystem,
eller att annars använda och översätta de tyska frågorna från BundesNetzAgentur.

Dessa frågor skulle passa mycket bra för Koncept-boken, eftersom både frågor och läromedel utgår från samma tyska kunskapsnivå och boken bygger på material från DARC vilket har översatts och anpassats till svenska förhållanden.

ESR:s provfrågegrupp har gjort en vetenskapligt uppbyggd och brett upplagd studie över andra länders provfrågor.
Studien finns redovisad i ESR Resonans.

Även de finska frågorna har en fullt tillräcklig nivå, men kan behöva kompletteras eller breddas något.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Själv har jag KonCEPT-boken i bokhyllan.
Jag förstod att SSA:s läromedel kan behöva en översyn, inte bara ny frågebank.

Vi ska ju inte behöva uppfinna hjulet en gång till...
 
Om inte ledarskiktet i SSA "kört över" Utbildningssektionen i frågan om att använda Koncept-boken hade aldrig denna situation behövt uppstå. I stället valde man att använda en elementär examination i tron att det skulle öka rekryteringen.

När PTS så småningom pekar med hela handen, och ett två eller tredelat certifikatssystem enligt de riktlinjer som IARU förankrat inom ERO/CEPT införs även i Sverige, blir Koncept-boken den naturliga utgångspunkten för läromedlet till den högsta klassen.
Materialet behöver moderniseras och omdisponeras något för att ta hänsyn till utvecklingen de senaste 10 - 15 åren.

Det borde dock inte vara något större problem att anordna en kompetent "läromedelsgrupp" med representanter från t.ex. ESR och FRO.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag tycker att hela upplägget känns konstigt. Att PTS som ansvarig myndighet lägger ut på frivilliggrupper att ta fram examinationsmaterial, istället för att ta sitt eget ansvar. Det vore som att Transportstyrelsen skulle "outsoursa" till Motormännen eller Bilkåren att ta fram körkortsmaterialet. Behöver PTS hjälp kan man anlita kompetenta personer från t.ex. "provfrågegruppen" på konsultbasis.

Jag medger att jag är dåligt insatt i frågan så jag kanske har missförstått något.
 
Jag håller helt med.

Normalt sker sådant inom myndigheternas ansvar och i deras regi.

Tyvärr har dock avregleringarna lett till att myndigheter numera disponerar allt mindre resurser och medel för att
kunna utföra sina uppdrag, och då kan det ibland uppkomma sådana här egendomliga situationer.

Om en process av detta slag ska kunna fungera med acceptabel kvalitet under längre tid, är ett liknande upplägg som finns i Storbritannien
att föredra. Där har en fristående stiftelse, Radio Communications Foundation, bildats med enda uppgift att handha provfrågor och examinationer. Stiftelsen markerar sitt oberoende gentemot både RSGB och den brittiska administrationen Ofcom, och driver med kraft
frågorna om kvalitetssäkring i alla led.

Allt, från urval och framtagande av provfrågor, till själva examinationsförfarandet och rättningen av proven, finns dokumenterade på entydiga och spårbara sätt i en "kvalitetshandbok". Denna sätter den yttre ramen för att provens integritet inte ska kunna ifrågasättas.
Det finns också stående kommittéer som kontinuerligt granskar samtliga aspekter av examinations- och certifikatsförfarandena.

Dagens svenska situation, där provfrågorna varit anpassade till ett enda läromedel genom ett avtal med författaren, och där det hittills inte förekommit någon insyn från PTS i själva upplägget av och arbetet med provsystemet har varit otillfredsställande.
Tidigare har inte heller PTS visat något intresse för själva frågeställningen, och inte heller haft något formellt mandat.

Det var för att på sikt komma ur detta moras, och i och med att den nya lagen åter gav PTS mandat i frågan,som PTS initerade arbetet med samverkansgruppen som ett av villkoren för delegeringen av att kunna utföra certifikatsprov.

Saken kan skötas på många sätt, och jag är enig med att ett av de bättre sätten vore att PTS handskades helt och hållet internt med frågan på sitt eget mandat och ansvar. Sedan skulle en partssammansatt referensgrupp också finnas, där flera representanter för amatörradion ger sina bidrag och synpunkter på hela upplägget.

Däremot ska varken PTS eller några andra ha några detaljsynpunkter på hur läromedel ska vara beskaffade.
Där har författarna ansvaret för att deras alster lever upp till minst de kunskapsmått som examinationen avser.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Det här är inget nytt.
Då Sverige gick med i EU fick vi en ny fordonstyp, det som populärt kallas för EU-moped. Egentligen är det två varianter, EU-moped klass 1 och klass 2. Klasserna skiljer sig åt beträffande fordonets teknik, de vägregler som omfattas är något olika för klasserna samt att den ena typen bara får framföras efter utbildning och erövrat förarbevis. Idag står det AM på körkortet när man är behörig.

Dåvarande Vägverket lät nu även andra förutom trafikskolorna att sköta utbildning och examination till förarbeviset. Jag hade ett extraarbete åt ett studieförbund som uppdrog till mig att få till ett utbildningspaket. Det fanns ingen lärobok i ämnet så jag fick börja med att skriva en och utgick då ifrån den råa lagtexten i den nya Trafikförfattningen samt ifrån förarbetena till denna i de fall där trafikreglerna för dessa fordonstyper divergerade från de mer allmänna reglerna.

