Hur räddar vi amatörradion?

Först vill jag tacka alla för en sansad och trevlig debatt!
Mycket viktigt har lyftats i tråden, och jag hoppas tråden kan leva vidare i denna form.

Micke, jag tycker som du om klasserna. Men varför "hela" 50W? Jag skulle kunna tänka mig 5 eller 10W som insteg.
Varför?

1) Jag gillar QRP och jag vet att 5-10W räcker till mycket kul.
2) Det blir en morot att bygga effektiva antenner mm. Det skulle stoppa en del av "kompensera dålig antenn med mer effekt".
3) Med 5-10W är det svårt att störa grannar (även om det går). D v s bättre PR för hobbyn.

Jag var i London i helgen. Där besökte jag Martin och Lynch radiobutik. Vi pratade certklasser och det verkade funka bra med den metoden de har i England. D v s ungefär samma som du beskriver.

Se'n kan man undra varför engelsmännen får en ny signal för varje certifikatklass dom klarar? Killen vi pratade hade 3 signaler, eftersom han hade högsta klassen. :)

73 SM0RVV
 
TSC:s förslag som JAB vidareutvecklade är mycket bra och väl värt att beakta.

Effekten 50 W är lämplig med tanke på potentiella EMC- och störningsproblem som kan orsakas av "icke tillräckligt teknikkunniga" radioamatörer. Effekten 100 W kanske ändå blir en nödvändig kompromiss p g a att det är den effekt de flesta moderna köpeapparaterna lämnar. Få användare kommer att reducera de 100 Wattarna till bara 50.... ?

Dock finns praktiska problem att tackla. Hur få till ett sådant system i verkligheten med tanke på hur PTS och SSA värderar och ser på amatörradion idag. De som blivit amatörer de senare åren (efter avregleringarna) är ju i en internationell jämförelse endast att betrakta som noviser eller stickproppsamatörer om det är ett bättre beskrivande ord. Att få dessa amatörer att plötsligt acceptera en effektsänkning till 100 W och bara få använda 80 och 10 m är omöjligt. Dock vore det väldigt bra om det gick att genomföra. Mycket bra.

Provförrättarsystemet borde också göras om från grunden. Kanske kunde SSA fortsätta att genom sina s k auktoriserade provförrättare ta hand om stickproppsamatörerna och genom någon form av samarbete med högskolor eller motsvarande få till ett system där skolan kan bistå med provförrättningstillfällen för den högre klassen, under ordnade former. På så sätt hade vi kommit bort från det nuvarande och enligt min mening mycket diskutabla systemet med "snälla provförrättare" (radioamatörer) som ofta står väldigt nära och är klubbkompis med provavläggaren. SSA borde absolut inte medverka i denna typ av provförrättning utan istället ägna sig åt kärnfrågan, att säkerställa att amatörradion kan fortleva och att vi får behålla våra unika privilegier att få använda egenbyggd utrustning.

En möjlighet att på sikt förbättra kunskaperna inom amatörradiokåren kunde vara att SSA tar starkt avstånd från nuvarande system med snabb- och veckoslutskurser och i stället ser till att erbjuda ett ordentligt utbildningspaket värt namnet. Grundkurs och fortbildning. Dom medlemmar som på egen hand vidareutbildar sig måste tillerkännas högre status på något sätt. Diplom med stickers eller vad det nu kan vara. SSA skulle kunna propagera för att utbildning är fint och lyfta fram de medlemmar som verkligen lagt manken till och förkovrat sig. Lyft fram dessa som goda exempel och förebilder för en seriös hobby.

Allt snack om att alla automatiskt skall ha samma rättigheter utan att behöva anstränga sig och offra något leder bara till ytterligare förslappning av amatörradion liksom i samhället i stort. Amatörradio är definitivt ingen hobby för alla och det är sådana budkap SSA måste våga föra ut även om det till en början säkert blir ett himla liv bland alla dem som inte vill lära sig men ändå vill ha allt gratis.
 
