Att klara av ytmontering Eltore, ja de är små, och med åldern ser den mindre ut, dvs ögat vårar, minskar i prestanda.
Kraftigt ljus förbättrar dramatiskt.
I värsta fall får vi lite dåligt reglering av handrörelserna vid högre ålder oxo, dvs vi darrar mer.
Ett lupp är bra, och ger bra resultat som ögonförstärkare.
Men det finns mindre, mycket mindre, ytmonterade komponenter, något att trösta sig med.
Det som däremot är otröstbart är om man förstör kretskortet så att det blir omöjligt att få dit de nya, då har man köpt smör men tappat bort det, eller hur det nu var man säger.....
Steg ett är att få bort de gamla, tennfläta är ett gott val för att suga bort det gamla lodet.
Men tennflätor är en form av färskvara, så har man otur får man torra odugliga tennflätor. De väter inte och suger inte.
Själv har jag en sorts penna med lödvätska, och väter jag tennflätorna suger de som en kalv....
Pennan från OW Circuit Works heter No Clean Flux Dispensing Pen.
Säljer den aldrig för allt smör i Värmland. Men vet i katten var den kom ifrån för att hamna i min verktygslåda.
Tennsug är ett för grovt verktyg, kommer att slå sönder bara.
Att försiktigt bända lite medan man värmer de två benen i ena änden och därmed lyfter dioden från kortet, sen andra sidan med ett ben så släpper den snart lätt.
Men de gamla lödytorna bör rengöras och då kommer tennflätan tillbaka.
Vaska sen av med en tops och T-sprit så ser lödstället lite trevligare ut.
Med en ny färsk droppe tennlod på den ena lödytan sätter man dit den nya komponenten, riktar in den med pincett, löder sen de två sista benen.
Besiktar i luppen.
Är du uppmärksam finner du att ett ben på en av dioderna inte går nånstans, utan slutar på sin anslutna lödyta. Den slipper du löda om det nu är en tröst.
Det allra viktigaste är dock att inse sina begränsningar och be om hjälp, innan det osannolika, sannolikt har hänt.
Lycka till
de
SM4FPD