OK Donald, jag har kikat på dina bilder av huset där du bor. Din antenn som du köpt är säkert användbar men samtidigt inte särskilt effektiv på de lägsta frekvensbanden. Se den som en halvbra kompromiss och en antenn som i bästa fall kan användas på alla band, ungefär som Hans på Mobinet skrev till dig. I sak har han inte lurat dig men antennen är dyr för vad den ger. Ett dåligt köp helt enkelt.
Innan du planerar att sätta upp en antenn så tycker jag du skall fundera på vad antennen skall användas till. Vilka band är viktiga för dig och vilka band är mindre viktiga. Kanske det finns några band som är helt oviktiga just nu.
Misstaget många nybörjare gör är att intala sig själv att man MÅSTE ha en antenn som klarar alla band. Det är inte alls säkert att man måste. Kanske räcker det med en antenn som är bra men för ett enda band. Om du primärt vill kommunicera med andra amatörer från Sverige så har du att välja mellan antingen 80 m eller 40 m.
Fördelen med 80 m är att bandet är ganska lugnt och att det är lätt att få kontakt. Nackdelen kan vara att en effektiv antenn kräver ganska stor plats, c:a 2 x 19.5 m för en horisontal dipol.
Fördelen med 40 m är att signalnivåerna för kommunikation inom Sverige ofta är betydligt högre än 80 m. En annan fördel är att antennen inte blir så stor. Det räcker med en 2 x 10 m dipol c:a 10-15 m över marken för att få en effektiv antenn. Nackdelen är att bandet är grötigt och i princip alla frekvenser är upptagna av tyskar som är extremt aktiva och många.
Om du intresserar dig för att kommunicera med andra länder och komma så långt bort som möjligt så rekommenderar jag 17 m eller 18 MHz bandet. Där når du jorden runt med små effekter (5-100 W) och små antenner. En 2 x 4 m lång dipol 5-10 m över marken är fullt tillräcklig för att kallas för en effektiv antenn. Får du upp dipolen på 15 m höjd så kommer den att gå toppenbra.
Alla dessa en-bandsantenner som jag flyktigt beskrivit ovan kan du med fördel mata med koaxialkabel och då behövs heller ingen tuner". Antennsystemet (antenn + kabel) blir rimligt effektivt och okomplicerat när du väl trimmat in antennlängderna.
Ja, det går att skriva en hel roman om ett ämne som detta men åter igen tycker jag du skall börja med att fundera ut vad du vill använda din radio till och utifrån det välja de band du tycker är viktiga att din antenn skall fungera på. Därefter blir det lättare för oss andra att ge konkreta råd utifrån DINA EGNA önskemål och DINA EGNA förutsättningar.
/Bengt[/QUOTE
Hej Bengt och tack för inlägget.
Jag är intresserad av 80 och 40, 40 som du säger är det mycket rörigt, men skall jag välja 80 m så har jag problem med höjden, och längden.
Jag vill även få upp en liten antenn för 2 m, och så vill jag ha tag i ett slutsteg till 2 m.
Men jag får ta det lugnt, och kolla.
Jag får tänka lite hur jag skall göra, men höjden är det största problemet för kortvåg, vad jag förstår.
73
SM1OAJ