Last edited:
SM0RVV said:
...
Micke, jag tycker som du om klasserna. Men varför "hela" 50W? Jag skulle kunna tänka mig 5 eller 10W som insteg.
Varför?
...

Hmm, det är ju en tanke. Jag ställer mig bakom den direkt. Jag drog till med 50 bara som ett exempel. Men din tanke med att göra det till en QRP-klass är attraktiv. Jag har ganska nyligen kört SSB-DX med en gammal TenTec Argonaut 505, dvs den från början av 70-talet! Funkade klockrent.

Det kan också vara intressant att sätta effektgränsen baserat på vad som finns på marknaden. Det är svårt att hålla sig från att kräma på det som finns under huven... Alla nya riggar byggs väl för antingen QRP (typ max 15 watt) eller "nästa steg" 100 watt ut. Mer än så och man är inne i slutstegsträsket? Så om man sätter gränsen på 20 watt kan man lätt se vilken köperigg som är lämplig för respektive licensklass. Om man inte bygger sin egen, vilket ju förstås är önskvärdast.

Anledningen att tillåta 3.5 och 28 som insteg i hobbyn är tvåfalt:

28 är utbredningsmässigt rätt likt 27 MHz som många antas komma från (är det så?). Oavsett, är det oftast ett lokalband som kräver mindre antenner men som också kan ge överraskande bra resultat om det öppnar. Bandet kan alltså vara lockande för flera kategorier. I dagsläget är det dessutom kraftigt underutnyttjat.

3.5 är ett tydligt kortvågsband med alla dess problem med störningar osv. Mycket svensk trafik går där och för att inte missa HQ-nät, bullar osv kan det vara bra få tillträde dit. Är man avancerad novis kan ju också 3.5 bjuda på DX. Men det kräver mer än att bara trycka på PTT. Kan man mästra 3.5 är man kompetent att ta sig andra kortvågsband också.

När jag tänker efter kanske 10 MHz vore ett bra band för de som inte uppskattar SSB utan vill ägna sig åt digitala moder. Det är ett bra all-round band med en trevlig atmosfär stationerna emellan, utan allt för mycket stress utan mer samkväm.


1) Jag gillar QRP och jag vet att 5-10W räcker till mycket kul.

Håller med. Det är dessutom ett incitament att använda digitala moder (och... ehrm, morse), dvs den önskade moderniseringen av hobbyn. Fritt fram att använda datorer alltså. Och nu det är inte något fult att göra det.

2) Det blir en morot att bygga effektiva antenner mm. Det skulle stoppa en del av "kompensera dålig antenn med mer effekt".

Som ju också har den effekten att någon form av tekniskt kunnande lätt införlivas i själva utförandet av hobbyn. Att peta ihop effektiva antenner är inte alltid trivialt! Och begrepp som ström och spänning, effekt, decibel, impedanser, förluster osv kommer automatiskt.

3) Med 5-10W är det svårt att störa grannar (även om det går). D v s bättre PR för hobbyn.

Det är ju också ett bra argument som ventilerats tidigare på listan.


Då så. Är vi beslutsfähiga? Ska vi bestämma de nya reglerna i och med detta? Finns det fler synpunkter? :)

/Micke
 
Hur räddar vi amat.....................

Huvudfrågan var hur räddar vi amatörradion!
Det är kul att så många nu kommer med åsikter om hur det skall eller bör vara medan man tydligen glömmer hur vi skall aktivera nya vetgiriga ungdommar att komma med i skrået.
Personligen så tycker jag att alla gamla och duktiga "förståsigpåare" skulle kunna vara med ex. på skolorna på den sk. friatimmen och presentera denna fantastiska hobby och
kanske får vi några intressenter som skulle kunna komma på klubbaftnarna etc..
Vidare så har vi "skouterna"-många duktiga barn som säkert vill gå vidare...
Vi är i det läget att vi gamla "frälsta" mäst sitter och gnäller över att kraven är för lätta och att cw togs bort. MAN ÄR INGEN AMATÖR UTAN CW!
Jag tror att det var bra att cw`n- togs bort!
Nu kan den som vill gå vidare och bli sk. riktig RADIOAMATÖR i lugn och ro lära detta.
Den som inte vill slita kommer förmodligen fortsätta att köra ssb ett tag och om intresset inte passar så slutar han/hon!
Som slut vill jag bara att för att komma vidare med huvudfrågan så måste vi intressera de unga bättre-Jag håller med dig 7EQL att det ser mörkt ut i klubbarna .
73 och framtiden ligger framför oss!
de walterf
sa7aiy
 
