Hur räddar vi amatörradion?

SM0AOM said:
Resonemanget med "utsläppsrätter" för HF är bestickande, och ger också en bild av hur man resonerar på sina håll.

Det stora problemet för amatörradion är att man har svårt att sätta emot något, ifall myndigheterna skulle sätta något sådant i verket.

Redan i dag sker en icke föraktlig del av "amatörradiotrafiken" via Internet (t.ex. denna diskussion) och andelen torde öka i framtiden. "Innovationer" som t.ex. QSOnet.com
är också en del av "skriften på väggen" när det gäller framtiden.

Om saken sätts på sin spets finns risken för att nationella myndigheter och i förlängningen ITU kan hänvisa till att Internet ersatt radiospektrum för amatörradiotrafik och därmed skär ned frekvensutrymmet och de tillåtna effektnivåerna. Även krav på typgodkännande av amatörradioutrustningar kan komma som en konsekvens.

Jag har ingen patentlösning på problemet, vi kan inte räkna med att amatörradio ser likadan ut om, säg, 10 år jämfört med dagsläget eller för 20 år sedan.

Min bestämda mening är dock att en högre kompetensnivå förbättrar amatörradions förhandlingsläge.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
Jasså nu börjar jag fatta vad sm0aom skriver . Det skall bara vara en klick högutbildade som håller på med amatörradio ? När man läser det hela får man den uppfattningen av karnse flera flera tycker lika som sm0aom ? Sälv självlärd arbetare ska inte syssla med det hela ,nåja man är ju gammal så man lägger nog snart det hela .73 Lennart sm4cjy
 
sm4cjy said:
Det skall bara vara en klick högutbildade som håller på med amatörradio ?
Nej, men radioamatörer måste ha grundkunskaper i radioteknik. Utan detta så har vi inte längre amatörradio, och det vore väl synd?

73 de Lars, sm6rpz
 
grundkunskaper i radioteknik

Ok lars Sm6rpz-
så klart skall man ha grundkunskaper i radioteknik--personligen så tycker jag som ny amatör(gammal i gemet) att proven kunne varit mera eller mycket innehållsrikare .Man hade lite för bråttom när man rev ned cw delen,jag tycker att man skulle haft en högre kompetens -nivå på frågorna och en längre utbildning för att bli Radioamatör.
När man tar körkort (som någon påpekar) så är det inte samma sak som med anmatörradio och det är riktigt / därför bör proven vara mera "djupa" inom teknik och reglemente så att den som är intresserad av att bli Radioamatör känner detta som "jag vill kalla en livsstil".
Vi är där vi är idag och vi som har licens nu skall förvalta det på bästa sätt !
Vi skall inte vrida klockan tillbaka men satsa framåt och hitta lösningar för framtiden på denna fantastiska livsstil som amatörradion är!!
Tack för ordet
sa7aiy
walter f
 
Mats, radioamatörer kommer alltid finnas i någon form, men amatörradion som sådan är varken K-märkt, grundlagsskyddad eller liknande.

Vårat problem relativt andra hobbies (gamla bilar nämndes) är att vi använder oss av en ändlig naturresurs som även militära/kommersiella/mm är intresserade av att använda.

Går vi tillbaka till jämförelsen med bilar så blir det ganska träffande faktiskt. Att mecka med en racerbil (eller annan bil) är helt tillåtet. Men att använda denna bil på "naturresursen" allmän väg går inte. Då måste den typgodkännas och man måste ha körkort.
Vill man köra sin egenbyggda racerbil fort, så får man faktiskt inte göra det på våra vägar.

Radioamatörer som pillar med radio kommer nog alltid finnas. Men vårat unika "avtal" som ger oss plats i det dyrbara frekvensspektrat kan vara hotat.
Efter vad jag hört läggs även racerbanor och crossbanor ner, så även motorentusiasterna har det svårt.

Lennart, Jag resonerade som du tidigare. Men efter att ha vidgat mina vyer lite med hjälp av kloka personer bl a här på forumet så har jag ändrat mig.
Vi måste vara kunniga, det är ena sidan. Se'n är jag fortfarande övertygad att vi måste vara tillräckligt många också. Vi kan inte försvara våra band och andra privilegier om vi inte är kompetenta nog. Jag tror inte heller att vi kan försvara oss om vi når under någon "kritisk massa" i antal utövare räknat.

