Hur skapas opinion på HAM.SE och SSA Forum - och vilka stödjer vad?

Status
Not open for further replies.
Väldigt trevligt, med nice stämning på forumet och en all time high med -> :),

Med risk för att få vingelpelle labeln påklistrad på min gula gubbe ;) ( Kan moderatorn lägga till fler gubbar i galleriet ? )

Jo. Ja, Jag håller med HXO, att maskinerna kanske inte ger en helt rättvisande bild trots allt.

Om jag kör mycket FM repeater trafik, eller SSB på den låga seriösa delen av 2Meter, eller enbart foni/SSB på kortvågen. Eller är en mästare på mikrovågor i GHz banden. Då fastnar man ju inte i det automatiska flugpappret, right ? ( Fastnar månstudsare ? )

Lika så de som i hemlighet täljer fram nya intressanta "radioaktiva" apparater i sin verkstad. Amatörer som maskinerna inte känner till, och kanske bara genererar
enstaka manuella spottar i klustret. Sedan har vi dem som kört och gjort allt sedan länge "back in the days", före den tid då maskinerna tjuvlyssnade på oss, och idag har avancerat upp till en mer filosofisk nivå.

CW Amatör, Digimode Amatör, SSB Amatör, AM Amatör, FM Amatör, Contest Amatör, Bygg Amatör, Forum Amatör , Lyssnar Amatör, Filosofie Amatör:):):):)
Rookie Amatör, ( Cluster Amatör ? ) Många amatörer blir det,,
( Tappade tråden :D, så det blev ingen skarp slutkläm i denna post, bara en lista på oss alla )
 
Last edited:
Jo, visst är harmoni och "nice stämning" alltid av godo, men ibland blir det så att ämnet hamnar litet på sned och vi i stället enbart till fullo njuter av att det är samsyn gällande andra saker än den fråga som ursprungligen debatterades.

Tråden kanske förefaller avslutad för de flesta, men jag repeterar envist följande fråga (denna gång utan fetstil)....


Hur kommer det sig att en majoritet av sparsamt eller inaktiva radioamatörer i våra forum strävar efter att skapa mer byråkrati och begränsningar för amatörradion, medan väldigt aktiva radioamatörer försöker hitta en gyllene balansgång mellan skyldigheter och rättigheter i vår hobby - samt inte minst försöka stimulera aktivitet snarare än att begränsa den?


Vi har erhållit allsköns förklaringar om att maskiner (och manuella DX-Cluster) missar aktivitet på banden, men inte så mycket tankar om denna fråga....

Om vi nu accepterar att aktivitet på banden, betyder att sprida HF i luften via våra antenner - och inte sitta på forum och filosofera, eller att bygga ihop tekniska fantastiska burkar i sin kammare... och som slutsats av detta, faktiskt inser att huvuddelen av de som ifrågasatte kritiken mot SSM-hanteringen.... är amatörer som åtminstone kör rejält mycket mindre radio än de som kritiserade SSM - vilka slutsatser drar vi då?

För ingen kan väl ifrågasätta att dessa amatörer ger direkt eller indirekt stöd till en byråkratisering av vår hobby, samt i förlängningen faktiskt också accepterar att effekterna för amatörradio kan justeras ner?

73 de Mats LRR som idag, i morgon och på söndag planerar att vara synnerligen aktiv på banden från Naro-Fominsk, 100 km från Röda Torget
- med 1 kW!
 
73 de Mats LRR som idag, i morgon och på söndag planerar att vara synnerligen aktiv på banden från Naro-Fominsk, 100 km från Röda Torget
- med 1 kW!

Band & mode ? ( & varför om det kanske inte är alldeles uppenbart för alla )

Edit: Nu har jag läst på litet & förstår att det är din egen station !
 
Last edited:
LRR skrev; "Hur kommer det sig att en majoritet av sparsamt eller inaktiva radioamatörer i våra forum strävar efter att skapa mer byråkrati och begränsningar för amatörradion, medan väldigt aktiva radioamatörer försöker hitta en gyllene balansgång mellan skyldigheter och rättigheter i vår hobby - samt inte minst försöka stimulera aktivitet snarare än att begränsa den?"


Din "fråga" innehåller påståenden och är enligt min mening ledande. Ungefär som -Har du slutat att slå din fru Mats?

Du påstår nämligen att; "En majoritet av sparsamt eller inaktiva radioamatörer i våra forum strävar efter att skapa mer byråkrati och begränsningar för amatörradion."

Du borde formulera om "frågan" ännu en gång (tredje gången gillt?) och kanske även dela upp den i flera öppna delfrågor som det går att svara på. Då skall jag svara.

Man kan också fundera över vad som avses med "mer byråkrati och begränsningar" som du påstår att någon strävar efter att få infört.

Vilken sorts byråkrati och vilka begränsningar menar du att någon strävar efter att få infört Mats?

Vem eller vilka driver i så fall en sådan förändringsprocess enligt din personliga åsikt Mats?