SM5JAB said:
Anledningen att tillåta 3.5 och 28 som insteg i hobbyn är tvåfalt:

(klippt)

3.5 är ett tydligt kortvågsband med alla dess problem med störningar osv. Mycket svensk trafik går där och för att inte missa HQ-nät, bullar osv kan det vara bra få tillträde dit. Är man avancerad novis kan ju också 3.5 bjuda på DX. Men det kräver mer än att bara trycka på PTT. Kan man mästra 3.5 är man kompetent att ta sig andra kortvågsband också.

När jag tänker efter kanske 10 MHz vore ett bra band för de som inte uppskattar SSB utan vill ägna sig åt digitala moder. Det är ett bra all-round band med en trevlig atmosfär stationerna emellan, utan allt för mycket stress utan mer samkväm.

(klippt)

Då så. Är vi beslutsfähiga? Ska vi bestämma de nya reglerna i och med detta? Finns det fler synpunkter? :)

/Micke

Om jag vore nybörjare, skulle det för mig som numera bor i lägenhet det nästan vara (det är) omöjligt med 80 meter pga restriktioner med antenner på fastigheten. Och jag skulle nog inte vara ensam med det problemet. Återstår då att besöka närmaste lokala radioklubb istället. Risken kan finnas att man helt tappar intresset pga detta.
 
Tror nog att det lämpligaste är att tillåta alla band, men att ha begränsning vad gäller effekten, och då förslagsvis 100W eftersom att detta är mer eller mindre standard på alla köperiggar.

Problemet är väl vad man skall göra med de som tar ett noviscertifkat men sedan köper slutsteg och ångar på med någon kW. SSA kan ju inte göra ett dugg åt detta då de inte är någon myndighet.

73 de Lars, sm6rpz
 
Roy / SM4FPD skrev:

Låt oss då höra konkret vilka kunskaper ni saknar.
Jag skall börja själv:
1. Praktiska kunskaper att löda kontakter anser jag är för dåligt bland många amatörer. Både Din konakter och koaxkontakter. Något som är perfekt att ha som klubbaktivitet.
2. Alla bör kunna rita blockschema på minst 10 st klassiska ICOM stationer. (skoj bara)
3. Trafikteknik tycker jag är embarmlig i vissa fall, särksilt utomlands och det smittar av sig.
4. Kunskap som kan ligga till grund för att förstå problem, saknas, exvi störningsproblem, HF i chassi problem, vad man kan göra med toroide.
Punkt 4 är en mycket stor sak och det är frågan om detta kan läras ut överhuvudtaget?
(Slut på citat)

Jag tycker Roy har en mycket bra "sammanfattning" av vad en radioamatör bör kunna "mer" om, dvs: Matarledningar och dess anslutningar mot radio och antenn, grundläggande kunskap om fält, strålning, EMC etc.

Trafiktekniken är viktig, kanske viktigare än vi tror, många "chattare" använder dessutom ett förkortat språk liknande det vi använder på cw mm, så det bör ligga närmre än vi kaske tror. :cool: :)

Leif / SM7MCD
 
Finns det inga mer konkreta förslag till vilka kunskaper som ni saknar hos de nya radioamatörerna som ni tycker de nya skall kunna?

Leif SM7MCD skrev så här:
Jag tycker Roy har en mycket bra "sammanfattning" av vad en radioamatör bör kunna "mer" om, dvs: Matarledningar och dess anslutningar mot radio och antenn, grundläggande kunskap om fält, strålning, EMC etc.

