Har stort problem med kortvågsradio

Normalt ska radion inte kunna sända på frekvenser utanför amatörbanden,
och en "öppnad radio" är modifierad för att sända på alla frekvenser som den kan ta emot på.

Om någon "27 MHz-amatör" haft din radio innan är det en påtaglig risk att den kan sända i hela
kortvågsområdet 1,6 - 30 MHz. Den är inte konstruerad för detta, och du riskerar att förstöra den vid sändning med full effekt utanför amatörbanden. Indikeringen att radion lämnar 140 W är också en fingervisning om att något har modifierats eller är felaktigt.

Är det så att du får uteffekt som inte går att reglera i både CW och SSB-läge på 80m-bandet (3500 - 3800 kHz) även i en konstlast pekar det på att något självsvänger.

Det som räddar din radio just nu är att kraftaggregatet stänger av innan något annat går sönder.

Låt någon med tillräckliga kunskaper ta en titt på hela installationen innan något går sönder på allvar.
Helst bör man kunna lyssna på hur sändningarna låter i en annan mottagare för att kunna avgöra var problemet ligger.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Eric SA5BKE det är inte 2,5 som det gäller, det är bara att det inte fungerar mellan 2.5 till 4.0.
Den frekvens som jag vill skall fungera är 3.720 och uppåt. Gotlandsringen kör bland annat på 3.720.
Jag visste att powern stängdes av vid 3.720, så då försökte jag bara på 2,5 för att se om det kanske fungerade där eller på 4.0, men inte där fungerade det heller.
Så det var bara ett försök.
SM1OAJ
 
Uteffekt går att reglera i både CW och SSB-läge på alla band utom 80m-bandet (3500 - 3800 kHz) När jag använder konstlast så kan jag trycka in micen 80 m utan att power går ner, men då visar den uteffekt 140 watt.
Kopplar jag in antenn igen och drycker på mic, så slocknar power.
Det skulle vara rolig att försöka att prata med någon på en annan frekvens, se om det fungerar. För jag hör på frekvenserna och kan ställa in tunern på alla dom andra frekvenserna och då visar den 100 watt. Men jag har inte hört någon svensk på någon annan frekvens, bara utlandet, och så långt når inte jag, just nu.

Kanske är det så att jag måste skaffa mig en antenn för just 80 m, kanske det fungerar då. Jag har en liten fundering om det.
SM1OAJ
 
OAJ de APQ. Hej:
Prova med att koppla din transceiver till en 50-ohms konstlast, t ex en Heathkit Cantenna.

73
Bengt SM6APQ
 
Donald, jag undrar bara varför du ens försöker sända på 2.5 MHz?

Eric SA5BKE

Eric SA5BKE det är inte 2,5 som det gäller, det är bara att det inte fungerar mellan 2.5 till 4.0.
Den frekvens som jag vill skall fungera är 3.720 och uppåt. Gotlandsringen kör bland annat på 3.720.
Jag visste att powern stängdes av vid 3.720, så då försökte jag bara på 2,5 för att se om det kanske fungerade där eller på 4.0, men inte där fungerade det heller.
Så det var bara ett försök.
SM1OAJ
 
Om någon "27 MHz-amatör" haft din radio innan är det en påtaglig risk att den kan sända i hela
kortvågsområdet 1,6 - 30 MHz.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Ja det var ju en bra grund....
Kan ju också vara så att man har viljat sända ovanför 7100 med eller hur???
Då öppnar man TX för allt!!!!!!!!!
Kan ju mycket väl samtidigt ha vart någon FRO snubbe som haft radion innan med eller hur???

Donald det du skulle provat är att klippa till en 2 * 19.5 dipole att testa med.
Har hört flera som har haft problem med just carolina antennerna. Men som tidagare sagt kolla med en konstlast.
 
Nä ingen öm tå alls.
Men det är väldigt lätt att skylla på 27MHz användare...
För det finns ju ingen som helst annan anledning att man öppnar TX överallt i en radio om man inte vill köra på 27mhz eller hur ska jag tolka ditt inlägg?
Den gamla TS-850 som jag har tillgång till går t.ex bara att köra upp till 7100 på 40m bandet skulle jag öppna upp tx på den så blir det tx där du har rx. Så öppnar jag den så ska jag köra 27 mhz är det så jag ska tolka dig? Förstår fortfarande inte varför det är sån tabu med att köra eller ha kört 27 mhz. Är man mindre radioamatör om man börjat sin radiobana där?
 
