Granskning av SSA:s arbete i Samverkansgruppen

Länken fungerar, men har ni provat att skicka iväg formuläret? Det är det som jag uppfattar inte fungerar för -vvg.
 
Hur är det nu med alla signaler? Har SSA register på alla signaler som delats ut under den oreglerade tiden? Och kanske en del signaler som folk bara la beslag på utan att fråga och meddela? Vems är det registret? Jag vill minnas i en tidig text i "samverkansbräket" hävdade Tore/DZB att registret över utdelade signaler ägs av SSA trots att man arbetade på delegation från PTS. Finns det ett pålitligt register på alla våra signaler? Hos vem? Någon som vet?
Tore/CBS
 
Kort sagt så finns det i dagsläget inget tillförlitligt register över anropssignaler och deras innehavare.

Detta behövs inte heller enligt PTS officiella ståndpunkt, eftersom amatörradio inte är tillståndspliktigt,
och själva poängen med undantag från tillståndsplikt är att undvika saker som registerhållning och spårbarhet.

Just nu tjänar registret syftet av en "stryklista" för att hindra att samma anropsignal delas ut två gånger samt som ett adressregister vart QTC ska skickas för SSA-medlemmarna.
Det uppdateras inte löpande m.h.t. Silent Keys eller när icke-medlemmar (en majoritet av populationen) flyttar.

Det är inte användbart för tillsynsändamål, och det är varken SSA eller PTS intresserade av.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Kort sagt så finns det i dagsläget inget tillförlitligt register över anropssignaler och deras innehavare...

Det är inte användbart för tillsynsändamål, och det är varken SSA eller PTS intresserade av.
För närvarande eller inte inom överskådlig framtid?

/ Göstha
 
För närvarande eller inte inom överskådlig framtid?

/ Göstha

PTS resonerar så här, citerat ur ett remissförfarande för 2 år sedan:

"Något register finns inte över radioamatörer men uppskattningsvis finns det idag cirka tiotusen bosatta
radioamatörer i Sverige."

ESR skrev i sitt remissvar:

"Däremot finner ESR det anmärkningsvärt att det anses saknas ett register över radioamatörer i Sverige.
Avsaknaden av ett register torde i varje fall påtagligt försvåra den tillsyn över amatörradion som
myndigheten har som en av sina uppgifter att utföra."

PTS gjorde denna kommentar:

"ESR anser att det saknas ett register över radioamatörer i Sverige. Avsaknaden av ett sådant register torde påtagligt försvåra den tillsyn över amatörradion som myndigheten har som en av sina uppgifter.

PTS svar avseende synpunkterna:

Syftet med undantag från tillståndsplikt är bl.a. att minska de administrativa bördorna och kostnaderna för radioanvändare och PTS. Införandet av ett register över radioamatörer skulle motverka detta syfte. Dessutom bedömer PTS att tillsynen när det gäller undantagsföreskrifterna i sin helhet fungerar väl"


Endast om tillståndsplikten återinförs tror jag det blir praktiskt möjligt att förbättra registrets kvalitet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det var värst! Pågår vår verksamhet under sådana lösa boliner?? Det betyder att varken PTS eller SSA vet hur många nu levande amatörer det finns i Sverige. Och inte heller hur många som är medlemmar i SSA? Och inte heller kan man vara säker på vilka amatörerna är? Det betyder att en förslagen "svartfot" skulle kunna etablera sig utan att kunna avslöjas?
Vill vi ha det så? Enklast är det förstås att bara att "gilla läget".
Tore/CBS
 
Last edited:
Ja men PTS håller på att skärpa upp tillsynen efter att LEK reviderats den 1 juli 2011 och myndigheten fått utpekat ansvar för amatörradio. Det innebär att man redan infört en rad regler som syftar till att kvalitetssäkra certifieringsverksamheten och underlätta tillsynen. I delegationsbeslutet som SSA, ESR och FRO nu har att rätta sig efter står bl a:

(Saxar några stycken ur ESRs beslut som är de samma för SSA och FRO)

"Uppgifter om tilldelade anropssignaler (permanenta och tillfälliga). Uppgifterna ska innehålla
- anropssignal,
- radioamatörens personnummer och kontaktuppgifter, samt
- giltighetstid."