Nja så var det kanske inte jag menade.
De radioamatörer som klarar allt detta är lätt räknade idag.
Bara att kräva kunskap om matarlednigar är en proffesur....
Jag tänkte mig lite mer praktiska kunskaper.
 
Vad behöver en radioamatör kunna?

Sett ur PTS perspektiv så torde praktiska kunskaper i lödning av koaxkontakter helt sakna betydelse. Dock vore det naturligtvis bra om alla radioamatörer behärskade ett visst mått av praktiskt kunnande för att kunna få maximalt utbyte av amatörradion som den teknikinriktade hobby den är.

I PTS konsekvensutredning från dec 2005 inför PTS planer om att upphäva Post- och telestyrelsens Föreskrifter (PTSFS 1994:3) om godkännande av provförrättare m m samt PTSFS 2003:6) omändring i nämnda föreskrifter konstaterar PTS bl a;

"Amatörradiocertifikaten utgör bevis för att radioamatören har nödvändiga kunskaper för sin radioanvändning och innehåller dessutom en särskild anropssignal som skall användas i amatörradiotrafiken."

PTS skriver vidare längre ner i texten;

"PTS bedömer att det är viktigt att användare av amatörradioanläggningar har tillräckliga tekniska kunskaper för att undvika att skadlig störning uppkommer på annan radioanvändning. PTS anser därför att det även fortsättningsvis är nödvändigt med ett krav på certifikat för att amatörradiotrafik skall vara undantagen för tillståndsplikt."

---

Utifrån PTS syn på saken så borde kraven kanske kunna inskränkas till följande två punkter;

1/ Kännedom om lagar och Föreskrifter

2/ Tillräckliga kunskaper om EMC- och om hur radiostöringar uppkommer och kan åtgärdas.

--

I en skrivelse till Näringsdepartementet i början av december 2005 föreslår PTS en ändring i lagen (2003:389) EkomL där en ny bestämmelse bör införas som ger klart lagstöd att förrätta prov för kunskapsbevis för viss radioanvändning samt att utfärda, förnya eller återkalla certifikat.

Bakgrunden till skrivelsen var att PTS efter sin utredning och översyn av de regler som gäller för provförrättning m m, funnit att EkomL inte innehåller några bestämmelser som reglerar utfärdandet av certifikat eller ger PTS bemyndigande att delegera sådana uppgifter till privata rättssubjekt. Man hade sålunda kommit fram till att de dåvarande föreskrifterna om godkännande av provförrättare saknar stöd i lagen och att avsåg därför upphäva dessa.

I skrivelsen till Näringsdepartementet trycker PTS åter igen hårt på att "Det är väsentligt för PTS att användare av amatörradioanläggningar har tillräckliga tekniska kunskaper för att undvika att skadlig störning uppkommer på annan radioanvändning.

Så långt PTS.

Om vi funderar vidare på lämpliga effekter där några av debattörerna i denna tråd föreslår 5...10 W så torde en sådan drastisk sänkning medföra att de nuvarande kraven på tillräckliga kunskaper kan sänkas eller tas bort. Därmed skulle det i teorin öppnas en möjligt för PTS att inte längre ställa särskilda krav på certifikat/tekniska kunskaper för att bedriva amatörradiotrafik. Vill vi det?

I stället bör vi radioamatörer slå vakt om och värna rätten till våra unika privilegier som defakto medför att egenbyggd och modifierad kommersiell radioutrustning (radiosändare) får användas även i fortsättningen.

Lika viktigt är att den nuvarande maximala uteffekten, som väl harmoniserar med vad som anses kunna tillåtas av andra länders teleadministrationer får finnas kvar.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att så länge vi radioamatörer anses ha tillräckliga tekniska kunskaper och som möter de formkrav som myndigheterna ställer, så länge kommer amatörradion också att finnas kvar i Sverige.