Hur man sedan ska få ihop ekvationen högre krav _och_ värva fler på samma gång, det har inte jag någon lösning på.

Finns det någon statistik på medelåldern på oss svenska amatörer?
Det vore otroligt intressant att se om min förutfattade mening om ökande medelålder är sann. Jag hoppas att den inte är sann, att alla nya SSA-cert balanserar medelåldern lite.

73 SM0RVV
 
SM0RW

Precis. Huvet på spiken.
Du skriver sanningens ord beträffande andra rörelser.

Frågan är bara, är det så mycket inom amatörradiovärlden som behöver ändras?
Är inte frågan viktigare vad som händer utanför amatörradiovärlden, och få dem att förstå oss och våran hobby?
Våra rättigheter är väl det viktigaste vi har att bevara.
//Mats
 
Likt en u-båt dyker jag upp till ytan och tycker ..

Jag tog cert i slutet av 70-talet och har alltid gillat att köra CW, bygga och experimentera och vill gärna fortsätta med detta i framtiden också.

Jag är en av de som också tycker att bör vara lite högre krav på certifikaten med goda grundkunskaper i radio- antenn- trafikteknik m.m. Och gärna EMC, nu är det mest urvattnat ..
 
SM6UUM said:
Frågan är bara, är det så mycket inom amatörradiovärlden som behöver ändras?
SM6UUM said:
Våra rättigheter är väl det viktigaste vi har att bevara.
Det som behöver ändras är proven för att få certifikat, de kraven måste upp på en nivå som garanterar bestående grundkunskaper. HAREC, som jag länkat till tidigare, borde beskriva en lämplig nivå. Om man sedan på lämpligt sätt kunde få in detta med EMC/TVI eller vad man vill kalla det, detso bättre. Allt i förhoppningen att kunna bevara våra rättigheter. Naturligtvis borde vi även införa ett noviscertifakt, tex med samma kunskapskrav vi har nu, fast med färre privilegier.

SM6UUM said:
Är inte frågan viktigare vad som händer utanför amatörradiovärlden, och få dem att förstå oss och våran hobby?
Denna fråga är nog värd en annan tråd, hur intressera andra för vår hobby? Hur skall rekryteringen ske? Med skärmar för 100.000:-, eller finns det bättre sätt? Men som sagt, det kanske vi skall ta i en annan tråd? Precis som du säger är det ett viktigt spörsmål...

Vad gäller kravnivå på certifikat, kanske dags att börja skriva på förslag att tillställa SSA:s styrelse?

73 de Lars, sm6rpz
 
"Brave New World..."

Låt oss göra ett tankeexperiment.
Antag att amatörradiobestämmelserna i PTSFS om 5 - 10 år ser ut på detta sätt:

"9 kap. Amatörradio m.m.

1 § Undantag från tillståndsplikten gäller för radiosändare för amatörradiotrafik, vilka uppfyller EN 300 433-2 v1.1.2 (2000-12) eller motsvarande, enligt bilagan till denna författning, under följande villkor:

Tillåtna frekvenser (kanaler)

Bärvågsfrekvenserna (referensfrekvenserna) nedan anges i MHz

3,700, 3,703, 3,706 3,709
3,711, 3,714, 3,717 3,720
3,723, 3,726, 3,729 3,731
3,734, 3,737, 3,740 3,743
3,746, 3,749, 3,751 3,754
7,003, 7,006, 7,009 7,011
7,014, 7,017, 7,020 7,023
7,026, 7,029, 7,031 7,034
7,037, 7,040, 7,043 7,046
7,049, 7,051, 7,056 7,059

Högsta effekt: 50 W e.r.p. topp-till-topp-effekt vid amplitudmodulerad sändning med enkelt sidband och undertryckt bärvåg (2K700J3E), 3 kHz kanaldelning.

145,600, 145,625, 145,650, 145,675
145,700, 145,725, 145,750, 145,775
145,725, 145,750, 145,850, 145,875
145,900, 145,925, 145,950, 145,975

Högsta effekt: 25 W e.r.p. vid frekvens- eller fasmodulerad sändning (16K00F3E/16K00G3E), 25 kHz kanaldelning.

Ovan angivna kanaler delas eller kan komma att delas med andra radioanvändare.

