Hur skapas opinion på HAM.SE och SSA Forum - och vilka stödjer vad?

Status
Not open for further replies.
Begränsningen till 10 W på en del av 160 m kommer sig av att bandet f n delas med andra radioanvändare och där högre effekt från amatörradiosändare riskerar att skapa s k skadlig störning för dem. Men när de ev lämnar så ser jag inga problem med att PTS justerar i föreskrifterna. Tidigast är det möjligt vid nästa revision av undantagsbestämmelserna 2017-2018.

Har du hört om ett enda klagomål från primära användare av 160-metersbandet senaste åren?

Jag skulle vilja påstå att åtminstone under de stora testerna, så finns 100-200 stationer QRV mellan 1810-1950 med minst 1 kW...

Om det hade varit ett akut problem är jag övertygad om att ITU hade informerats och restriktioner införts.

Det ÄR en ickefråga och PTS borde i rimlighetens namn kunna övertygas om det otidsenliga att tillåta 1 kW i det lägre segmentet av 160-metersbandet, men endast 10 W i det övre....

Däremot håller jag med dig om att vi inte behöver propagera för 1.5 kW innan vi försäkrat oss om bibehållen 1 kW gräns. Helt överens Bengt!

73 de Mats (som nu ska träffa NT2X, RK3BX, SM5UGC och andra amatörer på uzbekisk restaurang i Moskva)
 
>>>>Det ÄR en ickefråga och PTS borde i rimlighetens namn kunna övertygas om det otidsenliga att tillåta 1 kW i det lägre segmentet av 160-metersbandet, men endast 10 W i det övre....

Jo men PTS måste nog följa sina regler för hur frekvenskoordinering går till för att primäranvändaren inte skall riskera att störas då det i så fall kan bli ett tillsynsärende. Det är samma grundprinciper som tillämpas inom t ex landmobil radio där man sätter begränsningar i effekt, antennhöjd och ibland också riktning. Detta för att verka efter ett så effektivt spektrumutnyttjande som möjligt.

SSA har vid flera tillfällen begärt ökning till 1 kW och PTS har i sammanställningen av inkomna remissvar redogjort varför det inte går just nu.
 
Måste titta närmare på vilka frekvenser och vilka stationer de i så fall syftar på...

Regler måste följas, men om jag inte är helt felunderrättad är det i princip aldrig använda alternativfrekvenser för kustradiostationer som används som förevändning för denna stelbenthet.

73 de LRR
 
Hrrm, men PTS ökade väl åtminstone 1900 - 1950kHz till 100W i de nya föreskrifterna.
Har för mig att effektgränsen för just 1950kHz både är 100 och 10W samtidigt :)
 
Du kan ha rätt... och om det stämmer så är det endast 10 dB till som skiljer 100 från 1000.... I princip ingen ökad risk för interferens.
 
Från de nya föreskrifterna, sidan 15:

24 §
1900–1950 kHz: Radiosändare för amatörradiotrafik.
Högsta effekt tillförd antennsystemet: 100 W p.e.p.
I övrigt gäller vad som framgår av 14 § tredje till sjätte styckena.
25 § 1950 – 2000 kHz: Radiosändare för amatörradiotrafik.
Högsta effekt tillförd antennsystemet: 10 W p.e.p.
I övrigt gäller vad som framgår av 14 § tredje till sjätte styckena

Just 1950kHz verkar vara reglerat till både 10 och 100W!
 
Skojigt värre... :)

Ena dagen är man QRP-masochist, andra dagen QRO-fantast...

Bara att välja...

Säger litet om kollen på kontrollen :)

73 de LRR, Mats
 
Enligt samma logik som du använder i din inledande fundering kunde också följande fråga infinna sig:
Varför är det de tävlingsinriktade radioamatörerna med intresse för maximalt optimerade anläggningar som är mest rädd för mätning av EMF och som inte vill ha en tydlig definition av effektmätning?