Dessutom;

Listor på provförrättare inom den egna organisationen som visar:
- provförrättarens kontaktuppgifter och anropssignal
- hur många prov som genomförts av var och en under den senaste femårsperioden
- om provförrättaren varit verksam någon gång under de senaste fem åren och vilken tidsperiod provförrättaren varit verksam.

Inlämnade prov, godkända och underkända. Dessutom ska även följande information framgå:
- vem som förrättat provet,
- vem som avlagt provet,
- när det gjordes, samt
- hur provet bedömdes vid rättningen
Provförrättaren är ansvarig för rättningen av provet och att det sänds in till ESR för arkivering.

Kopior på utdelade kunskapsbevis
Kunskapsbevis kan sparas som kopia på originaldokument eller gå att återskapa på elektronisk väg.

5 år efter att provet har förrättats får originaldokumenten gallras och istället sparas uppgifter om det tilldelade beviset såsom personuppgifter, anropssignal, provresultat, datum samt provförrättare.

Kvalitetssäkring (tillsyn)
Kopior på arkiverade handlingar begärs ut av PTS vid behov. Kompletterande frågor kan ställas i syfte att säkerställa en effektiv kvalitetssäkring och tillsyn.

PTS kommer också att följa upp hur prov- och certifieringsarbetet fortskrider i den ovan nämnda samverkansgruppen samt, vid behov, med enskilda organisationer.

I den händelse att de delegerade uppgifterna hanteras på ett sådant sätt att organisationen inte bedöms vara lämplig att fullgöra uppgifterna kan beslutet om överlämnande återkallas."


----

Huruvida detta kan gälla retroaktivt före beslutsdatum som vad den 8/12 2011 låter jag vara osagt. Troligen inte eftersom både PTS och SSA saknade stöd i lagen för att utfärda amatörradiocertifikat och tilldela anropssignaler under den s k oreglerade tiden.
 
Det var värst! Pågår vår verksamhet under sådana lösa boliner?? Det betyder att varken PTS eller SSA vet hur många nu levande amatörer det finns i Sverige. Och inte heller hur många som är medlemmar i SSA? Och inte heller kan man vara säker på vilka amatörerna är? Det betyder att en förslagen "svartfot" skulle kunna etablera sig utan att kunna avslöjas?
Vill vi ha det så? Enklast är det förstås att bara att "gilla läget".
Tore/CBS

Hela situationen är en konsekvens av avregleringen och avskaffandet av tillståndsplikten. Om denna återinförs så löser sig problemet av sig själv, eftersom de som inte betalar tillståndsavgiften kommer att strykas ur registret.

För nyutfärdade certifikat ska enligt villkoren i delegationsbeslutet alla kontaktuppgifter arkiveras, men det står ingenting om ifall uppgifterna även ska uppdateras när folk flyttar eller byter namn. Någon retroaktiv uppdatering av databasen tror jag inte på.

Det har varit oerhört lätt och ganska riskfritt att vara "svartfot" i Sverige sedan ganska länge, eftersom tillsynen och uppföljningen haft en låg ambitionsnivå. Ingen direkt "förslagenhet" har krävts, utan endast att inte väcka uppseende.
Jag tror t.o.m. att genomsnitts 27-MHz amatören klarar av detta, så länge man inte röjer sig via "jargongen"...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Antar att de flesta av oss som är medlemmar i SSA har fått QTC idag och läst revisorernas yttrande ang begäran om granskning av BJL och KYH. Yttrandet ger verkligen skäl för uttrycket "det är inte lätt att slåss mot väderkvarnar". Man baxnar!

Vi kritiska har uppenbarligen helt fel i vår rättsuppfattning och moral när hela agerandet så enkelt avfärdas med att SSA inte agerat felaktigt, eller skadat föreningen på något sätt. Man beklagar att deltagarna i provfrågegruppen inte är helt överens. SSA:s relation och dialog med PTS berörs över huvud taget inte. Åter igen, man baxnar!

/Lasse
 
Har nu läst yttrandet från SSAs revisorer i QTC 1/2014 och jag kan bara konstatera att såväl SSAs styrelse som SSAs revisorer anser att det är SSAs styrelses rätt att sätta sig emot PTS samt att även ljuga för medlemmarna.