Uteffekten på amatörradiosändare skall anpassas så att den inte stör användningen av andra radioanläggningar.

Den som använder en amatörradiosändare skall skriftligt intyga att kännedom inhämtats om föreskrifternas innehåll.

Den som använder en amatörradiosändare skall ha en egen anropssignal, vilken tilldelas av föreningen Sveriges Sändareamatörer (SSA) mot en fastställd avgift.

2 § Undantag från tillståndsplikten gäller för radiosändare för privatradio enligt följande villkor.

Bärvågsfrekvenserna nedan anges i MHz

26,965 27,085 27,215 27,315
26,975 27,105 27,225 27,325
26,985 27,115 27,235 27,335
27,005 27,125 27,245 27,345
27,015 27,135 27,255 27,355
27,025 27,155 27,265 27,365
27,035 27,165 27,275 27,375
27,055 27,175 27,285 27,385
27,065 27,185 27,295 27,395
27,075 27,205 27,305 27,405

Högsta effekt: 4 W e.r.p. vid frekvens- eller fasmodulerad sändning. Vid
amplitudmodulerad sändning med dubbelt sidband är högsta effekt 1 W e.r.p.
bärvågseffekt och vid amplitudmodulerad sändning med enkelt sidband är
högsta effekt 4 W e.r.p. topp-till-topp-effekt.
10 kHz kanaldelning"

Dessa tänkta föreskrifter skulle kunna bli resultatet om man drar ut resonemangen som fört amatörradio och privatradio allt närmare varandra ur lagstiftarnas perspektiv.

Fundera själva på vilket sätt något sådant skulle tas emot nationellt och internationellt...

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
RPZ.

Nja, jag menar inte riktigt intresserade på det viset.
Alltså att de skulle vara intresserade av att ta certifikat.

Åter till gamla bilar, jag är intresserad av gamla bilar men håller dock inte på med dem själv.
Har inget intresse att hålla på med gamla bilar, men tycker det kan vara riktigt kul att se en gammal bil som är upprustad.
Jag tycker det är kul att de håller på med detta och har sitt intresse för det samt att jag låter dem göra det.

Hur skall vi få andra att tycka lika om vårat intresse?
För de är de yttre karafterna som hotar oss, de är de som är intresserade av våra frekvensband.

Låt oss ta exempel, för c:a femton år sedan om man åkte runt och tittade på hustaken, så fanns där nästan en antenn på var och vartannat hustak som tillhörde en "radionisse".

I dag blir folk förundrande över en extra antenn på bilen, ( "vad skall du mé den till??")
Hur skall vi få vanligt folk att acceptera att jag har ett intresse av att ha en antenn på taket?
Även då de själva inte är intresserade.

//Mats
 
Hur räddar vi / dödar vi amatörradion?

Till alla som idag är aktiva inom amatörradion!
Man blir konfunderad och ledsen när man hör alla gamla "uvar" uttrycka at det skulle vara så eller så....
varför säger inte dessa fantastiska förstå sig på are detta innan man beslutar om en så radikal förändring att ex. slopa cw och att göra proven till sk.full cert under- måliga!
Jag tycker :att har man bestämt sig för att så skall det vara så är det så ..( detta beslut kom inte över en natt!!
Mvh
walter
sa7aiy
 
Tyvärr är det väl som så att det inom SSA [1] har funnits en klick som tyckt att denna utveckling är bra, därmed inte sagt att alla Sveriges radioamatörer tycker på samma sätt.

Personligen anser jag att om man anser något vara fel, så skall man arbeta för en förändring, och inte lägga sig platt på marken och ge upp. I vårt fall, vad är det som säger att SSA har rätt, och att SSA faktiskt talar för majoriteten av alla radioamatörer? SSA kan ju faktiskt ha haft fel i sin iver att förändra. Kanske dags att sätta stopp, att trycka på bromspedalen?

Nej, hellre öppen debatt om vår hobby och om hur se till att den består.

73 de Lars, sm6rpz
[1] Såsom varande remissinstans mm till PTS, och sedemera den organisation som sätter nivån på certifikatproven.
 
Tanken på att vi skulle bli starkare genom att bli fler är en utopi.
För att få någon sådan slagkraft skulle vi nog behöva bli en halv miljon AKTIVA amatörer.
Om vi är 1.000 eller 30.000 spelar ingen större roll.
 
