SM3ZBB
Grumpy ol´man
Ja jag håller med dig i detta och jag förstår faktiskt inte varför det uppstått två läger i debatten om mätning av EMF.Jag som varken kör telegrafi, digitala moder eller contest, inte bygger grejor och inte heller har slutsteg skulle ju (rent teoretisk då) kunna stödja ett myndighetsförslag som vill inskränka eller helt förbjuda sådant.
Det skulle aldrig falla mig in, bara för att inte det är min huvudinriktning av hobbyn så skulle jag ju inte vilja begränsa möjligheterna för någon annan.
Jag skulle nog däremot hjälpa till och protestera mot sådana inskränkningar så gott jag kan, för att vara solidarisk mot dom som finner nöje i det.
(jag har däremot provat alla ovanstånde grejor och insett att jag inte finner det roligt, utom CW där har jag bara gått en halv kurs innan annat i livet tog den nödvändiga tiden av mig)
Någon lyckades vrida en positiv nyhet till att bli något fruktansvärt vidrigt. Att våra myndigheter agerar åt det ena eller andra hållet emellanåt är inget nytt. Det nya är att vi haft gehör hos myndigheterna i frågor som angår oss radioamatörer. I det här fallet med SSM så blev myndighetens analys tolkad positivt och i linje med vårt intresse. Detta tack vare kunniga konsulter (det var ju flera stycken radioamatörer med).
Själv har jag yrkesmässigt verkat under tre myndigheter de senaste tjugo åren. Lantmäteriverket, Jordbruksverket och Trafikverket. LMV var bra men JBV var hopplöst därför att reglerna förändrades hela tiden och det man hade att göra ena veckan skulle ha varit grovt tjänstefel veckan innan Orsaken var direktiv från nervösa politiker som försökte implementera EU-direktiv avsedda för kontinentens stordrifter som var omöjliga att anpassa i Sverige.
Trafikverket slutligen, där har politikerna haft riktig lekstuga. Ta det här med järnvägen bara, kunnigt folks åsikter har totalt ignorerats när politiker istället lekt kunniga och på några få år lyckats köra en hel gren av infrastrukturen i botten genom att sätta den egna politiska agendan före det som fungerat i Sverige sedan ånglokens tid. De konsulter man anlitat är inte sådana som kan verksamheten utan sådana som kommer fram till politiskt korrekta slutledningar enligt den ideologi som råder för tillfället.
Strålskyddsmyndigheten skulle mycket väl kunna stöka till det för oss radioamatörer genom att de inte förstår vår verksamhet. I synnerhet om politiska foliehattar blandar sig i liksom hos tidigare nämnda myndigheter. Det är av den anledningen oerhört viktigt att stödja kunniga konsulter som bevisligen är på vår sida i teknisk och vetenskaplig mening.
Genom att SM7YES med anhang skriker högt för att hämnas gamla oförrätter så gör de en björntjänst för samtliga radioamatörer. Nu är det läge för var och en att tänka till!