Du definierar också grupperna "sparsamt eller inaktiva radioamatörer" som om jag tolkar dig rätt de onda och en annan grupp "väldigt aktiva radioamatörer försöker hitta en gyllene balansgång mellan skyldigheter och rättigheter i vår hobby" som de goda.

I vilken grupp anser du att jag ingår Mats?

På vilket sätt kan vi läsare och deltagare i debatten se hur personerna, eller vem det nu är, i den sistnämnda gruppen engagerar sig i amatörradiohobbyn med det målet du nämner, att finna en "en gyllene balansgång mellan skyldigheter och rättigheter i vår hobby". Är det den enda enskilda radioamatörer (1 st) som skickade in ett eget remissyttrande till PTS i frågan om PEP du avser eller är det en av de två föreningar som också skickat in remissyttranden där den ene föreningen var stark motståndare till att PTS refererar till korrekta definitioner i enlighet med ITU-RR eller är det den andra föreningen som yttrat sig positiv till att PTS anammar definitionerna enligt ITU-RR när det gäller att ange uteffekt som PEP samt som även är positivt inställd till att PTS korrigerat den svenska definitionen av amatörradiotrafik i enlighet med ITU-RR så att den numera lyder så här; "Amatörradiotrafik, icke yrkesmässig radiotrafik för övning, kommunikation och tekniska undersökningar, bedriven i personligt radiotekniskt intresse och utan vinstsyfte,"

Kontrollfråga: Hur löd dessa två definitioner i PTS Föreskrifter före de rättades till att överensstämma med skrivningarna i ITU-RR?

Upplevs ändringen av dessa båda definitioner (PEP och amatörradiotrafik) som en byråkratisering av amatörradiohobbyn, av dig personligen Mats?

I så fall på vilket sätt har förändringarna påverkat dina möjligheter att utöva amatörradiotrafik (i Sverige när du är här) Mats?

När jag läser ditt inledande inlägg Mats i din egenskap av en erkänt mycket skicklig och aktiv tävlingsamatör (primära intresset förmodar jag) så inser jag att det som du egentligen efterfrågar inom radiohobbyn är att de intressegrupper eller föreningar som företräder dina intressen verkar för att ITU genom WRC och IARU inför en helt ny radiotjänst med förslagsvis följande definition; "Radiosport service: A radiocommunication service for the purpose of competing and collecting different forms of entities and awards carried out by radiosporters, that is, by persons mainly interested in competitions without technical aim."

Förslagsvis kunde den nya ITU-radiotjänsten även tilldelas helt egna frekvensband enbart avsedda för radiosport. Fördelen med en sådan uppdelning skulle vara att den befintliga amatörradiotjänsten kunde användas till det ursprungligen avsedda ändamålet som definieras i ITU-RR för radiotjänsten Amateur Service. Alla borde bli vinnare av en sådan lösning. I nuläget är det ju många QRP:ers och Small Pistols med balkongantenner som trängs undan när Big Guns med höga torn och stora Yagis med sina vassa armbågar tar banden i besittning varje veckoslut året om. Nåja, detta är bara en lös fundering så här på förmiddagen och inte mer allvarligt menat än så. Fundera får vi väl lov att göra i alla fall? Kanske bäst att lägga till 1 st glimt i ögat för de som inte redan sett glimten i de sista textstyckena. ;)

Nå, vad svarar du på mina frågor Mats?
 
Last edited:
Hej Bengt!

Just anlänt till stugan och håller på att tina upp både mig och radion....

Snabbt genomläst så tror jag du har en hel del poäng.

Under helgen ska jag omformulera en tredje gång, kanske uppdela frågan i flera tydligare delfrågor. Tål att tänkas på.

I och för sig är jag litet förvånad att Du Bengt var så snabb att kommentera. Vi hade väl tidigare i tråden konstaterat att Du är ett av de lysande undantagen i skaran kritiker till kritikerna. Jag och du förefaller vara mer överens än många andra... så för mig kommer det bli extra intressant att få svar från de övriga. Du brukar alltid vältaligt formulera en åsikt som många andra anammar och stödjer. Nu är det dags för "di andre" att tänka själv för en gångs skull :)

Återkommer som sagt var under helgen, men först ska stugan värmas upp och radion aktiveras. Inga byggprojekt eller signalspaning inplanerad denna helg. Den ska allockeras till aktiv sändning och mottagning i lagom portioner.

FT 817 och andra ännu mindre QRP-burkar är väl gömda för här ska det köras QRO för att värma radiohytten!

73 de Mats
 
480 V som tjuvhoppar in i den fuktiga overallärmen, runt ryggen och ut i 2:a axeln, skakar också om konceptet något. Är huve dumt får kroppen lida. o_O
 
Nå hur går det med tänkarmössorna.

Finns det någon tänkare här som kan bemöta Mats LRR påståenden och svara på hans frågor på ett sansat sätt och ge honom konstruktiv återkoppling?

Åter till Topic!
 
