Kjell, just nu är vi många men hur ser vår åldersfördelning ut?
Om de loppisar och mässor jag besökt de senaste året är representativa för vår åldersfördelning, då har vi lite att jobba med.
Jag hoppas det finns en hel drös unga tjejer och killar i stugorna som av olika skäl inte visade sig på träffarna. Att ha en medelålder inom hobbyn som ökar ett år för varje år som går kan inte vara bra...
Till något helt annat:
Traditionellt har ju frekvensen använts för att skilja certifikatklasserna. D v s ju högre klass desto fler band på HF.
Samtidigt har störda grannar nämnts här.
Jag drar nu en parallell till vägverkets krav på MC-förare. Där man har effekten som måttståck när det gäller klass.
Ett återinförande av cert-klasser.
Instegsklassen ska ha tillgång till alla band, men med en mycket begränsad effekt.
Mellanklassen alla band barfota (100W).
högsta klassen alla band och slutsteg.
Instegsklassen lägre teknisk kunskap men hög trafik-kunskap.
Se'n ökar kraven för varje klass.
Insteget med låg effekt ger två fördelar som jag ser.
1. Liten risk att störa omgivningen
2. Ett automatiskt "krav" att bli duktig operatör och att använda bra antenner.
Till sist ett litet svar till Karl-Arne om flygradiotrafiken.
Jag tänkte inte på yrkesflygarna, jag tänkte på hobbyflygarna. (segelflyg, experiment, ballong). De har inte så avancerad radioutbildning, men håller ändå hygglig disciplin. Iaf det jag hört i Barkarby TIZ.
Se'n fanns det alltid yrkes-piloter som inte kunde låta bli att presentera sig som "James Bond" när jag jobbade i Luleås flygledning. Morgonflyget hade då anropssignalen SK007
"Kallax tower, Good morning this is James Bond"... Inte helt enligt regelboken kanske...
73 SM0RVV