Har stort problem med kortvågsradio

Det blev flytt av antenn i kväll, men felet är kvar, så fort jag trycker in micen mellan 2.500-4.000 så slocknar powern. Jag tror inte det är antennen, utan något annat, för det är ju konstigt att det är bara på dom frekvenserna.
SM1OAJ

Strunta i mikrofonen!
Ställ in t.ex. 3720 kHz.
Dra ner till minimum: Powergain eller drive eller vad det kallas på just din radio.
Sätt radion på AM eller CW.
Kolla uteffektmetern under tiden du ökar powergain sakta till 100W.
Inte slår väl nätdelen ifrån nu?
Går du utanför amatörbanden kan vad som helst hända med radion.
Den är inte byggd för att sända på vilkenfrekvens som helst!

Jag tror helt enkelt att du får HF i modulatorn på 80m och det blir rundgång.
 
Vad menar du med "powern" Donald??
Strömbrytaren, strömförsörjningen, ratten för att ställa in uteffekt eller?

En antenn för hela det frekvensområdet, jag förmodar du menar 2500 - 4000 kHz (utan punkter) finns inte. Bandbredden för den dipol man här föreslår är 50 kHz. Dvs exvis 3720 - 3770 kHz. Du måste hitta den frekvens där din antenn fungerar.

Vad skall du sända på 2500 kHz? Där får ingen tillstånd.
Återigen, med en konstlast kan du testa din sändare. Och vet iställer för att tro, huruvida det är fel på antenne eller sändare.
En primitiv konstlast kan vara en 60 till 100 W glödlampa för 230 Volt.
Med den kan du konstatera om sändaren är hel eller ej, och om nätagget ger vad det skall.

de
SM4FPD
 
Det blev flytt av antenn i kväll, men felet är kvar, så fort jag trycker in micen mellan 2.500-4.000 så slocknar powern. Jag tror inte det är antennen, utan något annat, för det är ju konstigt att det är bara på dom frekvenserna.
Får se om jag får tag i någon som kan prova radion på en antenn som fungerar, för jag fixar inte det här.
Men jag kan i alla fall lyssna, de är inte dåligt de, hii..

Jag vill ju gärna testa radion innan jag bygger en antenn, fast antennen kan jag bygga ändå, roligt att lära sig lite.

Och med det förslaget jag fått av er med vanlig elsladd och en socker bit eller en hona, är ju billigt försök.
Jag får kontakta SM1TDX så han får tillbaka sin konstantenn och swr/effektmätare + kontakter.
Det var mycket bra fart på mottagningen ikväll, hörde SM0 klockrent. Tack för allt.
73/de
SM1OAJ

Tack för tipset, jag skall testa det.
SM1OAJ
 
Vad menar du med "powern" Donald??
Strömbrytaren, strömförsörjningen, ratten för att ställa in uteffekt eller?

En antenn för hela det frekvensområdet, jag förmodar du menar 2500 - 4000 kHz (utan punkter) finns inte. Bandbredden för den dipol man här föreslår är 50 kHz. Dvs exvis 3720 - 3770 kHz. Du måste hitta den frekvens där din antenn fungerar.

Vad skall du sända på 2500 kHz? Där får ingen tillstånd.
Återigen, med en konstlast kan du testa din sändare. Och vet iställer för att tro, huruvida det är fel på antenne eller sändare.
En primitiv konstlast kan vara en 60 till 100 W glödlampa för 230 Volt.
Med den kan du konstatera om sändaren är hel eller ej, och om nätagget ger vad det skall.

de
SM4FPD

Hej SM4FPD, du missförstår mig, det är 3720-3770 kHz som jag vill skall fungera och inget annat.
Men jag har bara provat under vilket område strömmen slår ifrån och det är mellan område 2500-4000, och där emellan ligger ju 3720-3770 som jag vill skall fungera.
Jag varken vill eller får sända på 2500, bara en test vilket område som det inte fungerar när jag trycker in micen
Jag har provat en konstlast (300 W), och där fungerar det, uteffekt om omkring 100 watt, och den slår inte ifrån, visar ingen swr, men det kanske den inte skall gör på konstlast.

Det som slår ifrån är aggregatet, Yaesu FP-757 GX Power Supplay.

Vet du någon annan frekvens som jag kan prova på, alltså inte på 80 m, där det brukar finnas någon svensk trafik?
Hoppas du förstår vad jag menar nu, ha de gått
SM1OAJ
 
Strunta i mikrofonen!
Ställ in t.ex. 3720 kHz.
Dra ner till minimum: Powergain eller drive eller vad det kallas på just din radio.
Sätt radion på AM eller CW.
Kolla uteffektmetern under tiden du ökar powergain sakta till 100W.
Inte slår väl nätdelen ifrån nu?
Går du utanför amatörbanden kan vad som helst hända med radion.
Den är inte byggd för att sända på vilkenfrekvens som helst!