DXSUMMIT.FI täcker ALLA frekvensband och alla trafiksätt och av den anledningen refererade jag både till RBN och DXSUMMIT
Verkar lite dålig på JT65 , jag körde väl under tio dagar under jul och nyår, en träff i dxsummit.
 
Han nås även på 18.133.9 MHz för direkt kontakt just nu. Mats är en synnerligen aktiv radioamatör och minst 59 plus i SM3 land :)
 
Jodå, här har tänkts på väldigt många olika saker. O tippset med tänkarmössan var inte alls dumt. Tänkt om det vore så lätt att få knoppen i god trim ! .
Även om jag faktiskt kände mig otroligt vid liv och klartänkt dagarna efter min träff med 480 V systemet. Prof. Snyder kan nog vara något gott på spåren. ;)

Nu har ju Mats enligt några poster ovan, fått minst 6 st frågor tillbaka i hemläxa. Till hans räddning så utövar han just nu, enligt Clustret, vår ädla hobby ifrån
sin stuga i Naro-Fominsk. . Vi får avvakta lite o se ? Min uppfattning låter jag stå fast enligt post #43

Däremot, om man direkt svarar på Trådrubriken. Så

Hur skapas opinion på HAM.SE ?:
Jo genom intressanta och hyffat genomtänka trådar eller poster som fångar intresset från några av nämnda typ-amatörer i post #43 ( Finns säkert fler typer än så )

SSA Forum ?:
Loggat in där 3 gånger. Och tyckte inte att det var så levande eller dynamiskt därinne, som här på ham.se Får kolla fler gånger.
Dessutom är detta ett helt ? öppet forum. Och postar man här kan man tom nå en större publik. Bättre chans att skapa opinion ?

Vilka stödjer vad ?: För mig kanske inte så intressant just nu - Däremot är den underliggande kärnfrågan av större tekniskt intresse.

Edit: Största -> Större + något stavfel
 
Last edited:
Nyss inkommen efter att mörkret vunnit över mig i mina försök att placera en delta loop för 80 och 40 på ett bra sätt på tomten.

CNH om jag inte missupfattade saken var mats fråga följande

"

Hur kommer det sig att en majoritet av sparsamt eller inaktiva radioamatörer i våra forum strävar efter att skapa mer byråkrati och begränsningar för amatörradion, medan väldigt aktiva radioamatörer försöker hitta en gyllene balansgång mellan skyldigheter och rättigheter i vår hobby - samt inte minst försöka stimulera aktivitet snarare än att begränsa den?

"

Med andra ord du svarade inte på hans fråga.

Jag delar inte Bengt EQL.s uppfattning att den ena gruppen (som även jag uppfattar som inaktiva amatörer) är skickliga debattörer och håller sig till fakta - snarare tvärtom. Bengt själv är mycket skicklig att vrida runt argument och flytta fokus från den verkliga frågan. Andra bara applåderar på olika sätt.

Frågan är mycket intressant och vill gärna se svar.

73's de Tore
 
Kontrollfrågor till Tore NCS:

Vilken är den verkliga frågan?

Vem av debattörerna anser du ingår i gruppen - sparsamt eller inaktiva radioamatörer?

Vilken betydelse lägger du i uttrycket - en gyllene balansgång mellan skyldigheter och rättigheter i vår hobby?
 
NCS de CNH

Hallå Tore. Nej, Helt rätt, Jag svarade inte specifikt på den frågeställningen.

Med min korta tid som aktiv Amatör och begränsade kunskap i ämnet samt uppfattning om vilka grupperingar som verkar mest aktivt för vad ?. Så skulle mitt svar
antagligen tillföra mer oreda än nytta i pågående debatt. Däremot så gav jag feedback på vissa av de andra, kanske mer enkla frågeställningarna, och funderade i öppna ordalag kring verkan av automatiska skimmers. En' gör så gott en kan :) de Henrik
 
Kontrollfrågor till Tore NCS:

Vilken är den verkliga frågan?

Vem av debattörerna anser du ingår i gruppen - sparsamt eller inaktiva radioamatörer?

Vilken betydelse lägger du i uttrycket - en gyllene balansgång mellan skyldigheter och rättigheter i vår hobby?

1. Verkliga frågan = inte den fråga som du vrider debatten emot - precis så som du gjorde exakt nu.
2. Läs själv och skaffa dig en egen uppfattning om den saken.
3. Att det är frihet under ansvar. Vi har idag stor frihet och det finns ingen orsak att arbeta aktivt för att denna frihet skall begränsas.

Jag tycker Mats fråga är intressant för jag undrar själv vad som triggar dessa inaktiva radioamatörer att bry sig så mycket om en hobby som man knappt utövar längre. För jag antar att Experimenterande Sändaramatör ändå syftar till att man inte bara skriver om saker utan också faktiskt bygger och använder det man bygger. Till exempel som imorgon då jag hoppas på leta fram en 75 ohms kabel så jag kapa till en snutt så att jag kan testa Delta loopen på 80 meter imorgon kväll.

73's de Tore
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top