Mats, det har aldrig slagit dig att just de som kör radio i kvantitativ mening i tävlingssammanhang är de som i synnerhet borde granskas. Ungefär som dopingkontroller i andra sporter. Sånt är ju sällan aktuellt för den vanlige motionären :-)

Så... nu.... ta ett djupt andetag. Ovanstående är inget annat än en retorisk retur på din, i mitt tycke, något klumpiga serv och inget jag har minsta anledning att driva vidare. Nu var det du som ville skruva till det och därmed riskera en omvänd skruv tillbaka :-)

Sen blir jag bekymrad över din tilltro till att diverse internetsidor skulle ange aktivitet hos enskilda radioamatörer. Ja möjligen i kvantitativ mening men alls inte i kvalitativ. Cluster tenderar att fånga upp såna som ligger och kör många och korta QSO:n. Möjligen också rara dx. Jag är varken eller. Mina radioaktivitet är fördelad till lyssning 90% och sändning 10%. Trots det har det blivit många QSO:n med mina signaler där dx-summits cluster endast fångat promillen av min aktivitet. Den där tyska sidan har ännu sämre träffbild även om jag bara räknar CW. Det är något skumt med detta sätt att räkna på...

Sen har jag också legat lågt senaste året då jag fick cancer och började förbereda en avveckling. Fokus flyttades till något som blev viktigare i min värld. Men jag tog mig och är tillbaka både vid radion och i debatten, lika elak som vanligt :-)
 
Lasse,

EMR värderar inte "kvalitet" före kvantitet. Tur än väl det för de som anser att de har mer kvalitativa kontakter än vi tävlingsanatörers kvantitativa...

Ja, granskning av contesters är i 95 fall av hundra inget problem. Ju mer seriösa tävlingsmänniskor vi är, desto mer separerar vi oss från störande omgivning.

Ingen av de stora conteststationer i SM som jag känner till skulle oroa SSM - var så säker.

Jag är inte det minsta rädd för mätning från SSM av kända orsaker. Tycker bara synd om normala svenska radioamatörer som nu riskerar utsättas för ökad byrykrati, som delvis förefaller vara resultat av lobbyism i eget intresse från en enskild radioamatör.

Den tyska sidan samlar ALLA fotavtryck förutom SSB, så jag ser den som klart pålitligt instrument för att registrera amatörer som åtminstone delvis ropar CQ ibland.

Det glädjer mig verkligen att du är tillbaka både i debatten och på radion. Elak har jag aldrig upplevt dig - i alla fall inte mer elak än undertecknad! ;)

Ser fram att inte bara träffa dig på forumet, men också på banden. Tur att jag inte har samma metodik (90% lyssning, 10% sändning).... Då är chansen större vi hittar varandra på banden. Jag kör enligt devisen 40% sändning, 60% lyssning. Inte så illa det heller - eller är jag FÖR aktiv i sändning för att vara en normerad "riktig amatör"???

73 de Mats LRR
 
KBW skrev; "Just 1950kHz verkar vara reglerat till både 10 och 100W!"

Du får börja köra ISB Stereo med 100 W PEP på vänster kanal och 10 W PEP på höger kanal så utnyttjar du möjligheterna i Föreskrifterna till max. Ynka 10 dB obalans mellan kanalerna kan ju kompenseras med AGC eller att motstationen flyttar bort högtalaren för vänster kanal några meter. Om nu balanskontroll på mottagaren skulle saknas.
 
Ha-ha. Dagens garv. Det var kul, EQL ! :)

En väldigt sen Edit: Blir inte antennen snebelastad då ?
 
Last edited:
LRR skrev; "Jag kör enligt devisen 40% sändning, 60% lyssning. Inte så illa det heller - eller är jag FÖR aktiv i sändning för att vara en normerad "riktig amatör"???"

