SM0AOM
Well-Known Member
När det gäller amatörradion så har SSA utnyttjat att PTS sedan minst ett årtionde varit helt ointresserad av amatörradion som sådan.
Då flyttade SSA fram sina positioner och propagerade för att de skulle administrera hela hanteringen åt PTS, inklusive examinationer och anropssignaler. Detta hälsades med stor tillfredsställelse i "Partiorganet" QTC där dåvarande ordföranden uttryckte sin glädje över att "miljontals kronor sparats åt radioamatörerna" när tillståndsplikten upphörde, och vice ordföranden ansåg att "SSA ska administera amatörradion och PTS utöva tillsyn på en högre nivå".
Resultatet av detta ser vi nu.
Om PTS återinförde tillståndsplikten och en ganska rejält tilltagen årsavgift skulle minst tre framsteg kunna åstadkommas
- Det skulle finnas medel för myndigheten att hantera amatörradio på ett författningsenligt sätt
- De verkligt intresserade skulle vara de som blir kvar inom hobbyn
- Det skulle bli möjligt att återkalla ett tillstånd, antingen för utebliven betalning eller för att man missköter sig
Jag tror även att det är ett felslut att hela tiden tala om att amatörradions organisation ska vara så stor som möjligt.
PTS kan och får inte ta några hänsyn till hur stor eller liten en motpart eller samarbetspartner är, om man vill göra anspråk på att följa lagen.
I stället kommer frågan om kvalitet eller kvantitet upp.
Genom att titta närmare på vad som hänt i relationen mellan PTS och SSA så ser vi hur småpåvar och kontrollfreaks systematiskt skadat amatörradions rykte hos myndigheten. Hade bara en liten bråkdel av detta systematiska förstörelsearbete i stället använts till något konstruktivt så
hade samverkansgruppen varit i mål för länge sedan.
ESR, som är grovt räknat 15 gånger mindre än SSA men som inte styrs av prestige, följde istället intentionerna som PTS satt upp i
delegationsbesluten och levererade det som myndigheten önskade, i rätt tid och med rätt kvalitet.
Jag är även av meningen att "tåget har gått" i ett lite större perspektiv. Det som redan har börjat, nämligen förlusterna av kommersiellt intressanta frekvensband, kommer att fortsätta. Läs t.ex. Lars/SM3KYH:s artikel om PTS spektrumstrategi i senaste numret av ESR Resonans
http://www.esr.se/phocadownload/Resonans/ESR_Resonans_2_2013.pdf
Takten av detta blir dock beroende på hur amatörradion sköter sina kort gentemot makthavarna både nationellt och internationellt.
Att då med berått mod skada relationerna till den nationella myndigheten PTS är för att citera diplomaten och cynikern Talleyrand
"Värre än ett brott, det är en dumhet"
73/
Karl-Arne
SM0AOM
Då flyttade SSA fram sina positioner och propagerade för att de skulle administrera hela hanteringen åt PTS, inklusive examinationer och anropssignaler. Detta hälsades med stor tillfredsställelse i "Partiorganet" QTC där dåvarande ordföranden uttryckte sin glädje över att "miljontals kronor sparats åt radioamatörerna" när tillståndsplikten upphörde, och vice ordföranden ansåg att "SSA ska administera amatörradion och PTS utöva tillsyn på en högre nivå".
Resultatet av detta ser vi nu.
Om PTS återinförde tillståndsplikten och en ganska rejält tilltagen årsavgift skulle minst tre framsteg kunna åstadkommas
- Det skulle finnas medel för myndigheten att hantera amatörradio på ett författningsenligt sätt
- De verkligt intresserade skulle vara de som blir kvar inom hobbyn
- Det skulle bli möjligt att återkalla ett tillstånd, antingen för utebliven betalning eller för att man missköter sig
Jag tror även att det är ett felslut att hela tiden tala om att amatörradions organisation ska vara så stor som möjligt.
PTS kan och får inte ta några hänsyn till hur stor eller liten en motpart eller samarbetspartner är, om man vill göra anspråk på att följa lagen.
I stället kommer frågan om kvalitet eller kvantitet upp.
Genom att titta närmare på vad som hänt i relationen mellan PTS och SSA så ser vi hur småpåvar och kontrollfreaks systematiskt skadat amatörradions rykte hos myndigheten. Hade bara en liten bråkdel av detta systematiska förstörelsearbete i stället använts till något konstruktivt så
hade samverkansgruppen varit i mål för länge sedan.
ESR, som är grovt räknat 15 gånger mindre än SSA men som inte styrs av prestige, följde istället intentionerna som PTS satt upp i
delegationsbesluten och levererade det som myndigheten önskade, i rätt tid och med rätt kvalitet.
Jag är även av meningen att "tåget har gått" i ett lite större perspektiv. Det som redan har börjat, nämligen förlusterna av kommersiellt intressanta frekvensband, kommer att fortsätta. Läs t.ex. Lars/SM3KYH:s artikel om PTS spektrumstrategi i senaste numret av ESR Resonans
http://www.esr.se/phocadownload/Resonans/ESR_Resonans_2_2013.pdf
Takten av detta blir dock beroende på hur amatörradion sköter sina kort gentemot makthavarna både nationellt och internationellt.
Att då med berått mod skada relationerna till den nationella myndigheten PTS är för att citera diplomaten och cynikern Talleyrand
"Värre än ett brott, det är en dumhet"
73/
Karl-Arne
SM0AOM