Jag tror helt enkelt att du får HF i modulatorn på 80m och det blir rundgång.

Hej, jag har provat det du säger, jag vrider ner effekten ut på mic och drive, till 0. Har provat på AM och CW.

Men när jag trycker in micen då så slår aggregatet ifrån direkt med antenn inkopplad, man måste ju trycka in micen för att se uteffekten,
men med konstant, fungerar det bra, då kan jag trycka in micen och skruva upp effekten till max, utan att något slår ifrån. Den lämnar 100 Watt.

Det är ju konstigt, från 4001 och uppåt fungerar det att trycka in micken och jag kan ställa in tunern.

Jag tror du har rätt med HF i modulatorn, att det blir rundgång, men visst borde det fungera på 3720.

Ja du hur man fixar det här är en gåta för mig.

Vilken annan frekvens brukar det finnas svenskar på som jag kan testa med,
alltså inte emellan 2500-4000, där det inte fungerar.

Det finns tre trimpottar på baksidan av sändaren, det står högst upp över pottarna CAR ADJ och sen står det CW, USB, LSB på pottarna, kan någon har varit på dom, ja det vet jag inte.

Tack för tipset.

SM1OAJ
 
Har inte läst hela tråden, men det låter som du har fel på autotuner... frekvensområde 2.5 - 4.0 MHz har dött...
Prova utan tuner istället.
Edit: läste just att autotuner är ny... i så fall borde den funka. Kanske något med bandval signal mellan radion och tuner.

Testa med att koppla konstlasten EFTER autotuner för att utesluta felfunktionen.
 
Last edited:
Har inte läst hela tråden, men det låter som du har fel på autotuner... frekvensområde 2.5 - 4.0 MHz har dött...
Prova utan tuner istället.
Edit: läste just att autotuner är ny... i så fall borde den funka. Kanske något med bandval signal mellan radion och tuner.

Testa med att koppla konstlasten EFTER autotuner för att utesluta felfunktionen.

Kollade autotunern fungerade med konstlasten.
Skall kolla antenn sladden:
SM1OAJ
 
skulle sätta ferritar på strömkabeln mellan psu & radio. ferritkärnor på ant. sladd när den går in i tuner/radio. dra en kort jord kabel mellan psu och radio, finns ofta en ving mutter på baksidan av de flesta ham prylar.

http://i6.photobucket.com/albums/y209/AFreeMan/FerriteBeadChoke.jpg


skull bära in ett bilbatteri och se om det går och köra så man kan utesluta psu:n

Hej, jordad är det mellan tuner och radio, men inte mellan aggregatet och radion.
Kan det vara aggregatet när det fungerar med konstantenn, kanske man bränner slutsteget om man kör med bilbatteri, om det är något annat.
Ferritar på strömkabel har jag inte testat, men jag har lindad antennsladden på en 10 cm rör, provat med 8-12 varv, fungerade inte.
Jag får leta vidare, men det är bra med förslag.
73
SM1OAJ
 
Nu har jag kört konstlast från antennkabeln som går till antennen slutänden.
Helt ok på alla band.
Det är något med antennen, kanske skall den högre upp, men det går inte.
Så jag får försöka att göra en egen antenn, fast leverantören sa att den här antennen är det bästa förslag han kan ge + tunern.
Det sitter ju en s.k.a Matching Unit i toppen och sedan en 10" Vertical Radiator, sen en 50 Ohm Line Isolator, sen går Coax in till tunern.
Ett lite tag till sen skiter jag i det. Då får det bli i höst i stället.
Ha en skön sommar alla som har tipsat mig.
73
SM1OAJ
 
nej, nej, du bränner inte slutsteget, det är ytterst osannorlikt, det är ju något som är enkelt att prova.
Du kan ju också dra med radion ut i bilen och om du har tillräcklig med slack på antenn kabeln så den räcker ut och prova där så har du uteslutit en inte helt otrolig felkälla.

Låna en stabb av någon??
 
Gör inget mer förrän du fått hjälp på plats av en annan amatör, Donald!
Fråga SM1TDX om han har möjlighet.

/Ingvar
 
Detta verkar inte klokt alls Donald... har du koll på att du har rätt antenn, dvs. längden 40.5 meter. Om du kan köra 100W ut till konstlasten efter autotuner så då är det definitivt något drastiskt fel på själva antennen eller övriga antennkomponenter!
Skam den som ger sig... lycka till!
 
Detta verkar inte klokt alls Donald... har du koll på att du har rätt antenn, dvs. längden 40.5 meter. Om du kan köra 100W ut till konstlasten efter autotuner så då är det definitivt något drastiskt fel på själva antennen eller övriga antennkomponenter!
Skam den som ger sig... lycka till!

Hej, nej det tycker inte jag heller, helt otroligt.