Här har SSA en grannlaga uppgift att säkerställa att en seriös utbildning och provförrättningsverksamhet kan erbjudas samt att uppmuntra sina medlemmar (även icke medlemmar) att fortlöpande vidareutbilda sig inom teknikområdet. Det är också av yttersta vikt att SSA som utger sig för att vara representant för de svenska radioamatörerna är aktiva i kontakterna med PTS med en väl påläst och kompetent förhandlingsgrupp som har förmåga att kommunicera med PTS på myndighetsspråk och som har full insikt i den bakomliggande juridiken, hur och vilka lagar som styr samt förstår hur systemet fungerar, och som har historiken klart för sig om hur amatörradion började och vilka traditioner som är värda att bevara och försvara.

Det är sålunda hög tid (bättre sent än aldrig) att SSA vaknar och på fullt allvar startar arbetet och via QTC och webben fortlöpande redovisar vad som MÅSTE göras och vad som GÖRS för att vi i framtiden skall få behålla våra unika privilegier.

Är detta rimliga krav att ställa från oss vanliga radioamatörer och SSA-medlemmar och icke SSA-medlemmar eller skall vi alla lägga oss på sofflocket och vänta in bättre tider?
 
Last edited:
Kunskaper

Jag har en bok från 70-talet som heter "Amatörradioteknik". Den innehåller en hel del matnyttigt. Kan man det innehållet har man en god grund att stå på för framtida segrar på egen hand.

Idag måste läggas till avsnitt om digitala moder och nåt om DSP-algoritmer för att kunna fatta vad som händer i sin egen radio?

Praktiska inslag? Jag snöar som vanligt in på antenner och dithörande problem. Mätteknik poppar upp som ett nödvändigt inslag i det fallet.


/Micke
 
SM4FPD said:
Finns det inga mer konkreta förslag till vilka kunskaper som ni saknar hos de nya radioamatörerna som ni tycker de nya skall kunna?
.......
Jag tänkte mig lite mer praktiska kunskaper.

har inte riktigt hängt med i hela långa tråd, har läst de två senare sidorna med inlägg:

Samhället fungerar väl enligt principen att man har inga priviliegier utan att först avkrävas en utbildning,
som en parallell;
- att framföra en bil, lastbil, tungt släp, flyg, båt, stor båt, fordon i professionell trafik kräver förarbevis,
- förarbeviset erhåller man efter genomförd utbildning och avlagt prov.
- Grunden för denna princip(?) är att man framför sitt fordon på en gemensam resurs som delas av många andra: vägarna, luften, farvatten osv.
Sen kan man undra hur resonemangen går på PTS/politisk/EU angånde den gemensamma resursen "frekvensbanden".....våra ham-band särbehandlas av PTS ijfm. med andra myndgheter som reglerar vägar/luft/farvatten. Men det kanske har sin förklaring i att värdet på varje MHz är så upphaussat då många brokerfirmor i sina lobbykampanjer i i SE och EU försöker skapa ett mervärde och gifta ihop teknik <-> Företag i olika affärsideer.

Så en ham måste uppvisa att man fått utbildningen och avlagt prov i syfte att framföra en sändare på frekvensbanden (som är en gemensam resurs) och torde därmed kunna fungera enligt ovanstående princip,
- krocka inte eller stör inte annan trafik
- använd inte högre effekt än vad som krävs vi varje trafiktillfälle alternativt anpassa effekten enligt gällande effektgränser per frekvensband
- var tydlig vid trafik (bokstavera, identifiera osv)
- utrustningen måste vara i godkänt skick (och man är själv ansvarig för den funktionskontrollen = teknisk kunskap måste finnas för att kontrollera den egna färdiga sändaren likväl som den egna hembyggda sändaren, man måste förstå effekt vs. oönskade signaler, modulationssätt vs. hur man driver en sändare av en viss klass, erfoderlig testutrustning måste finnas för att verifiera teknisk funktion, osv. - listan kan bli lång på teknik delen, men man ska kunna läsa sig till en erfoderlig teknisk nivå mha. lärarledda lektioner alt. mha. av handledare på distans.)
- väl införstådd med bandallokeringar och effektgränser
- väl införstådd med köpesändares funktion och vanliga begränsningar (se funktionskontroll/teknisk kunskap)
- väl införstådd med och kan identifiera störningar och motmedel som den egna sändaren kan orsaka i konsumentelektronik, samt veta vilka myndigheter som äger regelverk och specifikationer, typ EMC, CE, osv
- väl införstådd med lagar och förordningar för frekvensband, utrustning, typ PTS documentation/förordingar
- uppvisa att man kan montera ihop och justera en sändare för amatörfrekvensbanden som klarar tekniska krav
- uppvisa att man klara att montera ihop en enkel (men valfri) antenn och justera den för amatörfrekvensbanden med tidigare monterad sändare

