Kan tillägga att mina erferenhter av transistorer är att sådana kan ha interna glapp.
Både NPN och FET:ar. Något som är mycket klurigt att felsöka, felen visar sig bara när det "själv vill".
Drivstegen i de äldre slutstegen på riggar, 2SC1945, 2SC1971 exvis kan bete sig så.
Då de ofta sitter på kylflänsar biter inte kylsprayen så väl, och det kan därför vara svårt att komma fram till felet den vägen.
Efter lite mekande blir det kllt till slut och så går det igen. Då kopplar man (hjärnan) inte ihop kylningen med felet direkt.
Felsökning kan ta dagar eller längre.
Några ggr har jag set FET:ar med symptomen.
Sist felsökte jag på min FM stn, IC-E2820, den lade plötsligt av effekten på VHF, RF mätaren visade uteffekt men amperemätaren visade ingen sröm.
Kom fram till att PA modulen inte förstärkte. Lödde om benen på denna och sen gick radion, ett tag......
Samma sak igen, gick ett tag igen
Sen plockade jag ur PA modulen och fann att lödbenet satt dåligt lött i det keramiska kortet inne i PA modulen.
Löddes, och nu har radion gått i ett år.
Jo RF mätaren visar inte äkta uppmätt effekt utan ett utslag som CPU skapat av inställd effekt.
Men så gott som alla av ICOM HF-riggar visar uppmätt effekt vid antennjacken.
Att skffa sig lite reservdelar kan tyckas vara en bra ide, snart finns väl knappast bipolära NPN transistorer.
färre och färre företag som säljer sådana, då de knappst är nåt att jäna pegar på, samt att väldigt få radioamtörer försöker sig på en repration. Nuförtiden skall vi väl lägga till, det finns ju nya radiostationer att köpa.
Men samtidgt är felen av så extremt låg procent av mängden radiostationer att det kanske är överdrivet att lägga upp ett lager.
SM4FPD