Har stort problem med kortvågsradio

"FM hörs det inget på, men mätaren rör på sig, vet ej varför?"

FM-delen såldes som extra tillbehör till FT-747. Din radio fungerar alltså OK nu, om den inte har FM-tillbehöret installerat.

Kjell, PB3SM - SM6CPI

Tack Kjell, för det svaret, då vet jag det. Man lär sig hela tiden.
FM-tillbehöret är nog inte installerat, det skulle jag ha märkt på något sätt.
SM1OAJ

Donald de APQ.
Du kan ringa mig så skall jag försöka förklara T2FDs för- och nackdelar. Lättare på telefon än här på HAM.se.
Telefon: 0340-652111

73
Bengt SM6APQ

Hej Bengt ja man fick se både för och nackdelar med den här antennen, verkar vara jättebra om man har gått om plats, och att höjden är bra.
Jag har, precis plats för den antenn jag har nu, tråkigt nog.
Om man kunde sätta den som ett v, skulle det gå bra, men höjden blir ju bara 7-8 meter, och flytta är det inte på tal om nu.
Jag kan höra av mig i veckan.
SM1OAJ

CQ de APQ.
Jag har tyvärr förväxlat anropssignaler i mitt inlägg #119. Den avlidne Göran Hansson hade signalen SM6CTP, inte CPY. Jag beklagar misstaget som jag nu har rättat. Tack för påpekandet Ingvar.

73
Bengt SM6APQ

Hej igen och tack för alla förslag, jag har nog gett upp förhoppningar att köra på 80 m.
Det fungerar på dom andra banden.
Det är nog så att jag måste få upp antennen högre, och det finns ingen möjlighet till idag.

Och även om jag köper en antenn för just 80 m, så blir längden och höjden ett problem.

Jag skall i alla fall försöka att bygga en full längd och sätta upp om det går, trixa lite.
Fanns visst en på Tradera, T2FD, kanske billigare än att köpa grejerna.

Får höra vad SM6APQ skall ha för sin antenn.
Jag har annonserat efter lite grejer på nätet, Torget. Gå gärna dit och kolla, vad jag söker.

Jag har ju fått börja om från början, eftersom jag inte har något kvar sen jag tog certet, familjen gick i första hand.
Fyller 60 i år, så man får hoppas att man får köra lite radio innan man lägger av för alltid.

Ni får ha en trevlig midsommar alla.
73
SM1OAJ

Hej Donald,

Roy på SRS har tagit fram en beskrivning på en förkortad dipol för 80m som är lätt att tillverka själv och som många fått lyckade resultat med. Här finns beskrivningen. ham.srsab.se/techtalk/kort_80m_dipol.pdf

När det gäller köp och sälj av beg amatörutrustning så är nog Vlkommen till DX-Radio - Torget fr radioentusiaster det bästa stället.

73 de SM4IHY
Gunnar

Hej Gunnar!
Roys korta dipol för 80m är ju faktiskt något för dagens "trångbodda" antennbyggare.
Den förtjänar ju en plats på antennforumet.
Tror du det gör något om man laddar upp PDF-filen där så att den blir lättare sökbar?
/Ingvar

Last edited:
Hej Ingvar!

Roy brukar vara en daglig gäst här på forumet så han kan väl svara om det är ok.

/Gunnar

Hej Donald,

Roy på SRS har tagit fram en beskrivning på en förkortad dipol för 80m som är lätt att tillverka själv och som många fått lyckade resultat med. Här finns beskrivningen. ham.srsab.se/techtalk/kort_80m_dipol.pdf

När det gäller köp och sälj av beg amatörutrustning så är nog Vlkommen till DX-Radio - Torget fr radioentusiaster det bästa stället.

73 de SM4IHY
Gunnar

Tack för förslaget Gunnar, jag tittade lite snabbt på ritningen, kanske jag skulle kunna bygga en sådan.
Skall kolla vad allt betyder. 50 mm Elektrikerrör, RK el. FK1.5mm2, får söka efter allt material.
Balun, är det bara en koppling, och hela sladden är antagligen RK el. FK1.5mm2, och det använder han till hela antenn och spolarna tror jag?

73
SM1OAJ

Hej Donald!

Det är säkert inget problem för dig att bygga antennen.

Elektrikerrör brukar kallas VP rör men det kan vara besvärligt att hitta så stor diameter på byggvaruhusen så du kanske kan tigga en stump av en elektriker. Ett annat alternativ är att använda 50mm avloppsrör i plast vilket finns på byggvaruhusen.

Ledningen tror jag du hittar billigast hos Biltema eller Clas Ohlson.