Väl införstådd = man har bevisat kunskap genom avlagt prov.

sen finns det ham-legacy kunskap - som t.ex Q-koder (som egentligen är avsedda för att snabba upp telegrafi(?) och telegrafikkunskap (CW), vilka kan ingå i en ham-utbildning men kanske inte som kritera för att passera ett avlagt prov och få licens.
Mao. finns frihet för utbildaren att öka på optionell kunskap som är legacy eller en breddning med t.ex nån inriktning som är aktuell i en klubb eller nåt...

dream-on ;)
 
Om vi bortser från det faktum att "någon annan" t.ex. "marknadskrafterna" vill åt frekvenserna, så kanske vi kan se problemet på följande sätt.


Om vi alltid identifierar trafiken och hanterar trafikdiciplinen "bra" så klagar ingen, alltså skall trafikteknik vara ett krav.

Om vi "aldrig" stör någon annan så lär inte vår existens ifrågasättas, alltså skall kunskap om hantering av utrustning vara ett krav. (Detta kan alltså vara ett krav på systemnivå, det behöver inte vara på komponentnivå.)

Vi får häller inte utsätta andra för fara, alltså skall säkerhetsbestämmelser vara ett krav.


Om vi kan detta, vem skulle då klaga? Vi stör ingen, vi sköter trafiken "snyggt" och vi utsätter ingen för fara.
Måste listan över nödvändiga kunskaper vara längre? :rolleyes: :confused:

Leif / SM7MCD
 
Jag tycker SM7MCD har ett bra förslag.

För att utveckla det hela lite så kanske man kan strukturera det på detta sätt för "novisklassen":

Trafikteknik - Bandgränser, bandplaner, översikt av tillgängliga sändningsslag samt "trafikvett på banden". Hur man ställer in en sändare för bästa sändningskvalitet (laboration). Orsakerna till splatter och nyckelknäppar. Amatörradions historia, internationell amatörradio (IARU mm.)

Teknik - Grundläggande ellära, strömkällor, strömförbrukare samt strömkretsar (laboration) [så att man slipper pinsamheter som de som på fullt allvar tror att det räcker med en tråd för matning av en elförbrukare]. Ohms lag , sambandet frekvens/våglängd. Induktans och kapacitans. Orientering om förstärkare, oscillatorer samt sändare/mottagare. Kort om fysiken bakom elektromagnetiska vågor, orientering om matarledningar och antenner. Något om vågutbredning (NVIS, dag/natt-frekvenser t.ex.). Kort om mätningar (laboration). Mer inträngande behandling av EMC-frågor, t.ex. kopplingsvägar för störningar in och ut ur apparaterna. Orientering om EMC-direktivet och EMC-undantaget för amatörradio.

Säkerhetsföreskrifter - Riskerna med elektricitet, översikt av lågspänning, högspänning och HF-spänningar. Skyddsjordning och dubbelisolering. Elbrandfaran, säkringar mm. Orientering om lagstiftningen om starkströmsarbete för privatpersoner.

Jag skulle tro att sådana kunskapskrav för "noviser" utgör en arbetsbar grund och stimulans inför vidare studier för högre certifikatklasser.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
so far - so good!!

hur ser argumenteringen ut för ssa-lobbying för införandet av en certifikat/prov på PTS ?
 
