Detta verkar inte klokt alls Donald... har du koll på att du har rätt antenn, dvs. längden 40.5 meter. Om du kan köra 100W ut till konstlasten efter autotuner så då är det definitivt något drastiskt fel på själva antennen eller övriga antennkomponenter!
Skam den som ger sig... lycka till!
Hej, nej det tycker inte jag heller, helt otroligt.
Jag skickade information till företaget Mobinet Hans, SM4MI, och frågade vad jag behövde för grejer och att jag hade inte mycket till utrymme för att sätta upp en antenn. 20 meter ungefär sa jag.
Jag fick förslaget:
Carolina Windom CW-80 Special 20.1 meter lång 3,5-30MHz Pris 2030:-
Antennavstämmning LDG -11Pro II helautomatisk. Pris 2500:-
Vi har båda enheterna i lager.
Jag frågade om avstämning och HF: Svar:
Om du sätter upp en CW-80 så fungerar den från 80-10 meter...Din Z-11pro stämmer av den utan vidare...= ingen HF tillbaka.
Jag har kollat på förpackningen att det stämmer det jag har fått, det står Carolina Windom 80 Special, jag har även kollat om jag har satt den nedre delen av den vita grejen, vad det nu heter, upp och ned, så jag vände på den, men det blev samma fel, och det finns ingen märkning på den, åt vilket håll den skall sitta, har antagligen ingen betydelse.
Resten satt ihop monterat.
Så det är ett mysterium, men jag skall i alla fall bygga en billig antenn enligt ett förslag som jag fick här på nätet, kostar inte många kronor, kanske jag till och med har grejerna i förrådet.
Fungerar det då, jag då får han antennen tillbaka.
Här på Gotland (Visby) regnar det just nu, skall bli skurar idag, finare i morgon igen sägs det.
Ha en skön helg alla.
73
SM1OAJ