Högre krav på tekniks kunskap som många skriver om betyder att man måste plugga in lite mer och sen ta provet.
Kunskapen glöms lika fort oavsett nivån på kraven.

För att få in mer kunskap krävs att det är roligt med amatörradio, att man kan utvcklas av hobbyn, att man får hjälp av de erfrana med projekt, såväl ideer som utförande av experiment.

För övrigt tycker jag ni är väldigt negativa till allt.
"Döstädar" är ett bra ord.

Jag tänkte starta en ny diskussion där jag vill ha synpunkter om vad som är positivt med hobbyn vad som är bra, hur vi kan utveckla oss och nybörjarna.
Vad som komemr att hända i framtiden, vad som blir bättre sen, hur banden komemr att låta i framtiden.


Visst är det som Churcil sade:

"Ju mer man kan se bakåt, ju mer har man chansen att se framåt"

Dvs ju mer man kan om det som varit, historiken, ju mer kan man spekulera i vad som kommer att hända. Om hur det skall bli sen.
Men är det riktigt sant detta?
Jag tvekar med tanke på att ganska mycket är inte som det var förr, ingen av våra nya komemr någonsin att bry sig om det som varit, de vill bara se framåt.

Att försöka tvinga nybörjare att se bakåt fört, för att sedan långsamt komma framåt är ingen bra ide.
De vill starta på den nivå som finns idag.

Låt oss se vad som kan skrivas i positiv anda.
 
"Only numbers can annihilate"

SM7TJC said:
Tanken på att vi skulle bli starkare genom att bli fler är en utopi.
För att få någon sådan slagkraft skulle vi nog behöva bli en halv miljon AKTIVA amatörer.
Om vi är 1.000 eller 30.000 spelar ingen större roll.

Man kan spekulera i hur många sändaramatörer som skulle behövas för att uppnå ett reellt politiskt inflytande idag. Traditionellt sett så har amatörradiorörelsen haft ett inflytande som vida överskridit antalet utövare, p.g.a. att många sändaramatörer också hade inflytelserika poster i samhället.

Om man gör en liten fundering om vad kan hända om antalet aktiva sändaramatörer skulle 10-dubblas mot dagens kanske 2000, och samtliga skulle kräva sin rätt att sända med hög effekt och stora antenner mot byggnadsnämnder, grannar och hyresvärdar finns risken att något sådant skulle ha motsatt verkan.
Det har blivit besvärligt med "opinionen" redan som det är i dag.

Slutligen anser jag att det är bra att diskussioner som denna förs.

Länge har frågan om "kvalitet kontra kvantitet" och kompetensnivåer, särskilt ur internationellt perspektiv, varit tabubelagd i synnerhet inom SSA.
På 50- och 60-talen förekom en debatt, men dåtidens sändaramatörer hade en stor medvetenhet om på vilka grunder amatörradion existerar.

Frågeställningen är alltför viktig för att tigas ihjäl.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
I trådar likt denna så är tidsskalan alltid besvärlig att ha begrepp om.
Det jag ( och flera med mig)diskuterar är hur det ser ut om 10 - 15 (kanske 20) år framåt, tyvärr en tidshorisont som för många är en "evighet".

Det finns naturligtvis ett kortare tidsperspektiv som kan vara intressant att reflektera över.

Sett ur det korta tidsperspektivet var säkert beslutet om "avreglering" av amatörradion helt riktig. Det ligger i tiden att avreglera olika kontrollinstanser och det är politiskt "korrekt" med dessa beslut.

Sett i ett "långt" perspektiv kan det dock vara ett katastrofalt dåligt beslut om det inte finns en horisont som är överblickbar.

Vi radioamatörer reagerar som andra grupper, vi känner en naturlig ovilja att utsättas för nya prövningar, tänk er den debatt vi skulle få om vi skulle tvinga bilförarna att göra om uppkörningen vart tionde år. (Trots att det säkert skulle vara ett relevant krav.)

Sett i det långa perspektivet är det mycket troligt att det kommer vara inskrivet att vi inte får sända med mer effekt än att olägenhet inte uppstår hos grannar eller motsvarande.
Skall vi då kunna fortsätta med vår hobby så anser jag att det är ett nödvändigt krav att vi strävar åt en förskjutning av "tyngdpunkten" av den generella kunskapen hos oss radioamatörer.

