Givetvis är det grönt att lägga upp ritningen på min förkortade antenn.
Om det kan hjälpa någon är det bara kul.
Men tänk på att varje förändring av mått, spolstommar, trådtyp etc kommer att ge byggaren en massa extra trimmningsarbete. Som nybörjaren helst vill slippa.
Det är väldigt många som byggt antennen, mer eller mindre noggrant. med mer eller mindre trimmningsarbete.
Största vinsten med ett sådant här bygge är, förutom att man får en lite mindre antenn, att lära sig mer, att göra erfarenheter, och att få blodad tand för att bygga själv. Att det skall gå upp några ljus i skallen, (liljeholmens)
En spole gör att antennen eleketriskt sett beter sig som 2 x 19,5 meter. Men blir totalt omkring 16 meter.
Var spolarna sitter är MYCKET viktigt.
Sitter de näramre matningen gör de större verkan och resonansfrrkvensen sjunker.
Flyttar man dem längre ut gör de mindre verakn och resonansfrekvensen stiger.
Det betyder att dennna antenn kan man klippa till lägre frekvens om man klipper innaför spolarna.
Bara någon mm avvikelse på spolarnas dimater, eller isoaltionsmaterial kommer att ge ett helt annat induktans, och resonansfrevensen sticker iväg.
Min den med antenne var att kunna använda lätt tillgängligt amterial, och vars namn alla borde kunna, exvis RK VP-rör.
Nu förstår jag att dessa namn på material inte alls är så välkända bland nybörjare.
Att linda spolarna med RK,2,5 ger ett helt annat värde.
Avloppsrör skulle säkert förvrida allt så man får trimma om alla mått.
Utesluter man balun, som ju förekomemr , kommer att förskjuta resonansen.
En enkel strömbalun skulle säkert funka, dvs linda bara upp koaxen i en spole uder amtningspunkten, ex 10 varv, 50 - 75 mm diamter.
Utan balun och HF på skärmen förskjuer resonansen.
Bra ide med slaangisolatoer Micke!!!!!
Däremot håller jag inte med om att knyta flagglina direkt i ändarna, den kan bli blöt och påverkar då ändarna, vilka ahr hög impedans på en dipol.
Jag räknar med att testa min DL-1000 förkortade dipol snart.
Där har jag lindad spolarna med samma tråd och på mindre rör.
en mycket lätt och smidig förkortad dipol utan skarvar.
Dvs tråden till antennbenen är samma som till spolen, man får trä tråden och linda.
Det finns enkla datorprogram för att beräkna förkortade antennen, samt program som beräkna spolar.
Vi har länkat till programmen förr här.
Med detta kan man då göra en antenn av det material som finns hemma.
Den som tycker att högsta verkningsgrad är det viktigaste bygger hela halvvågsdipoler och får ut nån dB mer.
Hellre en antenn överhuvudtaget, även om den är sämre än det bästa.
OBS att vid trimming av en dipol, förkortad eller inte, så måste den hissas upp för varje mätning, och ner för varje klippning. dvs lite pyssel.
Mitt förslag till en nybröjare är att satsa på en frekvens i första hand, exvis 3750 kHz och antennen ger möjlighet att köra +-50 kHz samt lyssna på hela bandet.
När man fått lite värme i kläderna, kanske tar ett år, planerar man nästa antenn.
Varje kortvågsband har så mycket att ge, så det räcker lång tid. Att fördjupa sig i vågutbredning på ett band kan vara ett helt liv. Så fortsätter man med 7 MHz i nästa liv....
Det är inte alls nödvändigt att redan från början kunna köra 1,8 - 52 MHz. Även om en flerbandsantenn eller bredbandsantenn lockar.
de
SM4FPD