Balunen kan vara en sådan här: LSG Communication AB: B1-2KPLUS 1:1 Det finns motsvarande även hos de andra Ham butikerna. Det går även att tillverka en själv. Sök på balun 1:1 så hittar du flera beskrivningar.

Isolatorerna i ändarna kan du tillverka av något plastmaterial. IKEA:s skärbrädor i plast är billiga och räcker till många isolatorer!

Lycka till!
/Gunnar

Last edited:
Donald, nästan allt som behövs kan du köpa i en el-affär.
Du bör vara noga med alla måtten, spolvarven o.s.v. (skall lindas så tätt det går).
Balun är en transformator som anpassar en balanserad antenn till obalanserad kabel[bal/unbal].
RG-58 är obalanserad.
/Ingvar

Hoppsan, vi skrev samtidigt...

Last edited:
Hej Donald!

Det är säkert inget problem för dig att bygga antennen.

Elektrikerrör brukar kallas VP rör men det kan vara besvärligt att hitta så stor diameter på byggvaruhusen så du kanske kan tigga en stump av en elektriker. Ett annat alternativ är att använda 50mm avloppsrör i plast vilket finns på byggvaruhusen.

Ledningen tror jag du hittar billigast hos Biltema eller Clas Ohlson.

Balunen kan vara en sådan här: LSG Communication AB: B1-2KPLUS 1:1 Det finns motsvarande även hos de andra Ham butikerna. Det går även att tillverka en själv. Sök på balun 1:1 så hittar du flera beskrivningar.

Isolatorerna i ändarna kan du tillverka av något plastmaterial. IKEA:s skärbrädor i plast är billiga och räcker till många isolatorer!

Lycka till
/Gunnar

Tack för info, ja Clas Ohlson har vi här i Visby, det blir ett besök där.
Jag tittade på Balunen, du hade adress på, det är typ samma som jag har på min antenn nu, ser lika dan ut i alla fall.
73
SM1OAJ

Last edited:
Donald, nästan allt som behövs kan du köpa i en el-affär.
Du bör vara noga med alla måtten, spolvarven o.s.v. (skall lindas så tätt det går).
Balun är en transformator som anpassar en balanserad antenn till obalanserad kabel[bal/unbal].
RG-58 är obalanserad.
/Ingvar

Hoppsan, vi skrev samtidigt...

Tack Ingvar
73
SM1OAJ

DONALD de APQ.
Tips Antennisolatorer:
Hos Lantmanna finns äggisolatorer av svart plast avsedda för elstängsel. Pris 3:95/styck här i Kungsbacka. Oslagbart.

73
Bengt SM6APQ

Eller så struntar du i isolatorer och knyter fast antennen i isolerande linor tex tvättlina, flaggstångslina eller liknande. Jag har inte använt isolatorer på 50 år. I början använde jag fina keramiska från Elfa. Du kan också prova utan balun och bara ansluta koaxen direkt. Det är inte lika bra, men det funkar för det mesta. Mittisolatorn kan också vara en bit isolerad lina. Gör en knut på koaxen och bind fast den och löd dit den eller använd sockerbitar.

Hej jag har några bitar 50 mm diameter elektrikerrör som du kan få Donald

mvh Lasse SM0YDO

Isolatortips från mej.

antennisolator_s.jpg

Vanlig polyetenslang använder jag både som centerstycke och i ändarna.

/Micke

Hej!

Jag vill bara poängtera, kanske främst för de som inte byggt trådantenner förut, tänk på att isolatorerna är stabila över tid. Fundera på vad som händer om en isolator går sönder och antennen faller ned, väldigt viktigt om man råkar ha antenn över t.ex. en väg.
Väder o vind, UV-strålning och allmänt dinglande i vinden, ibland nedtyngd med is gör sitt bästa för att bryta ned din fina antenn...

Jo, keramiska isolatorer, några på rad ser ju snyggast ut.... ;)

Givetvis är det grönt att lägga upp ritningen på min förkortade antenn.
Om det kan hjälpa någon är det bara kul.

Men tänk på att varje förändring av mått, spolstommar, trådtyp etc kommer att ge byggaren en massa extra trimmningsarbete. Som nybörjaren helst vill slippa.
Det är väldigt många som byggt antennen, mer eller mindre noggrant. med mer eller mindre trimmningsarbete.

Största vinsten med ett sådant här bygge är, förutom att man får en lite mindre antenn, att lära sig mer, att göra erfarenheter, och att få blodad tand för att bygga själv. Att det skall gå upp några ljus i skallen, (liljeholmens)

En spole gör att antennen eleketriskt sett beter sig som 2 x 19,5 meter. Men blir totalt omkring 16 meter.
Var spolarna sitter är MYCKET viktigt.
Sitter de näramre matningen gör de större verkan och resonansfrrkvensen sjunker.
Flyttar man dem längre ut gör de mindre verakn och resonansfrekvensen stiger.
Det betyder att dennna antenn kan man klippa till lägre frekvens om man klipper innaför spolarna.