Carolina Windom-antennerna är avsiktligt konstruerade så, att matarkabeln SKALL STRÅLA. Detta kan bli särskilt problematiskt med FT-747GX, som har ett matalliserat plasthölje med sämre skärmningsverkan mot HF-instrålning än plåt. Bättre bör det därför bli med en balanserad antenn på längre avstånd ifrån radion.
Effektsiffran 140 W tyder på att radion vid någon tidpunkt blivit "trimmad till max", vilket, förutom extra påfrestning på sluttransistorerna betyder att utsignalen får sämre kvalitet p g a distorsion. Det vore därför bra om någon kunnig tekniker kan hjälpa dig att justera ned effekten till 100 W på konstantenn. Det finns trimpunkter för detta inuti apparaten.
Du kan hitta handbok och Technical Supplement med korrekta inställningsvärden på denna hemsida: http://foxtango.dg1yeg.com/ft/FT-Library/Eighties/Eighties.htm .
73,
Kjell, SM6CPI - PB3SM
 
Last edited:
Hej Christer SA6AQP/SG6A, jag såg att du skrev att jag skulle klippa till en 2 * 19.5 dipole att testa med. Hur gör man, vilket material osv.

Det är säkert ett bra förslag, men när man inte kan bygga antenner, så måste man köpa.

Är helt ny på antenner, när jag körde på 2 meter förut, så var det bara att köpa en antenn och rotor, så bygga antenner är helt nytt för mig.

Kanske det finns någon byggsats på nätet, skall kolla lite.
Ha de gått!
SM1OAJ
 
Hejsan
Är det ingen som vill hjälpa dej med det hela . Finns nog någon som har en antenn som ligger på hyllan bara . Synd jag bor så långt bort 73 Lennart
 
Hej Christer SA6AQP/SG6A, jag såg att du skrev att jag skulle klippa till en 2 * 19.5 dipole att testa med. Hur gör man, vilket material osv.

Det är säkert ett bra förslag, men när man inte kan bygga antenner, så måste man köpa.

Är helt ny på antenner, när jag körde på 2 meter förut, så var det bara att köpa en antenn och rotor, så bygga antenner är helt nytt för mig.

Kanske det finns någon byggsats på nätet, skall kolla lite.
Ha de gått!
SM1OAJ

Du kan i princip använda vilken tråd som helst. Ta t.e.x den tråd som elektrikerna använder att dra i rör, (FK 1,5 kvmm) i godtycklig färg (även gul-grön fungerar );) och mät till två längder om c:a 19,5m. Använd sedan någon form av mittisolator och koppla där in din matarledning, koax.

Skärmen till ena tråden och mittledaren till den andra. Hissa sen upp allt så högt du har möjlighet till, dra in koaxen till din radio och du har en antenn för 80m! Den SWR som uppstår, beroende på var på bandet du sänder, kan säkert din inbyggda antennatuner ta hand om. Superenkelt.

Att köpa trådantenner är att låta sig luras å det grövsta!!

73&GL/Lasse
 
Tack Lasse att du svarade. Fick väldigt mycket annat att fixa med under gårdagen.
Håller med att köpa trådantenner är egentligen lurendrejeri det är enkelt att göra själv. Säger jag som köpte en G5RV från Limmared för att jag var lat och inte orkade klippa. Fast det egentliga själet var nog att jag skulle åka på exp och ville ha en antenn snabbt. Sen att det inte blev av att jag åkte utan sedan lånade ut G5RV antennen så grabbarna i HD2M använde den i Ecuador på 17m var ju en kul grej. Just nu används denna antenn som expriment antenn på SK6HD med ganska lyckade resultat. För att betalt 395 eller 495 för den så är det ju värt priset mer än dom som man ser för över 1000:-


Till Donald. Lycka till med bygget. Den första jag byggde var gjord av 25m vanlig 230 volts skarvsladd som jag kapade ner 5.5 meter och öppnade upp det vita skyddsplasten och drog isär. Lödde ena ledaren på jord och den den andra ledaren till mitten på en vanlig 239 kontakt och hissade upp fungerade jätte bra tills dess att far plockade ner min portabelmast i deras trädgård.
 
