LRR skrev; "
Hur kommer det sig att en majoritet av sparsamt eller inaktiva radioamatörer i våra forum strävar efter att skapa mer byråkrati och begränsningar för amatörradion, medan väldigt aktiva radioamatörer försöker hitta en gyllene balansgång mellan skyldigheter och rättigheter i vår hobby - samt inte minst försöka stimulera aktivitet snarare än att begränsa den?"
Din "fråga" innehåller påståenden och är enligt min mening ledande. Ungefär som -Har du slutat att slå din fru Mats?
Du påstår nämligen att; "E
n majoritet av sparsamt eller inaktiva radioamatörer i våra forum strävar efter att skapa mer byråkrati och begränsningar för amatörradion."
Du borde formulera om "frågan" ännu en gång (tredje gången gillt?) och kanske även dela upp den i flera öppna delfrågor som det går att svara på. Då skall jag svara.
Man kan också fundera över vad som avses med
"mer byråkrati och begränsningar" som du påstår att någon strävar efter att få infört.
Vilken sorts byråkrati och vilka begränsningar menar du att någon strävar efter att få infört Mats?
Vem eller vilka driver i så fall en sådan förändringsprocess enligt din personliga åsikt Mats?
Du definierar också grupperna "sparsamt eller inaktiva radioamatörer" som om jag tolkar dig rätt
de onda och en annan grupp "
väldigt aktiva radioamatörer försöker hitta en gyllene balansgång mellan skyldigheter och rättigheter i vår hobby" som
de goda.
I vilken grupp anser du att jag ingår Mats
?
På vilket sätt kan vi läsare och deltagare i debatten se hur personerna, eller vem det nu är, i den sistnämnda gruppen engagerar sig i amatörradiohobbyn med det målet du nämner, att finna en "
en gyllene balansgång mellan skyldigheter och rättigheter i vår hobby". Är det den enda enskilda radioamatörer (1 st) som skickade in ett eget remissyttrande till PTS i frågan om PEP du avser eller är det en av de två föreningar som också skickat in remissyttranden där den ene föreningen var stark motståndare till att PTS refererar till korrekta definitioner i enlighet med ITU-RR eller är det den andra föreningen som yttrat sig positiv till att PTS anammar definitionerna enligt ITU-RR när det gäller att ange uteffekt som PEP samt som även är positivt inställd till att PTS korrigerat den svenska definitionen av amatörradiotrafik i enlighet med ITU-RR så att den numera lyder så här;
"Amatörradiotrafik, icke yrkesmässig radiotrafik för övning, kommunikation och tekniska undersökningar, bedriven i personligt radiotekniskt intresse och utan vinstsyfte,"
Kontrollfråga: Hur löd dessa två definitioner i PTS Föreskrifter före de rättades till att överensstämma med skrivningarna i ITU-RR?
Upplevs ändringen av dessa båda definitioner (PEP och amatörradiotrafik) som en byråkratisering av amatörradiohobbyn, av dig personligen Mats?
I så fall på vilket sätt har förändringarna påverkat dina möjligheter att utöva amatörradiotrafik (i Sverige när du är här) Mats?
När jag läser ditt inledande inlägg Mats i din egenskap av en erkänt mycket skicklig och aktiv tävlingsamatör (primära intresset förmodar jag) så inser jag att det som du egentligen efterfrågar inom radiohobbyn är att de intressegrupper eller föreningar som företräder dina intressen verkar för att ITU genom WRC och IARU inför en helt ny radiotjänst med förslagsvis följande definition; "
Radiosport service: A radiocommunication service for the purpose of competing and collecting different forms of entities and awards carried out by radiosporters, that is, by persons mainly interested in competitions without technical aim."
Förslagsvis kunde den nya ITU-radiotjänsten även tilldelas helt egna frekvensband enbart avsedda för radiosport. Fördelen med en sådan uppdelning skulle vara att den befintliga amatörradiotjänsten kunde användas till det ursprungligen avsedda ändamålet som definieras i ITU-RR för radiotjänsten Amateur Service. Alla borde bli vinnare av en sådan lösning. I nuläget är det ju många QRP:ers och Small Pistols med balkongantenner som trängs undan när Big Guns med höga torn och stora Yagis med sina vassa armbågar tar banden i besittning varje veckoslut året om. Nåja, detta är bara en lös fundering så här på förmiddagen och inte mer allvarligt menat än så. Fundera får vi väl lov att göra i alla fall? Kanske bäst att lägga till 1 st glimt i ögat för de som inte redan sett glimten i de sista textstyckena.
Nå, vad svarar du på mina frågor Mats?