Då kan jag berätta för dig att under flera av mina mest aktiva år som DX-are på 7 MHz morsetelegrafi så ropade jag CQ kanske 90% av tiden och avverkade kontakter under de resterande 10%. Alla dessa år på exakt 7004,9 kHz många timmar om dagen alla dagar i veckan. Det var en givande tid.

Min tes var att eftersom "alla" i alla år hävdat att man skall lyssna mer än man sänder så blir det ju knappt någon kvar att höra och lyssna på. I alla fall inte om det lyssnas 90% som i Lasses fall. Någon stackare måste trots allt ta initiativet och ropa CQ. Min taktik att sända mer fungerade bra och det blev kört en himla massa helt unika DX-stationer som jag sedan förstått var urless på att själva ropa CQ och hamna i ett pile-up som gick överstyr. På det sättet blev det också plats för rag chew för dom som ville det. Alltså både kvantitet och kvalitet på samma gång.

Det var ett bekvämt sätt att köra radio då CQ-maskinen skötte sig själv och i den händelse som någon svarade mig så trycktes på stoppknappen osv. Alltså exakt samma rutiner som tillämpades kommersiellt inom t ex sjöfarten där kuststationen sände en CQ-slinga med angivande av QSX-frekvenser och operatören hade lugn och ro tills något fartyg ropade. Effektivt.

Nä, nu blev det off topic igen. Det var du som uppviglade mig denna gången Mats! :rolleyes:
 
KBW skrev; "Just 1950kHz verkar vara reglerat till både 10 och 100W!"

Du får börja köra ISB Stereo med 100 W PEP på vänster kanal och 10 W PEP på höger kanal så utnyttjar du möjligheterna i Föreskrifterna till max. Ynka 10 dB obalans mellan kanalerna kan ju kompenseras med AGC eller att motstationen flyttar bort högtalaren för vänster kanal några meter. Om nu balanskontroll på mottagaren skulle saknas.

Eller köra LSB med endast 10dB sidbandsundertryckning.
 
Mer off topic?
Jag har kört stereo på kortvågen vid några tillfällen.
Standard Radio TD90 styrsändare + SSA400 effektsteg.

Näpp, nu skall jag snart värma upp 2x 4CX1500B och skicka tusentals........watt eller volt? Walt genom dem...
 
Åhhh. Nu känns debattklimatet bra igen Mats!

Tänk om överexplosiva saker som PEP och V/m kunde diskuteras lika lugnt sakligt och bara med små oförargliga nålstick då och då utan att ballongen exploderar! Jag menar små horn i pannan kan vi väl få ha om glimten i ögat syns?

Alltså! Vem blir den första att tappa koncepterna i tråden, löpa amok och börja med personangrepp här också tro?
 
Jag tror vi måste kalla på hetssporrarna för att någon ska börja löpa amok :)

Snart första pilsnern i glada amatörers närvaro . Får ge sjutton i destillerade drycker så slipper jag löpa amok på forumet senare i kväll ;)

73 de Mats
 
Last edited:
Ett litet retsamt nålstick med stor glimt i ögat...

Ja, granskning av contesters är i 95 fall av hundra inget problem. Ju mer seriösa tävlingsmänniskor vi är, desto mer separerar vi oss från störande omgivning.

Så du medger att ni mer seriösa big-gun contesters är mer "störda" ;) i samvaron med oss andra i omgivningen då?
 
Hoppas att hetsporrana håller sig borta härifrån.
Nu skall jag straxt skjutsa en dotter till ridskolan.
 
Jag skulle väl kunna tänka mig att löpa en liten smula amok, eftersom Bengt -EQL och Mats -LRR nu efterlyser utövare av denna ädla idrott. Det skulle i så fall vara efter att ha läst ännu en hänvisning till "glimten i ögat", denna glimt som är ack så svår att upptäcka i skrift - om man inte som -KYH ger ordentligt besked redan i börja om att här kommer det att glimtas. Men eftersom jag ändå är rätt så fredlig av mig så låter jag bli. Det får bli en sport för hetsporrarna i stället.
SM0APK
Stig
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top