Vi (min bror Leif som klättrar) skall prova med att flytta antennen i morgon kväll, fungerar inte det så blir det att försöka att bygga en antenn, tack för förklaringen SM3BDZ, tack även SM4CJY för omtanken.

Jag har fått lånat en konstantenn och en swr/effektmätare av SM1TDX.

Fungerar det inte så får jag försöka att få någon att prova apparaten med min power för att kolla att den inte är radion som krånglar.
Ha en skön kväll.
SM1OAJ
 
Tack Lasse att du svarade. Fick väldigt mycket annat att fixa med under gårdagen.
Håller med att köpa trådantenner är egentligen lurendrejeri det är enkelt att göra själv. Säger jag som köpte en G5RV från Limmared för att jag var lat och inte orkade klippa. Fast det egentliga själet var nog att jag skulle åka på exp och ville ha en antenn snabbt. Sen att det inte blev av att jag åkte utan sedan lånade ut G5RV antennen så grabbarna i HD2M använde den i Ecuador på 17m var ju en kul grej. Just nu används denna antenn som expriment antenn på SK6HD med ganska lyckade resultat. För att betalt 395 eller 495 för den så är det ju värt priset mer än dom som man ser för över 1000:-


Till Donald. Lycka till med bygget. Den första jag byggde var gjord av 25m vanlig 230 volts skarvsladd som jag kapade ner 5.5 meter och öppnade upp det vita skyddsplasten och drog isär. Lödde ena ledaren på jord och den den andra ledaren till mitten på en vanlig 239 kontakt och hissade upp fungerade jätte bra tills dess att far plockade ner min portabelmast i deras trädgård.

Hej den sladd på 5.5 meter, vilken frekvens var den gjort för? 239 kontakt? vet ej hur den kontakten ser ut men det skall jag kolla, finns säkert på nätet. Intressant bygge.
SM1OAJ
 
Hej Donald.
Den biten på 5.5 m blev skräp. 25-5,5 blir 19.5m det var det enklaste att få till just 2 * 19.5m på ett ungefär. Använde mig av vanlig hona för pl kontakt så jag kunde koppla på vanlig koaxkabel. Man kan lika gärna lödda den ena bakbel direkt på skärm och den andra på mittledaren på koaxen.
 
Den här modellen har jag använt många gånger.
Länkad bild:
dipole_antenna.gif


Bilden är måttsatt för 150 MHz, så måtten stämmer inte för kortvåg.
Men den mekaniska konstruktionen kan du använda för din 2 x 19.5 dipol.

73 SM0RVV
 
Den här modellen har jag använt många gånger.
Länkad bild:
dipole_antenna.gif


Bilden är måttsatt för 150 MHz, så måtten stämmer inte för kortvåg.
Men den mekaniska konstruktionen kan du använda för din 2 x 19.5 dipol.

73 SM0RVV

OK jag förstår, får försöka att bygga en sådan.
Vi har flyttat antennen lite nu, men det är fortfarande samma sak.
SM1OAJ
 
Det blev flytt av antenn i kväll, men felet är kvar, så fort jag trycker in micen mellan 2.500-4.000 så slocknar powern. Jag tror inte det är antennen, utan något annat, för det är ju konstigt att det är bara på dom frekvenserna.
Får se om jag får tag i någon som kan prova radion på en antenn som fungerar, för jag fixar inte det här.
Men jag kan i alla fall lyssna, de är inte dåligt de, hii..

Jag vill ju gärna testa radion innan jag bygger en antenn, fast antennen kan jag bygga ändå, roligt att lära sig lite.

Och med det förslaget jag fått av er med vanlig elsladd och en socker bit eller en hona, är ju billigt försök.
Jag får kontakta SM1TDX så han får tillbaka sin konstantenn och swr/effektmätare + kontakter.
Det var mycket bra fart på mottagningen ikväll, hörde SM0 klockrent. Tack för allt.
73/de
SM1OAJ
 
Back
Top