GUJ skrev; " SM7EQL
.......Numera är jag bara med i en (1) lokal radioklubb och funderar varje gång jag varit på möte där om de timmarna och bensinkostnaden 2 x 15 km gav något mervärde för mig. ....."
"Förmodligen fick andra ut något av att du var där, Bengt.
Meningen med en klubb är att man skall hjälpa varandra. Att bara sitta och kolla på saker via internet och aldrig ses verkar tråkigt tycker jag. Jag är med i en amatörradioklubb för att träffa andra likasinnade. Om det kommer att "löna sig" att åka på klubbmöten är en sak jag aldrig har funderat över. Och jag ser gärna att det blir fler radioamatörer."
-----
Ja det är högst sannolikt att andra i lundaklubben fick ut ganska mycket av att jag och de andra två-tre aktiva medlemmarna regelbundet bjöd på oss själva och anordnade olika aktiviteter som föredrag och praktiska laborationer i mätteknik m m. Jag är inte medlem där längre.
>>>
Meningen med en klubb är att man skall hjälpa varandra.
Just precis. Det var därför jag gick ur lundaklubben. Anledningen till att jag är kvar i lokalklubben i Malmö jag är medlem i är att jag inte är ensam om att bidra till aktiviteten. Det finns andra som bidrar på lika villkor och även om det "bara" handlar om föredrag så tycker jag det är helt OK att vara med och jag ställer gärna upp när jag blir tillfrågad.
>>>
Jag är med i en amatörradioklubb för att träffa andra likasinnade.
Det låter som en intelligent ståndpunkt. Det innebär förmodligen samtidigt att du inte är med i de klubbar du inte finner några likasinnade i och har medlemmar som inte delar dina intressen. I mitt fall fanns inga likasinnade i lundaklubben, dvs det fanns 2-3 av de c:a 40 medlemmarna. Övriga 37 var mest konsumenter och ville, orkade eller kunde inte bidra till klubben. Vi 2-3 aktiva kom efter vissa överväganden fram till slutsatsen att vi kunde få ett större utbyte av att träffas hemma hos varandra i lugn och ro. Det var så idén om att bilda en privat intressegrupp föddes 2011. Det blev bra även om det naturligtvis dränerade lundaklubben på aktiva medlemmar.
>>>
Om det kommer att "löna sig" att åka på klubbmöten är en sak jag aldrig har funderat över.
Då är det kanske hög tid att du börjar fundera på det och ev ändrar ditt synsätt för att få ut mesta möjliga av din egen hobby eller deltagande. Öka verkningsgraden i ditt liv. skala bort tidstjuvar och aktiviteter som inte ger dig något tillbaka. Med ditt resonemang skulle du ju faktiskt kunna vara medlem i precis vilken klubb som helst som t o m bedriver verksamheter du inte har någon nytta av alls.
EDIT: Ser att du tagit bort ditt inlägg jag kommenterar ovan och ersatt det med två citat utan kommentarer plus ett liknande inlägg som du tog bort??? Helt OK, jag fattar.