Detta bör inte ställa till några större problen för de som anser att amatörradions bas vilar på naturvetenskaplig grund. För de som anser att basen vilar på en strikt social relationsgrund lär det säkert kännas ovant.

Tittar vi på vad som hänt inom datorkommunikationen så är det inte så många år sedan man var tvungen att kunna Hayskoder och skriva .bat-filer för att komma ut på "nätet". Idag är det gränssnittet helt "otekniskt" och man behöver inte vara "datoring" för att "koppla upp sig". Men till skillnad mot amatörradion, betalar vi för att vara säkra på att våra signaler når fram, och vi betalar för att ingen granne skall bli störd i sitt surfande av mitt surfande. (Tänk vilket liv det skulle bli om "någons" skärmbild blev "synlig" för grannen etc.)

Med vår radio finns det ingen "net provider" som håller oss under armarna och talar om hur vi skall göra som det fanns tidigare. Då betalade vi vår avgift till "providern" (Televerket) och fick vi problem kunde vi få hjälp med det besvärliga gränssnittet mellan störningar och radiokommunikation, detta gällde både då vi störde och då vi blev störda.

I dag har vi inte längre den möjligheten utan samhällets rättssystem kommer förr eller senare att fastslå ett prejudikat för hur mycket en radioamatör får störa sin granne, på precis samma grunder som rättssystemet talar om hur ofta du kan flagga utan att det stör din granne.

Alla liknande tvister löses genom begränsningar i tid (eller effekt), och därför är det högst troligt att en framtida bestämmelse kommer att innefatta en skrivning om effekt begränsning.

Därför anser jag att hur vi möter dessa kommande förslag är mycket viktigt, att fortsätta oviljan att ta till sig omgivningens teknikutveckling i samhället leder ofelbart i "fel" riktning.

Modern fysik, fältteori och EMC-bestämmelser är en del av utvecklingen och det är upp till oss om vi vill vara med i den utvecklingen, eller fortsätta avvecklingen. :rolleyes: :rolleyes:

Använd SM0AOM:s tankeexperiment av framtida "amatörradiobestämmelser" tidigare i denna tråd (inlägg #69) och fundera på hur intressant DU anser att hobbyn skulle vara med denna bas?

Som Karl-Arne / SM0AOM skrev:
"Frågeställningen är alltför viktig för att tigas ihjäl."


Leif / SM7MCD
 
SM4FPD said:
Högre krav på tekniks kunskap som många skriver om betyder att man måste plugga in lite mer och sen ta provet.
Kunskapen glöms lika fort oavsett nivån på kraven.
Nej, nötning under längre tid, och svårare prov, gör att större mängd kunskap består efter provet, än vid kort inlärning och lättare prov. Man glömmer kunskap, men med en högre nivå så finns mer att "ta av", än med en lägre nivå. Så vill man att radioamatörer skall ha en adekvat grundkunskap, så skall provet vara på en nivå som är snäppet över denna nivå, allt för att de som tar proven skall ha viss "glömskemån".


SM4FPD said:
För att få in mer kunskap krävs att det är roligt med amatörradio, att man kan utvcklas av hobbyn, att man får hjälp av de erfrana med projekt, såväl ideer som utförande av experiment.

Med en del undantag tycker jag att de allra flesta verkar vara intresserade av att ge med sig av sin kunskap.

SM4FPD said:
För övrigt tycker jag ni är väldigt negativa till allt.
Vad är vi negativa till? Vi ser en risk att vi blir av med våra privilegier, och är därmed negativa till den utveckling som skett på framförallt provfronten, men utöver detta tycker jag att tråden andas positivsm, en stark tro på hobbyn, och en stark tro på att göra något för att få den att bestå med de privilegier via har.

Detta innebär dock inte att man tittar bakåt och är bakåtsträvare, utan snarare tvärtom att man tittar framåt och är framåtsträvare.

Vad gäller nya amatörer och historien så är jag rätt säker att det bland alla nya även finns de som är intresserade av historien, gamla radioapparater, rör, mm. Vi finns i alla sorter och former...

73 de Lars, sm6rpz
 
"Den som varken ser framåt eller bakåt har anledning att se upp..."