Det var omfattande KA
Bra krav att ställa på en som vill radioamatör.

Jag vet de som gick AMU omskolning under tre år, och lärde sig väl en del om det mesta av detta. När detta vara aktuellt för 10 år sedan.
Men flera var väldigt besvikna och tyckte att de ändå inte kunde laga en transiver, eller ens bygga en liten sändare, långt mindre en mottagare.

Det behövs något annat... med vad?
Djupt intresse för tekniken, dygnet runt tänkade, totalengamang.
Ja vad skiljer den som lärt sig allt detta, i skolan under en 6 terminers kurs och en radioamatör som kan löda en kontakt, eller laga en radio, bygga en sändare.


Jag ställde en fråga, vet inte om någon brydde sig om den.
Men frågan var vad ni, ni som tycker de nya kan för lite, tycker att det är för klena krav på de nya amatörerna, saknar i kunskap hos de som nu är radioamatörer.

Dvs konkret vad tycker du eller du saknas, för att du skall acceptera A och B som radioamtörer och att få vara med i gänget och få ett QSO med dig. Och givetvis varför.

Själv tyckte jag att alla borde kunna löda kontaker så att jag slipper göra det, och laga deras riggar pga av dåligt lödda kontakter, lite ironisk men....
 
>>>Själv tyckte jag att alla borde kunna löda kontaker så att jag slipper göra det, och laga deras riggar pga av dåligt lödda kontakter, lite ironisk men....

Roy, om alla radioamatörer hade haft tillräckliga tekniska kunskaper och tillika varit lödkolvsinnehavare så hade du med stor sannolikhet blivit arbetslös och kunnat ägna dig åt att köra/bygga radio på heltid!

Kanske någon kan erbjuda sig att skriva en populärt hållen artikel (med många bilder och lite text) för QTC med rubriken; Så här löder du en PL-kontakt. Vilket lyft för amatörradion detta blivit!

Vad håller vi på med?
 
SM7EQL said:
Så här löder du en PL-kontakt. Vilket lyft för amatörradion detta blivit!
Vilken befrielse det skulle vara om det gick att slippa PL-kontakterna helt...

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Om inte berget kommer till Mohammed...

SM7EQL said:
Vad håller vi på med?
Ja, du. Bra fråga. Jag tycker att detta är en alldeles för stor fråga för att ge enkla svar på. Det handlar om folkrörelsernas död, skolsystemets utveckling under 50 år, attityden "skit i alla regler om det gynnar dig" samt andra sätt att kontakta fjärran länder.
Om vi ska ha hobbyn kvar och ha levande klubbar kvar måste vi på något sätt intressera det uppväxande släktet för radiokommunikation och radioteknik. Tyvärr känns det lika svårt som att intressera dem för t.ex. folkdans... Jag tycker att det är här klubbarna ska försöka lägga krutet om de vill överleva. Jag har inga bra svar på hur, men en väg kan vara att prata om Echolink, IRLP, APRS, Pactor, mikrovågor, finns mycket kul man kan göra genom att koppla ihop radion med en dator. SDR kommer väl mer och mer också. Att stå på en utställning och visa hur man pratar med Långtbortistan på vanlig telefoni lockar inga nya medlemmar, det är bara de redan frälsta som kommer till montern och kommenterar riggen. Det handlar mycket om att "sälja" hobbyn och då kan man inte sitta på sina kammare och hoppas på nya anmälningar till klubbarnas kurser. Det är naturligtvis en fråga om resurser, som i alla ideella organisationer, men jag pratar inte om helsides fyrfärgsannonser i morgontidningarna (ungarna läser ändå inte papperstidningar...) utan jag tror att vi aktivt måste söka upp presumtiva medlemmar. Gån ut och missionera! :)
Utan nya medlemmar/radioamatörer blir diskussionen om certifikatprov och olika licenser lätt akademisk.
73 de SA6AVT
 
>>>Det handlar mycket om att "sälja" hobbyn och då kan man inte sitta på sina kammare och hoppas på nya anmälningar till klubbarnas kurser.