Själv kan jag bara beklaga att jag för ett antal år sedan betalade in för livstidsmedlemsskap i SSA, hade jag vetat då vad jag vet nu så hade jag skickat dom pengarna till välgörenhet iställt.
 
Vad kan man säga?

Helt klart är att revisorerna INTE är på medlemmarnas OBEROENDE sida.
Revisorerna säger klart och tydligt att "I begäran framgår inte vad de anser som ett felaktigt agerande av SSA's styrelse"
Fråga: Har revisorerna kontaktat BJL och KYH för ett klargörande och förtydligande av granskningsbegäran?

Enligt uttalande har INGET möte eller intervju gjorts med varken PTS eller författarna av granskningsbegäran.
Fråga: Stämmer detta verkligen som står i yttrandet att revisorerna INTE har kontaktat någon annan part?

Det är väl inte revisorernas uppgift att avgöra om ESR's frågor ligger på en alltför hög nivå eller inte? Det var väl inte det som granskningsbegäran gällde och således skall inte revisorerna granska dessa. Har revisorerna varit helt klara på vad de skulle granska?

Dessutom kommer ett uttalande i yttrandet som pekar på att "Det verkar ha förekommit en hel del personliga motsättningar som resulterat i att Tore/DZB under sommaren 2013 avsagt sig uppdraget i provfrågegruppen" Det är ordförande Tore DZB som har stått för dessa "personliga motsättningar" och inte andra i samverkansgruppen eller PTS.
Det är mycket lätt för utomstående att tolka det som att det är Tore som har varit utsatt för dessa "personliga motsättningar". Trots att revisorerna klart och tydligt skriver att just dessa personliga motsättningar "verkar vara av personlig karaktär och berörs inte av vår granskning" så tar revisorerna med detta i yttrandet!

Ytterligare skriver revisorerna i sitt uttalande "Vi har inte (och kommer inte) att befatta oss med inlägg på forum eller andra liknande media. Vår uppfattning är att inläggen där ofta saknar saklig grund och ofta är en stundens ingivelse som saknar reell bakgrundsinformation. Vår bedömning grundar sig på ovannämnda fakta".
Det är en direkt ren och skär skymf utav medlemskåren som de är satta till att OBEROENDE arbeta för att säkerställa en sund och vettig medlemsdemokrati! De har inte ens BEMÖDAT sig att inhämta varken PTS eller KYH och BJL's sida!!

Då är det klart och tydligt att medlemsdemokratin är HELT OCH HÅLLET satt ur funktion i SSA idag!

Är revisorernas yttrande skrivet av Ordförande själv?
 
Det är vid sådana här tillfällen man är glad att man inte betalt in livstids medlemskap. För övrigt var resultatet av revisorernas granskning väntad. Revisorerna har verkligen visat för mig att SSA är en sjuk förening när man som revisor anser det helt ok för föreningen att komma på kant med PTS.

Idag är jag extra glad att jag tidigare slängde inbetalningskortet från SSA i papperskorgen!
 
Jag citerar från svenska wikipedian:

"Vem som helst får kalla sig för revisor, men det finns begränsningar för vem som får kalla sig för auktoriserad revisor eller godkänd revisor. Dessa två titlar är skyddade i lag."
Man går inte emot de man jobbar åt, här har revisorerna dock förväxlat medlemmarna med SSA:s styrelse. Tråkigt men inte ovanligt i en ideell förening till skillnad i från ett företag.
 
Vad kan man säga?

Helt klart är att revisorerna INTE är på medlemmarnas OBEROENDE sida.
Revisorerna säger klart och tydligt att "I begäran framgår inte vad de anser som ett felaktigt agerande av SSA's styrelse"
Fråga: Har revisorerna kontaktat BJL och KYH för ett klargörande och förtydligande av granskningsbegäran?

Enligt uttalande har INGET möte eller intervju gjorts med varken PTS eller författarna av granskningsbegäran.
Fråga: Stämmer detta verkligen som står i yttrandet att revisorerna INTE har kontaktat någon annan part?