Jag gjorde också ett antal kunskapsprov samt la upp en utbildning på heltid under fyra dagar vilket fick tillställas Vägverket för godkännande. Senare av rent kommersiella skäl fick utbildningen kortas ner till en helgkurs. Vissa mindre nogräknade värvade elever genom att korta ner utbildningen till några få timmar. Numera har efterföljaren Trafikverket styrt upp kvaliteten igen.

Jag fick också Vägverkets behörighet att examinera för detta förarbevis och utbildade eller examinerade hundratals ungdomar och äldre under några år. I början var intresset störst från äldre. Det första året var eleverna vanligen mellan 40-70 år. Anledningen var mopedbilen. Nu fanns ett bekvämt färdmedel för de som misslyckats att ta vanligt körkort. Men jag fann också att det uppstått ett kryphål för de som av medicinska skäl inte fick godkänt läkarintyg för körkort. Sådant behövdes inte för detta förarbevis. Så ser ni en mopedbil kan där sitta en epileptiker, en svårt hjärtsjuk eller någon som är nästan blind!!

Vid arbetet med kursbok och utbildning uppstod flera frågor som fick processas direkt mot Vägverket i Borlänge. En del regler var inte helt genomtänkta, andra hade man helt enkelt glömt. Vägverket var mycket öppen för resonemang och lotsade mina förslag genom beslutsprocessen.

Den mest kuriösa lagändringen berodde på en fadäs av Vägverkets chef. Jag hade tidigare korresponderat med dem angående hjälmtvång i mopedbilarna. Dessa var ju täckta och försedda med bilbälten men Vägverket/Lagstiftarna höll fast vid att där krävdes hjälm. Ända till Vägverkets chef var inbjuden till Trafikmagasinet för att resonera om mopedbilar. I slutet av avsnittet sågs Vägverkschefen hoppa in i, och köra iväg med en mopedbil - utan hjälm! Någon tittare skrev insändare om lagbrottet varvid lagen ändrades på rekordfart.
 
Jag ser ett problem med att frivilliga krafter "sponsrar" myndigheter i sitt myndighetsutövande genom gratisarbete. En myndighet måste kunna stå på egna ben och inte vara beroende av frivilliga insatser av för att genomföra ålagda uppgifter. Så länge det finns volontärer behöver PTS inte äska medel för att hantera amatörradion i Sverige, och när PTS lägger över delar av ansvaret på externa frivilliga ger de samtidigt sig själva en möjlighet att förklara uteblivet resultat på "samarbetsproblem" etc.

Med tanke på tillströmningen av nya inom hobbyn så jag har svårt att se att det kan vara en tung post i statsbudgeten att säkerställa kompetensnivån för dessa. :rolleyes:
 
Jag håller med, Arne.
Det vore bättre om vi fick betala en liten pengasumma för licensen och kunde räkna med lite myndighetsservice. Så är det med privatflygning, vi betalar till myndigheten och har rätt att ta del av flygledning och annan aeronautisk infrastruktur.

Flygklubbarna får bedriva undervisning, men under strikt kontroll från myndigheten, och prov skrivs hos fristående provförrättare med luftfartsverkets provfrågesystem på datorn som inte förrättaren kan påverka. De kollar att man är rätt person och inte fuskar. Frågor hanteras av transportstyrelsen m hjälp av inlånade auktoriteter.
 
Last edited:
Ja alltsammans är ett led i den nedmontering av samhället som pågår. Eller avreglering som omskrivningen är. Ytterligare exempel är bilprovningen som nu fullt ut är kommersiell. Det finns massor av exempel där staten sålt ut eller släppt kontrollen pga att det påstås öka friheten och bli mer lönsamt för medborgarna.

Polisen har också börjat utbilda frivilliga medborgarpoliser på en del håll. Anar jag ett mönster här?
 
Det anmärkningsvärda är den monumentala tystnad som styrelsen nu visar. Var är den annars så pratglade DZB? Var är resten av styrelsen? Tror de i sin vildaste fantasi att dessa kan ridas ut genom att tiga?

I syfte att dra sig lite närmare vad tråden handlar om är detta citat ganska bra. Man kan också lägga till att viss ny info nått offentligheren via ssa:s medlemsforum. Nämligen att ordförande litar på att SM6CNN kan rätta till det som blivit fel.
Men vad som gått fel eller hur styrelse förhåller sig till sitt enhälliga uttalande, det fegar dom på.
 
Ja, vad skall man säga ?
Det jag efterlyst i en annan tråd när det gäller SSA:s bristande professionalitet i skrifter på sin hemsida och kompetens när det gäller tolkning av IARU "åt oss alla" och utdelandet av pekpinnar, bleknar ju totalt när man läser denna tråd.

Radioamatörerna i Sverige behöver en stark riksorganisation nu mer än någonsin, en organisation som andas professionalitet, kompetens och inger förtroende. Istället missbrukar man förtroendet man fått och chansen att påverka, sätter på skygglapparna och agerar som ett barn i en sandlåda.

Tyvärr begriper jag inte hur skutan skall vändas rätt igen. För precis som ett litet barn som blir tillsagt av föräldrarna när det gjort fel, förstår inte barnet VAD som var fel. För det ligger ännu utanför barnets referens- och fattningsförmåga....
 
Back
Top