En innehållsrik och intressant hobby - vilken som helst - säljer sig själv.

Ju sämre en "vara" eller "tjänst" är ju mer reklam måste till för att få den såld. Amatörradion har under många år sakta men säkert kommit att urvattnas och befinner sig nu i ett kärvt läge där substansen är svår att få korn på. Än svårare är det att förklara meningen med amatörradion. Att satsa ytterligare krut på nybörjarstoff som t ex artiklar i QTC om hur man löder PL-kontakter och får glödlampor att lysa kommer tveklöst att leda vidare mot avgrunden och ättestupet.

I stället borde QTC fyllas med artiklar om avancerad radioteknik och gärna då ny teknik, SMD, SRD, digital signalbehandling, EMC-kopplingsvägar etc etc som både kan locka och inspirera nya (och gamla) amatörer att engagera sig lite mer i vad som finns innanför frontpanelen i sin radio och hur radion fungerar och varför.

Det måste vara ett fundamentalt fel på hobbyn eller utövarna (?) när en kvalificerad majoritet av dagens radioamatörer inte verkar ha en susning om det mest elementära inom radio och inte heller verkar vara särskilt intresserade eller nyfikna på att ta reda på hur saker och ting fungerar.

Men, kanske är det precis som du skriver "Det handlar om folkrörelsernas död, skolsystemets utveckling under 50 år, attityden "skit i alla regler om det gynnar dig" samt andra sätt att kontakta fjärran länder."

Är böjd att hålla med dig...
 
SM7EQL said:
Det måste vara ett fundamentalt fel på hobbyn eller utövarna (?) när en kvalificerad majoritet av dagens radioamatörer inte verkar ha en susning om det mest elementära inom radio och inte heller verkar vara särskilt intresserade eller nyfikna på att ta reda på hur saker och ting fungerar.
Är det verkligen så illa? Jag har högre tankar om mina eterkamrater. Måste man inte ha en susning för att klara certet? Det finns väl bra och dåliga amatörer precis som det finns bra och dåliga bilförare. (Hemska tanke, tänk om man blir dömd för vårdslöshet i etern...vilket ger substantivet radiopolis en ny innebörd :D )
SM7EQL said:
En innehållsrik och intressant hobby - vilken som helst - säljer sig själv.
OK. Hur får vi amatörradion dit? Jag tror att det är väldigt få varor som säljer sig själva. Skulle väl vara s.k. non-ads, typ mjölk, som alla köper ändå utan att Arla behöver annonsera. Eller datorer! Tänk tanken om det hade behövts certifikat för att ansluta sig till Internet! (vilket inte skulle vara helt fel med tanke på att "en kvalificerad majoritet av dagens Internetanvändare inte verkar ha en susning om det mest elementära inom datorer och inte heller verkar vara särskilt intresserade eller nyfikna på att ta reda på hur saker och ting fungerar")
Det känns som om teknikens utveckling har tagits ifrån vanliga människor möjligheten att påverka sin tekniska omgivning. Jag menar att för inte så hemskt många år sedan kunde jag laga min trasiga Volvo Amazon. I dag vågar man knappt öppna motorhuven. Jag bad om ett elschema till min nya Volkswagen. Försäljaren tittade på mig som om jag kom från Mars. Vet inte hur många gånger jag "lagade" vår gamla Grundig-TV, en diod blev för varm och folien på kretskortet släppte. Jag kunde hitta felet själv och fixa det. Har sedan inte öppnat en TV på 15 år, meningslöst. Så, inte konstigt att nya radioamatörer köper transcievers off-the-shelf, pluggar i stickkontakten och trycker på S/M-knappen.
Tänk ett klubbrum fullt med ungdomar som sitter och löder på sina Elecraft-byggsatser med tindrande ögon. En utopi? Tyvärr. Du kan få två fungerande walkietalkies på Elgiganten för 299:- så varför anstränga sig? Amatörradion, välkommen till 21:a århundradet.
 
Last edited:
Back
Top