- okänd tänkare
 
gammalt är glömt men vill bara ta tillfället att visa att under 2004 ( QTC 04) så fanns klara indikationer att ssa sa sig acceptera att man slopar cw men "behållande av den tekniska kunskap som är grunden för den status som amatörradio åtnjutar. "
Ok nu är vi år 2007 :
jag tycker att klubbarna i de olika län skall arbeta vidare och aktivera nya medlämmar genom kurser ,seminarier och vara med på tester.
Detta är ett sätt att arbeta för en helhet med amatörradions spridande genom att som klubb vara som en mentor och vara "idespruta" .
Vi nya med "varma licenser" kan behöva hjälp och varför inte:: bilda nya klubbar med nya netvärk .
Skall amatörradion vara intressant för nya intressenter så måste vi alla komma med och visa att detta är en fantastisk "rörelse"!
Vi gamla( vi har det i blodet /från dx-tiden med lyssnarnätter) måste kunna visa på att
detta är en fantastisk hobby(ok.jag tycker "livsstil" )
Låt oss alla involveras i att arbeta framåt och inte bara "klanka" på det som beslutats.
Klubbarna med stor kunskap kan arbeta vidare och låt oss se en början till aktivitet som den vi hade under SAC 2007!
73 de
sa7aiy
walter
 
Jag tycker hela denna diskussion saknar en viktig komponent, och det är problemformuleringen. Vilket problem är det vi/ni försöker lösa med att höja kraven för nya amatörer?
Att man tog bort CW kravet sticker i ögonen på många gamla amatörer (liksom att rören fick lämna plats åt transistorerna). Jag tycker inte beslutet är så underligt, men det kanske skulle ersatts av något annat? Man kanske skulle sätta krav på programmeringskunskaper istället? Det är trots allt så att det hänt en del sen 70-talet, man kanske skulle värdera kunskap i digitalteknik och programmering högre än CW och morse, som knappats är något som används utanför amatörvärlden. Det finns på något vis inte så mycket mer att utforska när det gäller att nyckla iväg en bärvåg.
Självklart ska man inte ta bort eller sänka kunskapskrav för mycket och självklart är det helt förkastligt med intensivkurser på ett par dagar i direkt anslutning till ett prov. Men att hänga upp sig på CW delen är för mig som att stänga in sig i en box från 70/80-talet.
 
bsdzip said:
Jag tycker hela denna diskussion saknar en viktig komponent, och det är problemformuleringen. Vilket problem är det vi/ni försöker lösa med att höja kraven för nya amatörer?
Problemformuleringen är som följer (åtminstone enligt mig, andra får tala för sig) :

Vi har ett antal privilegier (fritt välja frekvens, mod, effekt inom rimliga gränser, och även bygga egen utrustning) som följer av att vi genom prov visat att vi har kompetens att ta hand om dessa privilegier. Med lägre krav, vilket vi de facto fått på senare år (och nu tittar jag inte alls på morsekravet!), ökar risken att dessa privilegier tas ifrån oss.

Det är detta som är problemet. En lösning på problemet, dvs att minska risken att privilegierna tas ifrån oss, är att höja kravet för att få tillgång till dessa privilegier (fortfarande talar jag inte alls om morsekravet!), och då förslagsvis till samma nivå som HAREC (se tidigare i tråden), vilket också överrensstämmer med nivån i andra länder, och i viss mån vad vi hade tidigare här i Sverige. För att tillgodose nyrekryteringen låter man förslagsvis dagens prov ge nybörjarcertifikat med lägre privilegier.

Morsekravet är borta och kommer aldrig tillbaka. Det påverkar i sig inte heller diskussionen och problemförmuleringen jag nämnt ovan. Morsekravet hade dock den fördelen att man måste söka upp en klubb, eller sitta hemma, och traggla korta och långa under en längre tid. Man fick genom detta en kontakt med hobbyn som många missar idag, speciellt med de korta tvåhelgskurserna som vissar klubbar har. Men egentligen har morsekravet inget med problemet att göra, dvs hur behålla de privilegier vi har. Däremot gav morsekravet en bättre förståelse för amatörradion, men den diskussionen är nog egentligen på ett annat plan.

Det hela har i sig inte heller med utveckling att göra. De grunder man måste ha för att kunna förstå och hantera våra privilegier är i stort oförändrade genom tiden. Dock har kanske problemet med EMC/TVI/störningar blivit viktigare på senare tid.

73 de Lars, sm6rpz
 
Back
Top