Bara någon mm avvikelse på spolarnas dimater, eller isoaltionsmaterial kommer att ge ett helt annat induktans, och resonansfrevensen sticker iväg.

Min den med antenne var att kunna använda lätt tillgängligt amterial, och vars namn alla borde kunna, exvis RK VP-rör.
Nu förstår jag att dessa namn på material inte alls är så välkända bland nybörjare.

Att linda spolarna med RK,2,5 ger ett helt annat värde.
Avloppsrör skulle säkert förvrida allt så man får trimma om alla mått.
Utesluter man balun, som ju förekomemr , kommer att förskjuta resonansen.
En enkel strömbalun skulle säkert funka, dvs linda bara upp koaxen i en spole uder amtningspunkten, ex 10 varv, 50 - 75 mm diamter.
Utan balun och HF på skärmen förskjuer resonansen.

Bra ide med slaangisolatoer Micke!!!!!
Däremot håller jag inte med om att knyta flagglina direkt i ändarna, den kan bli blöt och påverkar då ändarna, vilka ahr hög impedans på en dipol.

Jag räknar med att testa min DL-1000 förkortade dipol snart.
Där har jag lindad spolarna med samma tråd och på mindre rör.
en mycket lätt och smidig förkortad dipol utan skarvar.
Dvs tråden till antennbenen är samma som till spolen, man får trä tråden och linda.

Det finns enkla datorprogram för att beräkna förkortade antennen, samt program som beräkna spolar.
Vi har länkat till programmen förr här.
Med detta kan man då göra en antenn av det material som finns hemma.

Den som tycker att högsta verkningsgrad är det viktigaste bygger hela halvvågsdipoler och får ut nån dB mer.
Hellre en antenn överhuvudtaget, även om den är sämre än det bästa.

OBS att vid trimming av en dipol, förkortad eller inte, så måste den hissas upp för varje mätning, och ner för varje klippning. dvs lite pyssel.

Mitt förslag till en nybröjare är att satsa på en frekvens i första hand, exvis 3750 kHz och antennen ger möjlighet att köra +-50 kHz samt lyssna på hela bandet.
När man fått lite värme i kläderna, kanske tar ett år, planerar man nästa antenn.

Varje kortvågsband har så mycket att ge, så det räcker lång tid. Att fördjupa sig i vågutbredning på ett band kan vara ett helt liv. Så fortsätter man med 7 MHz i nästa liv....
Det är inte alls nödvändigt att redan från början kunna köra 1,8 - 52 MHz. Även om en flerbandsantenn eller bredbandsantenn lockar.

de
SM4FPD

OID de APQ
Du skrev: Jag vill bara poängtera, kanske främst för de som inte byggt trådantenner förut, tänk på att isolatorerna är stabila över tid. Fundera på vad som händer om en isolator går sönder och antennen faller ned, väldigt viktigt om man råkar ha antenn över t.ex. en väg.

Helt riktigt OID. Därför är alla former av äggisolatorer utmärkta att använda när man vill vara säker på att inte trådantennen trillar ner om det "händer" något med en isolator. Trådarna i "äggtypen" "hakar" ju i varandra vilket hindrar tråden att trilla i backen.

Jag använder, och rekommenderar Lantmannas ägg - två seriekopplade - för "kritiska installationer".
Antenner över min egen tomt är försedda med isolatorer gjorda av (c:a) 15 mm teflonstav och uppborrade för rostfria shackel och kausar. Teflon är stabilt, har en nästan "oljig" yta vilket innebär att damm och sot har svårare att fastna på plasten och i förekommande fall tvättas rent vid nästa skyfall.

73
Bengt SM6APQ

Givetvis är det grönt att lägga upp ritningen på min förkortade antenn.
Om det kan hjälpa någon är det bara kul.

Men tänk på att varje förändring av mått, spolstommar, trådtyp etc kommer att ge byggaren en massa extra trimmningsarbete. Som nybörjaren helst vill slippa.
Det är väldigt många som byggt antennen, mer eller mindre noggrant. med mer eller mindre trimmningsarbete.