Det är väl inte revisorernas uppgift att avgöra om ESR's frågor ligger på en alltför hög nivå eller inte? Det var väl inte det som granskningsbegäran gällde och således skall inte revisorerna granska dessa. Har revisorerna varit helt klara på vad de skulle granska?

Håller med dig och ställer samma fråga, då detta inte på något sätt är relevant för revisionen.
 
Jag är inte förvånad, men ändå en aning besviken, att ryggraden hos de som satts att sköta vår förening har visat sig så pass lättböjlig. Eller jo, kanske ändå lite förvånad att revisorerna skriver rakt ut att de inte kan läsa. Vad de ombads granska var brott mot namngivna stadgar som jag listade i mitt första mail till dem med kopia på SSA:s forum. KYH sade det ännu tydligare i sin anmälan. Dock har jag inget minne av att de ombetts repetera Tores propaganda och kalla det för yttrande.

Jag tror inte vi kommer längre här så det här får bli min avslutningsreplik: De som bryr sig vet hur det ligger till och förhoppningsvis blir tillräckligt många av er kvar i föreningen. För det har jag tänkt vara, i förhoppning att det blir bättre när insikten att dagarna som hobbymyndighet är över har sjunkit in. Men i längden kan vi förstås inte ha det så här...

73
Lars - BJL
 
ÖPPET BREV TILL "REVISORERNA" = stort skämt...



Esko, Peter,

Verkligen besviken att se Er bedömning gällande KYH och BJL:s anmälan om granskning.


Det är beklämmande att se hur medlemmarnas representanter så KAPITALT misslyckats med att leva upp till befattningsbeskrivning och åtagande som revisorer.


Ni har:

1. Inte kontaktat PTS för att erhålla deras officiella syn på kontakterna med ordförande DZB

2 Inte kontaktat KYH och BJL för att få deras detaljerade syn på fadäsen som ordförande DZB utsatt SSA för

3. Struntat i kritik och sakliga argument som finns på SSA Forum

4- Underlåtit er att aktivt inhämta information utanför Tore DZB:s intressesfär.

Ni har därigenom aktivt bidragit till medlemsdemokratin satts ur spel.

Ni har därigenom TOTALT förbrukat Ert förtroende som medlemmarnas granskande representanter och borde OMEDELBART ställa era platser som revisorer till förfogande!

SKÄMS!


Mats LRR
 
Det framgår om man jämför -BJL:s och mina granskningsbegäran med revisorernas "utlåtande" att de inte alls rapporterar en granskning av de missförhållanden våra 2 begäran avser - nämligen Ordförande och styrelsens stadgevidriga förvaltning av föreningens ansvar, skyldighet och åtagande i provfrågesamarbetet med PTS.

Istället tycks revisorerna irrelevant granskat nivån på provfrågor och...vad?

Detta är oerhört illa skött, oansvarigt och oförståeligt.
Att inte revisorerna klarat av att hantera de svåra frågorna innebär att de inte omhändertas och inget blir bättre.
Nu kvarstår ju de i begäran framförda anklagelserna och revisorerna har inte lyckats visa att anklagelserna varit ogrundade.

Skitdåligt rent ut sagt. Revisorerna har gått ordförande och styrelsens ärenden i en fråga som är långt större än Ordförandes/Styrelsens vara eller icke vara.

Ni som stannar i ssa kan ju gå på årsmötet och välja om dessa [fula ord] medlemsvalda funktionärer.
 
Alla som aktivt deltager i omval av styrelse, revisorer och valberedning är GEMENSANT och INDIVIDUELLT ansvariga för SSA:s förfall!!!

Överväg NOGA bojkott av årsmöte 2014 för att visa Ert ställningstagande mot denna fars!
 
Det var som väntat. Korrumperade revisorer som går i maffiastyrelsens ledband som knähundar. Nä, nu har jag hört tillräckligt från hela mytoman-ligan. Tänker inte vara medlem i denna förening så länge någon av alla dessa figurer finns på sina positioner.
Och går sedan sa0and´s motioner av bästa gammal östtyskt stuk igenom (vilket inte jag skulle blir förvånad över) ja då smakar det mer beskt än som är smakligt för mig i alla fall.
Om det kommer att bli bättre i År?
Nä, the same procedure as every year, James

//Kjell
 
Back
Top