Jag skickade information till företaget Mobinet Hans, SM4MI, och frågade vad jag behövde för grejer och att jag hade inte mycket till utrymme för att sätta upp en antenn. 20 meter ungefär sa jag.

Jag fick förslaget:
Carolina Windom CW-80 Special 20.1 meter lång 3,5-30MHz Pris 2030:-
Antennavstämmning LDG -11Pro II helautomatisk. Pris 2500:-
Vi har båda enheterna i lager.

Jag frågade om avstämning och HF: Svar:

Om du sätter upp en CW-80 så fungerar den från 80-10 meter...Din Z-11pro stämmer av den utan vidare...= ingen HF tillbaka.

Jag har kollat på förpackningen att det stämmer det jag har fått, det står Carolina Windom 80 Special, jag har även kollat om jag har satt den nedre delen av den vita grejen, vad det nu heter, upp och ned, så jag vände på den, men det blev samma fel, och det finns ingen märkning på den, åt vilket håll den skall sitta, har antagligen ingen betydelse.
Resten satt ihop monterat.
Så det är ett mysterium, men jag skall i alla fall bygga en billig antenn enligt ett förslag som jag fick här på nätet, kostar inte många kronor, kanske jag till och med har grejerna i förrådet.
Fungerar det då, jag då får han antennen tillbaka.
Här på Gotland (Visby) regnar det just nu, skall bli skurar idag, finare i morgon igen sägs det.
Ha en skön helg alla.
73
SM1OAJ
 
Ok... även om du skulle haft en gammal järnsäng i andra ändan av matarkabeln, så borde LDG-1 ProII kunna avstämma den...
 
"Carolina Windom CW-80 Special 20.1 meter lång 3,5-30MHz Pris 2030:-"

2.030kr, för 20 meter tråd och en stump koax? HORRIBELT!! Samtidigt marknadsförs den som en multibandsantenn - SOM KRÄVER TUNER!

Att sådana produkter överhuvudtaget är säljbara, kan vi dock bara skylla på oss själva.

Bekräftar tydligt min tidigare tes...


73/Lasse
 
"Carolina Windom CW-80 Special 20.1 meter lång 3,5-30MHz Pris 2030:-"

2.030kr, för 20 meter tråd och en stump koax? HORRIBELT!! Samtidigt marknadsförs den som en multibandsantenn - SOM KRÄVER TUNER!

Att sådana produkter överhuvudtaget är säljbara, kan vi dock bara skylla på oss själva.

Bekräftar tydligt min tidigare tes...


73/Lasse

Hej Lasse, det var som jag skrev i början, jag känner mig lurad av Hans på Mobinet, hade jag varit lite klokare så hade jag kunnat gå in och läst lite om antenner på nätet.
Jag tänkte bara att det är bra längd, och jag behöver inte göra något, bara sätta upp.
Här står ju det mesta om antenner från andra radioamatörer.
Man kan vara efterklok. Men hur jag skall göra för att få upp en sån lång tråd som 40 meter, det vet jag inte ännu. Har lite problem med det.
Jag vet inte om man kan dra den från ett hus till ett annat och sedan tillbaka igen? Som ett V.?
73/Donald SM1OAJ
 
Hej!

Jag håller helt o fullt med BDZ, även om jag hade uttryckt mig lite mer från hjärtat, lite starkare ordval alltså.

Donald, efterklok, ja det är väl en del av lärprocessen? Vi har nog alla varit efterkloka mer än en gång? Jag saknar den expertkunskap innom antennområdet som många andra här besitter, så jag väljer att låta dem ge dig vettiga alternativ. Men, kom ihåg, att för många av oss är antennfrågan en mix av många kompromisser. Man kan inte alltid få det optimala?

Framför allt, tappa inte sugen!
 
Last edited:
Donald, prova på 40m. Det finns chans att du kan få tag på svenskar där. Det krävs ju förstås att någon är igång. Jag hör nästan bara tyskar hos mej. Vi kan prova där om du vill.
På tal om att vinkla en dipolantenn för 80m så skall det funka, bara du har lämpliga fästpunkter.
/Ingvar
 
Jag tycker det är väl starkt att säga att Hans på Mobinet lurat dig, tvärtom har du frågat efter en antenn och han har levererat en antenn,
en w3dzz, g5rv eller windom är inte gratis att köpa, ej heller särskilt gratis om du utan junkbox skall köpa en balun, koax, antennwire, isolatorer och bandkabel, inte alla har viljan, orken, kunskapen eller intresset att bygga sin egen antenn även om man kan tycka att det är höjden av stickproppsamatör att köpa en trådantenn.

Donald, som tidigare nämnts här i tråden, försök få besök av en "erfaren" amatör som kan ta en titt på din anläggning, se till att han har med sig en rigg, en swr-meter och ett nätagg för att kunna felsöka, fortsätt inte testa högt och lågt, risken att du förstör något är stor och det är det ju inte värt, lycka till!
 
Back
Top