Största vinsten med ett sådant här bygge är, förutom att man får en lite mindre antenn, att lära sig mer, att göra erfarenheter, och att få blodad tand för att bygga själv. Att det skall gå upp några ljus i skallen, (liljeholmens)

En spole gör att antennen eleketriskt sett beter sig som 2 x 19,5 meter. Men blir totalt omkring 16 meter.
Var spolarna sitter är MYCKET viktigt.
Sitter de näramre matningen gör de större verkan och resonansfrrkvensen sjunker.
Flyttar man dem längre ut gör de mindre verakn och resonansfrekvensen stiger.
Det betyder att dennna antenn kan man klippa till lägre frekvens om man klipper innaför spolarna.

Bara någon mm avvikelse på spolarnas dimater, eller isoaltionsmaterial kommer att ge ett helt annat induktans, och resonansfrevensen sticker iväg.

Min den med antenne var att kunna använda lätt tillgängligt amterial, och vars namn alla borde kunna, exvis RK VP-rör.
Nu förstår jag att dessa namn på material inte alls är så välkända bland nybörjare.

Att linda spolarna med RK,2,5 ger ett helt annat värde.
Avloppsrör skulle säkert förvrida allt så man får trimma om alla mått.
Utesluter man balun, som ju förekomemr , kommer att förskjuta resonansen.
En enkel strömbalun skulle säkert funka, dvs linda bara upp koaxen i en spole uder amtningspunkten, ex 10 varv, 50 - 75 mm diamter.
Utan balun och HF på skärmen förskjuer resonansen.

Bra ide med slaangisolatoer Micke!!!!!
Däremot håller jag inte med om att knyta flagglina direkt i ändarna, den kan bli blöt och påverkar då ändarna, vilka ahr hög impedans på en dipol.

Jag räknar med att testa min DL-1000 förkortade dipol snart.
Där har jag lindad spolarna med samma tråd och på mindre rör.
en mycket lätt och smidig förkortad dipol utan skarvar.
Dvs tråden till antennbenen är samma som till spolen, man får trä tråden och linda.

Det finns enkla datorprogram för att beräkna förkortade antennen, samt program som beräkna spolar.
Vi har länkat till programmen förr här.
Med detta kan man då göra en antenn av det material som finns hemma.

Den som tycker att högsta verkningsgrad är det viktigaste bygger hela halvvågsdipoler och får ut nån dB mer.
Hellre en antenn överhuvudtaget, även om den är sämre än det bästa.

OBS att vid trimming av en dipol, förkortad eller inte, så måste den hissas upp för varje mätning, och ner för varje klippning. dvs lite pyssel.

Mitt förslag till en nybröjare är att satsa på en frekvens i första hand, exvis 3750 kHz och antennen ger möjlighet att köra +-50 kHz samt lyssna på hela bandet.
När man fått lite värme i kläderna, kanske tar ett år, planerar man nästa antenn.

Varje kortvågsband har så mycket att ge, så det räcker lång tid. Att fördjupa sig i vågutbredning på ett band kan vara ett helt liv. Så fortsätter man med 7 MHz i nästa liv....
Det är inte alls nödvändigt att redan från början kunna köra 1,8 - 52 MHz. Även om en flerbandsantenn eller bredbandsantenn lockar.

de
SM4FPD

Hej din antenn verkar vara jättebra, som du kanske redan har läst, så vet du vad jag har för grejer nu, annars:

Jag en Yaesu FT-747 GX radio.
Yaesu FP-757 GX Power Supply
Tuner Z-II Pro II LDG
Antenn Carolina Windom 80 Special.
Jag får inte ner SWR på dom lägre frekvenserna.
Och om jag skall sända 3500 så slocknar aggregatet.

Det fungerar bra på 40, har pratat med Norge, men jag har problem med höjden på antennen och hängrännor, det kan vara det som är felet. Antennen skall säkert upp på 10 meter, just nu ligger den på mellan 6-7 meter.

En fråga, har du samma sladd till spolarna som du har i resten av antennen.
Du har ingen bilder som du kan lägga ut eller skicka till min mail. donald.jakobsson@telia.com

Jag har en hemmabyggd antenn som är gjord för 15 m, den är enkel med en träbit i mitten och sockerbitar, som går till RG58, i ändarna är det isolatorer av porslin. Den fungerar på det bandet.

Det är det med materialet som jag är kass på, bygga efter ritningar, och löda osv. har jag gjort mycket förr, lite skakigare och synen lite sämre men det fungerar.
isolatorer har jag fått svar på här var jag kan köpa, och kanske har Clas Ohlson resten av materialet. Jag kunde visst få rör till spolarna av en som skrev här, skall kontakta honom vad han vill vill ha för frakten till Visby.

Än en gång, tack för alla förslag och hjälp, jag hade inte räknat med att få något svar alls. Jag har fått mycket att smälta och bita i.
Till er alla, ha en trevlig midsommar.
73
SM1OAJ

Back